Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 3-Reeks E90/E91 facelift

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [QUOTE=dragonfly;2965819]Vanavond een testrit gedaan met een 320d Berline.




    Versnellingsbak was heel stroef en motor viel dik tegen. vlot en is overzichtelijk. Ik vind het een mooie auto maar de test viel mij wat tegen en ik heb dat ook tegen de verkoper gezegd.


    Reken er maar iet teveel op dat die versnellingsbak veel vlotter gaat schakelen.
    Ik heb ondertussen 24K op de mijne en ik vind'm nog veel te stroef.
    Elk ander merk zou hier zwaar voor afgestraft worden, mijn idee, maar bij BMW heet dat dan een "duidelijk schakelpatroon" ;-)
    Last edited by Bud Wijzer; 26/09/2008, 12:11.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
      Heb nog geen M-Pack gezien in het echt. Heb jij er al kunnen meerijden of koop je hem op papier?
      Ik heb er ook nog niet kunnen mee rijden, maar vanaf ze een 320d in automaat binnen hebben doe ik er een testrit mee!

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door davy Bekijk Berichten
        Ik zit aan het twijfelen over de kleur.
        Het gaat tussen: Titansilver , Spacegrau ,blue water,Lemansblau
        Met lichte voorkeur voor titansilver en spacegrau!
        Dus als iemand foto's vind van een facelift in deze kleuren met M-kit...
        Spacegrau, sowieso, vond het altijd spijtig dat je die kleur vroeger niet op de E90/91 kon krijgen, nu dus wel. Er staan hier op het forum ook al enkele foto's in die kleur mét M-pakket.

        Comment


        • @gTa: wel ik heb nu een A4 Avant S-Line en die bak schakelt heel vlot en snel. Wat een verschil met de BMW maar ik kan nu wel aannemen dat die nog wat stroef was door de weinige km's. Achteruit vind ik wel wat onhandig maar dat moet je misschien gewoon worden, heb wel 2min moeten zoeken hoe ik hem in achteruit kreeg Dat van die zetels zal dan aan mij gelegen hebben maar de sportzetels waren idd al dag & nacht verschil.

          Ik ga nu de dealer eens contacteren voor een testrit in Bornem want ik koop geen auto als ik niet met de config gereden heb die ik op het oog heb. Zowiezo nog es met de Audi A4 gaan rijden als de 2.0/170pk versie er is en dan de knoop doorhakken.

          Comment


          • Ik leer momenteel rijden met een 120d met manuele zesbak en ik vind die bak heel aangenaam, vooral enorm precies, je weet exact waar alle versnellingen staan. Alleen is 'ie inderdaad soms een beetje stroef, in eerste zetten wilt hij precies niet altijd. En het is ook niet zo dat je met 1 vinger kan schakelen, bij wijze van spreken. Om in achteruit te zetten moet je gewoon effe wat kracht zetten, geen probleem.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk Berichten
              Ik leer momenteel rijden met een 120d met manuele zesbak en ik vind die bak heel aangenaam, vooral enorm precies, je weet exact waar alle versnellingen staan.
              Tjah, ik weet dat nu ook wel hoor dus daarvoor heb ik geen stroeve bak nodig. Als je aanschuift in de file of snel optrekt wil je dat die bak vlot schakelt. Maar bon, ik zal wel nog eens review posten na de test in Bornem.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                Reken er maar iet teveel op dat die versnellingsbak veel vlotter gaat schakelen.
                Ik heb ondertussen 24K op de mijne en ik vind'm nog veel te stroef.
                Elk ander merk zou hier zwaar voor afgestraft worden, mijn idee, maar bij BMW heet dat dan een "duidelijk schakelpatroon" ;-)
                Er is een verschil tussen een stroeve bak die geregeld misschakelt en niet precies is, gevoelloos en/of traag ... en een stroeve bak die nooit misschakelt en gewoon wat meer kracht vereist maar wel precies schakelt.

                En dat heeft niks met "wel BMW" of "niet BMW" te maken.

                Al zou ik 'm ook graag wat zachter zien, zo'n uitgesproken karakter hoeft voor mij niet (maar ik neig steeds meer richting automaat ... voor m'n werkauto, dus dra ga ik weer anders piepen ... want in 't weekend of op circuit vind ik 'm zalig schakelen).



                Edit : versnellingsbakken hoeven niet snel te schakelen om leuk te schakelen. Kijk maar naar de manuele bakken in de oudere Alfa's (75 b.v.) : echte rotbakken eigenlijk (veel transaxles hebben daar wel wat last van), want je moest ze met véél gevoel bedienen, ze de tijd geven (snel en bot schakelen betekende quasi 100% zeker gekraak) ... maar toch : eens je wist hoe ze te bedienen : wat een precisie, en vooral wat een schakelplezier! En de reden daarvoor is dat die bak communicatief was : je voélt wat er gebeurt onder/achter de pook. En dat vind ik een conditio sine qua non om van een goeie versnellingsbak te spreken, en een BMW-bak mag dan stroef zijn, communicatief is 'ie zeer zeker.
                Last edited by ; 26/09/2008, 15:34.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                  @gTa: wel ik heb nu een A4 Avant S-Line en die bak schakelt heel vlot en snel. Wat een verschil met de BMW maar ik kan nu wel aannemen dat die nog wat stroef was door de weinige km's. Achteruit vind ik wel wat onhandig maar dat moet je misschien gewoon worden, heb wel 2min moeten zoeken hoe ik hem in achteruit kreeg
                  Gewenning is vaak dé reden waarom iets ofwel "te" goed ofwel "te" slecht wordt ervaren. Eens je iets gewoon bent is 't niet makkelijk om dat af te leren, da's met alles zo.

                  Persoonlijk heb ik nog geen enkele "gewone" Audi gereden die even secuur en met gevoel schakelt als een BMW, zelfs de laatste BMW-bakken die stug zijn, schakelen volgens mijn eisen beter. Ik denk dat je bij Audi een zachtere, comfortabeler bakbediening krijgt, wat eigenlijk beter is ... maar je hebt ook nauwelijks gevoel in de versnellingsbak. Althans, da's toch mijn mening. Als je bij de krachtiger Audi's gaat kijken, dan komen plots manuele bakken te voorschijn die wél weer veel "BMW-trekjes" vertonen : mooiste voorbeeld is de RS4, die (voor Audi te zijn) precies en met gevoel schakelt -> je voelt echt via de pook wat er binnenin de versnellingsbak gebeurt, 'ie geeft echt het gevoel dat je controle hebt middels die pook, en dus niet het gevoel (dat ik ervaar in b.v. een Audi A3/A4 diesel) dat de pook een schakelaar is die je van 1 naar 2 en van 2 naar 3 moet verzetten en dat er dan ergens binnenin de auto iets gebeurt waardoor je van versnelling verandert.

                  Persoonlijk vind ik slechts weinig handbakken echt goed schakelen. Porsche heeft zeer goeie bakken, BMW heeft die ook, Alfa heeft die (maar "anders", soms) maar daar is het voor mij eigenlijk al een beetje gedaan tenzij je ook van model tot model mag gaan vergelijken (Honda S2000, Honda Civic Type-R, ...). Kan aan m'n voorkeur liggen voor sportieve auto's die echt de techniek laten voelen en ook zoveel mogelijk feedback pogen te geven. Iemand die daar geen boodschap aan heeft, zal mijn oordeel betwisten, en dat is zijn goed recht. Immers : voor elk wat wils. Zo vindt mijn moeder de versnellingsbak in mijn auto verschrikkelijk (ze is een op comfort gestelde persoon die al jaren automaat rijdt), maar de 100% gevoelloze flipflop-bak in de Clio van m'n bediende vindt ze dan wel weer "makkelijk".
                  Last edited by ; 26/09/2008, 15:36.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                    Tjah, ik weet dat nu ook wel hoor dus daarvoor heb ik geen stroeve bak nodig. Als je aanschuift in de file of snel optrekt wil je dat die bak vlot schakelt. Maar bon, ik zal wel nog eens review posten na de test in Bornem.
                    Daar haal je een heikel punt aan. 't Is geen "stickje" dat je zonder denken kan versmijten, er is doelbewust meer weerstand ingebouwd. In de file b.v. vereist die versnellingsbak aandacht, en ik kan me zeer goed inbeelden dat er veel mensen zijn die dat niet meteen als een pluspunt zien.

                    'k Zei het al : zelf zou ik ook wel een iets easier bak willen voor m'n dagelijkse verplaatsingen. Maar ik ben (of was tot op heden) nog altijd op zoek naar het meest ideale compromis tussen een degelijke, goed afgewerkte, kwalitatieve en qua running costs goed scorende werkauto, en een zeer spritzig rijdende driver's machine voor op de track of in 't weekend. Bijna een onmogelijke eis, maar m'n 120d komt toch redelijk in de buurt (RWD, krachtig, zeer degelijk chassis, evenwichtig, speels). Ik boet comfort in tijdens de week, maar da's méér dan te verdragen, en in 't weekend heb ik uiteraard geen krachtige benzine maar m'n auto rijdt desondanks zéér sportief en heeft voldoende kracht, beheersbaarheid en evenwicht om met snellere/krachtiger auto's mee te kunnen.

                    Deed ik niet zoveel kilometers, het zou een Golf GTI of een BMW 130i geworden zijn (afhankelijk van het budget). Omdat een benzine toch nog zoveel leuker rijdt.

                    Comment


                    • Om dezelfde reden neig ik ook meer en meer naar een automaat,...omdat mijn auto nu eenmaal geen circuitracer hoeft te zijn. Jammer genoeg zijn leasingbudgetten ook beperkt :-(

                      Ik reed in het verleden ook al vaak met andere merken en ook met vroegere generatie BMW's.
                      En deze bak is gewoon ondermaats op dat vlak, wat mij betreft. 'k Heb trouwens 2 collega's met dezelfde 318d en ter vergelijking hebben we al's van auto gewisseld.....same story!
                      De V50 van m'n vrouw bv vind ik stukken beter scoren...ook een zeer duidelijke versnellingsbak, maar met toch een veel lichtere bediening.

                      Maar idd poteeetoos potaaatoos,....ieder zo'n beetje zijn meug uiteraard.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        Gewenning is vaak dé reden waarom iets ofwel "te" goed ofwel "te" slecht wordt ervaren. Eens je iets gewoon bent is 't niet makkelijk om dat af te leren, da's met alles zo.

                        Persoonlijk heb ik nog geen enkele "gewone" Audi gereden die even secuur en met gevoel schakelt als een BMW, zelfs de laatste BMW-bakken die stug zijn, schakelen volgens mijn eisen beter. Ik denk dat je bij Audi een zachtere, comfortabeler bakbediening krijgt, wat eigenlijk beter is ... maar je hebt ook nauwelijks gevoel in de versnellingsbak. Althans, da's toch mijn mening. Als je bij de krachtiger Audi's gaat kijken, dan komen plots manuele bakken te voorschijn die wél weer veel "BMW-trekjes" vertonen : mooiste voorbeeld is de RS4, die (voor Audi te zijn) precies en met gevoel schakelt -> je voelt echt via de pook wat er binnenin de versnellingsbak gebeurt, 'ie geeft echt het gevoel dat je controle hebt middels die pook, en dus niet het gevoel (dat ik ervaar in b.v. een Audi A3/A4 diesel) dat de pook een schakelaar is die je van 1 naar 2 en van 2 naar 3 moet verzetten en dat er dan ergens binnenin de auto iets gebeurt waardoor je van versnelling verandert.

                        Persoonlijk vind ik slechts weinig handbakken echt goed schakelen. Porsche heeft zeer goeie bakken, BMW heeft die ook, Alfa heeft die (maar "anders", soms) maar daar is het voor mij eigenlijk al een beetje gedaan tenzij je ook van model tot model mag gaan vergelijken (Honda S2000, Honda Civic Type-R, ...). Kan aan m'n voorkeur liggen voor sportieve auto's die echt de techniek laten voelen en ook zoveel mogelijk feedback pogen te geven. Iemand die daar geen boodschap aan heeft, zal mijn oordeel betwisten, en dat is zijn goed recht. Immers : voor elk wat wils. Zo vindt mijn moeder de versnellingsbak in mijn auto verschrikkelijk (ze is een op comfort gestelde persoon die al jaren automaat rijdt), maar de 100% gevoelloze flipflop-bak in de Clio van m'n bediende vindt ze dan wel weer "makkelijk".
                        Zelden heb ik ooit iemand zo passioneel weten vertellen over het innerlijke gevoel van ... een versnellingsbak
                        versta me niet verkeerd eh gTa ... chapeau ... maar ik denk dat minder-auto-minnende-mensen 't maar freaky vinden

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door renio Bekijk Berichten
                          Zelden heb ik ooit iemand zo passioneel weten vertellen over het innerlijke gevoel van ... een versnellingsbak
                          versta me niet verkeerd eh gTa ... chapeau ... maar ik denk dat minder-auto-minnende-mensen 't maar freaky vinden
                          Dat kan gerust zijn, deert me ook ni. Ik vind voetballiefhebbers b.v. ook freaky. Of synchroonzwemsters!

                          'k Hoop dat ik me een beetje verstaanbaar heb uitgedrukt, anders regent het weer "ge zijt anti Audi en pro BMW verwijten", maar ik heb gepoogd om echt zo objectief als ik kan, m'n bevindingen (die uiteraard subjectief blijven) neer te poten.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Dat kan gerust zijn, deert me ook ni. Ik vind voetballiefhebbers b.v. ook freaky. Of synchroonzwemsters!

                            'k Hoop dat ik me een beetje verstaanbaar heb uitgedrukt, anders regent het weer "ge zijt anti Audi en pro BMW verwijten", maar ik heb gepoogd om echt zo objectief als ik kan, m'n bevindingen (die uiteraard subjectief blijven) neer te poten.
                            Je hebt dat goed gedaan, maar ik hoor al maanden hetzelfde. Namelijk dat een BMW 10x leuker aanvoelt om mee te rijden dan een FW. De verkoper begon daar zelf over waardoor mijn verwachtingen hoog waren maar het is een sisser geworden. Sorry @ BMW Lovers

                            Nu is het aan BMW om mij te overtuigen hoor

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Edit : versnellingsbakken hoeven niet snel te schakelen om leuk te schakelen. Kijk maar naar de manuele bakken in de oudere Alfa's (75 b.v.) : echte rotbakken eigenlijk (veel transaxles hebben daar wel wat last van), want je moest ze met véél gevoel bedienen, ze de tijd geven (snel en bot schakelen betekende quasi 100% zeker gekraak) ... maar toch : eens je wist hoe ze te bedienen : wat een precisie, en vooral wat een schakelplezier! En de reden daarvoor is dat die bak communicatief was : je voélt wat er gebeurt onder/achter de pook. En dat vind ik een conditio sine qua non om van een goeie versnellingsbak te spreken, en een BMW-bak mag dan stroef zijn, communicatief is 'ie zeer zeker.
                              Voor mijn smaak zijn BMW en Alfa de enigen die goeie versnellingsbakken maken, hoewel Ford het ook niet slecht doet (Mondeo dan toch, Fiesta bak was vreselijk) - maar da's samen met die twee het enige (nog iet of wat betaalbare) merk dat sportief rijden echt hoog in het vaandel draagt (velen denken dat Audi dat ook doet - maar da's enkel teken dat reclame echt werkt). Porsche heeft ook wel een reputatie op het gebied van versnellingsbakken, maar daar kan ik zelf niets over zeggen.

                              Het hoeven trouwens niet per se oudere Alfa's te zijn; ook de 159 heeft (vind ik) een schitterende bak - sommige zullen dit stroef/nukkig noemen, maar het is gewoon een versnellingsbak die je laat weten waar je mee bezig bent en die je beloont als je het goed doet: tussengas bij neerschakelen / perfecte snelheid (niet te snel/traag) bij opschakelen en de versnelling schiet er precies vanzelf in (je voelt de pook gewoon vastgegrepen worden). Heerlijk gewoon!

                              Comment


                              • [quote=Bud Wijzer;2968334]
                                Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                                Vanavond een testrit gedaan met een 320d Berline.




                                Versnellingsbak was heel stroef en motor viel dik tegen. vlot en is overzichtelijk. Ik vind het een mooie auto maar de test viel mij wat tegen en ik heb dat ook tegen de verkoper gezegd.


                                Reken er maar iet teveel op dat die versnellingsbak veel vlotter gaat schakelen.
                                Ik heb ondertussen 24K op de mijne en ik vind'm nog veel te stroef.
                                Elk ander merk zou hier zwaar voor afgestraft worden, mijn idee, maar bij BMW heet dat dan een "duidelijk schakelpatroon" ;-)
                                Ik heb enkele weken met een 320d break gereden. Weliswaar opgefokt naar 200 pk. k'Moet zeggen ... heerlijk om in te rijden. Het is mij niet opgevallen dat de versnellingsbak stroef schakeld (km's op teller: 20k km's).
                                AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.


                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                                  Je hebt dat goed gedaan, maar ik hoor al maanden hetzelfde. Namelijk dat een BMW 10x leuker aanvoelt om mee te rijden dan een FW. De verkoper begon daar zelf over waardoor mijn verwachtingen hoog waren maar het is een sisser geworden. Sorry @ BMW Lovers

                                  Nu is het aan BMW om mij te overtuigen hoor
                                  Het kan zijn dat BMW dat geenszins kan, hè. Iedereen heeft andere verwachtingen, en daarom beantwoordt een product niet aan ieders verwachtingen. Ik vind dat geen "sorry" waard -> het feit dat je zo bewust test, lijkt me te zeggen dat je ook bewust zal kiezen en dus geen verkeerde keuze zal maken.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                    Het kan zijn dat BMW dat geenszins kan, hè. Iedereen heeft andere verwachtingen, en daarom beantwoordt een product niet aan ieders verwachtingen. Ik vind dat geen "sorry" waard -> het feit dat je zo bewust test, lijkt me te zeggen dat je ook bewust zal kiezen en dus geen verkeerde keuze zal maken.
                                    Bwa, ik verwacht nog altijd veel van de M-Pack uitvoering dus dan zien we wel. Maar ik zal inderdaad geen verkeerde keuze maken

                                    Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten
                                    Het hoeven trouwens niet per se oudere Alfa's te zijn; ook de 159 heeft (vind ik) een schitterende bak - sommige zullen dit stroef/nukkig noemen, maar het is gewoon een versnellingsbak die je laat weten waar je mee bezig bent en die je beloont als je het goed doet: tussengas bij neerschakelen / perfecte snelheid (niet te snel/traag) bij opschakelen en de versnelling schiet er precies vanzelf in (je voelt de pook gewoon vastgegrepen worden). Heerlijk gewoon!
                                    Sorry maar dit is erover, we spreken over de openbare weg hé. Ik koop geen auto om te gaan racen op de Ring, daar heb ik een moto & een kart voor als ik de zot wil gaan uithangen. Ik wil gewoon een auto die plakt op de baan en vlot/snel schakelt. En die ook nog aangenaam is in de file want daar sta ik toch wel 1u30 in per dag!! Ik zou zeggen rij eens met een S-Line en dan zal je merken dat die een goeie bak heeft. Geen idee als dat dezelfde bak is in de standaard uitvoering.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                                      Bwa, ik verwacht nog altijd veel van de M-Pack uitvoering dus dan zien we wel. Maar ik zal inderdaad geen verkeerde keuze maken



                                      Sorry maar dit is erover, we spreken over de openbare weg hé. Ik koop geen auto om te gaan racen op de Ring, daar heb ik een moto & een kart voor als ik de zot wil gaan uithangen. Ik wil gewoon een auto die plakt op de baan en vlot/snel schakelt. En die ook nog aangenaam is in de file want daar sta ik toch wel 1u30 in per dag!! Ik zou zeggen rij eens met een S-Line en dan zal je merken dat die een goeie bak heeft. Geen idee als dat dezelfde bak is in de standaard uitvoering.

                                      Ik heb de indruk dat je nogal veel (te veel?) van dat M-pack verwacht. Dit is, net als een S-line, vooral een esthetisch pack. Enkel de sportophanging (harder en lager) zal een verschil geven in het rijden. Versnellingsback is idem, enkel een M pookje, dat korter is dan de standaard.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Wes Bekijk Berichten
                                        Ik heb de indruk dat je nogal veel (te veel?) van dat M-pack verwacht. Dit is, net als een S-line, vooral een esthetisch pack. Enkel de sportophanging (harder en lager) zal een verschil geven in het rijden. Versnellingsback is idem, enkel een M pookje, dat korter is dan de standaard.
                                        Die bak wordt ik wel gewoon dus dat zou nooit de reden zijn om bij Audi te blijven. Als de zetels en de wegligging al een pak beter zijn zal het normaal wel een beemer worden. Dan blijft alleen de prijs/korting over als argument.

                                        Korter pookje is altijd beter hé, dan moet je minder ver bewegen om te schakelen. Ik wacht nog op nieuws van de dealer, zal hem nog paar dagen geven en dan es pushen.

                                        Comment


                                        • @ dragonfly:
                                          Hoeveel korting krijg jij ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X