Oorspronkelijk geplaatst door fantaflesdopke
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Lotus Evora
Collapse
X
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Lotus heeft een rijk verleden als het gaat om de autosport en dat benadrukken ze graag. De jongste verwijzing naar de successen in de racerij komt in de vorm van een speciale Evora S GP Edition, waar er slechts drie van worden gebouwd.
Onder de naam Lotus Renault GP is er dit jaar een auto op de Formule 1 grid die in de kleuren zwart met goud is gespoten. Een verwijzing naar de legendarische John Player Special Lotus Formule 1 auto uit de jaren ’70. Nu is er ook een wegauto in die kleuren, de Lotus Evora S GP Edition. Hij blijft wel exclusief, want er worden maar drie exemplaren gebouwd.
Naast de uitrusting van de Evora S heeft de GP Edition standaard ook een Premium Pack, Tech Pack en achteruitrijcamera aan boord. Ook de speciale goudkleurige wielen, maatje 19 inch vóór en 20 inch achter, zijn standaard. Motorisch blijft alles hetzelfde, wat betekent dat er 350 pk beschikbaar is, afkomstig uit een Japanse 3,5-liter V6. Geen schande natuurlijk, want je racet er in 4,8 seconden mee naar de 100 en de topsnelheid ligt op 277 km/h. De prijs van de GP Edition ligt op 69.950 Britse Ponden, zo’n 80.000 Euro.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
overzicht verbeteringen MY12
Hopelijk kan de wagen nu meer mensen overtuigen, heb met een MY11 gereden en is toch een mooi en exclusief alternatief voor de gevestigde waarden. Met de MY12 verbeteringen, die op de IAA te keuren waren, is het voor mij een grote kanshebber geworden als volgende wagen.
Het optionele sport interieur is erg knap.
Last edited by TT-911; 25/10/2011, 12:01.
Comment
-
Lotus staat aan de vooravond van een groots modellenoffensief, zo wil het merk ons doen geloven. Alsof de Evora nog niet ‘shocking’ genoeg is. Wij reden met een van de eerste productie-auto’s, die we zelf in Hethel van de band plukten.
De Evora is een mijlpaal in de geschiedenis van Lotus, vooral omdat dit de eerste echt nieuwe Lotus in veertien jaar is. Dan gaan we voorbij aan de Exige en de Europa, maar dat waren in feite varianten van de Elise. Het onderstel van de Evora is compleet nieuw en bestaat uit drie stukken gelijmd en geëxtrudeerd aluminium. Het idee achter de Evora is ook heel anders. Waar Lotus normaal gesproken staat voor onder meer minimalisme, is dit een voor dit merk ongekend luxe auto. Hij is zelfs leverbaar met twee noodstoeltjes achterin en dat maakt hem de enige op dit moment in productie zijnde 2+2 met middenmotor.
Het uiterlijk van de Evora is in dat licht bezien knap getekend. Als je hem zo van opzij bekijkt, is het amper voor te stellen dat daar achterin een 3,5-liter V6 en twee passagiers passen. Het ontwerp is zeer geslaagd; klassiek, stoer, rank en tijdloos. Mooie stijlelementen en details geven de Evora een heel eigen gezicht. Door de glanzend zwarte A-stijlen wordt de illusie gewekt dat voor- en zijruiten één geheel vormen. Mooi zijn ook de lijnen van die zijruiten: de onderste lijn buigt naar achteren toe naar boven en gaat daar strak over in de bovenlijn van de achterruit, terwijl de bovenste lijn van de zijruiten net zo recht en op hetzelfde punt overgaan in de onderlijn van de achterruit. Brede schouders geven de Evora ‘ballen’ en de ronde achterlichten maken de achterkant moeilijk in een periode te plaatsen.
Niks minimalisme
De Evora mag dan op een nieuw chassis staan, ook dit onderstel is gebouwd rond een soort bakje en daar moet je even in klimmen. De rand van die bak zorgt ervoor dat je je linkervoet moeilijk kwijt kunt, maar verder zijn de verschillen met andere modellen van Lotus heel erg groot. Niks minimalisme hier, en spartaans ho maar. De Evora heeft een prachtig interieur meegekregen, dat in grote lijnen wel wat weg heeft van Audi’s R8. Het instrumentenpaneel is met vloeiende lijnen om de bestuurder heen gebogen en de materialen zijn ronduit prachtig. Leer en aluminium heersen. De sportkuipjes zitten prachtig laag en zijn tamelijk hard. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar.
De 3,5-liter V6 van Toyota is behoorlijk aangepast: zo is onder meer het motormanagement aangescherpt, de uitlaat aangepast en verder heeft de V6 in de Evora een lichter vliegwiel gekregen, waardoor hij kwieker op veranderingen van de gasklepstand reageert. De motor klinkt in elk geval geweldig, rauw en scherp. Het lichtere vliegwiel vereist wel wat meer secuurheid in het doseren van gas en koppeling onderin. Verder wordt het vermogen erg geleidelijk opgebouwd. Onderin is de motor erg bescheiden, maar zweep hem op tot hogere toerentallen en hij douwt heerlijk in je rug. Helaas grijpt al bij 6.500 tpm de begrenzer in. Daar kun je vijfhonderd omwentelingen aan toevoegen door de sportknop in te drukken. De zesbak is wat zwaar en nukkig en de slag van de koppeling is wat aan de lange kant, maar de besturing is fenomenaal scherp en exact, precies wat we van een Lotus verwachten. En hier zit dan ook de grote kracht van deze auto. Hij laat zich waanzinnig scherp de bocht in sturen, op het onmogelijke af. Wat een waanzinnig bochtenijzertje is dit!
Bron: autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Lotus leeft! Laat daar geen misverstanden over bestaan. Om dit heugelijk feit te onderstrepen hebben ze een speciale Lotus Evora GTE China Limited Edition naar Beijing meegenomen.
Om te beginnen is dit gewoon een Lotus Evora GTE. Een vrij grote, redelijk bruikbare Lotus. Achterin een 3,5 liter supercharged V6 met 444pk. Vermogen werkt overal hetzelfde maar dat is de ondergrond waarover je rijdt niet. Daarom heeft Lotus het onderstel van de Lotus China Limited Edition aangepast naar Chinese omstandigheden en wensen. In totaal worden er 188 gemaakt.
Het tweede ‘nieuwtje’ dat Lotus voor de Chinezen heeft meegenomen is de Evora IPS. Een Evora met automatische versnellingsbak en schakelflippers. Deze hangt aan een ongeblazen 3,5 liter V6 met 280pk. Volgens Lotus een zuiniger en soepeler ding om achter je V6 te hangen dan een handbak.
Woon je in China en heb je binnenkort een van deze twee speeltjes op de oprit dan kan je er nu ook een ‘Lotus China Racing Club’-lidmaatschap bij kopen. Vol trots meldt Danny Bahar dat Lotus hiermee de eerste merk-club van zijn soort in China opent. Leden doen naar wens mee aan rij- en race-trainingen, circuitdagen, verhuur en toffe Lotus evenementen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Lotus heeft de Evora dusdanig bij de kladden genomen dat de nieuwe versie, de 400, de boeken in gaat als de krachtigste en snelste Lotus-straatauto in de geschiedenis.
Eerder deze maand zagen we nog een ingepakte Evora voorbijkomen, maar zonder camouflage wordt duidelijk dat Lotus met de 400 aan het proefdraaien was. Het is een grondig gerenoveerde versie van de huidige Evora en de toevoeging 400 staat voor het aantal pk's dat de 3,5-liter V6 voortbrengt. Dat is in Britse horsepower, omgerekend naar pk's zijn het er 406.
Daarmee is de nieuwe Evora ruim 50 pk sterker dan de huidige Evora S. Het koppel van de Evora 400 bedraagt 410 Nm. De vermogens- en koppelstijging zijn toe te schrijven aan een grotere supercharger, betere koeling en een aangepast motormanagementsysteem.
De sprint naar 100 km/h doet de Evora 400 in 4,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 300 km/h. Volgens Lotus legt de nieuwe, 22 kg lichtere Evora een rondje op de testbaan in Hethel zes seconden sneller af dan z'n voorganger. Met dank aan een andere afstemming van vering en demping, een torsen-limited slip differentieel (standaard) en verbeterde downforce.
De gewichtsbesparing komt grotendeels op het conto van een nieuw aluminium chassis, een koetswerk van composietmateriaal, lichtere stoelen en lichtere aluminium wielen.
Lotus nam ook het ex- en interieur van de Evora op de schop, waarbij vooral het front met z'n grote luchtopeningen duidelijk anders oogt dan bij de huidige Evora. De Evora 400, verkrijgbaar met (eveneens onder handen genomen) handbak en automaat, debuteert begin maart op de beurs van Genève en staat in augustus bij de dealers.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment