De zesde generatie van de Golf is uit de VW-garage gereden. Hij behoudt zijn klassieke lijnen maar krijgt modernere techniek en uitrusting.
De Golf is onlosmakelijk verbonden met Volkswagen. De Duitse constructeur kan (wil) het cliëntele van de beroemde berline, waarvan al 26 miljoen exemplaren werden gebouwd, dus niet bruskeren. Het is dan ook geen verrassing dat de Golf VI een uiterlijk krijgt dat niemand voor de borst stoot en dat een mengeling is tussen de Golf V en de Scirocco. Alle motoren voldoen aan de Euro 5-norm (die verplicht zijn vanaf september 2009) en de automatische versnellingsbakken zijn geschrapt ten voordele van de DSG. Qua snufjes kan de Golf worden uitgerust met ACC (een actieve snelheidsregelaar met afstandsbewaking), een adaptieve ophanging DCC en een automatische parkeerhulp die bijna het hele manoeuver voor de bestuurder doet (Park Steering Assistant). Het ESP werd op punt gesteld en de auto krijgt zeven airbags en anti-whiplashhoofdsteunen. VW benadrukt dat erg veel aandacht werd besteed aan de geluiddemping, met onder andere een dempende folie op de voorruit.
Onder de motorkap zal het aanbod uiteraard gevarieerd en erg uitgebreid zijn. De TDI's zijn verkrijgbaar met vermogens van 90 pk (66 kW) tot 170 pk (125 kW) en krijgen standaard een roetfilter. Bij de lancering zijn aanvankelijk twee 2.0 TDI's met 110 pk (81 kW) en 140 pk (103 kW) verkrijgbaar. Het benzineaanbod van de Golf VI zal aan het begin van zijn carrière bestaan uit vier mogelijkheden, twee atmosferische krachtbronnen met 80 en 102 pk (59 en 75 kW) en twee met drukvoeding van 122 en 160 pk (90 en 118 kW). Alle motoren zijn erg zuinig en stoten dus weinig CO2 uit. Zo volstaat 4,5 l/100 km voor de 2.0 TDI 110 (119 g/km) en is het verbruik van de 80 pk sterke benzine-instapper gedaald van 6,9 naar 6,4 l/100 km.
Wie niet graag zelf schakelt, kan voortaan enkel nog voor de DSG-versnellingsbak kiezen. Die overbrenging met dubbele koppeling heeft zes of zeven trappen afhankelijk van de motor. Ook hier is de bedoeling om de energiebalans gunstiger te maken. Zo vervangt de combinatie 1.4 TSI met 160 pk en DSG-7 de vroegere 2.0 FSI met 150 pk en zestrapsautomaat. Daardoor is het verbruik gedaald van 8,3 naar 6,5 l/100 km, een verbetering van liefst twee liter.
Deze zesde generatie van de Golf wordt onthuld in oktober op het salon van Parijs. De verkoopsstart volgt daarna op het Europese continent. Later zal hij ook in de rest van de wereld worden verkocht.
Bron: http://www.autogids.be/artikel/nieuw...urce=autoforum
De Golf is onlosmakelijk verbonden met Volkswagen. De Duitse constructeur kan (wil) het cliëntele van de beroemde berline, waarvan al 26 miljoen exemplaren werden gebouwd, dus niet bruskeren. Het is dan ook geen verrassing dat de Golf VI een uiterlijk krijgt dat niemand voor de borst stoot en dat een mengeling is tussen de Golf V en de Scirocco. Alle motoren voldoen aan de Euro 5-norm (die verplicht zijn vanaf september 2009) en de automatische versnellingsbakken zijn geschrapt ten voordele van de DSG. Qua snufjes kan de Golf worden uitgerust met ACC (een actieve snelheidsregelaar met afstandsbewaking), een adaptieve ophanging DCC en een automatische parkeerhulp die bijna het hele manoeuver voor de bestuurder doet (Park Steering Assistant). Het ESP werd op punt gesteld en de auto krijgt zeven airbags en anti-whiplashhoofdsteunen. VW benadrukt dat erg veel aandacht werd besteed aan de geluiddemping, met onder andere een dempende folie op de voorruit.
Onder de motorkap zal het aanbod uiteraard gevarieerd en erg uitgebreid zijn. De TDI's zijn verkrijgbaar met vermogens van 90 pk (66 kW) tot 170 pk (125 kW) en krijgen standaard een roetfilter. Bij de lancering zijn aanvankelijk twee 2.0 TDI's met 110 pk (81 kW) en 140 pk (103 kW) verkrijgbaar. Het benzineaanbod van de Golf VI zal aan het begin van zijn carrière bestaan uit vier mogelijkheden, twee atmosferische krachtbronnen met 80 en 102 pk (59 en 75 kW) en twee met drukvoeding van 122 en 160 pk (90 en 118 kW). Alle motoren zijn erg zuinig en stoten dus weinig CO2 uit. Zo volstaat 4,5 l/100 km voor de 2.0 TDI 110 (119 g/km) en is het verbruik van de 80 pk sterke benzine-instapper gedaald van 6,9 naar 6,4 l/100 km.
Wie niet graag zelf schakelt, kan voortaan enkel nog voor de DSG-versnellingsbak kiezen. Die overbrenging met dubbele koppeling heeft zes of zeven trappen afhankelijk van de motor. Ook hier is de bedoeling om de energiebalans gunstiger te maken. Zo vervangt de combinatie 1.4 TSI met 160 pk en DSG-7 de vroegere 2.0 FSI met 150 pk en zestrapsautomaat. Daardoor is het verbruik gedaald van 8,3 naar 6,5 l/100 km, een verbetering van liefst twee liter.
Deze zesde generatie van de Golf wordt onthuld in oktober op het salon van Parijs. De verkoopsstart volgt daarna op het Europese continent. Later zal hij ook in de rest van de wereld worden verkocht.
Bron: http://www.autogids.be/artikel/nieuw...urce=autoforum
Comment