Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Een Porsche met een dieselmotor is na de Cayenne Diesel al niets nieuws meer. Maar nu proppen de Duitsers dezelfde drieliter turbomotor in de Panamera, waarmee je in één klap een Porsche krijgt die theoretisch genoeg heeft aan 6,5 liter brandstof per 100 kilometer en op één tank maar liefst 1.200 kilometer moet kunnen afleggen. Mooie cijfers, maar blijft er ook nog iets over van het typische Porsche-gevoel?
Het mag onder autoliefhebbers algemeen bekend zijn waar de PorschePanamera zijn naam vandaan heeft. De sportieve grand tourer is – net als zijn familieleden uit de 911 reeks – vernoemd naar de Carrera Panamericana, de beroemde langeafstandsrace in Midden- en Noord-Amerika. Die wedstrijd, die voor het eerste werd gereden in 1950, was qua opzet vergelijkbaar met de Mille Miglia en voerde de deelnemers vanuit Mexico parallel aan de Panamerican Highway in noordelijke richting. Na aankomst in de Amerikaanse staat Texas hadden de coureurs er een avontuur van 3.300 kilometer opzitten. Met recht een langeafstandsrace dus.
Eenenzestig jaar later heeft Porsche een auto op de weg gezet die de hele Carrera Panamericana – alle 3.300 kilometer – in theorie met slechts twee tankbeurten zou kunnen uitrijden. In theorie, inderdaad… Want volgens z’n makers heeft de Panamera Diesel een gemiddeld brandstofverbruik van 1:15,4, wat in combinatie met de tank van tachtig liter goed moet zijn voor een actieradius van ruim 1.200 kilometer. Dat zou betekenen dat je met deze auto op één tank vanaf Amsterdam – pak ‘m beet – het Zuid-Franse Montpellier moet halen. Of hij een dergelijke exercitie daadwerkelijk in de praktijk weet te brengen, is iets om binnenkort eens uit te zoeken.
Geen biturbo
Om die – voor dit type auto – nette verbruik- en uitstootcijfers te bewerkstelligen, voorzag Porsche de Panamera van de 250 pk en 550 Newtonmeter sterke drieliter turbodiesel uit de Cayenne. Een heerlijk smeuïge zescilinder diesel, die z’n oorsprong zoals bekend vindt in de rekken van Audi. De oplettende lezer vraagt zich wellicht af waarom Porsche niet heeft gekozen voor de sterkere variant van deze motor, die bij Audi maar liefst 313 pk op de straatstenen spuugt. Die cijfers passen immers helemaal goed bij een merk als Porsche! Dat zit zo: die krachtiger versie heeft twee turbo’s en daardoor werd het blok te groot om in de bevallige neus van de Panamera te passen. Een sterkere dieselversie kunnen we dan ook vergeten. De machine in de Porsche maakt gebruik van een enkele turbo met variabele geometrie en daardoor blijft het vermogen ‘steken’ op 250 pk.
Maar is dat wel genoeg voor deze 1.880 kilo (!) zware vierzitter? Ja, wel degelijk! Met een keurige sprinttijd van 6,5 seconden en een topsnelheid van 242 kilometer per uur heb je in deze voordeligste Panamera weinig te klagen. Al bij 1.750 toeren per minuut is de zescilinder lekker wakker en weet hij de dikke coupé aangenaam vlot van zijn plek te krijgen. Elke Panamera Diesel heeft de conventionele achttraps automaat aan boord (dus niet de PDK met dubbele koppeling) en die schakelt nagenoeg onmerkbaar. Enige minpunt is de wijze waarop je handmatig van verzet kunt wisselen; Porsche past in de Panamera nog steeds het duw-en-trek-principe toe. Druk op één van de twee knoppen op het stuurwiel (ongeacht links of rechts) en de Tiptronic S schakelt op, trek de knop naar je toe en hij kiest een lager verzet. In de praktijk werkt dat onduidelijk, wij prefereren zonder enige twijfel een systeem met flippers. Aan de andere kant past de bak met z’n korte verzetten uitstekend bij de diesel en zorgt z’n schakelgedrag voor een heerlijk soeverein karakter aan boord. Rustig, soepel, comfortabel.
En toch is er iets merkwaardigs aan de hand. Want pure sensatie biedt deze diesel-Panamera zelden. Hij klinkt heus lekker (zie kader), maar ergens missen we een ontdeugend randje. Een spannend detail dat zo nu en dan een glimlach op je gezicht tovert. Hoe kan dat? Het ‘probleem’ is dat de Diesel al zijn taken in zoveel rust en met zoveel controle uitvoert. Al is dat ook meteen weer zijn grote kracht; achter het stuur heb je al snel de neiging om te gaan klagen over een gebrek aan sensatie en over het feit dat de auto vrij veel over zijn lengteas rolt. Hij voelt niet zo gefocust of scherp als je zou willen in een Porsche, maar op dat moment verklapt een blik op de snelheidsmeter dat je met 140 kilometer per uur over een landweg suist. Zelfs bij zulke omstandigheden geeft de Panamera Diesel geen krimp en wordt je in alle comfort naar je bestemming geloodst; oneffenheden in het wegdek voel je nauwelijks, de stevige stoelen omvatten je lijf uitstekend en het schitterend gebouwde passagierscompartiment is ook nog eens prachtig geïsoleerd. Superlatieven inderdaad. Terechte superlatieven.
A8 in Porschepak
Deze Porsche is geen sportwagen. Deze Porsche is een langeafstandscruiser. Nog meer dan zijn benzinebroertjes is de Panamera Diesel het type superdeluxe zakensedan dat zijn gefortuneerde eigenaar verwent met een gevoel van superioriteit. Noem het een Audi A8 in Porschepak. In tegenstelling tot wat je wellicht zou verwachten aan de hand van z’n familienaam, is dit geen auto waarmee je lekker gaat boenderen; daarvoor is het gevoel in de besturing niet communicatief genoeg, gedraagt de koets – met een merkbaar zware neus – zich te log en geeft het onderstel te weinig informatie aan billen en benen. Al moeten we deze ‘klachten’ nogmaals in perspectief plaatsen, want ze vallen pas op bij erg hoge snelheden die je in de dagelijkse werkelijkheid niet snel zult bereiken. Houd je de geldende regels in acht, dan doet de Panamera Diesel denken aan een dirigent die met kleine polsbewegingen een voltallig orkest in bedwang weet te houden. Beheerst, dat is het woord. Op snelwegen is deze auto bovendien enorm in zijn element; stabiel, stil en opnieuw zeer comfortabel, met een ontspannende tweeduizend toeren bij 120 km/h. Wij kunnen ons voorstellen dat menig eigenaar van deze Porsche in één zucht naar een afspraak in Bologna rijdt, om ‘m na een paar uurtjes weer met frisse moed terug te sturen. En dat soort mensen – veelrijders met veel centen – is precies waarvoor Porsche deze machine heeft ontwikkeld. Missie geslaagd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
PCCB's op een Panamera diesel. Met de prijs van die optie heb je de meerprijs van inschrijving, tax en verbruik van een Panamera S betaald voor 2 jaar.
Zonder twijfel een steengoede kar, die Panadiesel. En mooie prestaties op papier.
Maar iets in de tekst viel me op en ik heb een paar weken geleden exact dezelfde ervaring gehad met de Cayenne diesel: een schitterende SUV, maar zonder Porsche gevoel. De motor is heel aangenaam en comfortabel, maar mist pure power, vooral in de iets hogere toeren.
Als je dan in vergelijking een X5 40d de sporen geeft, dan zou je met veel plezier die motor onder de kap van een Cayenne lepelen. Want voor de rest overklast de Cayenne qua rijbeleving naar mijn mening de wat verouderde X5, maar hoe die 40d "aan het gas hangt" is stukken sportiever dan die op comfort gerichte V6 diesel uit de VW stal.
Anyway, qua verkoopunits zal de Panamera binnenkort voor 80% uit diesels bestaan - net zoals bij de Cayenne - en zullen de 2e handsprijzen van de benzineversies een serieuze duik nemen (zeker als je daar dan nog eens de toekomstige BIV en CO2 taxatie meerekent).
PCCB's op een Panamera diesel. Met de prijs van die optie heb je de meerprijs van inschrijving, tax en verbruik van een Panamera S betaald voor 2 jaar.
Totaal ridicuul. Ze hebben bij de configurator trouwens ook de soundclip erbij gezet.
En toch blijf ik erbij! Een Porsche met meer dan 500-600PK is quasi niet te benutten!
pffffffff ik heb er hier 2 staan met 600pk, ik benut die alvast elke dag, moet er wel bijvertellen ik gebruik o.a dagelijks de snelweg en dat ver buiten de spitsuren, er is dan ook weinig verkeer en je kan lekker doorduwen
pffffffff ik heb er hier 2 staan met 600pk, ik benut die alvast elke dag, moet er wel bijvertellen ik gebruik o.a dagelijks de snelweg en dat ver buiten de spitsuren, er is dan ook weinig verkeer en je kan lekker doorduwen
Zonder Duitse autobahn kan je vanaf 300pk in een auto eigenlijk maar tot 2e, 3e versnelling schakelen en is de fun gedaan. Bij 600pk moet je volgens mij al gaan remmen op de oprit om in te voegen op de snelweg
Comment