Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Honda Insight (Hybrid)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door GT-R Bekijk Berichten
    Euh...de Nissan GT-R heeft een cw waarde van 0,26. De Prius 0,28. Dus het moet niet dezelfde vormgeving zijn hé

Een Nissan GTR is niet direct een gezinswagen. Dat brengt extra beperkingen met zich mee ... Nu is 0,28 verre van geweldig
    BMW 420dA : >>>

Comment

Dat dashboard van de Insight lijkt me ingewikkeld. Hier en daar een knopje, en dan weer alles dicht op elkaar, ...

Comment

Nog een rijimpressie: [www.motortrend.com]

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GT-R Bekijk Berichten
            Euh...de Nissan GT-R heeft een cw waarde van 0,26. De Prius 0,28. Dus het moet niet dezelfde vormgeving zijn hé
            Zelfs de Opel Insignia zou een cw waarde van 0,26 hebben heb ik ergens gelezen!
            Ter vergelijking, de Opel Calibra had een cw waarde van 0,28.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
              Honda Insight tot in detail

De Honda Insight is nu al de meest beschreven auto van 2009. En wij doen daar vrolijk aan mee. Op het web zijn alvast de specificaties van de groene rakker beland en voor het gemak doen we er 53 foto´s bij. Toe aan een nieuwe auto van de zaak met 14 procent bijtelling?

De hybride wordt komend weekend gepresenteerd op de show van Detroit, net als de geheel nieuwe Toyota Prius overigens. Overigens is de Honda Insight iets kleiner dan de huidige Prius. De lengte/breedte/hoogte bedragen respectievelijk 4.395 mm/1.695mm/1.425 mm. Wie uitgebreid kennis wil maken met de Insight kan terecht bij onze fotospecial.
              Als aandrijflijn heeft Honda voor de hybride aandrijving gekozen die we al van het merk kennen, namelijk die van de Civic Hybrid. De 1.3 benzinemotor levert 88 pk bij 5.800 toeren en 123 Nm, de elektromotor die ´m ondersteunt brengt nog eens 13,6 pk en 103 Nm extra op. Een CVT zorgt voor de krachtoverbrenging. Het gemiddelde verbruik is uitstekend, met 4,4 liter per 100 kilometer stoot de auto slechts 101 gram CO2 per kilometer uit. Dat maakt ´m net als de Civic Hybrid tot een aantrekkelijke auto voor zakelijk gebruik. Hij komt immers in aanmerking voor een bijtelling van 14 procent, en ook alle andere voordelen voor benzineauto´s die minder dan 110 gram CO2 uitstoten zijn op de Insight van toepassing.
              De specificaties komen uit een tijdschrift van Honda voor de Belgische markt. En bij onze zuiderburen, waarschijnlijk ook bij ons, is de Insight er met twee uitrustingsniveaus: de Comfort en Elegance. In elk geval heeft de auto standaard ESP (VSA in Hondataal), 15 inch wielen, automatische klimaatregeling, een radio met cd-speler. De Elegance voegt daar nog Bluetooth-technologie, een parkeerhulpsysteem, cruise control, mistlampen, verwarmbare voorstoelen en een regensensor aan toe.

heeft veel weg van de Jazz

Comment

Hehe, Volvo-achtige hoofdsteunen
                freude am fahren

Comment

Live @ NAIAS:

Bron: [www.autoexpress.co.uk]

Comment

Europese Insight met sportpakket:

Bron + foto's velgopties: [news.auto.cz]

Comment

Ik vond hem zelf eerst ook niet zo mooi, maar in 't rood valt ie goed mee.

't Zal zowieso mijn volgende auto worden. 'k Krijg een korting van mijn werkgever (Honda) + nog eens 15% overheidspremie. Als ik iets kan krijgen van de overheid, laat ik dat niet liggen. 'k Mag al genoeg belastingen dokken voor nutteloze overheidsuitgaven te financieren...

En 't is ne statement... I care about the environment Maar 't mag me wel niet te veel kosten, dus die korting + premie is goed meegenomen

Enkel dat bleek dashboard vind ik er zo plastiekerig & goedkoop uitzien... 'k Hoop dat er ook een donkere interieurversie beschikbaar is.

Comment

Comment

Comment

Comment

Bron: [www.auto-news.de]

Comment

Honda Insight: zuinigheidscoach.

Vrijdag 30 januari 2009. Met de Insight hoopt Honda te overleven in deze moeilijke tijden. De hybride moet dankzij zijn fiscale voordeel twee compleet verschillende doelgroepen aanspreken. Want naast de milieubewuste automobilist focust Honda zich op een nieuwe en heel belangrijke doelgroep; de leaserijder. Heeft Honda met de Insight een auto in huis die beide doelgroepen tevreden stelt?

Het uiterlijk van de Insight is te danken aan de wetten der natuur. Een ingenieur van Honda verzekerde ons dat voor het verlagen van de cW-waarde dit een optimale vorm is. Geen kopie van de Prius dus, maar een doorontwikkeling van de eerste Insight die eind vorige eeuw het levenslicht zag. Het resultaat is geen saaie auto, maar een slank, futuristisch ogende en frisse verschijning. Naar onze mening veel minder saai en oubollig dan een Prius. Toch heeft de vorm van de auto twee nadelen. Ten eerste is het zicht naar achteren niet optimaal. Dat komt door de horizontale balk in de achterruit die een deel van je zicht ontneemt. Ten tweede is de hoofdruimte achterin niet optimaal. Mensen die rond de één meter negentig zijn zitten met de kruin tegen het dak. Qua beenruimte is er overigens weinig te klagen, net als over de ruimte voorin. De bagageruimte van 408 liter is eveneens bovengemiddeld groot in het C-segment. So far, so good.

Hybridemodule
                                Toverwoord in de Insight is de Integrated Motor Assist, kortweg IMA genaamd. Voor de geïnteresseerd zullen we iets dieper op de techniek in gaan. Honda gebruikt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Toyota Prius, een 14 pk sterke elektromotor die de 1.3 liter benzinemotor assisteert. In de Prius zijn beide motoren los van elkaar gepositioneerd en kunnen elkaar helpen. Beide motoren kunnen ook los van elkaar werken, iets wat de Insight niet kan. De Insight kan dan ook niet volledig elektrisch rijden, zoals de Prius. Overigens meldde één van de ingenieurs dat dit wel mogelijk is. Op momenten dat de benzinemotor niet of nauwelijks belast wordt, spuit het motormanagement alleen lucht (in plaats van een benzine/lucht-mengsel) in de motor waardoor je in principe 100% CO2 vrij rijdt. Het is maar net hoe je het bekijkt, maar echt elektrisch rijden is dat niet.

Gadgetfreak
                                Achter het stuur van de Insight is het even wennen aan de hoeveelheid kleuren en informatie die op je af komt. Het dashboard is goed in elkaar geschroefd, maar de materiaalkeuze laat te wensen over. Het vele harde plastic zijn we tegenwoordig nauwelijks nog gewend. De styling past goed bij het type auto, maar is wel redelijk druk. Een gadgetfreak kan daardoor gerust zijn hart ophalen, maar voor een doorsnee gebruiker is het misschien net iets te veel van het goede. Gelukkig went het snel en kun je er uiteindelijk vooral van profiteren. De auto is namelijk ontworpen om de gebruiker actief te stimuleren om zo zuinig mogelijk te rijden. Met het indrukken van de ECON (Effective Control) knop begint de wedstrijd ‘zuinig omspringen met brandstof’. Het activeren van de ECON mode lijkt vrij onschuldig, maar heeft een groot effect op de auto. Zo stuurt dit systeem de continu variabele transmissie en de motor op gelijkmatige wijze aan, waardoor de gevolgen van een ongelijkmatige en onzuinige rijstijl beperkt worden. De ECON-functie omvat verder een energiebesparende aansturing van de airconditioning en een grotere regeneratie van remenergie. Bovendien blijft de automatische uitschakeling van de motor iets langer actief als de auto stilstaat. Dit zorgt er allemaal voor dat het verbruik nog verder omlaag gebracht wordt.

Coachingfunctie
                                Naast de energiebesparende maatregelen die de auto kan nemen, moet ook de gebruiker zijn rijstijl aanpassen om een besparing te realiseren. Als bestuurder wordt je daarbij geholpen door een coachingsfunctie. Dit systeem geeft zijn advies door middel van een Eco-staafgrafiek in het multi-informatiedisplay (MID) en een achtergrondkleur van de snelheidsmeter die verandert. De Eco-staafgrafiek bestaat uit een massieve rechthoek links of rechts van een centrale lijn. Het is de bedoeling om vloeiend en efficiënt te rijden zodat de rechthoek dicht bij het midden blijft en niet in de buitenste gebieden komt. De achtergrondkleur in de snelheidsmeter geeft door de kleur aan hoe zuinig je rijdt. Groen betekent zuinig en bij blauw weet je dat je beter je best moet doen.

Trofee!
                                In de praktijk blijkt dat je al snel rekening gaat houden met de assistent. Door bijvoorbeeld op tijd te anticiperen en goed vooruit te kijken kun je veel brandstof besparen. Honda wil het zuiniger rijden nog verder stimuleren door de bestuurder te ‘belonen’. Als je zuinig rijdt groeit er een vijftal boompjes op je scherm. Uiteindelijk word je beloond met een virtuele beker. Het klinkt wellicht wat kinderachtig, maar zorgt voor een competitie-element waar iedereen stiekem wel aan mee doet. Het systeem kan overigens ook uitgeschakeld worden.

Soepel karakter
                                Tot zo ver de geavanceerde techniek van het IMA systeem, maar wat als je de auto puur koopt vanwege zijn lage bijtelling? Dan profiteer je vooral van het soepele en stille karakter van de Insight. De motor levert zijn vermogen van 88 pk onder normaal gebruik vrij rustig, dankzij de CVT versnellingsbak. Wordt het gaspedaal gevloerd dan schiet de toerenteller richting de zesduizend toeren en klinkt er een saaie klank uit de motorruimte. Het is al snel duidelijk dat de hybride geen strepentrekker is. Het model weet goed in het verkeer mee te komen, maar is zeker niet vlot te noemen. Een duw in de rug is er niet bij. Daarvoor is het totale vermogen van 98 pk (benzine- + elektromotor) te weinig. De sprint van nul naar honderd doet de Insight dan ook in 12,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 182 km/h. Maar deze waarden zijn voor de ‘groene’ doelgroep niet van belang. Wie de auto puur koopt om zijn lage bijtelling zal zich al snel gaan storen aan het gebrek aan kracht. Het gevolg is dat je veel vol gas zult rijden en het zuinige karakter verloren gaat. Doe je toch je best dan kun je een verbruik van 4,4 liter per 100 km (4,6l /100 km i.c.m. 16 inch) halen. En ook de uitstoot van 101 gram per kilometer (105 g/km i.c.m. 16 inch) is zeer schoon.

Veilig weggedrag
                                Dat de Insight een hybride is wordt ook duidelijk uit het rijgedrag van de auto. De Insight laat zich soepel sturen en laat een volwassen indruk achter. Tegelijkertijd nodigt hij niet uit om bochten hard te nemen, daarvoor mist de besturing gevoel. Vooral rond de middenstand is de besturing vaag en weinig communicaties. Veilig is het onderstel, dat gedeeltelijk uit de Honda Jazz afkomstig is, in ieder geval wel. Het standaard VSA stabiliteitsprogramma doet zijn werk ongemerkt als het te hard gaat. De zes airbags en actieve hoofdsteunen vóór zorgen voor een prima passieve veiligheid, mocht een botsing onvermijdelijk zijn.

Conclusie
                                “Is het Honda gelukt om voor beide doelgroepen een interessante auto te ontwikkelen?”, was de vraag die wij ons op voorhand stelden. Milieubewuste klanten zullen vooral blij worden van de techniek en de assistent die de Insight biedt. Voor hen wordt het een ‘sport’ om zo zuinig mogelijk te rijden en daarmee hun portemonnee en het milieu zo min mogelijk te belasten. Leaserijders zijn blij met de ruimte, het volwassen rijgedrag en het fiscale voordeel. Minder blij wordt je als veelrijder van de prestaties. Maar ja, 14% bijtelling is toch ook wel interessant. Al met al lijkt Honda een goede mix te hebben gevonden, al zijn er kleine punten voor verbetering. Zo is de hoofdruimte achterin niet ideaal, is de keuze voor het materiaalgebruik van het dashboard matig en mocht het rijgedrag wel iets spannender. De enige juiste conclusie kan dan ook maar zijn dat de Insight een ideale auto blijkt te zijn voor mensen die een groen hart hebben of voor de zakelijke rijder die geen hoge eisen stelt en gewoon een keurig, fiscaal aantrekkelijk vervoersmiddel wil hebben.

Comment

Comment

Video Insight

Comment

toch niet moeder's mooiste, zeker niet wat het interieur betreft
                                      de nieuwe Prius lijkt een stuk beter te worden
                                      met de sterkere motoren begint het mij te interesseren, omdat een dergelijke hybride naderhand geen frustraties met zich meebrengt, zoals de "sportieve" wagens die wij toch niet meer kunnen gebruiken
                                      bezitplezier is wel iets, maar een >200pk's-wagen kopen op 70/120 te rijden doe ik niet meer
                                      ofwel slijt ik verder wat ik heb, ofwel kies ik even voor een redelijke auto (kleine motor of Hybride, met accent op maximum comfort) en steek ik het verschil in andere aangename dingen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                        bezitplezier is wel iets, maar een >200pk's-wagen kopen op 70/120 te rijden doe ik niet meer
                                        ofwel slijt ik verder wat ik heb, ofwel kies ik even voor een redelijke auto (kleine motor of Hybride, met accent op maximum comfort) en steek ik het verschil in andere aangename dingen
                                        Geen slecht idee, vind ik

Comment

Enkele shots van de techniek en de oude en nieuwe samen op de foto

Comment

Working...
                                          X