Oorspronkelijk geplaatst door Daann
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Fisker Karma
Collapse
X
-
De BMW-geïnspireerde neus (Z8 zeker?) is best wel ok, maar de rest trekt op niks. Kijk eens naar dat vaste ruitje in de achterdeur, de top-design deurklinken, achterlichten. Het lijkt allemaal overhaast ontworpen.
En dan de kleurencombinatie in dat nineties-interieur...
ok, genoeg kritiek, ik zwijg al.
Comment
-
Fisker Nederland vertegenwoordigt op salon Parijs
PARIJS - Al jaren pronkt Fisker Automotive met een elektrische sportsedan op tal autogerelateerde evenementen. Elke keer weer toonde het bedrijf een prototype. Dat heeft geïnteresseerden overigens niet weerhouden om een order te plaatsen. Alleen al in Nederland zullen dit jaar globaal 100 wagens worden verkocht.
Op de Autosalon van Parijs, die tot en met 17 oktober duurt, staat de eerste productieversie. De bouw van klantenauto's start in februari volgend jaar. Reden voor dealer Fisker Nederland om een vertegenwoordiger in Parijs onder te brengen. Gedurende twee weken staat de verkoopadviseur van het Nederlandse dealerbedrijf uit Hilversum op de Parijse beursvloer. "We hebben alle klanten geïnformeerd over de presentatie van het definitieve model hier in Parijs," legt Geert-Jan Tax, managing director van Fisker Nederland uit. "We laten de drukke agenda van de klant bepalen wanneer ze de uiteindelijke versie willen bekijken." Tax praat niet graag over de orderintake, maar geeft aan dat die boven verwachting ligt. "Ik heb nog nooit meegemaakt dat een auto die nog niet in productie is zo'n respons vanuit de markt krijgt. De kopers zijn tussen de 38 en 48 jaar jong en zijn ondernemer. Voor hen telt het aansprekende design en de duurzaamheid van de auto met een lage CO2-uitstoot," legt hij uit. Tax voert tevens de merken Aston Martin en Jaguar in Hilversum, terwijl onder dezelfde vlag Ferrari wordt verkocht. "De Fisker spreekt voornamelijk nieuwe klanten voor ons bedrijf aan," aldus Tax. "Liefst 80% is nieuw voor het bedrijf."
In februari rolt het eerste exemplaar van de band. De fabrikant begint met 100 exemplaren van de zogeheten Signature Editions. Het is de bedoeling dat de productie groeit tot 15.000 wagens op jaarbasis. De bouw heeft bij het Finse Valmet plaats, dat momenteel ook de kleinste Porsche vervaardigt.
Voor 2013 staat een tweede, compacter model op de agenda. Dat type, beschikbaar in meerdere carrosserievarianten, krijgt de tweede generatie elektrotechniek onder de kap. De vierdeurs en vierpersoons Karma beschikt nu over een zogeheten Q-Drive aandrijflijn. Voor de sprint 0-100 km/h dient de bestuurder rond de acht tellen uit te trekken, maar wanneer de knop wordt overgeschakeld van Stealth-modus in Sport-modus zit de sedan twee seconden eerder op 100 km/h. Tegelijkertijd neemt de topsnelheid van 153 tot 200 km/h toe. Bovendien is de Karma niet langer puur elektrisch te rijden. Een direct ingespoten 2,0 liter viercilinder benzinemotor (van Opel) schakelt bij en vergroot zodoende de reikwijdte van 80 tot 480 km. De benzinemotor fungeert als generator en drijft de wielen niet aan. In zes uur is het complete accupakket via het reguliere stroomnet opgeladen. Het gecombineerde vermogen van de aandrijflijn bedraagt dik 400 pk en het koppel ligt op 1330 Nm. Fisker gaat ervan uit dat de levensduur tussen de tien en twaalf jaar ligt. De prijs van de wagen ligt rond de 95 mille.
Bron: [www.telegraaf.nl]
Productieversie live @ Mondial de l'Automobile Parijs:
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Een verslag van een (korte?) testrit met een preproductiemodel op autoblog.com:
http://www.autoblog.com/2011/02/21/2...iew-road-test/
[edit: link aangepast]
Het interieur is er zeker niet op achteruit gegaan:
Comment
-
-
We give the official verdict on Fisker's luxury performance hybrid - can the Karma take on the likes of the Porsche's green Panamera?
A new challenger has entered the ring! It’s been a long time coming, but the Fisker Karma plug-in hybrid is finally here, promising a 50-mile electric range, blistering pace and luxurious cabin. We’re first behind the wheel of the innovative upstart.
It’s a tough task for an entirely new firm to take on the might of the Porsche Panamera and Aston Martin Rapide, yet the Karma’s credentials look good. A 255bhp GM-sourced 2.0-litre petrol turbo drives a generator, which keeps the lithium-ion batteries topped up.
These in turn work a pair of 201bhp electric motors attached to the rear axle, so petrol power is never used to directly drive the wheels. In Stealth mode, you can travel 50 miles on battery power alone. Switch to the Sport setting, and the engine cuts in – keeping the batteries energised and unleashing a boost in power. To ensure the car is primed for its zero-emissions mode, it can be fully charged in less than six hours from a conventional plug.
When we hit the track in our model, the most noticeable thing was the impact of engaging Sport mode. Instantly, the 0-60mph time falls from 7.9 seconds in Stealth to 5.9 seconds, and top speed rises 30mph to 125mph. Even with the four-cylinder engine spinning away under the bonnet, Fisker claims the Karma will return 37.7mpg – impressive for a large car with a serious turn of speed.
Numb steering doesn’t deliver Porsche levels of feedback, but the firm has made up for this in other areas. The wheelbase is 250mm longer than any rival’s and there’s a wide track. Add a low centre of gravity – thanks to the 275kg underfloor battery pack – and the car feels planted and resists body roll well in bends.
The Karma weighs around 2,100kg – that’s 200kg heavier than the 4WD Panamera – and has a big torque advantage. It produces a huge 1,330Nm from zero rpm, and with only one ratio – and therefore no gearchanges – acceleration is relentless.
The styling won’t be to all tastes, especially the moustache-like grille, but there’s no denying the elegant silhouette. Designer Henry Fisker also has Aston’s DB9 and V8 Vantage in his portfolio, so there’s definite pedigree here.
To really compete with the world’s biggest premium brands, though, the cabin needs to live up to the near-£100,000 price tag. The leather-clad layout certainly delivers on creature comforts, and there’s space for four adults, too. The onboard computer uses a 10.2-inch screen to control the car’s myriad functions. There’s even a sun panel gauge for the solar roof, which displays how effectively the panels are working and how many ‘free’ miles their charge translates to.
Our only real criticism of this pre-production car is the noise of the engine in Sport mode. At high speeds, the sound of the road and wind drown this out, but at low to medium speeds it’s intrusive. Engineers assured us an all-new muffler is on order to rectify this before customer deliveries start at the end of May.
For interested UK buyers, there is good and bad news: the Karma will be on sale in this country, but no right-hand-drive models will be built. A predicted £81,500 tag, rising to £94,600 for a top-spec model, appears expensive, but it compares favourably with rivals such as the £86,146 Panamera Hybrid. And when you consider the Karma is effectively free to run for sub-50-mile trips, it starts to look like a good deal.
Rival: Porsche Panamera S Hybrid
Electric power meets V6 muscle to create Porsche’s most efficient car ever. Luxury saloon can travel only 1.25 miles on electric power, though, before the petrol engine is called on – meaning 30mpg is as good as you can hope for.
Comment
-
Blijft een heel knappe verschijning. Ben heel benieuwd naar testritverslagen van een productiemodel...
Kan deze als complete nieuwkomer écht concurreren met de top qua afwerking, betrouwbaarheid, service na verkoop, garanties, enz...? Indien ja, dan dikke chapeau en thumbs up!
Zijn ze inmiddels trouwens ook niet aan een extra (kleiner) model aan het werken?
Comment
Comment