Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Tesla opent met z’n elektrische Model S de aanval op de dikke vierdeurscoupés van Duitse afkomst. Op de autobahn rond München zoeken we als eerste Nederlandse autotitel uit waar ze bij deze jonge autofabrikant uit Silicon Valley nou eigenlijk helemaal mee bezig zijn.
Na de elektrische Roadster wil Tesla het met de eveneens elektrische Model S, een grote hatchback, opnemen tegen de CLS’en, A7’s en zelfs Panamera’s van deze wereld. O, en dan niet bepaald de instapversies. Is het de Amerikanen in de bol geslagen of hebben ze met de Model S een troef handen? Een eerste blik op de specificaties sluit het laatste niet uit.
De basis van de Model S is een vlakke bodem met daarin het accupakket. De elektromotor met bijbehorende elektronica zit weggewerkt tussen de achterwielen. Bovenop dit onderstel staat een royaal koetswerk dat door het ontbreken van een middentunnel een ruime indruk maakt en standaard plaats biedt aan vijf volwassenen. O, en wie met meer mensen op pad wil: optioneel is er nog een opklapbaar tweezitsbankje in de achterste bagageruimte. Inderdaad, de achterste bagageruimte. Er is namelijk ook een voorste bagageruimte waarin je nog een serieuze hoeveelheid tassen en koffers kwijt kunt. Hier kan een Porsche 911 niet aan tippen.
Aanraakscherm
De Model S hebben we in Europa al een aantal maal kunnen aanschouwen op autoshows, met de deuren op slot. Nu is het eindelijk tijd om er in het hol van de leeuw mee de autobahn op te gaan. Het eerste wat opvalt bij het instappen is de hoogwaardige afwerking, dit voelt eerder Duits aan dan wat we gewend zijn uit Detroit. Eenmaal binnen herkennen we aan de stuurkolom de hendels uit de Mercedes-Benz E-klasse, net als de knoppen voor de ruitbediening en die voor de spiegelverstelling. Niet helemaal vreemd, Daimler heeft aandelen Tesla. Met deze Duitse onderdelen hebben we overigens wel alle knoppen gehad. Voor het overige laat de Model S zich namelijk bedienen via een 17(!) inch touch screen.
De functionaliteit van het display is groot, heel groot. Desalniettemin gaat het bladeren door de diverse schermen opvallend intuïtief. Aardig is dat de indeling (net als die van het digitale instrumentarium) naar eigen smaak en goeddunken is in te delen. Welkom in een nieuw tijdperk. Vervelend wanneer het navigatiescherm wegvalt als de telefoon gaat? Zal je in de Tesla niet gebeuren, er is altijd wel ergens plek voor een telefoonwindow zonder de kaart in de weg te zitten. Werkelijk alles valt via het scherm te bedienen, van het openen van het zonnedak of de bagageruimte tot het instellen van de onderstelhoogte of de mate van remenergierecuperatie. En uiteraard is er internettoegang. Het mooie is dat dat ook tijdens het rijden blijft werken. Kan de bijrijder gewoon verder surfen, als die tenminste geen zin heeft om via een camera te kijken naar achteropkomend verkeer. Het enige wat nog niet werkt is spraakbesturing. De hardware is er al wel, het is alleen nog even wachten op de software, maar daar wordt hard aan gewerkt.
Zelfbeheersing vereist
Standaard krijgt de Model S een accu mee met een capaciteit van 40 kWh en een 355 pk en 440 Nm sterke elektromotor. Met deze batterij moet de circa 2.100 kg zware Tesla 250 kilometer ver kunnen komen, in 5,9 seconden van nul naar honderd moeten sprinten en een top van 200 km/h bereiken. Optioneel zijn er accupakketten van 60 en 85 kWh die goed zijn voor actieradii van respectievelijk 375 en 500 km. En naast de standaard motor is er ook een krachtiger variant, die zit in de Model S Performance en is goed voor 416 pk en 600 Nm. Dit is de motor waarmee we op pad gaan. Zelfbeheersing is hierbij geen overbodige luxe. De reactie op het stroompedaal is erg direct en wanneer je het stevig intrapt heb je het gevoel alsof de auto door een grote hand naar voren wordt geworpen, zonder enige aarzeling. Vanuit stilstand tikt de naald van de snelheidsmeter na 4,6 seconden de honderd aan en ook daarna gaat de auto even enthousiast door met versnellen om pas even voorbij de 210 km/h het maximum te bereiken. Zou je naar het display kijken dan zie je dat de actieradius bij deze snelheden snel minder wordt. Loslaten van het stroompedaal zorgt er voor dat er op de motor geremd wordt waardoor er stroom naar de accu loopt. Het rempedaal werkt alleen met de schijfremmen, die wanneer dat gevraagd wordt bijzonder gretig aan het werk gaan.
De Model S is op de autobahn rond München als een vis in het water. Het onderstel weet het allemaal prima bij te benen. Ondanks z’n 21 inch wielen is er van stuiteren geen sprake. De auto blijft lekker stabiel op koers en zakt iets dichter naar het asfalt bij het oplopen van de snelheid. Opmerkelijk trouwens hoe de auto op hobbelige binnenwegen nare stoten absorbeert. Voor wie er desalniettemin prijs op stelt: er wordt gewerkt aan een versie met een sportiever afgestemd onderstel die door het leven zal gaan als Model S Performance +. Maar ook in basis trim achten we de Model S al in staat de nodige klanten bij de Duitse gevestigde orde weg te trekken, zeker met ons belastingregime. Als Fisker-verkoper zou ik me tot de tanden wapenen.
Wie in een Model S geïnteresseerd is moet nog wel even geduld hebben, de productie voor Europa gaat pas in maart van start. Bestellen kan al eerder, eind november begin december worden de prijzen bekend gemaakt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Super benieuwd, m'n baas heeft begi. 2011 reeds een serieus voorschot gegeven, en wacht sindsdien dus op z'n model S. Zal er zeker een "toerke" mee rijden als ie uiteindelijk geleverd wordt :-))
Prijzen toch vrij gepeperd: de 60 kwh versie start aan 72K, de 85 kwh aan 83 k, en de performance versie tegen de 100 k.
Met opties is de basisversie dus tegen de 80k.
De 530d touring waar ik aan het denken ben is met 65k een stuk goedkoper.
Maar het zou wel interssant zijn om eens te vergelijken: model S is 120% aftrekbaar, stuk lagere VAA, dat zijn wel fiscale troeven die de hogere aankoopprijs zouden kunnen compenseren. Anderzijs betaal je electriciteit wel privé, brandstofkosten niet...
2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Een tijdje geleden ben ik eens uitgenodigd op een event waar ook verkopers van Tesla aanwezig waren. Ik heb toen ook eens kunnen rijden met de Tesla roadster. Buiten het feit dat de power indrukwekkend is, reed deze auto gewoon slecht. Ze konden met een app het verschil berekenen tussen een Tesla S en een BMW 530d. Ik kan mij herinneren dat, zonder rekening te houden met restwaarde, een Tesla S 20k euro goedkoper zou zijn.
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Anderzijs betaal je electriciteit wel privé, brandstofkosten niet...
En waarom zou je dat privé moeten blijven betalen? Heb je geen garage? Zonnepanelen erop, laadpaal installeren (vergunning en subsidie) en je bent vertrokken.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Ik kan mij herinneren dat, zonder rekening te houden met restwaarde, een Tesla S 20k euro goedkoper zou zijn.
Yeah right.
Als je wat autonomie wilt kom je er gewoon niet.
Plus nog het lange wachten en het risico van nieuwe technologie/een nieuw model.
Ik was ook geïnteresseerd maar aan deze prijzen? I think not.
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space!
Het feit dat hij 120% aftrekbaar is, zal één van de weinige redenen zijn waarom je hem misschien in België kan tegenkomen in de toekomst.
Was dit niet het geval, dan zouden velen vermoedelijk bij benzine/diesel blijven, of ze willen al een statement maken.
En dan nog is die 120% aftrekbaarheid economisch niet rendabel, want je moet dat vergelijken met de belastingsschaal. Als je het daarvoor doet, is dat een kleine slag in het water.
Moest de premie van 30% voor particulieren niet aflopen op 31/12 zou ik hem misschien nog gekocht hebben, maar nu kan ik hem helaas niet betalen
Hou mijn reservatie wel bij voor de Get Amped begin volgend jaar daarna cancel ik.
Oei, hopelijk geen financieël verlies?
Heb altijd gevonden dat ze over de prijs geheimzinnig deden. Toen we contact hadden met het hoofd logistiek in de UK, was dat ook al zo. Toen sprak die altijd al over, +-65dzd à 75dzd maar kon er nooit een juist vedrag opzetten.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Ik heb 4000 euro betaald voor mijn reservatie, maar die krijg ik volledig terug. Dus op dat vlak no problemo
Goh ja, geheimzinnig. Ik had wel iets in die richting verwacht, maar ze hadden zelf ook nog veel onzekerheden (kosten voor homologatie, 3-fasen lader, ...) dus kan het best begrijpen dat ze zo lang gewacht hebben.
En waarom zou je dat privé moeten blijven betalen? Heb je geen garage? Zonnepanelen erop, laadpaal installeren (vergunning en subsidie) en je bent vertrokken.
Dat is toch ook geen goedkope oplossing, zeker niet met het feit dat ge ook nog eens moogt betalen voor het dubbel gebruik van het net .
Om eerlijk te zijn, zolang de prijs van electriciteit zo hoog staat en de regering groene stroomopwekking van de particulier afstraft, zie ik geen toekomst voor electrische wagens.
Comment