Ben eens benieuwd, dit weekend een uitnodiging gekregen van Tesla om eens te gaan testrijden met de model S. :-)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Tesla Model S
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk BerichtenDe actieradius is niet het probleem van de Tesla, het is de aanschafprijs. Wanneer Tesla een model 3 uitbrengt dat, zoals de geruchten gaan, in het prijssegment van een BMW 3 serie terechtkomt en ook nog eens even innovatief is als het model S, dan breekt die markt volledig open. Het is schrikwekkend om vast te stellen dat de traditionele fabrikanten nog altijd geen antwoord hebben op die veranderende markt en blijven investeren in hun dinosaurussen.
http://theoatmeal.com/comics/tesla_model_s
wat is zo innovatief aan een Tesla? afgezien van platform dat letterlijk bestaat uit batterijen
Tesla gebruikt batterijen zoals in een laptop, BMW i3 gebruikt betere batterijen met langere levensduur, i3 is van alle EV, de EV die het minst el. verbruikt per km
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk BerichtenTesla is de enige die zoveel subsidies krijgt
wat is zo innovatief aan een Tesla? afgezien van platform dat letterlijk bestaat uit batterijen
Tesla gebruikt batterijen zoals in een laptop, BMW i3 gebruikt betere batterijen met langere levensduur, i3 is van alle EV, de EV die het minst el. verbruikt per km
Wat is er zo innovatief aan Tesla?? Tesla heeft een visie om de 'enabler' te zijn voor elektrisch rijden. Voor Tesla maakt het eigenlijk niet uit of je een elektrische BMW, VW, Chrysler, ... koopt, zolang het maar elektrisch is. Het doel is dus niet om zoveel mogelijk Tesla's te verkopen, maar om de wereld te helpen overstappen op 'sustainable energy'. Daarom ook dat ze recent hun patenten hebben opengesteld voor de concurrentie.
Allemaal heel innovatief in een zeer conservatieve autowereld.
Moest je interesse hebben in batterijtechnologie, hier een filmpje van professor Dahn. Hij doet baanbrekend werk in het onderzoek naar batterijtechnologie. In zijn team zit trouwens iemand die wat later door Tesla ingehuurd is. Tesla gebruikt dezelfde manier om batterijen te testen dan de manier die in dit filmpje wordt aangehaald.
Oorspronkelijk geplaatst door Intred Bekijk BerichtenBen eens benieuwd, dit weekend een uitnodiging gekregen van Tesla om eens te gaan testrijden met de model S. :-)
Comment
-
Tesla is een goeie marketing-machine lijkt me en is nu de hype natuurlijk
Vergelijk eens de Tesla Model S met BMW i3? ben nu niet direct een EV-expert maar zou niet durven zeggen dat de Tesla geavanceerder is...
de Tesla heeft de grootste range maar weegt ook eventjes 2,1 ton! de i3 maar 1,2 ton! dankzij gebruik van carbon en minder gewicht aan batterijen
de i3 heeft de meest geavanceerde batterijen die op termijn minder aan slijtage zullen onderhevig zijn
Comment
-
Eerlijk is eerlijk, was hierboven maar beetje aan het zeveren, ken echt geen fluit van batterijen...
Nu wat opgezocht, eerste artikel dat over vergelijking i3 vs Tesla gaat:
moet echt s lezen, batterij expert Bauer zegt dat Tesla de slechtste en BMW - by far - de beste batterijen heeft!
crap, heb nog gelijk gehad ook met mijn café-toogpraat
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk BerichtenEerlijk is eerlijk, was hierboven maar beetje aan het zeveren, ken echt geen fluit van batterijen...
Nu wat opgezocht, eerste artikel dat over vergelijking i3 vs Tesla gaat:
moet echt s lezen, batterij expert Bauer zegt dat Tesla de slechtste en BMW - by far - de beste batterijen heeft!
crap, heb nog gelijk gehad ook met mijn café-toogpraat
En in de Model S is alles nog eens vloeistof gekoeld. Ze zetten dus erg veel in op hun batterijmanagement systemen. Een batterij in California zal niet warmer worden dan eentje in Noorwegen, omdat de temperatuur zo nauwgezet geregeld wordt.
Maar ik hoop gewoon dat de man gelijk heeft natuurlijk. Dan heeft BMW ook eindelijk een stap in de goeie richting gezet.
Ik heb 8 jaar garantie op mijn batterij, en moest ze na 8 jaar zo een verkleinde range hebben laat ik er eentje met nieuwe technologie in zetten. En zelfs dan is mijn oude batterij best nog wel geld waard en hoef ik geen volledig nieuwe te betalen, maar kan ze ingewisseld worden.
Kortom, ik maak me echt geen zorgen om mijn batterij.
En als jij een BMW I3 wilt kopen met een range van 150km, die dan ook wat lichter is, wat minder PK's heeft. Ga gerust je gang hoor.
Comment
-
Met wat rijd je toch?
Ja een i3 heeft een kortere range maar toch wel pak goedkoper (ondanks dat Tesla industrie dus zwaar gesubs. is), de i3 weegt bijna de helft minder, door 900 kg extra gewicht zou de Tesla naar Praag moeten kunnen rijden! alleen al daar dat veel lagere gewicht moet de i3 veel meer fun zijn om te rijden dan de Model S... tot 80 km/h is de i3 ongeveer even snel als een M3, dus ook niet traag...
In ieder geval, is leuk experimenteel die EV's, maar een EV is nog altijd pak zwaarder dus kan nooit zo fijn rijden als een benzine (in geval van zelfde materiaalkeuze)
een i3 met carbon zonder de batterijen, een benzinemotor in de plaats en minder dan 1000 kg: dat moet een zalig karretje zijn! 500 kg minder dan ik nu heb... wil mijn 3.0 6L motor altijd doneren voor zo'n project
en lijkt me niet per se milieuvriendelijker ecol. kost mijnbouw voor lithium, cobalt enz. is mogelijks groter dan ecol. kost benzinemotor, en meesten halen hun el. natuurlijk niet van zonnepanelen alleen
dit gister gepost over EV vs brandstofcel-techn., toevallig gelezen?:
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk BerichtenMet wat rijd je toch?
Ja een i3 heeft een kortere range maar toch wel pak goedkoper (ondanks dat Tesla industrie dus zwaar gesubs. is), de i3 weegt bijna de helft minder, door 900 kg extra gewicht zou de Tesla naar Praag moeten kunnen rijden! alleen al daar dat veel lagere gewicht moet de i3 veel meer fun zijn om te rijden dan de Model S... tot 80 km/h is de i3 ongeveer even snel als een M3, dus ook niet traag...
In ieder geval, is leuk experimenteel die EV's, maar een EV is nog altijd pak zwaarder dus kan nooit zo fijn rijden als een benzine (in geval van zelfde materiaalkeuze)
een i3 met carbon zonder de batterijen, een benzinemotor in de plaats en minder dan 1000 kg: dat moet een zalig karretje zijn! 500 kg minder dan ik nu heb... wil mijn 3.0 6L motor altijd doneren voor zo'n project
en lijkt me niet per se milieuvriendelijker ecol. kost mijnbouw voor lithium, cobalt enz. is mogelijks groter dan ecol. kost benzinemotor, en meesten halen hun el. natuurlijk niet van zonnepanelen alleen
dit gister gepost over EV vs brandstofcel-techn., toevallig gelezen?:
http://www.autoforum.be/showthread.p...05#post5390005
Een Model S is gemaakt uit Aluminium. Het batterijpakket van de i3 is 18.8 kWh. Dat van de Tesla is 85kWh. Dus 4.5 keer groter dan dat van de i3. Die 2 auto's zijn gemaakt met een volledig andere insteek en zijn eigenlijk niet te vergelijken. De i3 is een stadswagen, de Model S is gemaakt voor de wat langere en comfortabele verplaatsingen.
Een Tesla heeft zijn batterijen onder de vloer zitten en heeft dus een zeer laag zwaartepunt. Hij gaat even vlot door de bocht als eender welke andere ICE van dezelfde klasse.
Waarom geen Fuel Cell technologie? Hieronder een infographic over het vergelijk in energieverlies tussen batterijtechnologie en Fuel cell technologie (in dit geval waterstof)
10391395_10152621381054309_3381328705226819030_n.jpg
Verder rijd je ook met een potentiele bom onder je gat rond en is het nog altijd niet evident om waterstof te transporteren. Die moet dus ook lokaal opgewekt worden. Voor 10 waterstofauto's per dag lijkt me dit waarschijnlijk geen probleem voor een installatie. Maar als er daar 100-en gaan bijvullen gaat die installatie ook fameus zijn best moeten doen. En als je moet wachten tot de waterstof aangemaakt is, kan je evengoed gewoon een batterij vullen. Verder moet die infrastructuur ook betaald worden.
Maar het heeft inderdaad ook zijn voordelen (lagere kostprijs).
Ik rijd nu 7 maanden rond in een Tesla en het opladen heeft mij nog nooit voor problemen gesteld. Ik vertrek elke ochtend met een 75% volle batterij die thuis is opgeladen. Het kost mij 2 seconden om mijn laadkabel in te steken en de auto laadt op nachttarief op. Waarom 75%? Om mijn batterij wat te sparen. In het filmpje uit mijn vorige post kan je afleiden dat de batterijspanning ook een invloed heeft op levensduur. Door ze maar tot 75% op te laden kan ik mijn batterij wat sparen. Maar natuurlijk moet je dan ook een voldoende grote batterij hebben.
Waar Tesla hun lithium vandaan plant te halen vind je hier.
Bron van elektriciteit is ook een hele mooie. Inderdaad, ik rij op kernenergie, gas, steenkool, wind en zonne-energie. De overschakeling naar 'sustainable' energiebronnen ligt spijtig genoeg buiten mijn bereik. Ik zou zonnepanelen kunnen installeren, maar die dekken mijn verbruik niet. En zelfs al moesten ze het dekken komen ze eigenlijk gewoon bij de Nationale productie van zonne-energie en kan ik eigenlijk niet claimen dat ik volledig op zonne-energie zou rijden. Maar moest ik benzine rijden zou ik helemaal op olie rijden, en daarbij nog eens een lokale uitstoot hebben. Mijn uitstoot nu ligt bij de centrale's, meestal wat verder weg van stadscentra. En ik hoop dat de techologie van zonnepanelen snel evolueert zodat ook ik (met een verkeerd geörienteerd dak) mijn volledige verbruik met zonnepanelen kan dekken. Ook heb ik wat hoop op wind-energie voor thuisgebruik. Ook daar beginnen er stappen gezet te worden zodat een gedistribueerd elektriciteitsnet mogelijk gemaakt zou kunnen worden.
Je 3.0 6L motor in een i3 monteren lijkt me zeer moeilijk. De i3 is bottom-up gebouwd als elektrische wagen met range extender. Voor een 3.0 is daar geen plaats. Maar ik neem aan dat dat gedeelte deel uitmaakte van je toogpraat.
Comment
-
een verbrandingsmotor heeft nu eenmaal een pak meer verlies dan een electromotor. Als iedereen zou overschakelen naar een electromotor hebben we niet alle fossiele brandstof nodig die we nu gebruiken voor onze auto's om daarvan electriciteit te maken. Leg op elk dak dat goed gericht is zonnepanelen en je bent nog een heel eind verder.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichteneen verbrandingsmotor heeft nu eenmaal een pak meer verlies dan een electromotor. Als iedereen zou overschakelen naar een electromotor hebben we niet alle fossiele brandstof nodig die we nu gebruiken voor onze auto's om daarvan electriciteit te maken. Leg op elk dak dat goed gericht is zonnepanelen en je bent nog een heel eind verder.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JoeNe Bekijk BerichtenJe 3.0 6L motor in een i3 monteren lijkt me zeer moeilijk. De i3 is bottom-up gebouwd als elektrische wagen met range extender. Voor een 3.0 is daar geen plaats. Maar ik neem aan dat dat gedeelte deel uitmaakte van je toogpraat.
men kan een carbon-auto maken aangepast aan een zescilinder-motor he (Exige V6 bv.)
ok ivm laag zwaartepunt, en zal wel goed rijden zo'n Tesla, maar had het over "fun", ken geen enkele fun rijdende auto onder de 1,7 ton
ja voordeel aan El. is dat zelf België dan zou kunnen instaan voor zijn energie-voorziening van auto's (idem voor brandstofcel-auto's uiteraard)
zoals ik al zei, vind het EV-verhaal interessant, en nu ik gelezen heb dat die batterijen van de i3 minstens 20 jaar mee zouden gaan begin ik al meer te geloven in EV's zoals de i3
een bom op waterstof: schijnt flauwekul te zijn, en waterstof is ideale drager, de goedkoopste batterij in de wereld, en er is voldoende zonne-energie he...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk BerichtenTesla is de enige die zoveel subsidies krijgt
Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichtenwat is zo innovatief aan een Tesla? afgezien van platform dat letterlijk bestaat uit batterijen
Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk BerichtenTesla gebruikt batterijen zoals in een laptop, BMW i3 gebruikt betere batterijen met langere levensduur, i3 is van alle EV, de EV die het minst el. verbruikt per km
Comment
-
maar nu kost het omzetten van water naar waterstof nog heel veel energie. En het stockeren van waterstof is helemaal niet evident. Ofwel onder gasvorm maar dan heb je veel verlies, ofwel vloeibaar maar dat kost zo veel energie dat het niet meer interessant wordt. En je kan je auto niet een weekje laten staan want dan is er een deel van het waterstof verloren gegaan in je tank.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichteneen verbrandingsmotor heeft nu eenmaal een pak meer verlies dan een electromotor. Als iedereen zou overschakelen naar een electromotor hebben we niet alle fossiele brandstof nodig die we nu gebruiken voor onze auto's om daarvan electriciteit te maken. Leg op elk dak dat goed gericht is zonnepanelen en je bent nog een heel eind verder.
niemand heeft het over milieukost van grondstof van batterijen, dus lithium, kobalt, nickel enz. dat men met mijnbouw uit Afrika moet zien te halen, mijnbouw staat niet echt gelijk aan "ecologie"
in dat artikel dat ik hierboven gepost heb, zegt die batterij-specialist Bauer dat de i3-batterijen 20 jaar kunnen meegaan, moet zeggen dat maakt gans het EV verhaal wel een pak ecologischer
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk BerichtenDe BMW i3 onderscheidt zich maar op 2 vlakken van ee reguliere auto: de motor en het feit dat het een hondslelijk hok is.
Tesla heeft de slechtste batterijen van alle EV's!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenmaar nu kost het omzetten van water naar waterstof nog heel veel energie.
moet dit artikel eens lezen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichtenligt het aan mij of zie ik die tesla's tegenwoordig elke dag?den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichtenwel snel gepikeerde Tesla rijder precies
men kan een carbon-auto maken aangepast aan een zescilinder-motor he (Exige V6 bv.)
ok ivm laag zwaartepunt, en zal wel goed rijden zo'n Tesla, maar had het over "fun", ken geen enkele fun rijdende auto onder de 1,7 ton
ja voordeel aan El. is dat zelf België dan zou kunnen instaan voor zijn energie-voorziening van auto's (idem voor brandstofcel-auto's uiteraard)
zoals ik al zei, vind het EV-verhaal interessant, en nu ik gelezen heb dat die batterijen van de i3 minstens 20 jaar mee zouden gaan begin ik al meer te geloven in EV's zoals de i3
een bom op waterstof: schijnt flauwekul te zijn, en waterstof is ideale drager, de goedkoopste batterij in de wereld, en er is voldoende zonne-energie he...
En ja, waterstoftanks zijn geëvolueerd en veiliger geworden. Maar dat neemt niet weg dat je nog veel energie nodig hebt om dat goedje vloeibaar te bewaren.
Met waterstof is men al 20 jaar aan het experimenteren en tot voor kort was er geen enkele productie vatbare wagen. Tot voor kort, want nu komen er eindelijk wel enkele de markt op. BEV's bestaan al > 100 jaar. De batterijtechnologie is het laatste decenium aan een hoger tempo aan het evolueren. Bij batterijen loop je voor wagens tegen enkele beperkingen aan. De capaciteit om energie op te nemen en capaciteit om energie af te geven, en de capaciteit om energie op te slaan. Bepaalde technologiën hebben voordelen in het ene, maar dan weer nadelen in het andere. Bijvoorbeeld die supercapacitors, lucht-metaal batterijen en andere. De Li-On technologie heeft een goeie mix van alles. Kan snel energie afgeven (performance van de wagen), opnemen (laadcapaciteiten), en heeft een acceptabele energiedensiteit. Op alle fronten zal deze technologie nog verder evolueren.
Een Exige V6 is niet echt een i3 met 3.0 motor. Je loopt dus weg van je eerdere vergelijking.
Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichteninderdaad, zonnepanelen en EV's passen goed samen (maar waterstof en zonnepanelen nog vele malen beter!)
Comment
-
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten
Het enige wat hij claimt is dat zijn batterijtechnologie langer meegaat. 20 jaar ipv een dikke 10 jaar voor Tesla.
Hij raakt geen enkel van de andere capaciteiten van een batterij aan, hij praat alleen over levensduur.
En zoals ik al zei, er zijn Tesla Roadsters van 6 jaar oud die weinig verlies van capaciteit hebben. Er zijn model S'en van 2 jaar oud, waar nog geen merkbaar verlies te meten valt. Tesla heeft hard ingezet op zijn batterij management (met vloeistofkoeling en cell management).
Comment
Comment