Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel Astra J

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk Berichten
    Ik ben enkel zeker dat het 68pk blok van Isuzu is (of was, gelukkig maar)
    De huidige 1.7 CDTI (Zafira, nieuwe Astra) meet 1.686 cc om precies te zijn, evenveel als de Astra F 1.7 TDS (82 pk) uit 1992. Toeval?
    2012 Opel Astra ST Ecoflex
    2009 Opel Astra Ecoflex

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door prins207 Bekijk Berichten
      De huidige 1.7 CDTI (Zafira, nieuwe Astra) meet 1.686 cc om precies te zijn, evenveel als de Astra F 1.7 TDS (82 pk) uit 1992. Toeval?
      De nieuwste 1.7 diesels met 125 pk en common rail zijn bij mijn weten inderdaad evoluties van die oer 1.7 uit de F. En maar goed ook want zijn oersterke blokken en geven minder problemen dan de fiat diesels

Comment

• Zeer positieve test van autointernationaal!!
        Exclusief: testrecensie Opel Astra 1.6/1.7/2.0 25-09-2009 08:08

Crisis? Wat nou crisis? Opel was bij de nieuwe Astra duidelijk niet van plan om de broekriem aan te halen. Integendeel: het Duitse merk beantwoord de economische krimp met een in alle richtingen gegroeide middenklasser die ook qua bouwkwaliteit laat zien tot de top te willen behoren. De carrosserielengte nam met 17 centimeter toe en de wielbasis groeide 7 centimeter. Ook de spoorbreedte werd zowel vóór als achter aanzienlijk vergroot. Tegelijkertijd bleef het prijsniveau vrij constant, waardoor de consument nu letter en figuurlijk veel meer waar voor zijn geld krijgt. En misschien is dat wel de beste reactie op een crisis.

Van de aanzienlijk geprofiteerde wielbasis profiteert niet alleen het ruimteaanbod (daarover straks meer), maar ook het oog. De oude Astra was een netjes verzorgde auto, maar gespeend van charisma. De nieuwe editie (4,42 x 1,81 x 1,51 x 2,69 meter) oogt echter haast als een bodybuilder. Niet in ordinaire zien, maar als een man met een groot, breed en sportief lijf. Er zijn de nodige visuele overeenkomsten met de Mazda3, maar de geslaagde styling kan toch als een troef van de Opel worden beschouwd. Het is maar goed dat Volkswagen in 2012 alweer met een nieuwe editie van de 22 centimeter kleinere Golf komt. Met name schuin van achter heeft de Astra veel meer uitstraling en ‘road presence’.

Stap je in, dan tref je een veel hoogwaardiger interieur aan: meer ruimte, een dashboard dat in een dubbel zo dure auto niet zou misstaan en materialen van topkwaliteit. Soms heeft een autofabrikant de neiging om voor sommige interieurdelen die wat minder in het oog vallen goedkoop, hard plastic te gebruiken (zoals BMW bij de X1), maar op die fout kan Opel niet worden betrapt. Iedereen reist nu ‘business class’ in de nieuwe Astra en de afwerking is zorgvuldig. Er zijn een armada aan bergvakjes plus beker/flessen houders. Eén van de verlichte opbergruimtes heeft een dubbele bodem en daarmee een ‘geheim’ vak voor bijvoorbeeld de iPod. Voor de afwerking van het dashboard heeft Opel gebruik gemaakt van fraai aluminium en verlichting met een rode gloed. Dat biedt het interieur extra attractiviteit, al moet gezegd worden dat de indrukwekkend grote middenconsole in ergonomisch opzicht niet helemaal een succes is. Daarnaast staat de versnellingspook net even te ver naar achteren en is het navigatiesysteem geen hoogstandje (ingewikkelde bediening, klein LCD scherm). Opel zegt overigens bewust voor veel bedieningsknoppen gekozen te hebben omdat zij niet gelooft dat de klant zit te wachten op één ‘i-Drive’ menuknop voor diverse functies. “Bestuurders prefereren rechtstreekse bediening”, zo stelt de autofabrikant.

Het ruimteaanbod is zowel voor- als achterin prima voor elkaar. Bestuurder en voorpassagier worden getrakteerd op uitstekend steunende stoelen, maar de inzittenden achterin moeten het doen met een bank die maar weinig steun biedt. De bagageruimte is met 370 liter iets minder groot dan de kofferbak van het oude model (380 liter), maar de Golf wordt met 20 liter afgetroefd. Omklappen van de achterbank levert een volume van 1.235 liter op. De bagageruimte is voorzien van een dubbele laadvloer. Sommigen zullen dat een handige voorziening vinden, maar uw verslaggever vindt de extra, ruimte vretende plank maar hinderlijk. Je kan de tussenvloer er natuurlijk uithalen, maar beter was het geweest als Opel er een optie van had gemaakt. Een pluim verdient de achterklep. Die sluit namelijk vrijwel geluidloos en had daarom ook bijvoorbeeld door Bentley ontworpen kunnen zijn.

Er kon worden gereden met 3 motorversies: de 1.6 Turbo benzineversie met 180 pk/230 Nm en zowel de 1.7 CDTi dieseluitvoering (met 110 pk/260 Nm) als de 160 pk/350 Nm sterke 2.0 CDTi. Alle drie de motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. De 1.6 Turbo valt met 159 gram CO2 (een vermindering van 26 gram ten opzichte van het oude model) in de ‘B’ milieulabel categorie en de dieseluitvoering is met 124 gram goed voor een A-label (oude Astra: 143 gram), waardoor zakelijk rijders kunnen rekenen op een tot 20 procent verlaagde bijtelling. De 2.0 CDTi is in handgeschakelde uitvoering pas vanaf begin 2010 leverbaar (deze motorversie is er vanaf de verkoopstart wel direct met automaat) en stoot 129 gram CO2 uit, waarmee hij in de B-label categorie valt.

De 1.6 Turbo benzinemotor heeft last van een licht turbogat en een eigenlijk niet onprettig klinkende resonantie, maar kan toch als een behoorlijk verfijnde krachtbron worden aangemerkt. Hij presteert uitstekend, maakt graag toeren en combineert goed met de prettig schakelende 6-bak. Verrassend is dat de 1.7 CDTi, die in de oude Astra niet zo’n beste beurt maakte, net zo stil is. De sprintkracht is vanzelfsprekend minder (0-100 km/u in 11,8 seconden versus 7,9 tellen voor de 1.6 Turbo), maar toch kom je aan prestatiepotentieel in de praktijk eigenlijk niks te kort. Een belangrijke reden om extra te investeren in de ruim 5.000 euro duurdere 2.0 CDTi is er dus niet, al moet wel opgemerkt worden dat deze krachtbron in de Astra beter geïsoleerd lijkt dan in zijn grotere broer Insignia.

De nieuwe Astra staat op het zogeheten Delta platform van General Motors, dat vorig jaar onder de Chevrolet Cruze debuteerde. De Duitsers hebben een jaar lang de tijd gehad om het onderstel fijn te slijpen en met succes. De torsiestaaf achteras mag dan op papier wat goedkoop en simpel klinken, de evolutie van dit type wielophanging onder de nieuwe Astra is verbluffend. Volgens Opel is het onderstel 43 procent stijver en is de isolatie van de wielophanging verbeterd, met als doel het algehele raffinement naar een hoger plan te tillen. Ga je rijden, dan ben je verbluft door het excellente veercomfort van de nieuwe Astra. Geen enkele voorwiel aangedreven Opel wist oneffenheden in het wegdek er zo goed uit te filteren. Bovendien is het onderstel indrukwekkend stil. Met name op dit onderdeel weet de nieuwe Astra zijn concurrent Ford Focus op achterstand te zetten.

Soepel geveerde auto’s willen op hogere snelheid nog wel eens wat gaan deinen, maar daar is bij de Astra geen sprake van. Ook bij een fors tempo heeft de Opel alles goed onder controle. Overhellen is van exemplarisch laag niveau. Enige voorwaarde is dat je het ESP ingeschakeld houdt (is sowieso verstandig). Zonder de regelende en corrigerende functie van de elektronica krijgt het weggedrag namelijk wat ruwe kantjes. Aan bochten heeft de Astra beslist geen hekel, maar er is wel enige aarzeling bespeurbaar in het opvolgen van de stuurcommando’s. Op de rechtuit stabiliteit valt evenwel niks aan te merken, de grip is goed en remmen doet de Opel op een mooi progressieve manier. Samenvattend is de Astra een makkelijke auto om soepel te rijden en lekker relaxt als er op de snelweg vlot wordt doorgereden. In de stad is de Opel niet de meest handzame auto in zijn klasse, deels vanwege de afmetingen maar ook omdat de overzichtelijkheid van de achterzijde behelpen is.

De standaarduitrusting omvat o.a. 6 airbags, ESP, antiwhiplash hoofdsteunen en handbediende airconditioning. De geteste Cosmo uitvoering voegt daar ondermeer climate control, een radio/cd-speler, lederen bekleding voor het stuur, aluminium velgen, donkerkleurige achterlichten en cruisecontrole aan toe. Opties zijn o.a. het AFL+-systeem (Advanced Forward Lighting oftewel bi-xenon koplampen die hun intensiteit en bereik aanpassen aan de actuele weg- en rijsituatie), het camerasysteem Opel Eye (dat verkeersborden herkent en de bestuurder waarschuwt wanneer hij onbewust van zijn rijbaan afwijkt), ergonomische sportstoelen (die 280 millimeter in de lengte verschuiven om ook bestuurders en passagiers met lange benen plaats te bieden; ze hebben een verlengd en kantelbaar zitvlak, een viervoudig verstelbare lendensteun en lichaamsondersteunende contouren van schuimrubber met hoge dichtheid; het is de enige stoel in de compacte klasse die het fel begeerde certificaat van het onafhankelijk panel van ergonomiedeskundigen en dokters in Duitsland Aktion Gesunder Rücken voor gezonde ruggen ontving), FlexFloor (waarmee diverse bagage gemakkelijk kan worden geladen. De bagagevloer is verplaatsbaar en kan op 3 niveaus worden vastgezet met ergonomisch ontworpen bevestigingen bij de vier hoeken van de bagageruimte) en FlexFix (het draagsysteem van Opel dat achter de achterbumper is ingebouwd en dat fietsenvervoer eenvoudig maakt omdat het als een lade uit de achterbumper schuift wanneer aan een hendel bij de rand van het kofferdeksel wordt getrokken).

Is de nieuwe Astra de auto waarmee Opel uit de crisis kan komen? Hoewel er nog geen rechtstreekse vergelijking met zijn belangrijkste concurrenten heeft plaatsgevonden, kan die vraag zonder veel aarzeling met ‘ja’ worden beantwoord. Er zijn scherper sturende middenklassers en baanbrekend kan je het ontwerp niet noemen, maar het gevonden compromis tussen comfort en rijdynamiek is indrukwekkend. Qua interieur, uitstraling en raffinement heeft Opel zijn C-segment aanbieding overtuigend naar een veel hoger plan weten te tillen. Bent u op zoek naar een nieuwe compacte middenklasser, dan dient de Opel zeker op uw shortlist gezet te worden. Ook door mensen die moeten bezuinigen en qua autoklasse een stapje terug moeten doen. Mede omdat de Astra zo stil is, heb je het gevoel met een veel grotere auto onderweg te zijn. Ja, deze Opel doet de crisis vergeten.
        Opel Corsa 1.7 cdti (sold)

Opel Astra ST Sport (sold)

Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop

Comment

• De bagageruimte is voorzien van een dubbele laadvloer. Sommigen zullen dat een handige voorziening vinden, maar uw verslaggever vindt de extra, ruimte vretende plank maar hinderlijk. Je kan de tussenvloer er natuurlijk uithalen, maar beter was het geweest als Opel er een optie van had gemaakt.
          De dubbele laadvloer is volgens de CC wel degelijk een optie. (op de Sport toch.. )

Comment

• Een interieur gelijkwaardig als dat uit auto's van >50k en een kofferklep van Bentley?

Ge moet nu toch ook nie overdrijven hé

Comment

• 't zal hier wel al ergens staan maar vanaf wanneer gaat den Astra bij de dealers staan?
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Weet er soms iemand of opel plannen heeft om nog een andere dieseluitvoering in automaat te lanceren? Voorlopig is dat enkel de 2.0.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                  't zal hier wel al ergens staan maar vanaf wanneer gaat den Astra bij de dealers staan?
                  volgens mijn dealer ...2e helft van november..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door mx-lover Bekijk Berichten
                    volgens mijn dealer ...2e helft van november..
                    Identiek aan wat de mijne vertelde
                    www.opelklassiek.be

Comment

• mijn keuze kwa kleur: Iceberg

2009 Opel Astra Ecoflex

Comment

• In Duitsland noemen ze hem de Astra J ipv I

SportsTourer

2009 Opel Astra Ecoflex

Comment

mijn keuze kwa kleur: Iceberg

Vind dat ook wel een mooie kleur.
                          Bij mij zo het rood zijn, ofwel Iceberg.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Eigenlijk vind ik dat het launch pack van de cosmo tegenslaagt .
                            En dan zeker in vergelijking met de Insignia.

Comment

In Duitsland noemen ze hem de Astra J ipv I

SportsTourer

nu nog een release datum

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Peef Bekijk Berichten
                                nu nog een release datum
                                Zal wel vlugger zijn want anders is het een dikke streep door de rekening.

produktie exclusief voor Antwerpen....
                                1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
                                2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
                                  Zal wel vlugger zijn want anders is het een dikke streep door de rekening.

produktie exclusief voor Antwerpen....
                                  hmm waar haal je die info?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Peef Bekijk Berichten
                                    hmm waar haal je die info?
                                    Dat laatste is maar stille hoop hé.
                                    Voor de Astra ST gaan ze toch wel een tandje mogen bijsteken want anders lopen ze heel wat centen mis. Zie Golf Variant V deze is ook veel te laat op de markt gekomen.
                                    1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
                                    2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

• ben het eens met Mc Clane...heel slechte zet om de lanceringen te spreiden..
                                      tegen dat de ST en GTC op de markt komen zal de 'nieuw' hype al over gewaaid zijn..en misschien zelfs achterhaald..
                                      ik ga rustig afwachten..ik was stapelverliefd op de Insignia maar heb me toch kunnen inhouden..nu ben ik daar blij mee,want de verliefdheid is grotendeels over..
                                      in principe zou mijn volgende wagen mijn eerste 5-deurs worden maar de astra 5-deurs valt mij op foto niet echt mee met die 4 ruiten in 1 flank...als de gtc niet specaculair wordt zal mijn volgende wagen allicht geen opel zijn..hoewel ik een tevreden opel-rijder ben..
                                      Last edited by ; 07/10/2009, 22:34.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door mx-lover Bekijk Berichten
                                        ben het eens met Mc Clane...heel slechte zet om de lanceringen te spreiden..
                                        tegen dat de ST en GTC op de markt komen zal de 'nieuw' hype al over gewaaid zijn..en misschien zelfs achterhaald..
                                        ik ga rustig afwachten..ik was stapelverliefd op de Insignia maar heb me toch kunnen inhouden..nu ben ik daar blij mee,want de verliefdheid is grotendeels over..
                                        in principe zou mijn volgende wagen mijn eerste 5-deurs worden maar de astra 5-deurs valt mij op foto niet echt mee met die 4 ruiten in 1 flank...als de gtc niet specaculair wordt zal mijn volgende wagen allicht geen opel zijn..hoewel ik een tevreden opel-rijder ben..
                                        Dat is de reden waarom ik niet gewacht heb op de Astra en een ander merk kocht. De GTC laat te lang op zich wachten. Spijtig want de vorige generatie stond mij deftig aan en de nieuwe waarschijnlijk ook. Van de 5deurs ben ik nooit zot geweest en nu ook niet echt.
                                        2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
                                        2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
                                        2014 Opel Astra OPC
                                        2015 Audi TT TDI S-Line

Comment

• al mensen de nieuwe astra besteld en/of er mee gereden?

Comment

Working...
                                          X