Dit is de nieuwe Opel Astra!
Als actualiteitenrubriek Nova met de diepgang van een pannenkoek aandacht besteedt aan de aftakeling van automerk Opel en als een uitgerangeerde marketinghoogleraar daar met een dinkytoy in zijn hand wat over mag zeggen, dan is het de hoogste tijd voor Opel om in te grijpen.
Het automerk, decennialang de favoriet van Nederland, doet dit door het vrijgegeven van de eerste foto’s van de productieversie van de nieuwe Astra. Ook toont Opel via een set schetsen alvast hoe de 3-deurs GTC uitvoering en de Sports Tourer variant er uit gaan zien. Okay, de hoofddirectie van Opel stemt om 22.15 uur heus niet af op Nederland 2, maar wat bij ons gebeurt vindt natuurlijk ook elders in Europa plaats: een discussie over de vraag of Opel het ondanks een technisch bankroet van moederconcern General Motors het zal redden.
.
.
Negatief in het nieuws komen is nooit goed voor je aanhang, daar weet mevrouw Rita Verdonk sinds een paar maanden alles van en we zien het ook bij het kelderende marktaandeel van Opel: dat valt echt niet alleen te verklaren doordat de huidige Astra op zijn laatste benen loopt.
Maar wat er ook gebeurt, aanvallen is en blijft de beste verdediging. En hoewel de nieuwe Astra pas in september op de IAA van Frankfurt zijn showdebuut beleeft, stelt Opel de vierde generatie nu al voor. Alsof de fabrikant tegen de Duitse regering wil zeggen: “vergeet ons niet een paar miljard euro aan kredietgaranties te geven, want anders moeten uw kiezers dit moois straks missen”. Ook de beoogde investeerders in het merk kunnen zo zien welke cash cows Opel allemaal in petto heeft.
De 5-deurs Astra hebben we via computerfoto’s en spionagebeelden al een paar keer kunnen zien, dus dat model biedt weinig verrassingen: het is een vlot gelijnde, keurige middenklasser die de Golf VI ineens bedompt doet ogen. De GTC gaat verder op de met de huidige editie ingeslagen weg: niet simpelweg de achterportieren weglaten, maar in plaats hiervan een sportiever vormgegeven model bieden met een lagere daklijn. Renault (Mégane Coupé) en Kia (Pro-Cee’d) zijn Opel inmiddels in deze aanpak gevolgd.
De Astra Sports Tourer ziet er uit als een gekrompen Insignia ST en dat hoeft ook niet verkeerd te zijn. Tenminste, als Opel de achterbumper bij de Astra wat minder ver doet uitsteken, want dat belemmert het inladen nogal. Ook de extra, inwendig geplaatste achterlichten van de Insignia Sports Tourer krijgen maar weinig bijval. Maar dat neemt niet weg dat de combivariant van de Astra een verademing is naast de Volkswagen Golf Variant en de Hyundai i30 CW.
Bron: www.autointernationaal.nl
De nieuwe Astra maakt gebruik van het zogeheten Delta onderstel van General Motors, dat recentelijk debuteerde onder de Chevrolet Cruze. De ingenieurs van Opel zullen echter voor een meer sportieve afstelling zorgen. Belangrijkste nieuwe krachtbron wordt een 1.4T turbo met 120 of 140 pk en 175 resp. 200 Nm aan koppel. Opel laat al met al niets aan het toeval over. Van een ervaren autofabrikant mag je niet anders verwachten. Maar hoe gelikt de nieuwe Astra er ook uit ziet, zonder ‘toevallige’ investeerder in Opel zal er toch een voortijdig einde komen aan het bestaan van het merk.
Comment