Oorspronkelijk geplaatst door Peef
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Opel Astra J
Collapse
X
-
-
Je kan alvast wel je testrit vastleggen op www.barto.be!
Bij opel kan je een testrit winnen, via deze site kan iedereen er een maken. Nu alvast gegevens invullen en ze geven een seintje wanneer als ze de astra hebben om een afspraak met u te maken.
Oorspronkelijk geplaatst door prins207 Bekijk BerichtenIn België kan je hem officieel nog niet testrijden. Nog een maandje geduld
Comment
-
Gereden: Opel Astra 1.4 Turbo
Erop of eronder. De nieuwe Astra moet een succes worden wil Opel zijn glorieuze naam uit het verleden handhaven en daardoor de grote speler blijven die het altijd geweest is. In en rondom Frankfurt, waar de crisis net zo hard aankwam als in elke andere grote bankenstad, maken we de eerste kilometers met de nieuwe Astra.
Het imago van baby-Insignia was hem vooruit gesneld, maar dat blijkt allerminst onterecht. Dat de uiterlijk kenmerken van de Astra veel weg hadden van zijn grote broer kon iedereen zien. Maar na de eerste proefrit blijkt dit meer dan uiterlijke schijn. Sowieso is de auto fors groter dan zijn voorganger. Maar van het stuurwiel en de klokken tot de middentunnel en de versnellingsbak: de hele Astra ademt Insignia. In sommige gevallen is dat niet per se een pre, zo is de versnellingsbak nog steeds hakerig en onwelwillend. Maar een cockpitdesign dat in de Insignia al tegen premium aanschurkte, misstaat in een auto die een klasse lager opereert natuurlijk helemaal niet. Van buiten en van binnen is de nieuwe Astra duidelijk een auto met karakter. Je stapt in en gaat eerst eens uitgebreid om je heen kijken. De iDrive-achtige bediening in de middentunnel is verdwenen, waardoor de knoppenmassa op de middenconsole er niet overzichtelijker op is geworden. Maar al snel blijkt dat ondanks de grote kwantiteit aan bedieningselementen alles wel precies zit waar je het verwacht. De zitpositie is prima en de stoelen zijn zelfs uitstekend. Net als in de Insignia zorgt zachte rode verlichting voor sfeer.
Als uitvoering voor onze eerste kennismaking hebben we gekozen voor de nieuwe 1.4 turbomotor omdat dit een zeer belangrijk blok wordt in Nederland. Los van de atmosferische 1.4 instapper is dit de enige benzineversie die in aanmerking komt voor de 20 procents bijtellingscategorie. In het C-segment is dat nog lang geen vanzelfsprekendheid en al helemaal niet als je een auto wilt met een fijne 140 pk. Ondanks het forse vermogen blijkt dit blok toch nog een hele kluif te hebben aan de Astra. Gedeeltelijk ligt dit aan het relatief hoge gewicht van de auto, 1.373 kg met bestuurder, maar ook aan de lange overbrengingen van de zesbak. Opel heeft er duidelijk voor gekozen te mikken op zuinigheid, waardoor je op de snelweg eigenlijk terug moet naar de vierde (!) versnelling wil je echt een goede inhaalactie maken. Toch opvallend gezien het forse vermogen.
De Astra stuurt relatief licht, maar wel erg direct. Gelukkig slaat Opel niet door zoals bij de Corsa, die weer hypernerveus is door te directe bediening. Net als de Insignia kun je de Astra optioneel uitrusten met het flexride systeem. Bij de Astra heeft het evenwel alleen betrekking op het onderstel, niet op zaken als de besturing en het motorgedrag. De verschillen in de demping (tour, normaal of sport) zijn duidelijk merkbaar, meer dan bijvoorbeeld bij het dynamische onderstel dat je op de Golf kunt bestellen. Ook andere luxe-opties uit de Insignia vonden hun weg naar de Astra: denk aan het Opel-eye systeem en de uitstekende adaptieve verlichting.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Rijtest & video: Opel Astra 1.6 Turbo
Gepost op Monday, 12 October 2009 om 16:30 door wouter in Opel, Rij-impressies, Video | 76 Reacties »
Een mini-Insignia. Of doen we daar de Astra mee tekort? Of is het te veel eer? Alleen een leuk smoeltje is tenslotte niet meer genoeg om succesvol te zijn op een overvolle automarkt.
[Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video hier!]
Als een man op de grond ligt, dan stop je met slaan. Tenminste zolang het een spelletje is, in de harde buitenwereld kan dat toch anders gaan. Even leek Opel de man die op de grond lag. Moeder GM ging failliet en de deal met een koper was niet 1-2-3 rond. Dan lijkt het niet goed met je te gaan, maar dat was gelukkig niet de hele waarheid. Hoe je het wendt of keert, het merk Opel blijft ijzersterk. Bovendien was de Insignia net gelanceerd, die de bejaarde Vectra snel moest doen vergeten. En toen was er opeens de Astra. Waar de eerste generatie Astra (F) er nu uitziet of er nooit iemand anders dan opoe’s in reden, is de laatste generatie opeens zowaar sexy.
Goed, nu reed ik een exemplaar met optioneel 19” lichtmetaal (ja groot hè), maar ook de meer mondaine versies zien er goed uit. De stylisten van een aantal gedoodverfde concurrenten kunnen zich achter de oren krabben, blijkbaar hoeft het ook in deze klasse niet allemaal saai te zijn.
Ook na instappen kun je blij worden in de Astra, de eerste indruk is een positieve. Het dashboard is als een cockpit in een grote boog om jou en de voorpassagier heen gevormd. Dat voegt verder niets toe aan de functionaliteit, maar het oogt schitterend. In de Insignia was die basisvorm er ook al, maar in de Astra is er een sierstrip om het nog eens te benadrukken. Grappig genoeg oogt in de Astra cleaner en is het effect groter. Veel andere onderdelen worden wel met de grote broer gedeeld: de klokkenwinkel (rood verlicht in de sportstand, wit in comfortstand) en het navigatiesysteem vallen daarbij op. De draaiknop op de middenconsole is verdwenen, maar die wordt niet echt gemist. Qua degelijkheid en uitstraling doet de Astra (een pre-productie model nota bene) het stiekem nog ietsje beter dan de Insignia.
De functionaliteit is ook dik in orde. Tijdens het weekend hadden iPhone, oplader & audiokabel, walkietalkies, zonnebril, water, snacks en andere troep steevast een prima plekje in het interieur. Sterker nog: ze verhuisden wel eens van het ene vakje naar het andere: een teken dat we nog meer hadden kunnen meeslepen. Fijn natuurlijk, maar nog veel belangrijker is de manier waarop alles mee kan worden genomen… Rijdt het nog een beetje, die nieuwe Astra?
Er is slecht één echt kritiekpunt, met dank aan de ECO-ridders van deze aardbol. Ik reed met de 1.6 Turbo die op papier een vermogen van 180 pk en maximumkoppel van 230 nm tussen 2200-5400 tpm levert. In de praktijk lijk je toch een paar pk’s te missen, de vermogensafgifte is verre van explosief. Door de lange versnellingen en een blijkbaar goed getemd motormanagement is het verbruik prima, maar mis je net even het venijn die je zou verwachten. Uiteindelijk is de Astra 1.6 Turbo wel snel: in 8,5 seconden staat 100 op de klok en de top van 221 km/u is ook niet echt lullig. Op een helling van 30 graden (!) bewees de geblazen vierpitter zijn kracht door in de tweede versnelling de berg op te tokkelen.
Totaal zijn er acht motoren beschikbaar voor de Astra: behalve de 1.6 Turbo zijn er ook een 1.4 Turbo met 140 pk (en 20% bijtelling), een atmosferische 1.4 (100 pk en ook 20%) en een atmosferische 1.6 met 115 pk. Diesels zijn er natuurlijk ook: een 1.3 CDTI met 95 pk, een 1.7 met 110 of 125 pk en als topper de 2.0 CDTI met 160 pk. Alleen de topdiesel is met automaat te krijgen, terwijl bij de benzines alleen de instapper niet zonder koppelingspedaal leverbaar is. Dan weten jullie dat ook weer.
Hoe de Astra een klein minpuntje scoort op de powerdelivery, zo veel pluspunten scoort de Astra met het weggedrag. De compleet nieuwe semi-onafhankelijke achteras heeft een Watt-stangenselsel die bepaalde krachten in lengterichting opheft. Daardoor kon Opel zachtere rubbers in de ophanging gebruiken voor extra comfort, maar zonder dat de controle over het wiel verminderd. Op “onze” testbaan konden we over zeer diverse wegdekken, hobbels en gaten concluderen dat Opel de jackpot heeft getroffen: de onderstelafstemming is simpelweg top. Ook de sportieve automobilist kan genieten: op het handlings-circuit liet de Astra zien dat het weggedrag inspirerend is. Het veilige onderstuur is makkelijk op te heffen door gas te lossen, maar zonder dat de auto direct uit balans komt.
Net als bij grote broer Insignia kan de Astra worden volgehangen met diverse elektronische gadgets. De verschillende standen van het instelbare actieve onderstel Flexride maken echt een verschil. Het Opel Eye camerassysteem met lane-departure warning (handig) en verkeersbordenherkenning (noch bij Opel noch bij BMW erg betrouwbaar) zou ik persoonlijk niet aanvinken. De slimme verlichting Adaptive Forward Lighting (AFL+, bi-xenon) is wel een zegen zolang je geregeld op niet of slecht verlichte wegen rijdt. Al dat mooie spul is niet standaard, maar dat viel ook niet te verwachten met een vanafprijs van € 18.495,- voor de Astra 1.4 met 87 pk (die in 2010 leverbaar wordt). De geteste 1.6 Turbo is er vanaf 27.133 euro en de topdiesel met automaat is voorlopig de duurste Astra met een prijs van 32.564 euro.
Perfect is de Astra nog niet, maar het komt er wel in de buurt. Opel is dus verre van knockout en kan voorlopig nog een heleboel ronden meeknokken. De komende Astra GSI en OPC kunnen daarbij de Golf GTI en R het wel eens heel lastig gaan maken. Ook voor diegenen die een iets praktischere autokeuze willen maken is het sexy koetswerk en mooie interieur van de Astra een traktatie: spijt zul je van die keuze niet snel krijgen.
BRON:Test AutoblogLast edited by lele; 13/10/2009, 11:54.Opel Corsa 1.7 cdti (sold)
Opel Astra ST Sport (sold)
Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop
Comment
-
Sorry voor het aantal foto's
Maar zo een goede test kon ik niet voorbij laten gaan.Opel Corsa 1.7 cdti (sold)
Opel Astra ST Sport (sold)
Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door a123456789b Bekijk BerichtenIk begin meer en meer naar de GTC uit te kijken
Comment
-
Mijn voorkeur gaat uit naar deze 18" velg, de 5-spaak 19" vind ik op een of andere manier te zwaar.Opel Corsa 1.7 cdti (sold)
Opel Astra ST Sport (sold)
Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop
Comment
-
-
Weer een goede test vd Astra!
De nieuwe Astra van Opel, dat mag met recht een van de belangrijkste modelintroducties van dit jaar genoemd worden. Zeker als we weten dat ongeveer éénderde van alle Opels die jaarlijks wordt verkocht van dit type is. We togen naar Opel’s thuisbasis...
Opel heeft hier weer heel goed werk afgeleverd, eerst de Insignia, nu de astra!Opel Corsa 1.7 cdti (sold)
Opel Astra ST Sport (sold)
Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop
Comment
-
Knap, maar die ruitjes tss de A-stijlen en de voordeuren vind ik toch minder. Zeker langs binnen. Hopelijk laten ze die weg voor de GTC-versie, maar de kans daarop zal mss eerder klein zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kwik Bekijk Berichtenis er al iemand die de nieuwe astra getest of gekocht of besteld heeft?
Zodra het mogelijk is ga ik een testrit reserveren.
Comment
-
Wat me opvalt is de redelijk hoge co2 uitstoot.
De 1.7 110pk heeft een co2 uitstoot van 124 wat voor deze tijd redelijk hoog is.
Komt er van de 1.7 geen ecoflex uitvoering. Nu heeft de 1.3 dit, maar deze lijkt me veel te pover voor deze auto.
golf heeft vb een 109 en 99gr versie.
bmw 116 118gr
a3 1.6tdi 112gr
Wat deze astra toch minder aantrekkelijk zal maken gezien de komende belastingen op co2 ipv fiscale pk in belgie. (bedrijfsvoertuigen)
Iemand een idee over die 1.7 ecoflex?
Gr
Comment
Comment