Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B8 (Part II)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• sneeuwkettingen op quattro

Ga met mijn wagen meerdere keren op wintersport, waar moet ik indien kettingen verplicht
    zijn deze leggen? Voor of achteraan?
    Volgens opzoeking op internet bij quattro aandrijving bij normale omstandigheden 40% vooraan en 60% achteraan(dit is als ik het goed voor heb het geval) dienen de kettingen ACHTERAAN geplaatst te worden.
    Navraag gedaan bij dealer en daar zeiden ze quattro= VOORAAN
    Kan natuurlijk een set bijkopen en zowel voor als achter kettingen leggen
    Maar dit is niet de bedoeling hé.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door auweray Bekijk Berichten
      Ik moet wel zeggen, die 120PK mag wel wat vinniger worden...
      Dat je van die 120pk tdi versie niet mag verwachten dat het een sprintmonster is klopt natuurlijk wel.
      Ik heb laatst met een gelijke (qua uitrusting/gewicht) A4Avant gereden die door Heinz van 136pk naar 190pk zou gechipt zijn en ik vond het eerlijkgezegd een tegenvaller (EDIT: het verschil in vermogen van de gechipte motor was de tegenvaller). In het traject dat ik gereden heb was er niet de mogelijkheid om boven de 90km/h te gaan, maar om nu te zeggen dat ik een enorm verschil merkte (70pk extra): helaas niet.
      De toename van het koppel van 110Nm zal volgens mij natuurlijk ook wel merkbaar zijn op de slijtage van de koppeling, hoewel iemand me vertelde dat het nog wel meevalt als je bij het koppelen niet meteen het uiterste vraagt.
      Last edited by ; 19/12/2010, 23:09. Reden: nuancering van uitdrukking

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door A4AvantB7 Bekijk Berichten
        Dat je van die 120pk tdi versie niet mag verwachten dat het een sprintmonster is klopt natuurlijk wel.
        Ik heb laatst met een gelijke (qua uitrusting/gewicht) A4Avant gereden die door Heinz van 136pk naar 190pk zou gechipt zijn en ik vond het eerlijkgezegd een tegenvaller. In het traject dat ik gereden heb was er niet de mogelijkheid om boven de 90km/h te gaan, maar om nu te zeggen dat ik een enorm verschil merkte (70pk extra): helaas niet.
        De toename van het koppel van 110Nm zal volgens mij natuurlijk ook wel merkbaar zijn op de slijtage van de koppeling, hoewel iemand me vertelde dat het nog wel meevalt als je bij het koppelen niet meteen het uiterste vraagt.
        als het uiterste niet vraagt, waarom dan tunen ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door auweray Bekijk Berichten
          Ik vind dat ook. Daarom ook mijn twijfels. En als het echt zo is, wat gaat er na 2 jaar van de koppeling overblijven...
          heb ook wat negatieve ervaring met ziptuning die 136pk crdi omtoverde naar 180pk en 390nm. 3 maanden ging het goed met de koppeling bij normale tot vlotte rijstijl en dan een slippende koppeling. moraal van het verhaal: koop een zwaardere versie met al die extra kosten qua biv en rijtaks/verzekering of een kleinere en lichtere wagen voor meer rijplezier?? wikken en wegen hé

Comment

• er is een verschil tussen bij het vertrekken vanuit stilstand het maximum te vragen (en iedere keer bij het aanzetten van de koppeling dus grotere momenten te moeten koppelen) en eenmaal op de snelweg vlottere hernemingen te hebben door de chiptuning. Ik heb er geen ervaring mee en heb destijds besloten om niet te laten chiptunen, ik krijg zo ook al genoeg fanmail van de arm der wet.

Comment

• Wat al die tuners er niet bijzetten is het toerental gebied waarin deze kracht voorhanden is.
              Fabriek af probeert men het max. koppel zo vroeg mogelijk en zo lang mogelijk voorhanden te laten hebben. Motoren met een kleinere cc inhoud kan men zonder probleem meer koppel geven, alleen de zone waarin het beschikbaar is word evenredig met de cc's kleiner. En dan gaat elke vergelijking met een zwaardere motor met herzelfde koppel niet op.
              Een collega die met een MB c220cdi met 400nm koppel rijdt claimde ook altijd dat deze motor vergelijkbaar was met de mijne, tot ik hem eens met de mijne heb laten rijden en hij moest toegeven dat het dag en nacht verschil is.
              Ik ben ook van het principe, wil je meer power, koop dan een zwaardere wagen die dit fabriek af mee kreeg. BIV, tja, koken kost nu eenmaal geld...

Comment

• De vermogen vs. toerentalcurve is inderdaad bepalend voor de soepelheid van een motor. Een eigenschap van de moderne dieselmotoren is net dat ze hun maximum koppel bij relatief laag toerental leveren.
                Als de toename van het vermogen door chiptuning ook een verhoging van het toerental waarop dat vermogen geleverd wordt betekent, dan verlies je daar volgens mij wel het gevoel van soepelheid (en dat geeft de 2.7 net het gevoel van "romigheid")
                Heinz lijkt wat dat betreft wel genoeg gegevens op hun website te tonen, maar in hoeverre deze allemaal correct zijn vraag ik me wel af (vooral als je gaat vergelijken tussen het chippen van de 120pk tdi en de 136pk tdi, de 120pk MT zou op 180pk gebracht worden terwijl de 136pk naar 175pk gaat. Cijfermateriaal is leuk maar als klant heb je mijn inziens daar weinig controle op)
                Bijgevoegde Bestanden

Comment

• Zaterdag met de mijne de kaap van de 10.000km overschreden, nog steeds tot volle tevredenheid ! Ik moest zaterdagmorgen naar Nederland, van thuis uit een dikke 320km enkel, s’morgens om 4u vertrokken en wie toen op baan was tussen Gent en Antwerpen zal het wel geweten hebben, ook tussen Utrecht en Amsterdam was het veraderlijk glad en zelfs met goede winterbanden was het uitkijken geblazen. Op de hele rit 7 wagens in het decor gezien en 2 vrachtwagens in een schaar… Ze hadden in Calais waarschijnlijk s’morgens een boot Engelsen losgelaten s’morgens vroeg, er zijn er me zo tussen Gent en Antwerpen een 10-tal voorbijgegaan op de E17 aan een snelheid waarvan ik dacht amai… Nu ik heb van die 10 wagens er nog 4 in de vangrails of gracht zien hangen tegen dat ik in Antwerpen was…
                  Wanneer je op het gemakske op weg bent is die 2.7 echt wel zuinig, ik heb zo goed als de ganse baan ( met uitzondering van de echt gevaarlijke stukken ) zo tussen de 90 en 110 op baan geweest, toen ik aankwam had ik een gem. verbruik van 5.5l , met deze tank heb ik vandaag nu 870km gereden en de autonomiemeter geeft nog 80km aan, niet slecht volgens mij. Die motor samen met de multitronic maakt het rijden enorm comfortabel, een aanrader zeker en vast !

Last edited by Audidriver; 07/01/2011, 20:06.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                    Wat al die tuners er niet bijzetten is het toerental gebied waarin deze kracht voorhanden is.
                    Fabriek af probeert men het max. koppel zo vroeg mogelijk en zo lang mogelijk voorhanden te laten hebben. Motoren met een kleinere cc inhoud kan men zonder probleem meer koppel geven, alleen de zone waarin het beschikbaar is word evenredig met de cc's kleiner. En dan gaat elke vergelijking met een zwaardere motor met herzelfde koppel niet op.
                    Een collega die met een MB c220cdi met 400nm koppel rijdt claimde ook altijd dat deze motor vergelijkbaar was met de mijne, tot ik hem eens met de mijne heb laten rijden en hij moest toegeven dat het dag en nacht verschil is.
                    Ik ben ook van het principe, wil je meer power, koop dan een zwaardere wagen die dit fabriek af mee kreeg. BIV, tja, koken kost nu eenmaal geld...
                    Daar zou ik mij nu eens volledig bij willen aansluiten. Wil je meer power, koop dan een grotere motor, punt uit.

Comment

• @ audidriver, ik kan je verhaal alleen maar bevestigen
                      hieronder een paar pics van de mijne, op dit moment bijna 120.000 km en nog steeds meer dan tevreden. Toen ik hem kocht dacht ik dat hij ongev. 1 liter meer zou verbruiken dan mijn vorige 2.0 tdi multi. in werkelijkheid verbruikt hij echter 1 liter minder. Ik ook kan deze combinatie van V6 met multi alleen maar aanraden.

DSC00003.JPG

DSC00004.JPG

Comment

• ]

iemand een idee hoe de aut. start-stop functie permanent uitgeschakeld kan worden?
                        In te stellen in boordcomputer?
                        Standaard kan men deze uitschakelen en is deze terug actief bij stilleggen en dan contact terug op? (toch op een tfsi 2.0 en tdi)
                        Graag een reactie

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door CAMAROSA Bekijk Berichten
                          ]

iemand een idee hoe de aut. start-stop functie permanent uitgeschakeld kan worden?
                          In te stellen in boordcomputer?
                          Standaard kan men deze uitschakelen en is deze terug actief bij stilleggen en dan contact terug op? (toch op een tfsi 2.0 en tdi)
                          Graag een reactie
                          als je deze definitief wilt verwijderen; ga even naar u garage hang hem aan de computer... en zo kunne ze dat uiteindelijk wissen of uitschakelen.
                          dit heeft mijn stiefpa gedaan een aantal jaren geleden met een mercedes sprinter die een start stop systeem had...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                            Daar zou ik mij nu eens volledig bij willen aansluiten. Wil je meer power, koop dan een grotere motor, punt uit.
                            Zeker weten!

Comment

• nu ja...
                              over het meer power discussie...
                              mijn neef heeft zijn abarth ook late chippe naar 170pk...
                              het koppel komt nu vroeger eruit... dus je kan niet alles over dezelfde kam strijken é (of hoe ze het ook zegge). nu zal je wel denken, hupla weer nen 17jarige dat hier chiptuning komt goe praten en denken dat hem er alles van weet... maar soms is dat echt geen slechte zaak hoor
                              je moet het zo zien; ze wille goedkoop rijden, maar veel power... nu ja dan gaan ze er wel mee moeten leven dat hunne motor wat sneller weg is (zeker als ermee rijd als nen halve zool...)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Audi.Lover Bekijk Berichten
                                nu ja...
                                over het meer power discussie...
                                mijn neef heeft zijn abarth ook late chippe naar 170pk...
                                het koppel komt nu vroeger eruit... dus je kan niet alles over dezelfde kam strijken é (of hoe ze het ook zegge). nu zal je wel denken, hupla weer nen 17jarige dat hier chiptuning komt goe praten en denken dat hem er alles van weet... maar soms is dat echt geen slechte zaak hoor
                                je moet het zo zien; ze wille goedkoop rijden, maar veel power... nu ja dan gaan ze er wel mee moeten leven dat hunne motor wat sneller weg is (zeker als ermee rijd als nen halve zool...)
                                Wat dus weer helemaal niet goedkoop is op het einde van het verhaal Je betaalt voor iets dat er voor zorgt dat je aankoop sneller slijt en dus meer kost en op het einde minder waard is, dat is niet mijn definitie van goedkoop Bovendien fraudeer je in 99% van de gevallen ook nog is wat nog voor een hele boel extra kosten kan zorgen ...

Bovendien gaat die wagen nog is gebruikt worden in een omgeving waarin het verkeer de laatste jaren meer stilstaat dan vooruit gaat en waar iedereen klaagt over een slechte infrastructuur.

Toen ik begon te rijden hadden we thuis een Golf 2 GTD, ik denk dat je die motor wel kent en dat ding was voor zijn tijd een snelle diesel. Daarna hadden we een A3 tdi met 90pk, dat ding was voor zijn tijd een vlotte diesel. Mijn eerste eigen auto was een Corolla 1.8D met 68pk en eigenlijk miste ik toen niks tegenover de wagens waar ik voordien mee gereden had ... Dat volstond om dagelijks mee te bollen ... Nu hebben we een A3 met 105pk en als ik hier lees dan is dat te licht?

Ik heb de voorbije jaren meer dan 200 000 km gereden met diesels van 100pk of minder, steeds wagens van max 3 jaar oud. Ik heb daar nooit maar dan ook nooit het gevoel mee gehad dat ik vermogen te kort kwam, integendeel. Nu heb ik de laatste maanden 30 000 km met een 2.0 met 136pk en die extra pk's zijn voor mij nog geen meerwaarde geweest. De opvloger van de Passat zal deze zomer gekozen worden en alle kanshebbers tot nu toe hebben minder vermogen ...

On-topic: Onze A4 die we in bestelling hebben is een TDIe van 136pk, dit was financieel het interessantste model, anders was het zeker de 120 pk geworden ...
                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

Comment

• ja ken de blokjes
                                  nee zeg zeker niet dat da te weinig is... maar sommige vinde nu eenmaal van wel...
                                  een a4 136pk is ook al vlot (bewijs: vorige a4 )
                                  ik ben ook meer van het standpunt als je een snelle auto wilt... koopt u dan nen wagen met een zwaardere motor... OEM MAAR natuurlijk kan ik een staaltje van mechaniek heel hard bewonderen (dus echt motor tuning of verbetering...) geen chiptuning... het is handig en dit en dat... maar je moet de gevolgen er dan ook maar van dragen en niet blijten van... pfff ik koop mij nooit nietmeer een ***** want na 200.000km nog niet was hem op...

sorry voor de offtopic

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                                    @ audidriver, ik kan je verhaal alleen maar bevestigen
                                    hieronder een paar pics van de mijne, op dit moment bijna 120.000 km en nog steeds meer dan tevreden. Toen ik hem kocht dacht ik dat hij ongev. 1 liter meer zou verbruiken dan mijn vorige 2.0 tdi multi. in werkelijkheid verbruikt hij echter 1 liter minder. Ik ook kan deze combinatie van V6 met multi alleen maar aanraden.
                                    Ook nog steeds van dezelfde mening ivm wagen en combinatie V6/Multitronic, maar zo'n laag verbruik heb ik nog nooit gehad! Geloof dat mijn minimum 5,5 liter is, maar dan moet ik op de autostrade tegen een constante 100 km/u rijden.

Vind wel dat de Multitronic na een koudstart soms wat 'raar' doet: moeilijk te doseren, soms veel gas moeten geven om op gang te komen. Heb er nu 82.000 km opzitten.
                                    1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                                    1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                                    1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                                    http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk Berichten
                                      Ook nog steeds van dezelfde mening ivm wagen en combinatie V6/Multitronic, maar zo'n laag verbruik heb ik nog nooit gehad! Geloof dat mijn minimum 5,5 liter is, maar dan moet ik op de autostrade tegen een constante 100 km/u rijden.

Vind wel dat de Multitronic na een koudstart soms wat 'raar' doet: moeilijk te doseren, soms veel gas moeten geven om op gang te komen. Heb er nu 82.000 km opzitten.
                                      een maand geleden nog naar Hannover gebold en terug aan een gemiddelde van 5.6l/100km en tegen 140-160 gemiddeld met tussenin legale snelheden dmv wegenwerken en snelheidsrestricties, niet slecht voor een 2.0 crdi 136pk

Comment

• Als ik mijn toekomste A4 TDI 120pk zou chippen denk ik naar Hartog Tuning (Nl) te gaan of Kempower (Be). Deze tuners chippen naar ongeveer dezelfde waarden als Abt.
                                        Als je uw garantie wil behouden dan is Abt de beste optie, kost wel 2 a 3 keer zoveel als een andere tuner.

Oorspronkelijk geplaatst door auweray Bekijk Berichten
                                        Helemaal mee eens. Maar hoe lang kan je zo'n koppeling 40% overbelasten vraag ik me dan af? Is het dat waard? Kost bovendien ook extra verzekering (+-50 euro per jaar voor mij).
                                        Ik moet wel zeggen, die 120PK mag wel wat vinniger worden...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk Berichten
                                          Dit is normaal. Met deze diepvries temperaturen zal de dikte van de olie hiervoor veel tussen zitten. Wijzigend van P of N naar D of R, gaan er klepjes open en dicht in de boite langs waar de olie word gestuurd. Wanneer deze heel dik is verloopt dat ook minder vlot dan wanneer de boite op bedrijfstemperatuur is. Maar na een paar kilometer verloopt alles gesmeerd.
                                          Bekijk het als een geheugen steun om zeker bij dit weer het de eerste kilometers rustig aan te doen en de mechaniek de tijd te geven op te warmen....

Comment

Working...
                                          X