Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B8 (Part II)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik heb dat vroeger ook vaak gehad. Enkele minuten blijven draaien en soms serieus lawaai maken. Wel nooit verdere problemen of stukken gehad. Maar ik heb me ook dikwijls afgevraagd of dit wel normaal is?!

Oorspronkelijk geplaatst door A4AvantB7 Bekijk Berichten
    Ik merk de laatste dagen dat het regeneratieproces van de DPF doorlopen wordt. In het verleden merkte ik dat ook al wel eens dat na een ritje waarbij ik stevig "op z'n staart trapte" de koeling 5 minuten bleef nadraaien en de typische stank vanonder de motorkap kwam. De laatste week heb ik dat al een keer of 3 gemerkt, en vorige week ook al eens. Er staan nu een 40.000km op de teller, terwijl de rijstijl net wat rustiger geworden is.
    Heeft er nog iemand dit verschijnsel?

Comment

• regeneratie

Oorspronkelijk geplaatst door Smekkie Bekijk Berichten
      Ik heb dat vroeger ook vaak gehad. Enkele minuten blijven draaien en soms serieus lawaai maken. Wel nooit verdere problemen of stukken gehad. Maar ik heb me ook dikwijls afgevraagd of dit wel normaal is?!
      Ik heb ook gemerkt dat er de laatste tijd veel gebeurd bij de mijne .
      heeft nu 24000 km nog 5 en dan gaan we hem eens op onderhoud sturen .
      Hij wordt 1 jaar op 26 maart.

Comment

• Regeneratie van de filter is normaal. Heb dat iedere maand tot zelfs iedere 2 weken (in de winter, bij korte ritten).
        Als uw auto nog nieuw is, ga je dat fenomeen ook nog niet onmiddellijk herkennen/voelen... maar ik voel het minste verschil (hesitatie) in gasrespons, wat (oa) een indicatie is dat een regeneratie actief is. Dat voel je op een autosnelweg nog gemakkelijker dan elders... en naar mijn gevoel kiest hij ook eerder de deellast (constanten) uit om te gaan regenereren, wat bij mij 9/10 op de autosnelweg is. Als ik voel dat de regeneratie actief is, blijf ik rijden totdat het stopt. Als je vroeger stopt, gaat de auto inderdaad nog enkele minuten luidruchtig afkoelen. Indien de regeneratie niet compleet was, start dat bij een volgende gelegenheid opnieuw. Mocht je nu erg veel korte ritten doen (dan heb je de verkeerde auto gekocht, maar soit), dan plan je best maandelijks een uitstapje via de autosnelweg (30min rijden)... en de rest gaat vanzelf.

Comment

• Screenprotector

Weet iemand waar ik een screenprotector ( zoals voor iphone ed...) kan vinden om het mmi scherm te behoeden voor krassen als ik er mijn zonnebril voor leg ?

Comment

• Kan je geen plastieken A4 hoesje opensnijden en met pritt plakken?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
              Regeneratie van de filter is normaal. Heb dat iedere maand tot zelfs iedere 2 weken (in de winter, bij korte ritten). :
              ok, maar 1x per 2weken of 3x op 1 week is toch nog een verschil van 600%
              Het zou wel kunnen dat de regeneratie niet volledig afgerond is geweest en dat ie vandaar na een volgende rit verdergaat als de DPF op temperatuur komt.
              De laatste weken heeft ie nochthans genoeg kans gehad om het proces volledig af te ronden, 2x over en weer naar Duitsland geweest waarbij de paardjes nog eens in galop losgelaten zijn op de autobahn Dat van de deellast ervaar ik niet zo: in het verleden was het dikwijls zo dat de regeneratie nog bezig was een ritje scheuren over veldweggetjes (vrij veel hernemingen)

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
              Als je vroeger stopt, gaat de auto inderdaad nog enkele minuten luidruchtig afkoelen. Indien de regeneratie niet compleet was, start dat bij een volgende gelegenheid opnieuw. Mocht je nu erg veel korte ritten doen (dan heb je de verkeerde auto gekocht, maar soit), dan plan je best maandelijks een uitstapje via de autosnelweg (30min rijden)... en de rest gaat vanzelf.
              De keuze van een diesel en de intensiteit van de ritten: het loopt nogal fel uiteen, de ene keer is het kilometers afmalen, de andere keer vrijwel allemaal korte ritten. Hoe dan ook wordt het na de zomer wat anders.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alainis Bekijk Berichten
                Weet iemand waar ik een screenprotector ( zoals voor iphone ed...) kan vinden om het mmi scherm te behoeden voor krassen als ik er mijn zonnebril voor leg ?
                Ik dacht al dat ze er in 2011 een touchscreen van gemaakt hadden...tot ik uw volledige zin doorlas...

Is er echt geen ander plekje voor je zonnebril te paatsen dan? Ofwel koop je jezelf een mini-exemplaar en plaats je hem in het voorziene vakje.

Ik heb me altijd al afgevraagd welke bril die ontwerper van dat vakje draagt?
                Dat moet zoiets zijn:

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
                  Kan je geen plastieken A4 hoesje opensnijden en met pritt plakken?
                  Dat is een mogelijkheid, maar welk adhesif moet ik dan gebruiken zodat het transparant is en het licht niet ombuigt, wat troebel zicht zou kunnen veroorzaken ? een acrylgebaseerd adhesif ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MMVV Bekijk Berichten
                    Ik dacht al dat ze er in 2011 een touchscreen van gemaakt hadden...tot ik uw volledige zin doorlas...

Is er echt geen ander plekje voor je zonnebril te paatsen dan? Ofwel koop je jezelf een mini-exemplaar en plaats je hem in het voorziene vakje.

Ik heb me altijd al afgevraagd welke bril die ontwerper van dat vakje draagt?
                    Dat moet zoiets zijn:
                    Idd, heb me ook al drie audi's lang afgevraagd welke bril de ontwerper van dat vakje draagt. Ikzelf draag een rayban gepolariseerde bril die de geen licht langs de zijkanten doorlaat, waardoor hij in geen enkel vakje past

Comment

• Ik heb dat ook al een paar keer voorgehad, niet meer dan een 5 tal maal op 30.000 km schat ik.
                      Tijdens het proces voel ik inderdaad ook een iets andere gasrespons maar vooral een verhoogd stationair toerental. Dat laatste in combinatie met de multitronic is vervelend bij het stoppen en terug vertrekken na een rood licht bijvoorbeeld. Vandaag eerste onderhoud gehad van 30.000 km gehad. Nog steeds geen enkel ongemak noch irritatie te melden laat staan een storing.
                      Wel zijn de voorbanden(Continental 225/55 '16 reeds aan vervanging toe, wat ik toch wel erg vroeg vind. Ze zijn gelijkmatig afgesleten en ik heb een vrij rustige en vloeiende rijstijl. Remblokken nog als nieuw en een gemiddeld verbruik van 6.3 L bij een stad - autoweg verhouding van 60/40.
                      Nog iemand ervaring met deze slijtageratio voor de voorbanden in het algemeen en de Continentals in het bijzonder ?
                      Audi A4 B8 Berline 2.0 TDI Multitronic
                      Audi 100 C4 2.3E

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dirk l Bekijk Berichten
                        Ik heb dat ook al een paar keer voorgehad, niet meer dan een 5 tal maal op 30.000 km schat ik.
                        Tijdens het proces voel ik inderdaad ook een iets andere gasrespons maar vooral een verhoogd stationair toerental. Dat laatste in combinatie met de multitronic is vervelend bij het stoppen en terug vertrekken na een rood licht bijvoorbeeld. Vandaag eerste onderhoud gehad van 30.000 km gehad. Nog steeds geen enkel ongemak noch irritatie te melden laat staan een storing.
                        Wel zijn de voorbanden(Continental 225/55 '16 reeds aan vervanging toe, wat ik toch wel erg vroeg vind. Ze zijn gelijkmatig afgesleten en ik heb een vrij rustige en vloeiende rijstijl. Remblokken nog als nieuw en een gemiddeld verbruik van 6.3 L bij een stad - autoweg verhouding van 60/40.
                        Nog iemand ervaring met deze slijtageratio voor de voorbanden in het algemeen en de Continentals in het bijzonder ?
                        wel onze a4 b8 avant heeft de optitionele 5 spaaks velgen met bridgestone banden 245/50/18 y93 erop en deze zijn na 36000 km tot op merkteken afgesleten. heb nu 50000km waarvan 14000km met winterbanden. Met vorige wagen 100pk diesel deden wij 45000 km met 15" banden erop maar Audi heeft wel 320 nm op de vooras en dat vreet aan de banden

Comment

• ik zou nooit de voorbanden zo ver hebben laten slijten, nu is een permutatie voor/achter niet meer mogelijk én zouden dezelfde (minder duurzame) banden moeten besteld worden om geen verschillende tekeningen te hebben (het moet niet per se, maar persoonlijk vind ik verschillende profielen op z'n minst slordig)
                          dit toont aan hoe belangrijk het is om de bandenkeuze bij de aankoop te bespreken met de dealer
                          op dat ogenblijk is een wissel mogelijk, zij het met supplement
                          Michelins blijven de duurzaamste (ook de duurste...)
                          met de gewenste permutatie kan m.i. dan gemakkelijk de kaap van 100.000km bereikt worden met de oorspronkelijke banden + 1 wissel (8 banden in totaal), dit zonder tot op de merktekens te komen (niet erg veilig...) als er ook winterbanden in gebruik waren

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dirk l Bekijk Berichten
                            Ik heb dat ook al een paar keer voorgehad, niet meer dan een 5 tal maal op 30.000 km schat ik.
                            Amaai, wat een gegevens.....
                            Mijne gaat binnen twee weken binnen voor ze'n 120.000 km onderhoud.
                            De aandrijfbanden van het wintersetje zitten nu aan het merkteken,
                            komt mooi uit, bij het onderhoud gaan de zomerbanden er terug op.
                            En kan ik volgende winter met nieuwe winterbanden starten.
                            De zomer aandrijfbanden zitten nog niet aan hun merkteken ( wel bijna )
                            Ik heb mijn garagist gezegd dat hij er al 2 nieuw mag opleggen.
                            Als je een gelijke kilometer verdeling zou hebben ( winter, zomer )
                            zouden deze nu 60.000km per setje hebben.
                            Met het gewicht van een V6 op de vooras en 400nm koppel zijn die waarden in vergelijking met die van Dirk de zijne toch veel beter. Want als ik 400nm er is lekker laat aan sleuren gaat ie stevig hoor.
                            Ik rij wel met de standaard conf. erop
                            225/50/17
                            Winter: Pirelli
                            Zomer: Michelin

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door A4AvantB7 Bekijk Berichten
                              ok, maar 1x per 2weken of 3x op 1 week is toch nog een verschil van 600%
                              Het zou wel kunnen dat de regeneratie niet volledig afgerond is geweest en dat ie vandaar na een volgende rit verdergaat als de DPF op temperatuur komt.
                              En vandaar dat ik blijf rijden tot de procedure gedaan is. Wat voor mij wel veel gemakkelijker is, heb meestal geen strikt uur waar ik ergens moet zijn, en dankzij de andere uitlaat (Milltek) hoor ik ook onmiddellijk dat er iets gaande is. Ik voel het dus niet alleen aan de gasrespons, maar ook het motorgeluid zwelt enorm aan. Dat is zelfs geen subtiele hint meer, 'ie blaast flink door hoor.

De laatste weken heeft ie nochthans genoeg kans gehad om het proces volledig af te ronden, 2x over en weer naar Duitsland geweest waarbij de paardjes nog eens in galop losgelaten zijn op de autobahn
                              Die afstand lijkt me lang genoeg ja.
                              Als 'ie daar geen gebruik van gemaakt heeft, zat de filter nog niet 'vol'. Je kan elke dag op de snelweg rijden, maar de regeneratie wordt enkel ingezet wanneer het nodig is. Dat is het jammerlijke aan het systeem, de auto kan vooralsnog niet inschatten wat voor rit je gaat maken, kort of lang, snel of traag, die start maar zodra 'ie denkt dat het gaat lukken, maar dat kan slecht uitkomen. Ik heb het geluk dat mijn korte ritten echt kort zijn, ik bedoel daarmee, amper lang genoeg om de motor (op uw gemak) op te warmen, want dan start die procedure nooit. En vervolgens zijn mijn langere ritten altijd lang genoeg (autosnelweg). Daar zit een zekere regelmaat in, en de auto zal altijd wel tijdens één van die langere ritten kunnen regenereren.

Dat van de deellast ervaar ik niet zo: in het verleden was het dikwijls zo dat de regeneratie nog bezig was een ritje scheuren over veldweggetjes (vrij veel hernemingen)
                              Kan ook over de veldweggetjes, daar maakt de auto natuurlijk geen onderscheidt in. Ik heb wel het idee dat de regeneratie sneller achter de rug is, als ik niet te veel vermogen van de motor verlang. Ik maak alweer die assumptie op basis van het motorgeluid. Als ik voluit ga tijdens een regeneratie, maakt 'ie nog heel even veel lawaai maar al snel dempt het geluid weer, lijkt alsof de procedure wordt gestaakt en de motor weer paraat staat om vooral snel te zijn wanneer ik dat verlang. Als ik vervolgens weer op m'n gemak ga rijden, dus deellast situaties, zwelt het geluid weer aan. En naar mijn gevoel duurt de regeneratie minder lang als ik gewoon een constante deellast kan aanhouden, tussen 2000-3000 tr/min.

Kan het echter niet ondersteunen met feitelijke kennis. De motor gaat ook feller opwarmen als je voluit gaat, wat dan m.i. ook meer temperatuur opwerkt om de filter schoon te branden. Dat werkt misschien evengoed, kan dus zijn dat wat ik ervaar onder deellast, gewoon een methode is om de temperatuur de hoogte in te jagen. Jammer dat hier geen Audi ingenieur zit om dat even uit te leggen.

Comment

(..)Kan ook over de veldweggetjes, daar maakt de auto natuurlijk geen onderscheidt in. (..)
                                Auch!
                                Last edited by ; 08/03/2011, 15:31. Reden: citeer anders eens een lang bericht
                                1991 BMW E30 318is

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
                                  Auch!
                                  Aangezien ik auto's een bijnaam geef, was dat in persoonsvorm.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                                    Ik rij wel met de standaard conf. erop
                                    225/50/17
                                    Winter: Pirelli
                                    Zomer: Michelin
                                    is ook mijn keuze voor de toekomst, ik ben erg tervreden over mijn Pirelli's Ice & Snow en na zomer zullen de matige Dunlop's plaats maken voor Latitude's

Comment

• Is er eigenlijk iemand hier die mij de produceerdatum van mijn wagen kan achterhalen of moet ik hiervoor naar de garage stappen?
                                      Is een leasing wagen dus weet niet of dit kan?

Greetz en thanks

Comment

Aangezien ik auto's een bijnaam geef, was dat in persoonsvorm.
                                        En wat is het koosnaampje van uw auto?

Comment

• Best navragen bij de garage.

Oorspronkelijk geplaatst door alfadog Bekijk Berichten
                                          Is er eigenlijk iemand hier die mij de produceerdatum van mijn wagen kan achterhalen of moet ik hiervoor naar de garage stappen?
                                          Is een leasing wagen dus weet niet of dit kan?

Greetz en thanks

Comment

Working...
                                          X