Oorspronkelijk geplaatst door laue
Bekijk Berichten
Ivm. hernemen, op zich wordt het belang daarvan toch ook wat overschat. Er van uit gaand dat er een basishoeveelheid aan koppel aanwezig is, wat bij al deze wagens het geval is, maakt die extra 20 Nm echt niet het verschil. Ofwel wil je nl. ergens snel vooruit (bv. inhaalmanoeuvre) en dan moet je met deze motoren toch terugschakelen, ofwel doet het er niet toe en dan is het ook niet zo spannend dat je tussenacceleratie 0,2s sneller is. M.a.w. in deze klasse van motoren heb ik veel liever 30 PK meer dan 30 Nm meer

Ter vergelijking: ik heb met m'n 159 (ook 120 PK) nooit het gevoel gehad koppel tekort te komen, en in m'n C200 CDI (zelfde koppel) heb ik dat ook niet. Wat bij de 159 echter wel frustreerde, was het gebrek aan PKs, waardoor de wagen niet kon doortrekken wanneer je dat wilde. Dat zal dus bij zo'n A4 120PK niet anders zijn.
Los daarvan moet je een C200 CDI trouwens gewoon met een automaat kopen, wat ik spijtig genoeg niet gedaan heb (besef nu dat dit gewoon moet op deze wagen, past perfect bij het karakter). In deze klasse is dat feitelijk een schitterende oplossing gezien het je toelaat het beperkte potentieel van de motor maximaal te benutten (kickdown all the way).
Comment