Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B8 (Part II)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door laue Bekijk Berichten
    - de a4 136pk (en hoger) is in de hernemingen nu éénmaal bijzonder snel. De bmw 318 en mb 200cdi doen een 18-tal seconden van 80-120 in hoogste versnelling. De a4 136pk doet dit ongeveer 5 seconden sneller.
    De a4 120pk is in de hernemingen net ietsje trager dan de mb 200CDI en net ietsje sneller dan de bmw318d en dit zowel in 5e als in 6e. (bron: http://www.auto-motor-und-sport.de/v...se-799366.html). Dit is vermoed ik te wijten aan het meer dan behoorlijke koppel van 290Nm van de audi. Zeker niet slecht dus!!
    Wel zijn bmw en mb sneller in de sprintjes van 0-x km/h. Echter lijkt het me nuttiger om vlot te kunnen hernemen in het alledaagse verkeer.
    Is een wel erg lange post om uit te leggen dat een A4 120 PK even snel zou zijn als een C200 CDI of een 318d, wat natuurlijk niet zo is (hoe graag je het ook zou willen). Die laatste twee zetten in de praktijk nl. een gezonde 150 PK op de baan, terwijl de A4 dat duidelijk niet doet. De 318d heeft minstens 144 PK, en de C200 CDI zet op de rollen doorgaans ook 150 PK neer - vandaar ook dat de testacceleraties steeds beter zijn dan wat MB zelf aangeeft (0-100 lukt quasi steeds in 10s). Dat hoeft ook niet te verbazen, want het blok is identiek aan dat van de C220 CDI en kan dus zonder problemen 170 PK leveren - de artificiële beperking v/h koppel (270 Nm) ligt aan het feit dat versnellingsbak niet meer aan kan (is dezelfde bak als de benzines). De A4 daarentegen haalt zeker niet meer dan de opgegeven 120 PK als de testresultaten kloppen (0-100 in 11,3 ipv de fabrieksopgave van 10,7).

Ivm. hernemen, op zich wordt het belang daarvan toch ook wat overschat. Er van uit gaand dat er een basishoeveelheid aan koppel aanwezig is, wat bij al deze wagens het geval is, maakt die extra 20 Nm echt niet het verschil. Ofwel wil je nl. ergens snel vooruit (bv. inhaalmanoeuvre) en dan moet je met deze motoren toch terugschakelen, ofwel doet het er niet toe en dan is het ook niet zo spannend dat je tussenacceleratie 0,2s sneller is. M.a.w. in deze klasse van motoren heb ik veel liever 30 PK meer dan 30 Nm meer .

Ter vergelijking: ik heb met m'n 159 (ook 120 PK) nooit het gevoel gehad koppel tekort te komen, en in m'n C200 CDI (zelfde koppel) heb ik dat ook niet. Wat bij de 159 echter wel frustreerde, was het gebrek aan PKs, waardoor de wagen niet kon doortrekken wanneer je dat wilde. Dat zal dus bij zo'n A4 120PK niet anders zijn.

Los daarvan moet je een C200 CDI trouwens gewoon met een automaat kopen, wat ik spijtig genoeg niet gedaan heb (besef nu dat dit gewoon moet op deze wagen, past perfect bij het karakter). In deze klasse is dat feitelijk een schitterende oplossing gezien het je toelaat het beperkte potentieel van de motor maximaal te benutten (kickdown all the way).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk Berichten
      Tijdens inrijperiode mag je bij langere ritten ook af en toe al eens tot 4000 toeren gaan. Hou gewoon steeds het oliepeil goed in het oog en zorg dat je motor goed warm is. Ik heb hem zo ingereden en na 13.000 km heb ik (al zeg ik het zelf ;-)) het gevoel dat hij echt al goed losgereden is en enorm goed reageert, zonder olieverbruik.
      Dat is dus gewoon complete onzin he. De motor wordt in de fabriek op een testbank 'ingereden', nog voor ze is ingebouwd in een auto. Eens je de auto in ontvangst neemt kun je de eigenschappen van de motor onmogelijk doen veranderen door er op een bepaalde manier mee te gaan rijden. Het enige waar je rekening moet mee houden is dat andere delen (bvb van de overbrenging) nog nieuw zijn en dat die delen nog wat op mekaar moeten inslijten. En uiteraard dat wanneer je de motor zwaar belast je hem sneller zal doen verslijten. Maar hem beter doen rijden is onmogelijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten
        Is een wel erg lange post om uit te leggen dat een A4 120 PK even snel zou zijn als een C200 CDI of een 318d, wat natuurlijk niet zo is (hoe graag je het ook zou willen). Die laatste twee zetten in de praktijk nl. een gezonde 150 PK op de baan, terwijl de A4 dat duidelijk niet doet. De 318d heeft minstens 144 PK, en de C200 CDI zet op de rollen doorgaans ook 150 PK neer - vandaar ook dat de testacceleraties steeds beter zijn dan wat MB zelf aangeeft (0-100 lukt quasi steeds in 10s). Dat hoeft ook niet te verbazen, want het blok is identiek aan dat van de C220 CDI en kan dus zonder problemen 170 PK leveren - de artificiële beperking v/h koppel (270 Nm) ligt aan het feit dat versnellingsbak niet meer aan kan (is dezelfde bak als de benzines). De A4 daarentegen haalt zeker niet meer dan de opgegeven 120 PK als de testresultaten kloppen (0-100 in 11,3 ipv de fabrieksopgave van 10,7).

Ivm. hernemen, op zich wordt het belang daarvan toch ook wat overschat. Er van uit gaand dat er een basishoeveelheid aan koppel aanwezig is, wat bij al deze wagens het geval is, maakt die extra 20 Nm echt niet het verschil. Ofwel wil je nl. ergens snel vooruit (bv. inhaalmanoeuvre) en dan moet je met deze motoren toch terugschakelen, ofwel doet het er niet toe en dan is het ook niet zo spannend dat je tussenacceleratie 0,2s sneller is. M.a.w. in deze klasse van motoren heb ik veel liever 30 PK meer dan 30 Nm meer .

Ter vergelijking: ik heb met m'n 159 (ook 120 PK) nooit het gevoel gehad koppel tekort te komen, en in m'n C200 CDI (zelfde koppel) heb ik dat ook niet. Wat bij de 159 echter wel frustreerde, was het gebrek aan PKs, waardoor de wagen niet kon doortrekken wanneer je dat wilde. Dat zal dus bij zo'n A4 120PK niet anders zijn.

Los daarvan moet je een C200 CDI trouwens gewoon met een automaat kopen, wat ik spijtig genoeg niet gedaan heb (besef nu dat dit gewoon moet op deze wagen, past perfect bij het karakter). In deze klasse is dat feitelijk een schitterende oplossing gezien het je toelaat het beperkte potentieel van de motor maximaal te benutten (kickdown all the way).

Het motorblok van de 120PK in de A4 is ook hetzelfde als dat van de 170PK versie, dus jouw uitleg over de MB gaat evengoed op voor de Audi.
        De 120PK versie is ook een toegeschroefde versie van de 136PK/143PK/170PK.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
          Dat is dus gewoon complete onzin he. De motor wordt in de fabriek op een testbank 'ingereden', nog voor ze is ingebouwd in een auto. Eens je de auto in ontvangst neemt kun je de eigenschappen van de motor onmogelijk doen veranderen door er op een bepaalde manier mee te gaan rijden. Het enige waar je rekening moet mee houden is dat andere delen (bvb van de overbrenging) nog nieuw zijn en dat die delen nog wat op mekaar moeten inslijten. En uiteraard dat wanneer je de motor zwaar belast je hem sneller zal doen verslijten. Maar hem beter doen rijden is onmogelijk.
          En toch voel je het verschil. En ik ben niet de enige die dat zegt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten

... tevens een wel erg lange post om te bevestigen dat jouw C 200CDI wel degelijk beter is

(laat ons het houden bij 'de gustibus et coloribus non disputandum est')

Wat duiding bij m'n vorige post dan maar:

Op dit forum zijn voorheen al heel wat posts verschenen waarin werd gesteld dat de 120pk versie van de A4 te licht was.
            Mijn post tracht mensen die door zo'n uitspraken ontmoedigd worden om een a4 te kopen te helpen.

Het eerste gedeelte van m'n post bespreekt resultaten van de test waarvan de bron vermeld wordt. Het is de eerste maal dat een 318d en een CDI200 vergeleken wordt met de geknepen versie van de 2.0TDI en niet met de 136 of 143pk versie. Ik vond dat de resultaten die vermeld worden goed meevielen voor de a4.
            (ps: het feit of audi er goed aan heeft gedaan om de 120pk versie op de markt te brengen om de co2-uitstoot en verbruik te beperken is een andere discussie. momenteel is er trouwens de 136pk TDIe op de markt met de zelfde prestaties als de normale 136pk TDI: 9,5 0-100, hernemingen 13sec 80-120, top 215)

De conclusie van m'n vergelijking bmw, merc, audi was overigens de volgende:

conclusie: de tdi 120pk is zeker een optie voor wie geen snellere wagen gewoon is, en is niet trager dan vele andere wagens op de baan uit vergelijkbare klasse (in hernemingen misschien zelfs met mb en bmw?)
            Ik stel dan ook zelf niet dat de spurtjes vergelijkbaar zijn... enkel dat de hernemingen dat misschien wel zijn... en dat de a4 120 tdi niet te traag is voor wie niet de snelste wil zijn.

Comment

• elke wagen met >=90bhp kan vlot mee in het verkeer;
              zijn gewoon teveel luxe gewoon

Comment

Excuseer, maar geen enkele A4 motor wordt ingereden in de Fabriek, het inrijproces zou namelijk véél te lang duren

Geen enkele Audi (ik vermoed dus ook de S en RS modellen) wordt op de bank ingereden.

Voor zover ik weet wordt zelf geen enkele Porsche op de bank ingereden. Enkel de GT3, en als je weet hoe omslachtig en tijdsrovend dat is dan moet het voor hen toch wel echt de moeite zijn.

Wat wel waar is is dat de toleranties de dag van vandaag véél kleiner zijn dan vroeger, en dat was waarom je vroeger het inrijproces zorgvuldig moest uitvoeren.
                In principe maakt het nu allemaal zoveel niet meer uit, maar alle kleine beetjes helpen.

Bovendien zit een groot deel in je hoofd, en dat kan toch wel voor 10 psychologische pk's zorgen !!!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                  Bovendien zit een groot deel in je hoofd, en dat kan toch wel voor 10 psychologische pk's zorgen !!!

Comment

Excuseer, maar geen enkele A4 motor wordt ingereden in de Fabriek, het inrijproces zou namelijk véél te lang duren

Geen enkele Audi (ik vermoed dus ook de S en RS modellen) wordt op de bank ingereden.
                    Kom net van de garage en daar vertelden ze me wel dat ie ingereden is op de testbank.
                    Ik mag gewoon gas geven...
                    Last edited by ; 31/07/2009, 16:21. Reden: (k'zou beter eens leren tiepen)

Comment

• Nog een vraagje aan de experts (als 't mag)

Weet iemand een gemakkelijke manier om navigatie-locaties op te slaan? Heb al gezocht en vind niet direkt een goeie manier?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door plex Bekijk Berichten
                        Kom net van de garage en daar vertelden ze me wel dat ie ingereden is op de testbank.
                        Ik mag gewoon gas geven...
                        Tja, de garage zegt veel hé ...

Het is gewoon onmogelijk dat een motor uit een normale baanwagen op een testbank terecht komt.
                        Dat neemt vééél teveel tijd in beslag. Die wagen komen van de productband en worden in de wagen gedropt ... that's it ...

Hoeveel GT3's worden er gemaakt ? Niet zo héél veel, en daar krijgen ze wel de tijd om de wagen in te rijden. Maar dat is ook een heel andere motor dan die van in bvb de A4 hé. Als je ziet wat een precisie er gebruikt is om die te maken, want dat is uiteindelijk een competitie motor met exotische materialen. Dan is het normaal dat die door hen volgens een bepaald principe ingereden wordt.

Maar voor een "gewone" wagen ... nooit !

Maar zoals gezegd, de motoren in de A4 zijn gemaakt met zo een hoge veiligheids marge, en met een vrij hoge precisie, dat het idd niet echt meer nodig is de wagen in te rijden. Zoals eerder gezegd is het belangrijker de wagen in te rijden voor de andere elementen buiten de motor zelf ...

Comment

• Hey no-offense...was niet persoonlijk bedoeld... ik zei maar wat ze in de garage vertelden...
                          Ik ken er veel teweinig van om iets zinnigs te vertellen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door plex Bekijk Berichten
                            Weet iemand een gemakkelijke manier om navigatie-locaties op te slaan?
                            Heb het ondertussen al gevonden... Je kan deze in het adresboek zetten maar wist niet dat dit ook werkte als je geen carkit hebt....wel dus...

Comment

Ik weet niet van waar uw informatie komt, ze is alleszins foutief. De VW motoren (zowel diesel als benzine) worden vandaag de dag wel degelijk op een testbank 'ingereden'.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                              Dat is nu net wat ik bedoelde. Het zit gewoon allemaal tussen de 2 oren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door auweray Bekijk Berichten
                                En toch voel je het verschil. En ik ben niet de enige die dat zegt.
                                Je voelt een verschil, maar wanneer je het verschil zou meten, dan zou je vaststellen dat het gelijk is aan nul. Misschien niet leuk om te horen maar het verschil dat je voelt zit hem wel degelijk uitsluitend tussen je beide oren.

Comment

Tja, de garage zegt veel hé ...

Het is gewoon onmogelijk dat een motor uit een normale baanwagen op een testbank terecht komt.
                                  Dat neemt vééél teveel tijd in beslag. Die wagen komen van de productband en worden in de wagen gedropt ... that's it ...

Hoeveel GT3's worden er gemaakt ? Niet zo héél veel, en daar krijgen ze wel de tijd om de wagen in te rijden. Maar dat is ook een heel andere motor dan die van in bvb de A4 hé. Als je ziet wat een precisie er gebruikt is om die te maken, want dat is uiteindelijk een competitie motor met exotische materialen. Dan is het normaal dat die door hen volgens een bepaald principe ingereden wordt.

Maar voor een "gewone" wagen ... nooit !

Maar zoals gezegd, de motoren in de A4 zijn gemaakt met zo een hoge veiligheids marge, en met een vrij hoge precisie, dat het idd niet echt meer nodig is de wagen in te rijden. Zoals eerder gezegd is het belangrijker de wagen in te rijden voor de andere elementen buiten de motor zelf ...
                                  Ik kan alleen maar verzekeren dat uw informatie onjuist is. Ik snap ook niet precies wat het argument van tijd ermee te maken heeft. Het inrijden van de motoren is een geautomatiseerd proces.

Comment

Ik kan alleen maar verzekeren dat uw informatie onjuist is. Ik snap ook niet precies wat het argument van tijd ermee te maken heeft. Het inrijden van de motoren is een geautomatiseerd proces.
                                    Inrijden van een motor gaat toch wel enkele uren duren denk ik. En als je ziet hoeveel A4's er van de band rollen per uur denk ik niet dat het mogelijk is een motor in te rijden ...
                                    Dat ze hem even aankoppelen en een testrun doen kan ik verstaan. Maar inrijden ...
                                    Zoals eerder gezegd is het ook gewoon niet nodig bij een gewone straat wagen ...

Comment

• iemand met zijn A4 al tegenkomen dat tijdens het rijden de ESP uitvalt?
                                      ik reeds twee keer.

ze gaan nu een soort "ring" achter het stuur vervangen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dieterdp Bekijk Berichten
                                        iemand met zijn A4 al tegenkomen dat tijdens het rijden de ESP uitvalt?
                                        ik reeds twee keer.

ze gaan nu een soort "ring" achter het stuur vervangen
                                        Aha, inderdaad, ik heb dat ook gehad tijdens zware regen. Enkel na het herstarten van de motor was het terug in orde.
                                        Dus er is wel degelijk een fout?

Comment

• Een bizar probleem met beantwoorden van inkomende oproepen.

wagen: A4 Avant 2010 met MMI 3G.
                                          GSM: Apple iPhone 3G software 3.0

Verbinden vie bluetooth geen probleem, MMI vindt mijn iPhone ook zonder problemen bij starten wagen en ook telefoneren geen probleem.

MAAR: als ik een inkomende oproep krijg en ik druk op opnemen dan wordt er wel verbinding gemaakt en begint het inkomende gesprek wel te lopen maar ik hoor mijn gesprekspartner niet en mijn gesprekspartner hoort mij ook niet. Als bvb de radio op stond als men mij belt dan springt het MMI terug naar het scherm 'radio' nadat ik het gesprek heb opgenomen. Zeer bizar.

Deze morgen mee naar de garage geweest - daar heeft men alles geprobeerd en ook een andere iPhone verbonden en met die iPhone werkte alles perfect.
                                          Conclusie van garage: het probleem zit bij uw iPhone en niet bij soft- en/of hardware van de wagen.

Iemand ook al dit probleem ervaren? Of iemand een idee of ik een bepaalde instelling in iPhone moet wijzigen?
                                          Alle suggesties zijn welkom...

Comment

Working...
                                          X