Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B8 (Part II)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk Berichten
    Vraagje voor de Multitronic-rijders onder ons: wat is nu eigenlijk het snelste, bak in S of D? Ik geraak er maar niet aan uit, en heb het gevoel dat, ondanks het totaal andere gevoel, er eigenlijk cijfermatig heel weinig verschil op zit bij het optrekken van 0-100. Vooral in S lijkt het soms beter niet helemaal planché te geven, maar hem te laten opschakelen bij 3500 tpm.

Idem op de autostrade, typisch hernemen van 100 tot 140: best in D, of sneller in S, waarbij de motor dan wel veel meer in de toeren gaat? D is naar mijn gevoel aangenamer, maar S geeft het gevoel van sneller te zijn, ondanks het 'bruuskere' effect (gesimuleerde kick-down).

Benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen hierover.
    Ik ben er zelf ook nog niet aan uit. In elk geval is de S stand zeer onaangenaam bij plankgas, bijna 'schamelijk' wegens het lawaai (hij schakelt pas tegen de rode zone dan). Ik heb ook het gevoel dat de D-stand even snel van 0-100 gaat, maar ik heb het nog niet gemeten. Waar ik wel een verschil in voel is de reactietijd: in S reageert hij sneller in tussensprintjes of wanneer je een wagen wil voorbijrijden. Ik weet dat deze bak inderdaad "leert" hoe ermee gereden wordt, maar ik vraag me wel af wat de parameters zijn. Na hoeveel tijd bvb past hij zich aan aan het rijgedrag van de bestuurder ?
    Mijn voorlopige conclusie, althans voor het 0-100 verhaal, is manueel schakelen als je zonder al teveel lawaai als eerste wil weg zijn. Eén moelijkheid is het (manueel) schakelen van 1ste naar 2e: dat doet hij blijkbaar pas vanaf ongeveer 3000tpm bij mij.
    Los daarvan blijft het een feit dat dit een fantastische technologie is om mee te rijden. Ik snap niet dat iedereen die niet koopt.
    Last edited by fdeville; 12/11/2009, 23:15.

Comment

• multitronic

Oorspronkelijk geplaatst door fdeville Bekijk Berichten
      Ik snap niet dat iedereen die niet koopt.
      Inderdaad, het rijdt zalig maar in mijn geval omwille van 2 redenen voor een manuele bak gegaan:
      - de meerprijs van 2100€. Nu kan je wel redeneren van "wat is 2100€ op het totaalbedrag van de auto?" Eigenlijk maar een goeie 5% maar het is weer eens wat extra en dat was het mij niet waard.
      - Tussen mijn A4 B7 en de A4 B8 heb ik een tijdje met A6 S-line 170pk multitronic gereden, of betergezegd rondgescheurd want van 'normaal' rijden kwam niet meer veel in huis
      Ik vond die bak te verleidelijk om 'plat te stampen'. Als ik zelf in de versnellingsbak moet roeren houd ik me al wat meer in.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door A4AvantB7 Bekijk Berichten
        Inderdaad, het rijdt zalig maar in mijn geval omwille van 2 redenen voor een manuele bak gegaan:
        - de meerprijs van 2100€. Nu kan je wel redeneren van "wat is 2100€ op het totaalbedrag van de auto?" Eigenlijk maar een goeie 5% maar het is weer eens wat extra en dat was het mij niet waard.
        En voor mij is sportief rijden belangrijk en zonder manuele bak vind ik het echt niet sportief meer, kheb al verschillende testritten gemaakt automatische bakken en kvind daar echt niks aan.. sry maar das mijn mening.

Comment

• Ieder zijn mening natuurlijk. Meerprijs is er inderdaad en het is altijd een kwestie van keuzes, tenzij je budget onbeperkt is. Heb in begin ook getwijfeld, maar een proefrit was voldoende om de twijfel weg te nemen.
          Ik was vroeger ook van mening dat bij sportief rijden een manuele bak hoort, maar intussen toch wat van terug gekomen. Vanaf een zekere leeftijd worden andere zaken zoals gemak belangrijker (en ik vergeet nog te melden dat ik in mijn garage nog een beestje staan heb met 300pk en manuele bak )

Comment

• Waterpomp

Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk Berichten
            Zelf niets van gemerkt maar blijkt dat de waterpomp zou kapot zijn, Iemand toevallig ook al voorgehad?
            Yeps, same here...
            Voor iets anders binnen geweest en na het op 't systeem te hangen zagen ze ook storingen in de waterpomp... is onlangs vervangen geweest, voordien ook niets gemerkt, rjidt even goed :-)

Comment

• Weet er iemand of het mogelijk is om op de harde schijf van de nieuwe MMI flitslocaties te zetten?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
                En voor mij is sportief rijden belangrijk en zonder manuele bak vind ik het echt niet sportief meer, kheb al verschillende testritten gemaakt automatische bakken en kvind daar echt niks aan.. sry maar das mijn mening.
                Idem hier + een automatische is niet te chippen en meerverbruik (en dat ligt nu al hoog genoeg...)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MMVV Bekijk Berichten
                  Idem hier + een automatische is niet te chippen en meerverbruik (en dat ligt nu al hoog genoeg...)
                  automaat is wel te chippen zowel de S tronic als in mindere maten de multitronic, bij de handgeschakelde is nl de koppeling ook een zwak punt bij de gechipte voertuigen, wacht maar een paar jaar, diegenen die veel gebruik maken van hun chippaartjes betalen na 100.000 km de rekening, er zitten er hier zelfs al op het forum met kapotte koppelingen, voor wat het meer verbruik betreft, 20 jaar geleden was dat misschien wel zo, maar nu met de moderne bakken niet meer, ik verbruik gemiddeld 6.5 liter met een 2.7 tdi 6 cyl. multitronic, het verbruik hangt voor 99% af van hoe je rijd en niet met wat je rijd, maar velen die het is willen proberen zitten constant alles open te duwen, en dan inderdaad verbruik je veel...maar met een handgeschakelde ook hoor als je alles open duwt...maar ja er hangt wel een beduidende meerprijs aan vast...ik kreeg onlangs een handgeschakelde vervangwagen mee....na een paar uur file wist ik weer perfect waarom ik automaat had gekozen.....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                    automaat is wel te chippen zowel de S tronic als in mindere maten de multitronic, bij de handgeschakelde is nl de koppeling ook een zwak punt bij de gechipte voertuigen, wacht maar een paar jaar, diegenen die veel gebruik maken van hun chippaartjes betalen na 100.000 km de rekening, er zitten er hier zelfs al op het forum met kapotte koppelingen, voor wat het meer verbruik betreft, 20 jaar geleden was dat misschien wel zo, maar nu met de moderne bakken niet meer, ik verbruik gemiddeld 6.5 liter met een 2.7 tdi 6 cyl. multitronic, het verbruik hangt voor 99% af van hoe je rijd en niet met wat je rijd, maar velen die het is willen proberen zitten constant alles open te duwen, en dan inderdaad verbruik je veel...maar met een handgeschakelde ook hoor als je alles open duwt...maar ja er hangt wel een beduidende meerprijs aan vast...ik kreeg onlangs een handgeschakelde vervangwagen mee....na een paar uur file wist ik weer perfect waarom ik automaat had gekozen.....

Mijn dealer vertelde me toch dat ze de automaten niet chipten (wat een woord...) maar dat kan intussen veranderd zijn natuurlijk. Zij werken met ABT, zoals alle officiële dealers veronderstel ik.

Wat de koppeling betreft: idd heb dit hier al enkele keren mogen lezen en dat is ook de reden waarom de mijne nog niet aangepast werd. Alhoewel die koppelingsproblemen vooral met de rijstijl te maken hebben dacht ik zo.

Het verbruik: ik zit momenteel op 8,1L/100km over laat ons zeggen 7000km. Behoorlijk veel als ik dat hier vergelijk met veel anderen. (de 255 - 19" zullen er waarschijnlijk veel mee te maken hebben, maar ik blijf het veel vinden)

En ik vloek idd wel in de file en als ik en moet schakelen terwijl ik een baan heb overgoten met ronde punten en in mijn ene hand mijn boterham en in de andere mijn telefoon, balpen en papier...() maar gelukkig is dat niet veel het geval...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MMVV Bekijk Berichten
                      Mijn dealer vertelde me toch dat ze de automaten niet chipten (wat een woord...) maar dat kan intussen veranderd zijn natuurlijk. Zij werken met ABT, zoals alle officiële dealers veronderstel ik.

Wat de koppeling betreft: idd heb dit hier al enkele keren mogen lezen en dat is ook de reden waarom de mijne nog niet aangepast werd. Alhoewel die koppelingsproblemen vooral met de rijstijl te maken hebben dacht ik zo.

Het verbruik: ik zit momenteel op 8,1L/100km over laat ons zeggen 7000km. Behoorlijk veel als ik dat hier vergelijk met veel anderen. (de 255 - 19" zullen er waarschijnlijk veel mee te maken hebben, maar ik blijf het veel vinden)

En ik vloek idd wel in de file en als ik en moet schakelen terwijl ik een baan heb overgoten met ronde punten en in mijn ene hand mijn boterham en in de andere mijn telefoon, balpen en papier...() maar gelukkig is dat niet veel het geval...
                      1/ idd de aangeboden chiptuning van ABT voor de multitronic is nog maar vrij recent vrij gegeven.

2/ bij tuning dient men rekening te houden om het vermogen in 1ste en 2de versnelling niet volledig vrij te geven om de koppeling te sparen, indien je het wel volledig vrij geeft dienen ook de drukplaten van de koppeling versterkt te worden, iets dat bijna nooit gebeurt gezien de prijs, vandaar dat je ( vind ik ) wanneer je meer vermogen wilt je dit af fabriek neemt, zo is gans de wagen, remmen, onderstel, motor, assen lagers ed. aangepast aan het vermogen.....

3/ tja 255 / 19 lusten inderdaad wel een litertje brandstof...

Comment

3/ tja 255 / 19 lusten inderdaad wel een litertje brandstof...
                        op de A4 zijn 19ers met 245 banden ;-)
                        Sintruin till I die

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door E90N Bekijk Berichten
                          En toch heb ik 255 hoor. 245 zag ik niet zitten ivm stoeprandschade. En als ik zie dat mijn 255 er maar net over ligt dan kan ik me voorstellen dat 245 net binnen de velg ligt...

Comment

Nope... moet 255 zijn.
                            18inch is 245/40
                            19inch is 255/35

Zo is het af-fabriek.
                            Vreemd eigenlijk... heb nu effe vergeleken hoe de verhoudingen liggen.
                            245/40 R18 = 653mm diameter
                            245/35 R19 = 654mm
                            255/35 R19 = 661mm
                            Last edited by ; 13/11/2009, 18:07.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                              Nope... moet 255 zijn.
                              18inch is 245/40
                              19inch is 255/35

EDIT:
                              Kben idd mis, dacht dat het bij de A4 iets kleiner was dan bij de A5 ...
                              Sintruin till I die

Comment

Eigenlijk is je beredenering correct, als je de diameter van het wiel bekijkt, liggen ze véél dichter bij mekaar indien je gewoon dezelfde breedte zou hanteren. Maar 't is een 255 geworden, iemand een flauw idee waarom?

Comment

Idd E90N

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                    Eigenlijk is je beredenering correct, als je de diameter van het wiel bekijkt, liggen ze véél dichter bij mekaar indien je gewoon dezelfde breedte zou hanteren. Maar 't is een 255 geworden, iemand een flauw idee waarom?
                                    De ET waarden van de velgen op een A5 (36) is kleiner dan die van de A4 (45)

Comment

Idd E90N
                                      lol, niet boos zijn he :-)

Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                                      De ET waarden van de velgen op een A5 (36) is kleiner dan die van de A4 (45)

Dat is wat ik gelezen heb, de ET waarde is groter !
                                      kwist dat er ergens iets was, de 19" velgen van een A4 passen niet op de A5
                                      Had indertijd bij de dealer gevraagd naar de 19" 7 dubbele spaaks omdat 20" veel te groot is, maar dit ging niet
                                      Sintruin till I die

Comment

• Weet iemand hoeveel een S4 grille kost btw in bij de dealer?

Ik heb nl. een S4 grille laten plaatsen en toen ik de wagen ging ophalen en vroeg of ik de oude grille kon meekrijgen zeiden ze we hebben dit verwerkt in de prijs van de nieuwe grille.

Ik denk dat het bullshit is! Maar zolang ik het niet zeker ben ga ik er niet over gaan zagen ik betaalde 485€ voor de S4 grille.

De grille werd geplaatst bij levering v/d wagen aan de dealer die ik gisteren ging oppikken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
                                          Weet iemand hoeveel een S4 grille kost btw in bij de dealer?

Ik heb nl. een S4 grille laten plaatsen en toen ik de wagen ging ophalen en vroeg of ik de oude grille kon meekrijgen zeiden ze we hebben dit verwerkt in de prijs van de nieuwe grille.

Ik denk dat het bullshit is! Maar zolang ik het niet zeker ben ga ik er niet over gaan zagen ik betaalde 485€ voor de S4 grille.

.
                                          Ik had hetzelfde aan de hand maar heb de grille toch meegenomen, ze vertelden ook dat het in de prijs zat etc... maar ik heb voet bij stuk gehouden !
                                          Kostprijs grille en plaatsen bij mij: € 250 (40' werk) --> wel 3 liter grille maar de S5 grille zou komen op zo'n €350 denk ik
                                          Sintruin till I die

Comment

Working...
                                          X