Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik heb sinds donderdagavond mijne A4 avant 2.0 tdi 136pk.
Dit weekend hadden we een weekendje reims gepland dus dit kwam goed uit om es de nieuwe bak te testen en alle knopjes en toeters en bellen te bestuderen.
Samengevat, mijn eerste oordeel, wat een bolide. Rijdt zacht, vlot, ...
Toen we deze avond de kinderen gingen ophalen in het brusselse kwam ik echter tot de conclusie (stadsverkeer) dat de motor zichzelf uit en aanschakelt aan het rood licht mits je de
juiste rijtechniek toepast. remmen, neutraal zetten , koppeling lossen en omgekeerd..
Ik dacht dat dit enkel op de 2.0 TDIe was . Toen ik er daarnet het boekje op nakeek blijkt dat ik
inderdaad de 136pk TDIe heb.
Ik had die nochtans niet besteld. Bij mijn visite wou ik de 163pk bestellen en men heeft me
overtuigd de 136PK te nemen en te chippen (ABT) tot 170PK. De chipping moet nog gebeuren , maar kan iemand mij verduidelijken of dit klopt dat je bij 136pk automatisch de 'e' versie krijgt en wat de impact is.
Ik dacht dat ik gelezen had dat er ook andere overbrengingsverhoudingen zijn tov de gewone 136pk versie ...
Want als dat het geval is, moet ik toch nog es een klapke doen.
Ik heb sinds donderdagavond mijne A4 avant 2.0 tdi 136pk.
Dit weekend hadden we een weekendje reims gepland dus dit kwam goed uit om es de nieuwe bak te testen en alle knopjes en toeters en bellen te bestuderen.
Samengevat, mijn eerste oordeel, wat een bolide. Rijdt zacht, vlot, ...
Toen we deze avond de kinderen gingen ophalen in het brusselse kwam ik echter tot de conclusie (stadsverkeer) dat de motor zichzelf uit en aanschakelt aan het rood licht mits je de
juiste rijtechniek toepast. remmen, neutraal zetten , koppeling lossen en omgekeerd..
Ik dacht dat dit enkel op de 2.0 TDIe was . Toen ik er daarnet het boekje op nakeek blijkt dat ik
inderdaad de 136pk TDIe heb.
Ik had die nochtans niet besteld. Bij mijn visite wou ik de 163pk bestellen en men heeft me
overtuigd de 136PK te nemen en te chippen (ABT) tot 170PK. De chipping moet nog gebeuren , maar kan iemand mij verduidelijken of dit klopt dat je bij 136pk automatisch de 'e' versie krijgt en wat de impact is.
Ik dacht dat ik gelezen had dat er ook andere overbrengingsverhoudingen zijn tov de gewone 136pk versie ...
Want als dat het geval is, moet ik toch nog es een klapke doen.
Is dat start/stop systeem niet standaard geworden op de 2.0 TDI vanaf modeljaar 2010? Ik ken iemand met, bij mijn weten een normale 2.0 TDI 136pk MY2010 en die heeft het ook, en hij lijkt me lager te staan dan de meeste andere MY A4's (ook een maatregel om het verbruik te drukken).
Bij mijn visite wou ik de 163pk bestellen en men heeft me
overtuigd de 136PK te nemen en te chippen (ABT) tot 170PK. De chipping moet nog gebeuren , maar kan iemand mij verduidelijken of dit klopt dat je bij 136pk automatisch de 'e' versie krijgt en wat de impact is.
Ik dacht dat ik gelezen had dat er ook andere overbrengingsverhoudingen zijn tov de gewone 136pk versie ...
Want als dat het geval is, moet ik toch nog es een klapke doen.
Hopelijk is de versnellingsbak en koppeling ook dezelfde als de 170pk...geruchten doen de ronde dat die minder sterk zou zijn en chipping een negatief effect hebben op slijtage.....
Reductie met start-stop
Het standaard start-stop-systeem bewijst zich vooral in stads- en fileverkeer. Wanneer de auto tot stilstand komt, het koppelingspedaal niet is ingetrapt en de versnellingspook in neutraal staat, slaat de motor automatisch af. Zodra de koppeling wordt ingetrapt, start de motor weer.
Het start-stop-systeem functioneert opvallend stil, comfortabel en snel. Nog tijdens het intrappen van het koppelingspedaal draait de motor alweer op stationair toerental. Tijdens de genormeerde testcyclus weet het start-stop-systeem het verbruik met circa 0,2 l/100 km te reduceren, wat overeenkomt met een reductie van de CO₂-uitstoot van ongeveer 5 g/km. Speciale banden
Dit e-model heeft verder een handgeschakelde zesversnellingsbak met een langere eindoverbrenging, zodat het toerental in iedere versnelling lager is. Ook het motormanagement is op maximale efficiency geprogrammeerd. De brandstofbesparende banden met lage rolweerstand in de maat 205/60/16 zijn exclusief voor de e-modellen van de Audi A4.
Het terugwinnen van remenergie maakt eveneens deel uit van het pakket maatregelen. In combinatie met een vernuftige werking van de dynamo, zet dit systeem de overvloed aan kinetische energie die tijdens het remmen vrijkomt, om in elektriciteit. De vrijgekomen energie wordt in de accu opgeslagen. Als de auto daarna weer accelereert, voert de accu de stroom weer terug naar het boordnetwerk, waarmee de dynamo wordt ontlast en daarmee voor brandstofbesparing zorgt.
Ook een boordcomputer met een efficiencyprogramma behoort tot de standaarduitrusting. Het bestuurdersinformatiesysteem met schakel- en efficiencyindicator helpt door middel van schakelindicatie en spaartips om zuinig te rijden. De boordcomputer toont in het centrale beeldscherm alle gegevens die relevant zijn voor het verbruik. Deze tips zorgen dat zo zuinig mogelijk kan worden gereden, eenvoudigweg door het aanpassen van de rijstijl. Audis efficiencyprogramma analyseert continu het brandstofverbruik en geeft besparingstips die op de specifieke situatie van toepassing zijn.
Aanvullende optimalisering van de luchtweerstand, zoals extra panelen aan de onderkant van de auto en door middel van een deels gesloten grille en een met 20 mm verlaagd onderstel, verbeteren de aerodynamica van de Audi A4 2.0 TDIe en dragen daarmee bij aan een lager verbruik.
De Audi A4 2.0 TDIe is ook als Avant leverbaar. In dat geval bedraagt het verbruik 4,9 l/100 km, met een CO₂-uitstoot van 129 g/km.
Nu nog eens horen wat die langere eindoverbrenging betekent....
Hij bolt goed en ik ben geen snelheids of acceleratiefreak (mijn vrouw is zelfs in de wolken met deze ecologische versie) maar de tuning om toch net iets meer power dan de standaard A4 komt er wel op. Kwestie van wat reserve te hebben.
Reductie met start-stop
Het standaard start-stop-systeem bewijst zich vooral in stads- en fileverkeer. Wanneer de auto tot stilstand komt, het koppelingspedaal niet is ingetrapt en de versnellingspook in neutraal staat, slaat de motor automatisch af. Zodra de koppeling wordt ingetrapt, start de motor weer.
Het start-stop-systeem functioneert opvallend stil, comfortabel en snel. Nog tijdens het intrappen van het koppelingspedaal draait de motor alweer op stationair toerental. Tijdens de genormeerde testcyclus weet het start-stop-systeem het verbruik met circa 0,2 l/100 km te reduceren, wat overeenkomt met een reductie van de CO₂-uitstoot van ongeveer 5 g/km. Speciale banden
Dit e-model heeft verder een handgeschakelde zesversnellingsbak met een langere eindoverbrenging, zodat het toerental in iedere versnelling lager is. Ook het motormanagement is op maximale efficiency geprogrammeerd. De brandstofbesparende banden met lage rolweerstand in de maat 205/60/16 zijn exclusief voor de e-modellen van de Audi A4.
Het terugwinnen van remenergie maakt eveneens deel uit van het pakket maatregelen. In combinatie met een vernuftige werking van de dynamo, zet dit systeem de overvloed aan kinetische energie die tijdens het remmen vrijkomt, om in elektriciteit. De vrijgekomen energie wordt in de accu opgeslagen. Als de auto daarna weer accelereert, voert de accu de stroom weer terug naar het boordnetwerk, waarmee de dynamo wordt ontlast en daarmee voor brandstofbesparing zorgt.
Ook een boordcomputer met een efficiencyprogramma behoort tot de standaarduitrusting. Het bestuurdersinformatiesysteem met schakel- en efficiencyindicator helpt door middel van schakelindicatie en spaartips om zuinig te rijden. De boordcomputer toont in het centrale beeldscherm alle gegevens die relevant zijn voor het verbruik. Deze tips zorgen dat zo zuinig mogelijk kan worden gereden, eenvoudigweg door het aanpassen van de rijstijl. Audis efficiencyprogramma analyseert continu het brandstofverbruik en geeft besparingstips die op de specifieke situatie van toepassing zijn.
Aanvullende optimalisering van de luchtweerstand, zoals extra panelen aan de onderkant van de auto en door middel van een deels gesloten grille en een met 20 mm verlaagd onderstel, verbeteren de aerodynamica van de Audi A4 2.0 TDIe en dragen daarmee bij aan een lager verbruik.
De Audi A4 2.0 TDIe is ook als Avant leverbaar. In dat geval bedraagt het verbruik 4,9 l/100 km, met een CO₂-uitstoot van 129 g/km.
Nu nog eens horen wat die langere eindoverbrenging betekent....
Hij bolt goed en ik ben geen snelheids of acceleratiefreak (mijn vrouw is zelfs in de wolken met deze ecologische versie) maar de tuning om toch net iets meer power dan de standaard A4 komt er wel op. Kwestie van wat reserve te hebben.
Ik heb een 2.0 143pk Quattro ook met alle toeters en bellen zoals hierboven beschreven maar de mijne drinkt toch zo'n 8.2L volgens BC en volgens tankkaart 8.7L. Dit zou nog moeten zakken maar een 5 liter zal het nooit worden vermoed ik.
Ik ga de mijne ook chippen naar 170-190 pk maar momenteel heeft Heinz nog niet de juiste software.
Ik heb nu een goeie maand en 4000km ermee gereden. Mijn indrukken: zacht rijden, soms lichte vibratie, 143pk is geen luxe op zo'n wagen.
Ik heb een 2.0 143pk Quattro ook met alle toeters en bellen zoals hierboven beschreven maar de mijne drinkt toch zo'n 8.2L volgens BC en volgens tankkaart 8.7L. Dit zou nog moeten zakken maar een 5 liter zal het nooit worden vermoed ik.
Ik ga de mijne ook chippen naar 170-190 pk maar momenteel heeft Heinz nog niet de juiste software.
Ik heb nu een goeie maand en 4000km ermee gereden. Mijn indrukken: zacht rijden, soms lichte vibratie, 143pk is geen luxe op zo'n wagen.
Quattro is zowieso zwaarder in gewicht en dus ook in verbruik.
Misschien nog iets waar de die hard forumgebruikers antwoord op weten.
Ik heb nu reeds 2x getankt en het lampje gaat branden en wanneer ik dan tank als er volgens de BC nog 80km te rijden valt kan ik slechts een 54l tanken.Is dit omdat het verbuik en de BC zijn berekening nog wat tijd nodig heeft om juiste gemiddeldes te berekenen op basis van meer gereden kilometers ?
Ik heb nu reeds 2x getankt en het lampje gaat branden en wanneer ik dan tank als er volgens de BC nog 80km te rijden valt kan ik slechts een 54l tanken.Is dit omdat het verbuik en de BC zijn berekening nog wat tijd nodig heeft om juiste gemiddeldes te berekenen op basis van meer gereden kilometers ?
de waarden van de BC (o.m. algemene gemiddelde) zijn pas te vertrouwen na een aantal gecumuleerde tankbeurten
Dit zou nog moeten zakken maar een 5 liter zal het nooit worden vermoed ik.
ik denk dat niemand die zijn wagen op een normale manier en op normaal (gemengd) parcours gebruikt deze waarde kan halen.
minder dan 7 liter verbruiken veronderstelt heel veel kilometers op gestabiliseerde (matige) snelheid en NOOIT fel optrekken
zo worden ook maar de helft van de beschikbare kracht gebruikt (waartoe dient dan de andere helft ?)
ik ervaar weinig plezier aan eco-rijden ...
Ik heb nu reeds 2x getankt en het lampje gaat branden en wanneer ik dan tank als er volgens de BC nog 80km te rijden valt kan ik slechts een 54l tanken.Is dit omdat het verbuik en de BC zijn berekening nog wat tijd nodig heeft om juiste gemiddeldes te berekenen op basis van meer gereden kilometers ?
We hebben hierover al eens een boompje opgezet... Je tank is 65 liter dus de BC is idd veel te pessimistisch. Ik rijd nog makkelijk 50 à 100 km nadat m'n BC aangeeft nog 0 km te kunnen doen. Totnogtoe niet stilgevallen, meeste dat ik al getankt heb is 63 liter.
Weet iemand hoeveel een S4 grille kost btw in bij de dealer?
Ik heb nl. een S4 grille laten plaatsen en toen ik de wagen ging ophalen en vroeg of ik de oude grille kon meekrijgen zeiden ze we hebben dit verwerkt in de prijs van de nieuwe grille.
Ik denk dat het bullshit is! Maar zolang ik het niet zeker ben ga ik er niet over gaan zagen ik betaalde 485€ voor de S4 grille.
De grille werd geplaatst bij levering v/d wagen aan de dealer die ik gisteren ging oppikken.
en vergeet de versterkte koppeling niet, zeker met koppelwaarden tot 400nm, want daar kan de koppeling niet goed tegen. Heb maar 6 à 7 dkm getuned gereden met normale rijstijl tss 2 à 3000 tr/min en nu een slippende koppeling.
Op het forum heb ik gelezen dat je in Duitsland kan kiezen voor Bluetooth gsm module voor +/- 300 euro.
Na het bestellen van mijn wagen heb ik hierover contact genomen met de garage en die op zijn beurt heeft het nagevraagd bij de invoerder: blijkbaar is dat nu ook in België beschikbaar!!
De verkoper vertelde me wel dat het zonder 'armsteun' is. Hierover heb ik meer info gevraagd, want zover ik weet is de armsteun tussen de 2 zetels vooraan standaard.
Wist iemand dat dit ook in België kon besteld worden en wat dan het verschil is met het duurdere Pré-installatie (Bluetooth) van 834,90 euro (die nu nog op de Belgische configurator staat)? En wat die 'zonder armsteun' mag zijn?
Op het forum heb ik gelezen dat je in Duitsland kan kiezen voor Bluetooth gsm module voor +/- 300 euro.
Na het bestellen van mijn wagen heb ik hierover contact genomen met de garage en die op zijn beurt heeft het nagevraagd bij de invoerder: blijkbaar is dat nu ook in België beschikbaar!!
De verkoper vertelde me wel dat het zonder 'armsteun' is. Hierover heb ik meer info gevraagd, want zover ik weet is de armsteun tussen de 2 zetels vooraan standaard.
Wist iemand dat dit ook in België kon besteld worden en wat dan het verschil is met het duurdere Pré-installatie (Bluetooth) van 834,90 euro (die nu nog op de Belgische configurator staat)? En wat die 'zonder armsteun' mag zijn?
In mijn wagen zat het pré-installatiekit er gratis bij was een actie in maand juli, ik kan makkelijk connectie maken met m'n bluetooth gsm maar wel ambetant dat je elke maal je de wagen opnieuw start opnieuw in je gsm connectie accepteren, ik heb ook gezien dat er onder de armsteun een oplader zit maar deze is niet geschikt voor mijn gsm.
In mijn wagen zat het pré-installatiekit er gratis bij was een actie in maand juli, ik kan makkelijk connectie maken met m'n bluetooth gsm maar wel ambetant dat je elke maal je de wagen opnieuw start opnieuw in je gsm connectie accepteren, ik heb ook gezien dat er onder de armsteun een oplader zit maar deze is niet geschikt voor mijn gsm.
Vreemd, ik heb dezelfde bluetooth kit van de gratis actie, maar ik moet nooit iets bevestigen op mijn gsm (iPhone), Hij maakt automatisch verbinding met de wagen als ik start...
Comment