Oorspronkelijk geplaatst door guyugy
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi A4 B8 (Part II)
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door johnver Bekijk BerichtenDat er veel diesels rijden in belgie klopt wel, daarom mogen we nu nog maar 90 km per uur op de snelwegen!fijn stof.
Na 10 jaar diesel te hebben gereden heb ik nu weer voor benzine gekozen [TFSI] rijdt als een diesel [wat betreft koppel] maar nog aangenamer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk BerichtenEigenlijk zou die beperking tot 90 km/h alleen voor dieselwagens mogen gelden. Natuurlijk rijdt een benzine aangenamer. Stiller, trillingsarmer, aangename sound, veel koppel onderin, een langere adem. Voor mij was de keuze zeer snel gemaakt. Aan die kudde-mentaliteit daar doe ik niet aan mee.
wat ik toen schreef heb ik al -eerlijkheidshalve- grotendeels moeten inslikken
telkens al ik in mijn Saab Cabrio 9,3 rijd (150pk, 215Nm) moet ik constateren dat de motor een even lelijke sound heeft als de Q5 als de grens van 3500 toeren overschreden worden, en vooral wat slap is. Gelukkig is dat met een cabrio eerder bijzaak.
het verschil is wel dat ik met de Q5 veel minder moet optrekken om een zelfde acceleratie te bekomen, en dan is de sound van de Q5 niet eens luider dan deze van de Saab op een zelfde tempo. En van trillingen op ralenti had ik meer last met met A4 V6 dan met de Q5.
Natuurlijk zou i een 3,2 V6 benzine verkiezen in de plaats van mijn mazoutketel...maar ik kan dat niet meer verwerken in mijn onkosten ! In een volgende leven misschien ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk BerichtenEigenlijk zou die beperking tot 90 km/h alleen voor dieselwagens mogen gelden. Natuurlijk rijdt een benzine aangenamer. Stiller, trillingsarmer, aangename sound, veel koppel onderin, een langere adem. Voor mij was de keuze zeer snel gemaakt. Aan die kudde-mentaliteit daar doe ik niet aan mee.
Ik kan je grotendeels volgen in jouw manier van denken.
Bij de aankoop van mijn A5SB een klein half jaar geleden, heb ik de benzinemotor overwogen. De zachtere loopcultuur, beter acoustisch comfort deden mij in die richting denken, ook al doe ik jaarlijks ongeveer 28000km.
Wat mij echter wel tegenviel, is dat de aankoopprijs van de A5 op benzine wel wat hoger uitkwam.
Waar is de tijd dat je voor een auto met diesel-motor makkelijk 1500 euro meer moest betalen.
Nu rijd ik dus met de 2.0tdi van 163 pk, en uiteindelijk valt het acoustisch comfort goed mee. Trillingen, tja, die voel je natuurlijk nog wel een beetje hé. Maar graag meegenomen: mijnen auto is nu superzuinig.
En die zuinigheid helpt toch ook wel een beetje om die uitstoot van fijne deeltjes in te perken, denk ik toch. Vroeger verstookte een diesel toch ook makkelijk 9 liter per 100km, en er vloog nogal 't één en 't ander uit die uitlaat!
Met belangstelling volg ik dus de evoluties die er gemaakt worden om een wagen te laten rijden op waterstof. Want dat zal pas een echte vooruitgang zijn!
Beste groeten,
Stefaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stelo Bekijk BerichtenBeste,
Ik kan je grotendeels volgen in jouw manier van denken.
Bij de aankoop van mijn A5SB een klein half jaar geleden, heb ik de benzinemotor overwogen. De zachtere loopcultuur, beter acoustisch comfort deden mij in die richting denken, ook al doe ik jaarlijks ongeveer 28000km.
Wat mij echter wel tegenviel, is dat de aankoopprijs van de A5 op benzine wel wat hoger uitkwam.
Waar is de tijd dat je voor een auto met diesel-motor makkelijk 1500 euro meer moest betalen.
Nu rijd ik dus met de 2.0tdi van 163 pk, en uiteindelijk valt het acoustisch comfort goed mee. Trillingen, tja, die voel je natuurlijk nog wel een beetje hé. Maar graag meegenomen: mijnen auto is nu superzuinig.
En die zuinigheid helpt toch ook wel een beetje om die uitstoot van fijne deeltjes in te perken, denk ik toch. Vroeger verstookte een diesel toch ook makkelijk 9 liter per 100km, en er vloog nogal 't één en 't ander uit die uitlaat!
Met belangstelling volg ik dus de evoluties die er gemaakt worden om een wagen te laten rijden op waterstof. Want dat zal pas een echte vooruitgang zijn!
Beste groeten,
Stefaan.
Bezine stoot helemaal geen stoefdeeltjes uit, dat doet alleen diesel. Benzine stoot natuurlijk wel andere dingen uit die ook niet gezond zijn.
Waterstof moet ook geproduceerd worden, dat komt niet gratis voor in de natuur. M.a.w. je hebt kernenergie of verbranding van fosiele brandstoffen nodig om waterstof te maken. Uiteraard kun je ook alternatieve energievormen gaan gebruiken zoals zonne-energie om die waterstof te produceren. Maar we slagen er nu al niet in om een substantieel deel van onze energiebehoefte te voldoen dmv duurzame ebergieopwekking. Kortom, dit duurt nog jaaaaaaaaaaaaaaren. En tot die tijd zou de overheid, met name de belgische, moeten ophouden met diesel te promoten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk BerichtenBezine stoot helemaal geen stoefdeeltjes uit, dat doet alleen diesel. Benzine stoot natuurlijk wel andere dingen uit die ook niet gezond zijn.
Comment
-
Dat is dus ook een reden waarom ik nu eens een benzine heb genomen,
Ik heb altijd diesel gehad, maar nu doe ik ong een 15.000km per jaar,
Dus ik heb besloten een benzine te nemen, testrit gedaan en njammie , dat smaakte naar meer...
Kostprijs scheelde ong een 2000 euro in aankoop en mijn taks is ook minder tov mijn vorige auto, dus dat kompenseerd tov aan de pomp
Heb net met mn dealer contact gehad---> levering twee weken verlaat!
Hij wist me wel te vertellen dat mensen die tijdens en na het autosalon besteld hebben wel wat langer moeten wachten. Ze wisten niet hoelang maar dat ging volgende week geweten zijn.
Ik heb besteld 09-01-2010 , en wordt gemaakt week 12 (ipv10) ik hoop dat ik niet elke week deze mededeling ga krijgen haha want ik sta op hete kolen .
Ff nog een vraagje, iemand ervaring met LPG in audi a4?
Enigszins meningen erover?
greetz
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fosgate Bekijk BerichtenIk heb altijd diesel gehad, maar nu doe ik ong een 15.000km per jaar,
bovendien is een diesel van 2010 niet te vergelijken met eentje van jaren terug. Hiervan een klein maar sprekend voorbeeld : toen de verkoper mij de wagen demonstreerde, liet hij de motor bijna een kwartier in de show-room draaien, en er was niet de minste reuk.
Ik geef toe dat de Audi show-room enorm zijn geworden, maar dat had je een paar jaren terug niet durven doen (ook niet met een benzinemotor, trouwens, mijn Saab (13.000km) stinkt uit zijn katalysator als ik hem in een ondergrondse garage opstart)
Comment
-
Ik doe ook gemiddeld (maar) zo'n 16.000 km per jaar. Echter zelden korte afstanden.
Ik ben resoluut terug voor een diesel gegaan. Minder verbruik, goedkopere brandstof, hopen meer koppel en trekkracht in lage toeren, een betere restwaarde dan een benzine... en ook nog, geen zwarte 'doemp' meer met die roetfilter...
Ik zie buiten de hoge toerentallen en het bijhorende 'kickgevoel' geen enkele reden om nog een benzine te kopen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof S. Bekijk BerichtenHet smog-alarm heeft toch ook zijn voordelen, gisteren een ritje naar Gent van 100 km, gemiddeld verbruik bij aankomst: 4,7 l/100 km. Nooit eerder gezien1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver
1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof S. Bekijk BerichtenHet smog-alarm heeft toch ook zijn voordelen, gisteren een ritje naar Gent van 100 km, gemiddeld verbruik bij aankomst: 4,7 l/100 km. Nooit eerder gezien
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichtenbovendien is een diesel van 2010 niet te vergelijken met eentje van jaren terug. Hiervan een klein maar sprekend voorbeeld : toen de verkoper mij de wagen demonstreerde, liet hij de motor bijna een kwartier in de show-room draaien, en er was niet de minste reuk.
Motoren en de uitstoot ervan zijn al jaren aan't evolueren maar lang niet alle schadelijke stoffen die bij verbranding vrijkomen kunnen wij ruiken of waarnemen.
In mijn geval (+- 25.000km/jaar) is de motorkeuze op een diesel gevallen door de herverkoopwaarde binnen een jaar of 5. Dusja, iedereen koopt een diesel omdat iedereen een diesel koopt...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A4AvantB7 Bekijk BerichtenDusja, iedereen koopt een diesel omdat iedereen een diesel koopt...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk BerichtenNiet slecht! Zelf ook m'n record verbeterd vanavond, CC op 110 km/u (bij 90 val ik echt in slaap...), gem. 5,7 l/100 km.
ik had gewoon nooit het geduld gehad om een lange rit op lage snelheid af te leggen
mijn 2,0TDI trok zijn 1,8 ton gemakkelijk tegen 100km/u met amper 6,0l
dan in Nevele terug op 120km/u, en plots was dan terug 7, 4 l
de 5,3l op 90km/ klopt dus, in zesde komt dat overeen met 1900t/m
maar wie doet dat op lange autostraderitten als er geen smogalarm is ?
mijn algemeen verbruik op 7500km is... 8,8 liters
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichtenjuist ! tot gisteren dacht ik dat de normcijfers niet konden geëvenaard worden
ik had gewoon nooit het geduld gehad om een lange rit op lage snelheid af te leggen
mijn 2,0TDI trok zijn 1,8 ton gemakkelijk tegen 100km/u met amper 6,0l
dan in Nevele terug op 120km/u, en plots was dan terug 7, 4 l
de 5,3l op 90km/ klopt dus, in zesde komt dat overeen met 1900t/m
maar wie doet dat op lange autostraderitten als er geen smogalarm is ?
mijn algemeen verbruik op 7500km is... 8,8 liters
Gisteren is eindelijk mijn A4 eens onder de 6l per 100km gezakt (ritje gent -> leuven), in het terugkomen was het al heel wat meer
Ik heb nu met mijn gechipped quattro 2.0 TDI op 13000km 7.9L/100km gemiddeld verbruik (gemiddelde snelheid 79km/u).
In het begin was dit ook nog 8.8L.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichtenmijn algemeen verbruik op 7500km is... 8,8 liters1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver
1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk BerichtenZit nu op 42.000 km en volgens BC algemeen gemiddelde van 8,2 liter maar... weet niet of jullie dezelfde ervaring hebben: mijn indruk is dat de BC nogal optimistisch is, en je daar gerust een halve tot zelfs een hele liter mag bijrekenen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenIk zal vanavond ter compensatie 1 gram zout op de weg leggen, want het gaat weer vriezen vannacht.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Pietervdb Bekijk BerichtenIn het begin was dit ook nog 8.8L.
dan vind ik 8,8 nog redelijk, ook daalt het niet meer (wat ik een beetje verwacht...)
Comment
Comment