Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B8 (Part II)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door pinkeltje Bekijk Berichten
    Bij de keuze van de "coming home" optie kreeg ik volgende omschrijving
    "Auto.in- en uitschak.+coming home+regens.+kleurst." Weet iemand wat "kleurst." juist betekent ?

Is de optie GSM pre-installatie de moeite waard ? Kost wel 3X zo duur als een handsfree set.
    Ik weet niet hoe het in België zit, maar er is een nieuwe bleutooth module in Duitsland voor €300 ofzo ...
    Daarvoor kan je niet twijfelen hé

Comment

• Gisteren m'n a4 berline tdi 120 pk gaan afhalen bij de dealer.

Na 180km hier mijn eerste vaststellingen

(ter info: mijn vorige wagen was een golf V 105pk tdi 6-bak)

120pk in a4?
      120pk is in de berline niet absoluut te weinig. Zelfs tijdens het inrijden (nog niet boven de 3200 toeren geweest) reageert de wagen goed. Akkoord, het is geen sportieve motor, maar traag is ie zeker niet. Hernemingen in 6e onder 120km/h is niet flitsend, maar dit is relatief:

- de a4 136pk (en hoger) is in de hernemingen nu éénmaal bijzonder snel. De bmw 318 en mb 200cdi doen een 18-tal seconden van 80-120 in hoogste versnelling. De a4 136pk doet dit ongeveer 5 seconden sneller.
      De a4 120pk is in de hernemingen net ietsje trager dan de mb 200CDI en net ietsje sneller dan de bmw318d en dit zowel in 5e als in 6e. (bron: http://www.auto-motor-und-sport.de/v...se-799366.html). Dit is vermoed ik te wijten aan het meer dan behoorlijke koppel van 290Nm van de audi. Zeker niet slecht dus!!
      Wel zijn bmw en mb sneller in de sprintjes van 0-x km/h. Echter lijkt het me nuttiger om vlot te kunnen hernemen in het alledaagse verkeer.

indien je naar andere merken gaat kijken zie je dat de zwaarder gemotoriseerde modellen ongeveer even snel zijn in 0-100kmh als de instap tdi bij a4 (10,7 seconden):
      - citroën C5 berline 2.0Hdi 136 pk: 11,6 seconden
      - mazda 6 berline 2.0 CVDi 140pk: 10,5 seconden
      - mercedes C 200CDI berline 136pk: 10,4 seconden
      - mercedes C 200CDI break 136pk: 10,8 seconden
      - opel insignia berline 2.0 CDTi 130pk: 11,1 seconden
      - opel insignia break 2.0 CDTi 130pk: 11,6 seconden
      - renault laguna berline 1.9dCi 130pk: 10,2 seconden
      - renault laguna break 1.9dCi 130pk: 10,8 seconden

volgende merken hebben vergelijkbare motorisaties die +- even snel zijn:
      - ford mondeo 1.8 TdCi 125pk: 10,3 seconden
      - ford mondeo clipper 1.8 TdCi 125pk: 10,9 seconden
      - renault laguna berline 1.9dCi 115pk: 11,5 seconden
      - saab 9-3 berline 1.9TiD 120pk: 11,5 seconden
      - saab 9-3 break 1.9TiD 120pk: 12 seconden
      (- vw passat 2.0TDI BlueMotion 110pk: 11,7 seconden) (misschien niet vglbaar, maar ook eco)
      (- vw passat 2.0TDI BlueMotion 110pk: 11,9 seconden)(misschien niet vglbaar, maar ook eco)
      (- volvo s40 DRIVe 110pk: 11,4 seconden)(misschien niet vglbaar, maar ook eco)

(bron: http://www.directlease.be)

==> conclusie: de tdi 120pk is zeker een optie voor wie geen snellere wagen gewoon is, en is niet trager dan vele andere wagens op de baan uit vergelijkbare klasse (in hernemingen misschien zelfs met mb en bmw?)

Nog enkele andere opmerkingen:

1. De wagen kleeft niet bepaald op de baan en durft soms wat te 'schommelen' (ik vind geen beter woord). Hij gaat niet overdreven overhellen in bochten of zo, maar ik heb wel het gevoel dat hij bij kleine correcties wat minder stabiel is dan m'n golf. dit heeft wellicht veel te maken met het feit dat de wielbasis langer is en de wagen zwaarder. In dit opzicht zou ik wel eens met een a4 met sportvering gereden hebben om te zien of die deze problemen oplost.

2. Hij stuurt bij het parkeren en rijden bij lage snelheden erg zwaar (banden 225 breed). Indien je er het budget voor hebt en je tijdt niet met bandbreedte 205 is misschien servotronic dan toch te overwegen (indien je niet graag kracht zet op het stuur bij het parkeren, of wanneer je vreest er niet de kracht voor te hebben) (ik kan me voorstellen dat m'n moeder erg tevreden zou zijn met servotronic bijvoorbeeld)

3. De remmen zijn minder gevoelig dan op m'n golf. Misschien is dit te wijten aan het feit dat ie nog ingereden moet worden?

4. Start/stop werkt zeer goed. De eerste maal had ik zelfs pas door dat ie afgeslagen was nadat ik de koppeling terug intrapte. De wagen start heel snel en het is opmerkelijk leuk om aan de lichten te staan zonder draaiende motor!

5. Ik heb totaal geen problemen met de standaard geluidsinstallatie die meegeleverd wordt met de mmi plus. Wel even de settings aanpassen naar eigen smaak (bassen lager, hoge tonen hoger, 'gala' uit (of hoe noemt die setting ook weer) in mijn geval).

6. elektomech handrem werkt erg goed (gewoon vertrekken met rem op en de rem lost) en 'hill hold' lijkt me dan ook niet nodig.

Dit waren de zaken die op dit forum wel eens ter sprake gekomen zijn en waar ik nu proefondervindelijk mijn eigen mening over wilde geven. Misschien heeft iemand er zelfs iets aan

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door laue Bekijk Berichten
        Gisteren m'n a4 berline tdi 120 pk gaan afhalen bij de dealer.

Proficiat met je wagen en bedankt voor je leuke verslagje! Ben ook cijfermaniak, vandaar... ;-)

Weet je wat nog het ergste is... alles went! Ik heb er nu 13.000 km opzitten en ben het al helemaal 'gewoon'... En toegegeven, ik kan m'n volle 190 PK maar zelden gebruiken, maar bij stoplicht-sprintjes is het natuurlijk wel kicken ;-)

Ik zie dat je de 'gala' setting liever afzet, smaken/kleuren ik weet het wel maar mag ik toch vragen waarom? Het lijkt me net voller te klinken, niet?

Ivm hill hold: in combinatie met automaat is dit echt wel nuttig, bij handgeschakeld idd iets minder...
        1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
        1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
        1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
        http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

Comment

• Gala staat hier ook af.

Ik ben bandenspanningcontrole maar dat heeft ook nadelen. Als het 30°c is zit er meer druk in je banden en dan piept da spel ook Heb ze dan maar opnieuw ingesteld.

Comment

• 2. Hij stuurt bij het parkeren en rijden bij lage snelheden erg zwaar (banden 225 breed). Indien je er het budget voor hebt en je tijdt niet met bandbreedte 205 is misschien servotronic dan toch te overwegen (indien je niet graag kracht zet op het stuur bij het parkeren, of wanneer je vreest er niet de kracht voor te hebben) (ik kan me voorstellen dat m'n moeder erg tevreden zou zijn met servotronic bijvoorbeeld)
            ik vind dat zwaarder sturen net tof, directer contact en feedback

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door pinkeltje Bekijk Berichten
              Bij de keuze van de "coming home" optie kreeg ik volgende omschrijving
              "Auto.in- en uitschak.+coming home+regens.+kleurst." Weet iemand wat "kleurst." juist betekent ?

Is de optie GSM pre-installatie de moeite waard ? Kost wel 3X zo duur als een handsfree set.
              Kleurst. is volgens mij een groene strook bovenaan de voorruit (tegen de inval van het zonlicht)

Comment

• [quote=laue;3542745]Gisteren m'n a4 berline tdi 120 pk gaan afhalen bij de dealer.

Wij hebben nu +-5500 km op de teller (B8 avant TDI 120pk), en wees gerust, de motor komt wel degelijk wat losser na een paar duizend km. Als je nu al tevreden bent, zal het alleen maar beter worden.

Ivm dat zwaar sturen: kwestie van gewoonte.
                Ik rij zowel met de nieuwe, als met de vorige B7 (115pk), en ik vind de nieuwe veel plezanter rijden. Gelukkig maar.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk Berichten
                  Proficiat met je wagen en bedankt voor je leuke verslagje! Ben ook cijfermaniak, vandaar... ;-)

Weet je wat nog het ergste is... alles went! Ik heb er nu 13.000 km opzitten en ben het al helemaal 'gewoon'... En toegegeven, ik kan m'n volle 190 PK maar zelden gebruiken, maar bij stoplicht-sprintjes is het natuurlijk wel kicken ;-)

Ik zie dat je de 'gala' setting liever afzet, smaken/kleuren ik weet het wel maar mag ik toch vragen waarom? Het lijkt me net voller te klinken, niet?

Ivm hill hold: in combinatie met automaat is dit echt wel nuttig, bij handgeschakeld idd iets minder...
                  Ik vind de standaard settings van de standaard geluidsinstallatie net iets TE vol klinken
                  Het klonk in die settings als een 'wolk' van muziek, die er voor zorgt dat de details in de audio te veel naar de achtergrond verdwijnen.

(Misschien dat ik hem terug op zet indien ik betere settings vind mét de gala. Heb er nog niet echt lang naar gezocht. )

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door YA5 Bekijk Berichten
                    Kleurst. is volgens mij een groene strook bovenaan de voorruit (tegen de inval van het zonlicht)
                    Klopt, da's inderdaad de grijs gekleurde strook (niet groen) bovenaan in de voorruit. De kleurstrook vervalt wel indien je ook Lane Assist neemt.
                    Last edited by ; 29/07/2009, 14:49.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timvan Bekijk Berichten
                      Iemand ervaring met het naplaatsen van een trekhaak op een A4 avant B8?
                      Tips en richtprijzen zouden handig zijn. De trekhaak moet enkel dienen om een fietsdrager op te zetten.
                      Contacteer Roca parts in Oevel!
                      Onklopbare prijs, verstand van zaken en uitstekende service!
                      En ik ben er géén familie van...

Ik ben net terug van een maandje Spanje, en ontdekte weer een nieuwe rage ginder... roostertje-pik... :-(
                      Als je parkeert in Rosas... maken ze gratis je auto lichter... bende #@§!&#-zakken...

Last edited by krikke5150; 29/07/2009, 16:30.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                        Gala staat hier ook af.

Ik ben bandenspanningcontrole maar dat heeft ook nadelen. Als het 30°c is zit er meer druk in je banden en dan piept da spel ook Heb ze dan maar opnieuw ingesteld.
                        Da's iets dat ze mij bij aflevering vergeten te zeggen zijn: hoe stel je de bandenspanningscontrole in? (kan het ook wel opzoeken in handleiding natuurlijk...) Wat neem jij als basisinstellingen?
                        1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)

Comment

Da's iets dat ze mij bij aflevering vergeten te zeggen zijn: hoe stel je de bandenspanningscontrole in? (kan het ook wel opzoeken in handleiding natuurlijk...) Wat neem jij als basisinstellingen?
                          Via de MMI, banden op de juiste druk zetten en deze waarden dan opslaan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                            Via de MMI, banden op de juiste druk zetten en deze waarden dan opslaan.
                            Hoeveel druk zet jij er normaal gezien op? Neem aan dat het bij mij dezelfde waarden zullen zijn.

Comment

Hoeveel druk zet jij er normaal gezien op? Neem aan dat het bij mij dezelfde waarden zullen zijn.
                              ook 19"?

Staat in je deur, denk 2.6bar maar niet zeker.

Comment

• Heb pas ook mijn A4 Berline TDI 120PK, meteoorgrijs gaan halen.

Ben tot nu ongeloofelijk content...

Viel me wel op na voltanken dat er maar een radius van 620km wordt gegeven... das niet echt veel denk ik....

Rijkwaliteiten zijn toch weer een ferme stap voorwaarts..

....moet nog veel ontdekken...

ze hebben wel niet gezegd hoe ik hem moet inrijden...
                                Last edited by ; 29/07/2009, 21:49.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door plex Bekijk Berichten
                                  pedal to the metal

Comment

Viel me wel op na voltanken dat er maar een radius van 620km wordt gegeven... das niet echt veel denk ik....
                                    wordt berekend op verbruik van de laatste xx km; eens je autostrade begint te doen zal het wel zien stijgen, heb 1150km al gebold met 1 tank 136bhp 2.0 TDI versie avant.

Comment

Heb pas ook mijn A4 Berline TDI 120PK, meteoorgrijs gaan halen.

Ben tot nu ongeloofelijk content...

Rijkwaliteiten zijn toch weer een ferme stap voorwaarts..

....moet nog veel ontdekken...

Bij mij werd er ook niks over gezegd bij afhalen... dus ik denk dat het niet echt veel uitmaakt.
                                      Toch heb ik de eerste 500km rustig aan gedaan, niet boven de 3000tpm, veel schakelen, geen constante snelheid rijden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door auweray Bekijk Berichten
                                        Bij mij werd er ook niks over gezegd bij afhalen... dus ik denk dat het niet echt veel uitmaakt.
                                        Toch heb ik de eerste 500km rustig aan gedaan, niet boven de 3000tpm, veel schakelen, geen constante snelheid rijden.
                                        ....Thanks... zal best den cruise-control dan maar niet teveel gebruiken in 't begin...
                                        Heb al een klein foutje gevonden....nl. de ruitensproeiers...
                                        Die sproeien meer mijn dak dan de raam... moeten ze effe bijregelen denk ik...

Comment

• Tijdens inrijperiode mag je bij langere ritten ook af en toe al eens tot 4000 toeren gaan. Hou gewoon steeds het oliepeil goed in het oog en zorg dat je motor goed warm is. Ik heb hem zo ingereden en na 13.000 km heb ik (al zeg ik het zelf ;-)) het gevoel dat hij echt al goed losgereden is en enorm goed reageert, zonder olieverbruik.

Comment

Working...
                                          X