Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mijn audi A4 heeft sinds een paar weken kuren met zijn Diesel Particle Filter of roetfilter in de volksmond.
Af en toe komen de volgende foutmeldingen op en de dag erna kunnen ze verdwijnen.
De roetfilter was voor 30% vol de eerste maal ik het voorhad maar na regeneratie heb ik het nog voor gehad.
Tuesday,01,November,2011,10:31:49:52703
VCDS Version: Release 10.6.5
Address 01: Engine Labels: 03L-906-019-CAG.clb
Control Module Part Number: 03L 906 022 RL HW: 03L 906 019 AL
Component and/or Version: R4 2,0L EDC H20 5072
Software Coding: 12194012232603080000
Work Shop Code: WSC 06335 000 00000
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI03L906022RL A02002 (AU48 )
VCID: 800B7BACAA98
2 Faults Found:
5262 - Diesel Particle Filter; Differential Pressure Sensor: Short to GND
P2454 00 [040] - Defective
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 69
Mileage: 66996 km
Date: 2011.10.28
Time: 23:20:35
5162 - Diesel Particle Filter; Differential Pressure Sensor: Implausible Signal
P2453 00 [096] - Open or Short to Plus
Readiness: 0 1 0 0 0
De drukverschilsensor die de druk meet over het roetfilter is kapot. Dit is een veel voorkomend probleem bij de 2.0 TDI motor en wordt dus ook onder garantie vervangen als daar nog sprake van is. De sensor zelf kost rond de 70 euro en montage is een minuutje of 20 werk!
voila...ik heb vandaag zijn wintervelgen er laten opzetten met nieuwe Dunlops D4.
Greetje....laat de sneeuw maar komen !
Mijn Michelins Pilot weet ik veel welk type liggen er al een maand op, maar... eind volgende maand zal ik moeten afscheid nemen van m'n bolide... Heb beslist een nieuwe uitdaging aan te gaan, dus nieuwe baas, nieuwe wetten, nieuwe auto... En in dit geval nieuwe Audi. Had eerlijk gezegd wel eens graag iets anders gehad (nieuwe BMW 3 lijkt mooi te zijn), maar Audi is blijkbaar de 'bedrijfsstandaard' en daar kunnen we natuurlijk moeilijk over gaan klagen ;-)
Zeker omdat de timing perfect is: A4 net gefacelift, hoewel ik, als het budget het zou toelaten, zou proberen voor de A5 Sportback te gaan. Maar verschiet er wel van dat die zovéél duurder is dan de A4 Berline. Enfin, ik vrees dat het geen 2.7 meer zal worden, die is sowieso verdwenen, en vervangen door de nog meer fiscaal onvriendelijke 3.0 TDI met 204 PK. Het goede nieuws is dat een 2.0 met 177/163 PK in Multitronic uitvoering blijkbaar qua prestaties zéér dicht bij de 2.7 met 190 PK aanleunt. 0-100 in ca. 8 sec. t.o.v. 7,7 voor de 190 PK, waarschijnlijk omdat die laatste iets zwaarder is en het koppel sowieso bijna identiek (380 Nm tov 400 in de 2.7). Maar eerlijk is eerlijk, ik zal die zachte, zoemende 6-cylinder uiteraard wel gaan missen...
Mijn Michelins Pilot weet ik veel welk type liggen er al een maand op, maar... eind volgende maand zal ik moeten afscheid nemen van m'n bolide... Heb beslist een nieuwe uitdaging aan te gaan, dus nieuwe baas, nieuwe wetten, nieuwe auto... En in dit geval nieuwe Audi. Had eerlijk gezegd wel eens graag iets anders gehad (nieuwe BMW 3 lijkt mooi te zijn), maar Audi is blijkbaar de 'bedrijfsstandaard' en daar kunnen we natuurlijk moeilijk over gaan klagen ;-)
Zeker omdat de timing perfect is: A4 net gefacelift, hoewel ik, als het budget het zou toelaten, zou proberen voor de A5 Sportback te gaan. Maar verschiet er wel van dat die zovéél duurder is dan de A4 Berline. Enfin, ik vrees dat het geen 2.7 meer zal worden, die is sowieso verdwenen, en vervangen door de nog meer fiscaal onvriendelijke 3.0 TDI met 204 PK. Het goede nieuws is dat een 2.0 met 177/163 PK in Multitronic uitvoering blijkbaar qua prestaties zéér dicht bij de 2.7 met 190 PK aanleunt. 0-100 in ca. 8 sec. t.o.v. 7,7 voor de 190 PK, waarschijnlijk omdat die laatste iets zwaarder is en het koppel sowieso bijna identiek (380 Nm tov 400 in de 2.7). Maar eerlijk is eerlijk, ik zal die zachte, zoemende 6-cylinder uiteraard wel gaan missen...
Ik heb ook test gereden met de 163pk versie en bij sportief rijden voel je toch dat ie veel vroeger wordt dicht geknepen, maar het blijft een meer dan behoorlijk vlotte wagen, zeker met de multi.
Als het op de deutche autobahn snel begint te gaan dan voel je het duidelijk.
Ik blijf met de mijne nog wel een paar jaartjes verder rijden, hij voldoet nog altijd prima.
Op dit moment zou mijn voorkeur uitgaan naar de nieuwe A6 avant of A7, zeker met quattro, en afhankelijk hoe onze regering gaat beslissen ons te belasten kiezen tussen de 3 liter benzine of diesel, want de prijzen aan de pommp liggen nu toch al echt dicht bij elkaar. En zo'n A7 3.0 TFSI quattro supercharged met 300pk moet een zaligheid zijn om mee naar Toscane te scheuren.....
Desalniettemin, als je uw nieuwe aanwinst hebt..zeker komen voorstellen op't forum...
En dan kan je eens vertellen hoe je het verschil ervaart met je huidige zespitter..
grmbl, overbuur heeft tegen onze voorbumper gereden. de raakt gelukkig de banden niet (net nieuwe wintersloefen op laten leggen), dus we kunnen nog rijden, al een geluk.
ben eens benieuwd wanneer het hersteld gaat kunnen worden.
Sinds enige tijd trilt de auto en hoor je ergens iets wat op een lager lijkt. Altijd bij laag en constant toerental, wanneer de aandrijflijn niet echt belast wordt. Bij het versnellen verdwijnt het nagenoeg.
Vandaag de auto naar de dealer: diagnose: kapotte lager versnellingsbak aan de linkerzijde waar de cardan aan vast zit EN kapot 2 massavliegwiel. Ttz. één of meerdere veren daarvan.
Wordt allemaal onder garantie vervangen uiteraard maar na 19 maanden en nog net geen 60.000 km ?
Met de jaren is mijn rijstijl echt geëvolueerd naar comfortabel van A naar B zonder fratsen zoals stoplichtsprints e.d.
Dit kan toch geen normale slijtage zijn ! Iemand iets dergelijks al meegemaakt ? Voor alle duidelijkheid: het is een overigens
voortreffelijke Multitronic.
Audi A4 B8 Berline 2.0 TDI Multitronic Audi 100 C4 2.3E
Dit kan toch geen normale slijtage zijn ! Iemand iets dergelijks al meegemaakt ?
Zouden ze al een auto opgeleverd hebben met een juist werkend 2 massavliegwiel? Dat kom ik op diverse fora toch wel erg vaak tegen...
Al een meevaller dat ze het onder garantie hersteld hebben.
Ook bij de mijne werkt het niet naar behoren, maar dat werd gecatalogeerd als zijnde normaal. Middels een software update werd het gedeeltelijk gefixt, maar nooit echt verholpen. Blijft moeilijk om in te schatten wat nu normaal is en wat te veel van de standaard afwijkt.
Sinds enige tijd trilt de auto en hoor je ergens iets wat op een lager lijkt. Altijd bij laag en constant toerental, wanneer de aandrijflijn niet echt belast wordt. Bij het versnellen verdwijnt het nagenoeg.
Vandaag de auto naar de dealer: diagnose: kapotte lager versnellingsbak aan de linkerzijde waar de cardan aan vast zit EN kapot 2 massavliegwiel. Ttz. één of meerdere veren daarvan.
Wordt allemaal onder garantie vervangen uiteraard maar na 19 maanden en nog net geen 60.000 km ?
Met de jaren is mijn rijstijl echt geëvolueerd naar comfortabel van A naar B zonder fratsen zoals stoplichtsprints e.d.
Dit kan toch geen normale slijtage zijn ! Iemand iets dergelijks al meegemaakt ? Voor alle duidelijkheid: het is een overigens
voortreffelijke Multitronic.
Tiens, dat is nu exact hetzelfde als wat ik voel/hoor aan de mijne, sinds een maand of 2-3. Ook een multitronic, 62.000km. Ik vond het ook abnormaal en nu ik dat lees ga ik toch eens een afspraak nemen in de garage. Hebben ze je gezegd wat de oorzaak is ?
Tiens, dat is nu exact hetzelfde als wat ik voel/hoor aan de mijne, sinds een maand of 2-3. Ook een multitronic, 62.000km. Ik vond het ook abnormaal en nu ik dat lees ga ik toch eens een afspraak nemen in de garage. Hebben ze je gezegd wat de oorzaak is ?
Niet echt, behalve dan dat een kogellager al wel eens stuk kan gaan en dat het meer voorkomt dat de 2massavliegwielen voortijdig speling beginnen vertonen, en niet allen bij Audi. Dit laatste schijnt bevestigd te worden als je eens gaat googelen onder dit onderwerp of onder double mass flywheel. Ironisch, een onderdeel dat ontworpen werd om trillingen te absorberen ligt na verloop van tijd aan de basis van trillen. De lager is ondertussen vervangen. Volgende week het vliegwiel want dat was niet in stock bij D'Ieteren. Moeten er teveel vervangen waarschijnlijk.
Audi A4 B8 Berline 2.0 TDI Multitronic Audi 100 C4 2.3E
Sinds enige tijd trilt de auto en hoor je ergens iets wat op een lager lijkt. Altijd bij laag en constant toerental, wanneer de aandrijflijn niet echt belast wordt. Bij het versnellen verdwijnt het nagenoeg.
Vandaag de auto naar de dealer: diagnose: kapotte lager versnellingsbak aan de linkerzijde waar de cardan aan vast zit EN kapot 2 massavliegwiel. Ttz. één of meerdere veren daarvan.
Wordt allemaal onder garantie vervangen uiteraard maar na 19 maanden en nog net geen 60.000 km ?
Met de jaren is mijn rijstijl echt geëvolueerd naar comfortabel van A naar B zonder fratsen zoals stoplichtsprints e.d.
Dit kan toch geen normale slijtage zijn ! Iemand iets dergelijks al meegemaakt ? Voor alle duidelijkheid: het is een overigens
voortreffelijke Multitronic.
collega van mij op het werk heeft dit ook al meegemaakt met zijn A3, ook rond die km ongeveer.
en bij hem geen garantie, alles zelf moeten betalen.
Kan iemand me vertellen of ik via de voice command het scherm kan afzetten ?
Ik heb er last van op een onverlichte snelweg, net zoals van het kleurenscherm tussen de twee tellerplaten.
Weet iemand hoe ik dit klein schermpje extra kan dimmen ?
Het dimt wel mee met de interieurverlichting via het kleine draaiknopje naast de lichtschakelaar, maar zelfs op minimum vind ik het storen.
Nu leg ik er mijn portefeuille voor, maar voor een auto van deze prijsklasse is dit toch niet logisch
Bij saab hebben ze een knopje Night, en dan zijn enkel de getallen van de tellerplaat verlicht, maar het heeft saab geen extra verkoop opgebracht :-)
Niet echt, behalve dan dat een kogellager al wel eens stuk kan gaan en dat het meer voorkomt dat de 2massavliegwielen voortijdig speling beginnen vertonen, en niet allen bij Audi. Dit laatste schijnt bevestigd te worden als je eens gaat googelen onder dit onderwerp of onder double mass flywheel. Ironisch, een onderdeel dat ontworpen werd om trillingen te absorberen ligt na verloop van tijd aan de basis van trillen. De lager is ondertussen vervangen. Volgende week het vliegwiel want dat was niet in stock bij D'Ieteren. Moeten er teveel vervangen waarschijnlijk.
Vliegwiel is nu ook vervangen, de auto rijdt nu terug zoals vanouds.
Hopelijk blijft dit ook zo ! Overigens allemaal vlekkeloos verlopen en zonder enige discussie onder garantie behandeld. Enkel rekening gekregen voor de vervangauto.
Ik had een Golf meegekregen met 7 traps DSG bak.
In vergelijking met de Multitronic is dit een brutaal en dus niet echt confortabel versnellingsbakje . Blij terug met de Audi te rijden
Audi A4 B8 Berline 2.0 TDI Multitronic Audi 100 C4 2.3E
de lichtsterkte van het schermpje tussen de klokken gaat samen met deze van de klokken, en wordt afgesteld met de rheostaat naar de schakelaar van de lichten
als het stoort is de enige oplossing het af te dekken (een op maat geknipt stuk zwart plastiek lijkt mijn handiger dan een portefeuille ;-)
maar dan mis je ook de snelheidsmeter met grote cijfers, duidelijker en nauwkeuriger dan de lezing op basis van de naald...
voor mij mag de klok et de snelheidsmeter weg, ik heb al ervaren dat ik nog enkel naar de cijfers kijk, en als er daar een andere info komt, ben ik wat verloren...
Ben der ook weer serieus opgelicht geweest bij garage XXXXX in XXXXXXXX: khad een lekke band, ze konden die niet stoppen dus nieuwe band: 550€ btwi.
pfff echt niet meer normaal é, vorige jaar koop ik 4 winterbanden + standaard velgen voor 800€ en nu 550 voor 1 band zonder velg die gasten rekenen ook maar wa ze willen ze.
Ben der ook weer serieus opgelicht geweest bij garage Maes in roeselare: khad een lekke band, ze konden die niet stoppen dus nieuwe band: 550€ btwi.
pfff echt niet meer normaal é, vorige jaar koop ik 4 winterbanden + standaard velgen voor 800€ en nu 550 voor 1 band zonder velg die gasten rekenen ook maar wa ze willen ze.
Tja...dan ben je voor je winterbanden ook gerold....
Ik heb voor 4 B8 standaard alu velgen 17insch ( die waren zo goed als nieuw, kwamen van nieuwe V6-ser, maar de eigenaar wou dikke sloffen ) met 4 nieuwe Pirelli winterbanden de ronde som van 400€ betaald. Een beetje onderhandelen kan nooit kwaad ( voor ) je overgaat tot de aankoop....
Als je ze nieuw uit de doos koopt....tja, dan betaal je ook....
Als je een beetje rondsnuffeld...er zijn er genoeg die hun standaard velgen wegdoen...en dan kan je best een dikke deal doen....
Comment