Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A5 Sportback

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi A5 Sportback

    Audi lanceert A5 Sportback

    16 juli 2009 | Tekst: Alexander Inia
    Dit is ‘m dan, de nieuwe Audi A5 Sportback! De afgelopen weken probeerde het merk uit Ingolstadt het publiek met tal van teasers op te warmen voor de vijfdeurs A5, maar nu is dan definitief het doek van de auto die het honderdjarig jubileum van Audi luister bij moet zetten.

    Audi geeft de nieuweling voor het authentieke coupégevoel stijlloze portierruiten mee. De kofferruimte biedt plek aan 480 liter bagage, of 980 liter ruimte met de achterbank neergeklapt. Tot de standaarduitrusting behoren 17-inch lichtmetaal en dagrijverlichting. De A5 Sportback is 4,71 meter lang, 1,85 meter breed en 1,39 meter breed. De wielbasis van de A5 Sportback bedraagt 2,81 meter. De cW-waarde ligt op 0,29. De basisversie, de 2.0 TFSI 180 pk, heeft een leeggewicht van 1.500 kilogram.
    Er zijn drie benzine- en vier dieselmotoren beschikbaar. Het dieselgamma start met de 2.0 TDI 143 pk. Deze versie is al wel te bestellen, maar de prijs is nog niet bekend. Daarna volgt de 2.0 TDI 170 pk, die de auto in staat stelt tot een topsnelheid van 228 kilometer per uur. Het verbruik bedraagt 5,2 liter per kilometer.
    Wie meer dieselkracht wil, kan terecht bij twee V6 TDI’s. De kleinste is de bekende 2.7 TDI met 190 pk (top: 235 km/h, 6,0 liter per 100 kilometer) en wie echt het onderste uit de kan wil, kan terecht bij de 3.0 TDI met 240 pk. Die versie heeft een topsnelheid van 247 kilometer per uur en verbruikt 6,6 liter diesel per 100 kilometer.
    De basisbenzinemotor is de 2,0-liter TFSI met 180 pk (in 2010 volgt nog een 160 pk sterke versie). De exacte prestatie- en verbruikscijfers van die motor zijn nog niet bekend. De 211 pk sterke versie heeft een topsnelheid van 241 kilometer per uur en hij verbruikt 7,4 liter benzine per 100 km. Topper is de 3.2 V6 met 265 pk, die een topsnelheid van 250 kilometer per uur heeft en 9,3 liter benzine per 100 kilometer verbruikt.

    Bron: autoweek





    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2




    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3




      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4




        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Nice !
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Vrij mooi
            Denk wel dat de coupé-lijn beter tot zijn recht komt IRL dan nu op foto.

            Comment


            • #7




              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8


                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Ah, de A4 zoals hij bedoeld is :-)

                  Comment


                  • #10
                    In dat rood én met S-line vind ik hem zeer mooi. Die zilveren kan mij op die foto's (en vanuit die hoeken) precies minder bekoren

                    Comment


                    • #11
                      Ik vind de lijn van deze wagen maar niks.
                      De achterkant is daarom een vormeloos mager iets.
                      Dan veel liever een Berline of Avant.

                      Comment


                      • #12
                        Mooie wagen,

                        maar persoonlijk vind ik het wat overbodig naast de A4 en A6 Berline ...

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door DaSolid Bekijk Berichten
                          Mooie wagen,

                          maar persoonlijk vind ik het wat overbodig naast de A4 en A6 Berline ...
                          ²²²

                          Dat vind ik ook, als je een vierdeurs Berline wil kan je al kiezen uit A4/A6/A8...Natuurlijk, hoe meer modellen een merk op de markt brengt, hoe groter het potentieel koperspubliek wordt hé.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                            [/CENTER]
                            ding is echt lang!

                            Comment


                            • #15
                              mmmmmmmmja... ik vond de A5 in het begin enkel op basis van foto's ook niet 100% overtuigend.... tot ik hem in het echt zag....

                              volgens mij zal de A4 nu enkel nog in de break versie verkocht worden.... als je kunt kiezen tussen A4 berline en A5 sportback is keuze toch rap gemaakt... zeker als de prijzen in elkaars buurt zullen liggen...

                              Comment


                              • #16
                                Ik heb het er wel voor ^^

                                Die rode is prachtig

                                Comment


                                • #17
                                  Officieel: de Audi A5 Sportback.

                                  Donderdag 16 juli 2009. Dit zijn de allereerste foto´s van de gloednieuwe A5 Sportback. De derde telg van de A5 familie is volgens Audi een kruising is tussen een coupé, een sedan en een stationwagen. Het resultaat mag er absoluut zijn.

                                  De nieuwe A5 Sportback is duidelijk een Audi. De 4,7 meter lange Sportback combineert de styling van de A5 coupé en A4 sedan en voegt er een lage daklijn aan toe voor een unieke uitstraling. Door de combinatie van een lange wielbasis (2,81 m), de korte carrosserie-overhangen en de grote spoorbreedte heeft hij een krachtige verschijning. Opvallend detail is de C-stijl. Dit is een duidelijke hommage aan de illustere Audi 100 Coupé S uit 1969. Aan de achterzijde zien we een geïntegreerde achterspoiler en een diffuser. Deze twee details moeten de breedte van de Sportback benadrukken.

                                  Vierzitter met ruimte
                                  Volgens Audi is de A5 Sportback een kruising tussen een coupé (belijning), een sedan (comfortgehalte) en een stationwagen (gebruiksgemak). De sterk aflopende daklijn moet geen probleem opleveren voor de passagiers op de achterbank. Audi meldt dat het model evenveel hoofdruimte biedt als de A4 Sedan. De beenruimte moet door de lange wielbasis meer dan voldoende zijn. De grote achterklep van biedt toegang tot een bagageruimte met 480 liter inhoud. Door de achterstoelen neer te klappen, kan dit worden vergroot tot 980 liter.

                                  Motorengamma
                                  Na de introductie krijgt de koper de keuze uit drie benzine- en drie dieselmotoren. Halverwege 2010 zal Audi hier nog drie extra motoren aan toevoegen. Vermoedelijk twee nieuwe basismotoren en een 333 pk sterke V6 in de S5 Sportback. Consumenten die graag een benzinemotor in de motorsteunen zien hebben de keuze uit de 180 pk of 211 pk sterke 2.0 TFSI en de 3.2 V6 met 265 pk. Dieselaars maakt Audi blij met de 170 pk sterke 2.0 TDI, de 2.7 V6 TDI met 190 pk en de 3.0 TDI met 240 pk. In 2010 komt Audi overigens nog met een nieuwe basismotor (een 140 pk sterke 2.0 TDI).

                                  Milieubesparend
                                  In het kader van energiebesparing wordt elke A5 geleverd met een systeem dat remenergie opslaat en dit gebruikt bij accelereren. Bovendien worden de handgeschakelde versies met een schakelindicator geleverd. Tot slot monteert Audi op de versies met 2,0-liter motor een start-/stopsysteem.

                                  Maximale dynamiek
                                  De voorwielaangedreven uitvoeringen van de Audi A5 Sportback zijn standaard voorzien van ESP met geïntegreerd elektronisch sperdifferentieel dat zorgt voor optimale tractie. Het optionele dynamic steering (dat nauw samenwerkt met het ESP) kan de stuurratio met bijna 100% variëren. Bij lage snelheden is de mate van bekrachtiging maximaal en dat maakt (in)parkeren veel eenvoudiger. Naarmate de snelheid oploopt, vermindert de mate van bekrachtiging.

                                  Nieuw sportdifferentieel
                                  De Audi A5 Sportback 3.0 TDI quattro en de 3.2 FSI quattro kunnen ten behoeve van extra rijdynamiek optioneel worden voorzien van het nieuwe sportdifferentieel. Dit zorgt ervoor dat bij insturen en/of accelereren het grootste gedeelte van de aandrijfkracht naar het buitenste achterwiel wordt ‘gestuurd’ waardoor onderstuur zo veel mogelijk wordt voorkomen. Het sportdifferentieel wordt elektronisch aangestuurd en reageert mede daardoor zeer snel op wisselende omstandigheden. De bestuurder kan de karakteristiek ervan naar eigen inzicht/voorkeur aanpassen via Audi drive select. Afgezien daarvan biedt Audi drive select de bestuurder de mogelijkheid om te kiezen tussen drie ‘set-ups’ van de Audi A5 Sportback: comfort, auto en dynamic. Afhankelijk van de gekozen instelling, reageert de auto dan sneller op het gaspedaal, worden de schakelpunten aangepast en verandert de mate van stuurbekrachtiging.

                                  Standaarduitrusting
                                  Elke Audi A5 Sportback is voorzien van 17 inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning, een met leer bekleed sportstuur en het Concert audiosysteem inclusief CD-speler en acht speakers. Ook een elektromechanische parkeerrem, zes airbags, mistlampen vóór, vier elektrisch bediende ramen en elektrisch bediende buitenspiegels (met verwarming) zijn standaard. Daarnaast beschikt de A5 Sportback over een lange optielijst. Zo is het nieuwe model leverbaar met adaptieve Xenon plus-verlichting, de grootlichtassistent die automatisch schakelt tussen dim- en grootlicht, keyless entry (in combinatie met een startknop voor de motor) en wielen in maten tot 20 inch. De eveneens optionele adaptieve cruise control met Audi braking guard zorgt voor automatisch afstand houden én het waarschuwt de bestuurder vroegtijdig voor een dreigende aanrijding. Ook Audi lane assist is beschikbaar en dat geldt eveneens voor het Audi advanced parking system, waarbij via een camera het gebied achter de auto wordt weergegeven (bij ingeschakelde achteruitversnelling).

                                  S line en Pro line
                                  Net zoals de meeste Audi modellen is de Audi A5 Sportback ook te leveren in de S line-uitvoering. Dit pakket bestaat uit een sportief afgestemd en verlaagd onderstel, 18 inch lichtmetalen wielen en een extra sportief uitgevoerd interieur. Een extra onderdeel van S line is het exterieurpakket met speciale bumpers, sideskirts en S line-badges. (Het rode model in de fotogallery is voorzien van het S-Line pakket.) Naast het S-line pakket levert Audi de Sportback ook als Pro line. Daarbij ligt de nadruk op extra luxe en comfort met onder andere comfort airco, Audi parking system achter, Xenon-plus verlichting en een MMI-navigatiesysteem.

                                  Meer pics
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik krijg meer een vijfdeurs-gevoel dan een coupé-gevoel (als dat laatste al de bedoeling was?). Passat CC is geslaagder in zijn genre en onderscheidt zich meer van zijn berline-broer.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                    Bestelt
                                    1995 Mazda MX-5 1.8

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                                      Ik krijg meer een vijfdeurs-gevoel dan een coupé-gevoel (als dat laatste al de bedoeling was?). Passat CC is geslaagder in zijn genre en onderscheidt zich meer van zijn berline-broer.
                                      Gelukkig maar, de gewone Passat is maar een saai hok

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door DaSolid Bekijk Berichten
                                        maar persoonlijk vind ik het wat overbodig naast de A4 en A6 Berline ...
                                        Voorlopig is het vooral een model met maar weinig concurrenten: CSL, 5 GT, Panamera (veel duurder), Passat CC (goedkoper)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X