Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nissan Leaf

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Note de la rédaction: 13,7 / 20

A retenir
    Avec la LEAF, Nissan nous démontre, s'il en était besoin, que le véhicule électrique est mûr pour débarquer sur le marché. En effet, cette compacte est tout ce qu'il y a de plus agréable à conduire. Souplesse et confort sont au rendez-vous. Performances et autonomie aussi. Surtout si l'on considère que l'usage de la LEAF sera essentiellement citadin. Le niveau d'équipement, complet, joue aussi en faveur de cette compacte branchée. Le seul bémol réside encore aujourd'hui dans le prix. Même si l'on considère que le coût à l'usage est au moins 3 fois plus faible qu'une compacte diesel, il ne faut pas oublier que les 30 000 € demandés à l'achat, aides de l'Etat déduites, représentent un surcoût de 5 000 € en moyenne. Un surcoût qui sera bien long à amortir.
    En effet en partant sur un coût aux 100 km de 2 € selon Nissan, un kilométrage moyen de 15 000 km coûtera 300 € en énergie à un propriétaire de LEAF. En face prenons une Mégane 3 1.5 dCi 110 qui affiche une consommation de 4,4 litres/100 km en mixte. Avec un gazole à 1,20 €, les 15 000 km coûteront 792 €, soit un différentiel de 500 € pour arrondir. A ce rythme, il faudrait donc en moyenne environ 10 ans pour rentabiliser l'électrique. Un peu moins si l'on tient compte d'un coût d'entretien inférieur de 15 % en moyenne pour la LEAF (selon Nissan). Le calcul peut se révéler plus ou moins flatteur face à d'autres concurrentes mais globalement, ça reste long à amortir.
    Même en se basant sur le mode de location avec option d'achat, cela reste, après une mise de départ non encore fixée, une mensualité de 500 € environ par mois sur 36 mois à assumer. Et plus encore si l'on opte pour les fomules tout compris (entretien, assurance, location d'un véhicule thermique ponctuellement) qui sont prévues...
    Sa future concurrente, la Renault Fluence ZE, qui partagera avec elle batterie et moteur, sera également plus abordable, car annoncée à 21 600 €, plus 79 € de location des batteries par mois, soit sur 5 ans 26 340 €.
    Il semblerait donc que ce soit le prix à payer pour rouler dans une voiture qui ne rejette aucun polluant à l'utilisation. Pour nous, même si c'est plus cohérent pour une LEAF que pour une C-Zéro ou une Ion, dont les prestations sont celles d'une citadine, cela reste encore un peu cher. Mais le temps et le développement de la technologie y fera peut-être à l'affaire...

Complete rijtest: [www.caradisiac.com]
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Miljaar dat is lelijk...
      Je hoort 'm niet aankomen, maar als je hem eindelijk ziet verschiet je je volgens mij een bult.
      Interieur is ook verschrikkelijk. Precies of ze een computercase in het midden van het dashboard geramd hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
        - Beperkte actieradius
        No kidding. Chance dat die oplaadpunten zij wijd verspreid zijn...

Elektrische wagens, ik geloof er helemaal niet in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
          No kidding. Chance dat die oplaadpunten zij wijd verspreid zijn...

Elektrische wagens, ik geloof er helemaal niet in.

Komt nog wel , na de km-belasting, tax per kg co2 dat uw auto uitsgestoot heeft , extra tax bij aankoop naargelang de co2 waarde . enz enz .

Comment

Bron: www.auto.cz
            freude am fahren

Comment

Gisteren voor het eerst de Leaf gezien op tv en ik moet zeggen, ik zie er wel wat in in. Niet om zelf mee te rijden, maar wel voor mijn wederhelft. €35k is zwaar overdreven en zou ik er nooit voor veil hebben, maar die prijs zou wel eens drastisch kunnen zakken door allerlei premies en kortingen vanwege de overheid. Ik heb me in ieder geval ingeschreven via de website van Nissan om op de hoogte te blijven. Ik ben benieuwd wanneer we hem hier op straat zullen zien!
              Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                Je hoort 'm niet aankomen, maar als je hem eindelijk ziet verschiet je je volgens mij een bult.
                Hahaha, geweldig!!

Comment

Auto van het jaar 2011 en het is geeneens verkrijgbaar... In onze strot zullen ze het rammen.

Comment

ik vind het meer dan verdiend, dat is tenminste iets vernieuwd, wat gaat ge anders auto van het jaar maken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                      ik vind het meer dan verdiend, dat is tenminste iets vernieuwd, wat gaat ge anders auto van het jaar maken?
                      De Tesla sedan...die moet nog wel uitkomen, binnen 2 jaar...
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                        Insignia

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                          Insignia
                          Bij Opel hebben ze nog geen zetelverwarming die werkt.

Comment

vooruitstrevend

Dat is nu nog eens een auto van de toekomst !!! Zero uitstoot en heel modern ! Geen mini schoendoos als de C-Zero ! Ziet er niet lelijk uit en gezien de uitrusting en de fiscale premiesmoet dit voor 25 K Euro lukken !! Als we nu nog eens een proactieve regering hadden ipv een passieve in het beste geval reactieve regering, dan kunnen we hem in Belgie ook nog buitenshuis opladen !!

Wie investeert als eerste in publieke oplaadpunten ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefspain Bekijk Berichten
                              Dat is nu nog eens een auto van de toekomst !!! Zero uitstoot en heel modern ! Geen mini schoendoos als de C-Zero ! Ziet er niet lelijk uit en gezien de uitrusting en de fiscale premiesmoet dit voor 25 K Euro lukken !! Als we nu nog eens een proactieve regering hadden ipv een passieve in het beste geval reactieve regering, dan kunnen we hem in Belgie ook nog buitenshuis opladen !!

Wie investeert als eerste in publieke oplaadpunten ??
                              Wat heb je aan een auto die maximaal 160 km ver kan met volgeladen batterij? In de praktijk betekent dit meestal nog geen 100km. 50km heen en 50 km terug en je kan alweer 8 uur aan de stekker gaan hangen. Een paard is sneller gerecupereerd.
                              Bovendien is deze wagen esthetisch een gruwel en door zijn massa batterijen en het gebruik van (meestal vuile) stroom ook milieuonvriendelijk.
                              Laat de ontwerpers nog maar even bezig om een deftige milieuvriendelijke wagen in mekaar te steken,die naam waardig, hopelijk met een mooi design en waarmee je ook eens een echte autorit kan doen in plaats van alleen maar naar de bakker en terug, want daar bestaat een veel beter alternatief voor: de fiets.
                              Last edited by joodoo; 01/12/2010, 22:43.

Comment

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Comment

Ziet er in een ander kleurtje eigenlijk al heel wat beter uit.
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Lelijk van buiten, lelijk van binnen, en voor de meeste mensen te kleine actieradius.
                                    Wat doe je trouwens met een elektrische auto als het zoals nu winter is en je eens ergens deftig in één of andere file staat, wat met de verwarming?? gaat dit in zo'n elektrische auto op de batterijen en zuig je die dan leeg om vervolgens niet meer ter plaatse te geraken .
                                    En voor vakantiedoeleinden of wat verdere familieuitstapjes mag je het ook al vergeten!!
                                    Dus ZEER sterk mijn twijfels over dit en over andere (huidige!!!) elektrische wagens tenzij als tweede wagen en voor erg kleine verplaatsingen (- 40/50 Km enkel).

Comment

Belachelijk grote koplampen. Design is om van te kotsen.

Comment

als tweede of als derde wagen perfect

Comment

• Vind ik ook wel.
                                          Iedereen kent de actieradius van de wagen, die overigens in de praktijk gemiddeld gezien wél haalbaar blijkt te zijn (i.t.t. tot het merendeel van de verbruikscijfers van verbrandingsmotoren), en als die voor uw gebruik niet blijkt te volstaan, dan moet je 'm ook niet kopen hé. I.p.v. daar altijd over te neuten... 't is een gekende eigenschap van de kar, niemand probeert 't te verbergen en toch geklaag over een auto die men niet heeft.
                                          Begrijp me niet verkeerd, ik zou 'm ook niet willen hoor. Ik vind 'm lelijk (persoonlijke smaak natuurlijk) en prefereer ook wel een verbrandingsmotor (denk ik ). Maar 't zou bvb. een ideale wagen voor mijn moeder kunnen zijn (huisarts)... nu rijdt ze quasi altijd met een koude motor rond (met de nodige stukken als gevolg), zo'n elektromotor is dan een propere en goedkopere oplossing. Idem voor postrondes en zo... . Zo'n auto, hoe anders 'ie ook moge zijn, heeft mijn inziens wel degelijk een bestaansrecht.
                                          Wordt 'ie geen verkoophit, dan is 'ie toch een mooi statement en/of pionier van de volledig elektrische wagens in massaproductie. Volgend jaar introduceert Renault in navolging al haar Z.E.-lijn: zelfde technologie, Europees design (de Fluence kan ik best nog smaken) en wss ook wat goedkoper (€ 26k voor de Fluence Z.E.).

't Is trouwens de auto van het jaar 2011... als je die volgend jaar in de meeste Europese landen kunt kopen, is 't toch goed zeker ? Ik vind 't ook een mooi signaal vanuit Europa aan de petroleumindustrie van dat zij niet 100% onmisbaar is. Deze auto is écht niet door zijn design verkozen geweest, maar zo'n schoonheidsverkiezing zou ik dan ook maar stom vinden.
                                          35-40% van de elektriciteit in België wordt idd opgewekt door verbranding van steenkool en olie. Meer dan de helft komt wel nog altijd uit propere (doch onveiligere) kernenergie. En België is dan nog één van de slechtste leerlingen van de klas als 't op CO2-uitstoot per kWh komt. Gigantische landen als China, India en Rusland kennen geen kernuitstap, maar juist het tegenovergestelde. Ik meen me van Suez zelfs plannen voor 2 kerncentrales in de oliestaat Abu Dhabi te herinneren.

P.S.
                                          De Insignia is al auto van het jaar 2009 geweest. 't Was toen ook een zwaar crisisjaar, vandaar.

P.P.S.
                                          't Is 8 uur laadtijd om van 0 naar 100% op 220V te gaan, inderdaad. Maar je kan als optie ook een Quick Charge-functie erbij nemen. Met die aansluiting kan je van 0 naar 80% opladen in minder dan een half uur. Betaalparkeergarages met dergelijke voorzieningen lijken me dan gewoon de volgende logische stap.
                                          De reden waarom dat een optie is, en de 220V-aansluiting standaard is (en ook altijd aanwezig), is 't feit dat er nog geen internationale standaard is omtrent die Quick Charge-stroomaansluitingen. 't Zou stom zijn moest je een Leaf met enkel zo'n QC-aansluiting hebben en na vijf jaar zien dat die aansluiting obsolete blijkt geworden te zijn omdat andere merken een verschillende standaard afgesproken hebben. Met een gewone 220V-aansluiting kan je bij ons overal terecht, ongeacht die in de toekomst vastgelegde QC-standaard.

-edit-
                                          Moest deze GM ooit naar Europa gekomen zijn, 'ie zou ook auto van het jaar geworden zijn denk ik. Gelijkaardige specs als de Leaf, maar wel wat kleiner en duurder. En nooit te koop geweest, enkel te huur.
                                          Last edited by sibi; 05/12/2010, 03:57.
                                          Life's too short. Not to. Live it.
                                          1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                          2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                          2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                          2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Working...
                                          X