Nu eens niet een geëlektrificeerde versie van een bestaand model, maar een vanaf grond af ontwikkelde elektrische auto. En hij is bedoeld voor het grote publiek. Nissan gaat de Leaf vanaf het einde van 2010 in Europa, Amerika en Japan verkopen
De elektrische auto legt zijn experimentele jasje af. De Leaf van Nissan is een volledig elektrische auto die voor het grote publiek op de markt komt. Volgens de fabrikant staat hier de eerste normaal bruikbare elektrische compacte hatchback.
De auto staat op zijn eigen platform en is dus niet afgeleid van een bestaand model. Met zijn lithium ion batterijenpakket haalt de vijfzits hatchback een actieradius van maximaal 160 kilometer. De maximum snelheid ligt bij 140 km/u. Het vermogen van de elektromotor, die een product is van Nissan, is 80 kW en de trekkracht is maximaal 240 Nm. De capaciteit is 40 kWh.
De hatchback valt in het C-segment met zijn lengte van 4,44 meter, breedte van 1,77 meter en hoogte van 1,55 meter. De wielbasis bedraagt 2,70 meter. Nissan heeft de Leaf enigszins vertrouwd vormgegeven. Nissan geeft aan dat bij de vormgeving niet alle mogelijkheden zijn benut die een elektrische auto’s geeft – het had veel futuristischer gekund. Nissan heeft het normaal gehouden om er voor te zorgen dat de auto door een groot publiek wordt geaccepteerd. Onderweg geeft een systeem dat in contact staat met een wereldwijd datacentrum, informatie over de staat van de accu’s en bijvoorbeeld waar zich het volgende oplaadpunt bevindt.
De productie van de Leaf heeft plaats in de Oppama-fabiek in Japan. Ook is er capaciteit in een van de Amerikaanse vestigingen van Nissan. De batterijen zijn eveneens afkomstig van Nissan en wordt gemaakt in Japan. Jaarlijks kunnen maximaal 65.000 elektrische auto’s worden gebouwd. De verwachting is dat over vijf jaar tachtig procent van de productiecapaciteit wordt gebruikt.
Bron: autoweek
De elektrische auto legt zijn experimentele jasje af. De Leaf van Nissan is een volledig elektrische auto die voor het grote publiek op de markt komt. Volgens de fabrikant staat hier de eerste normaal bruikbare elektrische compacte hatchback.
De auto staat op zijn eigen platform en is dus niet afgeleid van een bestaand model. Met zijn lithium ion batterijenpakket haalt de vijfzits hatchback een actieradius van maximaal 160 kilometer. De maximum snelheid ligt bij 140 km/u. Het vermogen van de elektromotor, die een product is van Nissan, is 80 kW en de trekkracht is maximaal 240 Nm. De capaciteit is 40 kWh.
De hatchback valt in het C-segment met zijn lengte van 4,44 meter, breedte van 1,77 meter en hoogte van 1,55 meter. De wielbasis bedraagt 2,70 meter. Nissan heeft de Leaf enigszins vertrouwd vormgegeven. Nissan geeft aan dat bij de vormgeving niet alle mogelijkheden zijn benut die een elektrische auto’s geeft – het had veel futuristischer gekund. Nissan heeft het normaal gehouden om er voor te zorgen dat de auto door een groot publiek wordt geaccepteerd. Onderweg geeft een systeem dat in contact staat met een wereldwijd datacentrum, informatie over de staat van de accu’s en bijvoorbeeld waar zich het volgende oplaadpunt bevindt.
De productie van de Leaf heeft plaats in de Oppama-fabiek in Japan. Ook is er capaciteit in een van de Amerikaanse vestigingen van Nissan. De batterijen zijn eveneens afkomstig van Nissan en wordt gemaakt in Japan. Jaarlijks kunnen maximaal 65.000 elektrische auto’s worden gebouwd. De verwachting is dat over vijf jaar tachtig procent van de productiecapaciteit wordt gebruikt.
Bron: autoweek
Comment