Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Bezint eer ge begint heet dat, oorspronkelijk dacht ik ook voor een 2.7 te gaan, na een ritje met 3.0tdi quattro en een 2.7 multi, was de zure appel van de 5000€ BIV vlug doorgeslikt.
We hebben er nog geen minuut spijt van, naast de p is dit de tofst rijdende auto die ik ooit had (en t zijn er een heleboel...)
Diesel of benzine, moeilijk te zeggen. Mocht ik enkel de A5 rijden zou ik ook misschien een benzine nemen, maar dan wel de S5 en niet de 3.2. De 3.0tdi is zeker zo tof om mee te scheuren. alleen het toerenklimmen zit er natuurlijk niet in.
Ik beklaag het me niet dat het een diesel is.
Voor onze RR hebben we wel een 4.4 benzine (LPI nvdr) genomen omdat de diesel daar te licht uitvalt. ( de V8 is weer wat anders natuurlijk...).
Gezien het een okkasie is was de 4.4 benzine een stuk voordeliger dan de diesel, en die rijdt wel heerlijk voor zo'n mastodont.
Een 2.7 gekoppeld aan een multitronic heeft z'n charmes, maar een fiscaal toegeknepen versie (zoals er in België vanzelfsprekend veel rondrijden) is een sjieker substituut voor een 2.0TDI, daar mag je qua prestaties niks meer van verwachten. De meerwaarde zit bij de zachter draaiende zescilinder gekoppeld aan de smoothness van een CVT. Als prestaties dan ook belangrijk zijn, waarom idd geen 3.0? Qua meerkost zit je met die BIV, maar alle andere kosten zijn quasi krak hetzelfde. Dat is anders wanneer je de 3.2 neemt (zolang je niet te veel km's doet, nog vergelijkbaar denk ik). Een S5 kost daarentegen een heel pak meer als daily.
Gisterenavond weer genoten van de A5, op kruissnelheid door de storm, met rain-x behandelde ruiten (fantastisch spul trouwens). Bochtjes aan mekaar rijgen, veel tractie, goede balans en kleine overstuur reacties met het gas erop. Heel betrouwbaar (in alle betekenissen van het woord).
Ik rij nu ook al 1,5 jaar met A5 2..7 diesel 190Pk, en nou ja, echt onder de indruk ben ik niet hoor. In 'S' stand gaat ie natuurlijk snel in rode toeren, maar mijns inziens blijft ie veel te vaak in hoge rode toeren hangen voor dat ie naar volgende gear shift, ...gevolg, dat ie eventjes echt niet meer trekt totdat de gear verandert....kan je dat sportief noemen, nou ja neen, want die lichte BMW langs mij is ondertussen al lang ver vooruit van mij, en deze heeft waarschijnlijk maar een 2.0 of zelfs 1.9 tje. Beetje heel veel zonde van die 6 cilinder 2.7 van mij. T'is een leuke cruising wagen die A5, maar daar blijft het echt bij....
En dan natuurlijk de grootste fout die ik heb kunnen maken en deze is geen quatro te nemen, heb ik al elke dag spijt van.
Volgende keer niet meer twijfelen en voor quatro gaan en voor benzine....sigh, de 3.2 liter of zo.....
Als ik het zo lees, heb je vooral een manuele bak nodig ... maar het is al goed dat je zelf tot de conclusie gekomen bent dat een automaat uw motor gewoon verneukt.
Ik ben blij dat je zelf de juiste conclusie trekt. In een A5 hoort een benzine.
²²²²²
Ik heb al met een A5 1.8 gereden en meegereden en met een A5 3.0 TDI... Die benzine was echt -tig keer zaliger dan de diesel (voor sportieve ritjes, that is).
Ik heb al met een A5 1.8 gereden en meegereden en met een A5 3.0 TDI... Die benzine was echt -tig keer zaliger dan de diesel (voor sportieve ritjes, that is).
Kan je dat een beetje verduidelijken voor me, ik geef toe dat ik ervan verschiet...
Als ik het zo lees, heb je vooral een manuele bak nodig ... maar het is al goed dat je zelf tot de conclusie gekomen bent dat een automaat uw motor gewoon verneukt.
waarom zou een automaat je motor verneuken?....weet dat de acceleratie tijden van de 2.7 automaat beter zijn dan die van de handgeschakelde versies. het is zo dat je met de handgeschakelde versies sportiever kunt rijden, maar dat is een keuze die je maakt bij de aankoop van de wagen. En rij maar eens een uurtje rond in een drukke stad of file, dan ga je de waarde van de automaat pas echt kunnen in schatten, en op de autosnelweg maakt het toch niet uit welke bak eronder steekt. 30 jaar geleden waren die autobakken voor te huilen, de dag van vandaag halen de automaten meer uit je motor dan wie ook met een handbak er kan uithalen ( of denkt er uit te halen )
Bezint eer ge begint heet dat, oorspronkelijk dacht ik ook voor een 2.7 te gaan, na een ritje met 3.0tdi quattro en een 2.7 multi, was de zure appel van de 5000€ BIV vlug doorgeslikt..
Hier het omgekeerde. Ik heb ook met beide gereden, in A4 avant versie.
Omdat ik twijfelde tussen quattro of multitronic. uiteindelijk ben ik voor de multi gegaan, gezien mijn positieve ervaring met mijn vorige multi, ik rij 100.000km per jaar en stel comfort dus zeer op prijs. De quattro is een zeer veilige auto om mee te rijden, maar je rekening klopt niet volledig he. Het BIV verschil is 2.500€, maar daar dien je nog 5000€ bij te tellen in aankoop, een paar 100€/ jaar in taks, hogere verzekering, en een hoger verbruik. Gezien we het hier over een diesel hebben ga ik van de veronderstelling uit dat je veel kilometers rijd, en dien je ook nog is 1.5 li/100km erbij te tellen. Voor mij zou dat na 4 jaar en 400.000km al vlug een verschil maken van 14.000€ voor ( 560.000 bfr-skes ) voor de quattro versie die ik meer zou betaald hebben. Niet tegenstaande het een sublieme aandrijving is, maar dat vind ik teveel voor een identieke wagen meer te geven alleen maar omwille van die aandrijving en 1 sec snellere acceleratie. Gezien mijn hoog kilometer aantal verkies ik comfort uiteraard boven die 1 sec, wat maakt dat de keuze voor een 2.7 ( in mijn geval ) een zeer bewuste keuze is. Wanneer ik maar 20.000km per jaar zou rijden liggen die cijfers natuurlijk anders, maar dan zou ik ook eerder voor een benzine gaan ipv een diesel.
Een 2.7 gekoppeld aan een multitronic heeft z'n charmes, maar een fiscaal toegeknepen versie (zoals er in België vanzelfsprekend veel rondrijden) is een sjieker substituut voor een 2.0TDI, daar mag je qua prestaties niks meer van verwachten. De meerwaarde zit bij de zachter draaiende zescilinder gekoppeld aan de smoothness van een CVT. Als prestaties dan ook belangrijk zijn, waarom idd geen 3.0? Qua meerkost zit je met die BIV, maar alle andere kosten zijn quasi krak hetzelfde. Dat is anders wanneer je de 3.2 neemt (zolang je niet te veel km's doet, nog vergelijkbaar denk ik). Een S5 kost daarentegen een heel pak meer als daily.
alleen charmes.....mijn vorige was een 2.0, en het verschil is toch groot hoor.
gezien je bij de 2.7 continu over 400nm beschikt vanaf 1400t/min tot 3200t/min, gekoppeld aan de multi en V6 karakter, maakt dit een super soepele coctail. Niet dat de 2.0 een slechte keuze zou zijn, maar het V6 karakter is toch van een ander platform voor in het dag dagelijkse verkeer door te vloeien. Ok er is een meerprijs maar dat moet ieder voor zich maar bepalen of het je die waard is. Net zoals de meerprijs tussen de 2.7 en de 3.0.
Chip je de 2.0 naar 400nm is ook die coctail niet vergelijkbaar, bekijk maar bij welk, en tot welk toerental dit behaald word. Dergelijke chipkuur maakt van de 2.0 een nerveuze motor in tegenstelling met een V6 die hetzelfde leverd maar op een meer beschaafdere mannier.
Ierdere motor zal zo wel zijn eigen karaktertje hebben en ieder moet maar voor zich bepalen welke je verkiest. Je kan trouwens eer je over gaat tot een aankoop, met alle versies gaan proefrijden. Vandaar vind ik de discusie over benzine of diesel eigenlijk totaal overbodig.
Doe je zeer veel kilometers, dan kies voor je een diesel. Kik je echt puur op prestaties, ga dan voor een benzine, indien je niet meer dan 25.000km per jaar rijd, anders word het een dure aangelegenheid. En je zal zien...koop een S5...en plotseling zie je overal M3's, S6sen en sta je de helft van den tijd naast ene met een RS4...en krijg je daar weer vanop je kop....het zal wel altijd iets zijn
Voor de andere kwaliteiten moest je verder lezen dan de eerste zin, lol 'ie heeft z'n kwaliteiten en dat kan ik enkel maar onderstrepen. (enkel maar onderstrepen? )
Anderzijds twijfel ik er ook niet aan dat onze profielen als bestuurder heel ver uit mekaar liggen. Mijn reactie was vooral gericht aan qrider, die meer "sport" had verwacht... en dat is zoals je ook aangeeft niet de doelstelling van die combinatie versnellingsbak/motor. Al is het een relatief begrip, ik blijf erbij dat de kosten van een 2.7 en 3.0 niet zo heel ver uit mekaar liggen en dat je daarvoor een flink wat sportievere auto in de plaats krijgt. In uw geval bekijk je dat vanuit een gans andere invalshoek, waardoor de combinatie tot z'n recht komt... Je hebt dus het ideale profiel voor deze auto!
...het is zo dat je met de handgeschakelde versies sportiever kunt rijden, maar dat is een keuze die je maakt bij de aankoop van de wagen
Gelet op de kortere toerentalvariatie en de hogere koppel, is een diesel vanaf 350Nm altijd aangenamer en vlotter met een automaat dan zijn homoloog met manuele bak bij het fel optrekken in de 4 lagere gangen. De bestuurder voelt misschien minder het verschil, de passagiers wel !
2 jaar lang ben ik op zoek geweest naar de ideale velgen voor mijn zwarte Audi A 5.
vandaag besteld, krijg ik het nieuws van de dealer NIET MEER LVERBAAR VOOR EEN A5
Hier het omgekeerde. Ik heb ook met beide gereden, in A4 avant versie.
Omdat ik twijfelde tussen quattro of multitronic. uiteindelijk ben ik voor de multi gegaan, gezien mijn positieve ervaring met mijn vorige multi, ik rij 100.000km per jaar en stel comfort dus zeer op prijs. De quattro is een zeer veilige auto om mee te rijden, maar je rekening klopt niet volledig he. Het BIV verschil is 2.500€, maar daar dien je nog 5000€ bij te tellen in aankoop, een paar 100€/ jaar in taks, hogere verzekering, en een hoger verbruik. Gezien we het hier over een diesel hebben ga ik van de veronderstelling uit dat je veel kilometers rijd, en dien je ook nog is 1.5 li/100km erbij te tellen. Voor mij zou dat na 4 jaar en 400.000km al vlug een verschil maken van 14.000€ voor ( 560.000 bfr-skes ) voor de quattro versie die ik meer zou betaald hebben. Niet tegenstaande het een sublieme aandrijving is, maar dat vind ik teveel voor een identieke wagen meer te geven alleen maar omwille van die aandrijving en 1 sec snellere acceleratie. Gezien mijn hoog kilometer aantal verkies ik comfort uiteraard boven die 1 sec, wat maakt dat de keuze voor een 2.7 ( in mijn geval ) een zeer bewuste keuze is. Wanneer ik maar 20.000km per jaar zou rijden liggen die cijfers natuurlijk anders, maar dan zou ik ook eerder voor een benzine gaan ipv een diesel.
Ik kan je hier volledig volgen. Mocht ik zo veel km rijden zou ik zeker voor een S-tronic kiezen;
Die sec sneller zegt me in se ook niet zoveel. Het constante gesnuffel van de neus om het rechte pad te houden echter irriteert me enorm.
Ik haat doorspinnende voorwielen bij het wegaccellereren uit een korte bocht. Vandaar Quattro.
Jouw prioriteiten liggen duidelijk bij gebruikscomfort.
Nog maar eens een bewijs dat de marketeers goed werk geleverd hebben om voor elk wat wils te bouwen.
Ik heb al met een A5 1.8 gereden en meegereden en met een A5 3.0 TDI... Die benzine was echt -tig keer zaliger dan de diesel (voor sportieve ritjes, that is).
Dat beloofT!!!!
Last edited by ; 12/07/2010, 15:21.
Reden: DT --fout
Mijn a heb ik al enkele maanden geleden besteld, gezien mijn b afgeschreven is. Daarvoor reed ik met een r, een v en een o, maar de beste herinneringen heb ik aan mijn v s (de eerste versie, niet die nieuwe pseudo-g die net uitgekomen is). Overigens, mijn vrouw rijdt ook met een a, daarvoor met een c en een l.
Mijn a heb ik al enkele maanden geleden besteld, gezien mijn b afgeschreven is. Daarvoor reed ik met een r, een v en een o, maar de beste herinneringen heb ik aan mijn v s (de eerste versie, niet die nieuwe pseudo-g die net uitgekomen is). Overigens, mijn vrouw rijdt ook met een a, daarvoor met een c en een l.
a = appelsienen
b = banaan
v = vrouw
o = olifant
...
Comment