Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A5

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Jimmy69 Bekijk Berichten
    Heb momenteel een 240 Pk en 340nm enkel op de voorwielen en heb hier absoluut geen last van.
    Welke banden zitten er op jouw wagen?
    Heb wel het Audi Drive Select met dynamisch stuur wat,zoals ik reeds vermoede,de trekkracht tussen de voorwielen
    wat helpt te verdelen.
    Met de originele banden(Dunlop sportmaxx GT 255/35/19) spinden de wielen door tot 3e versnelling bij uitgeschakeld esp met 170 pk.
    Na 3000km vervangen door Michelins en was meteen verlost van doorspinnen.
    Wat een goeie band al niet kan verhelpen.
    Er liggen bridgestones Potenza op. Weet eigenlijk niet of die een goede reputatie hebben. Kunt u me eens uitleggen wat die drive select precies inhoudt?

Comment

Heb momenteel een 240 Pk en 340nm enkel op de voorwielen en heb hier absoluut geen last van.
      Dat is een ongenuanceerd antwoord.
      Een keer flink sportief vertrekken en je hebt op het droge wielspin. Laat staan dat het wegdek nat is... Of je draait de straat op... Mits een sportieve rijstijl, heb je daar zoals guggenheimer zegt, toch direct last van. Je kan het aanzien als een provocatieve rijstijl, maar uit haakse bochtjes trekken is nu eenmaal niet het sterkste punt van een FWD (om maar een voorbeeld te geven).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
        Een keer flink sportief vertrekken en je hebt op het droge wielspin. Laat staan dat het wegdek nat is... Of je draait de straat op... Mits een sportieve rijstijl, heb je daar zoals guggenheimer zegt, toch direct last van. Je kan het aanzien als een provocatieve rijstijl, maar uit haakse bochtjes trekken is nu eenmaal niet het sterkste punt van een FWD (om maar een voorbeeld te geven).
        Voila dat bedoel ik si. EN wil daarmee zeker niet zeggen dat ik constant de kasseien uit de grond trek. Ik vond het leuk om de bmw langs een landelijk weggetje bij het uitkomen van een draai in een volledig te controleren haak te zetten. Lijkt me toch spannender dan dat je de voorwielen naar voor voelt schuiven bij het uit accelereren

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guggenheimer Bekijk Berichten
          Voila dat bedoel ik si. EN wil daarmee zeker niet zeggen dat ik constant de kasseien uit de grond trek. Ik vond het leuk om de bmw langs een landelijk weggetje bij het uitkomen van een draai in een volledig te controleren haak te zetten. Lijkt me toch spannender dan dat je de voorwielen naar voor voelt schuiven bij het uit accelereren
          Na heel wat sportieve auto's , met voor- (R5 alpine, XR3i) achter- (BMW 323i, alfa 75turbo, nissan 200SX, 300ZXtt, 964turbo, 993targa,996 cabrio en nu nog 997S cab) en nu vierwielaandrijving moet ik zeggen dat onze A5 3.0tdi quattro een heel speelse (weliswaar geen kontkwispelaar) metgezel is.
          Als je in de WVL-se binnenweggetjes hard van leer trekt is dit een heel plezante car, dankzij de 4*4.
          Sedert we deze A5 hebben komt de porsche veeeeeel minder buiten. En, nee ik wil daarmee niet beweren dat de A5 aan de elfer kan tippen, zeker niet. Maar de quattro-aandrijving maakt van de A5 een ander auto.
          Ik vind ze een must als je wilt sportief rijden ( en dat is iets anders dan snel rijden nvdr)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
            Ja,het zijn nog steeds geen 400 of 500 nm koppel hé en eigenlijk zou je het eens moeten testen.
            Om echt door te spinnen bij sportief optrekken moet ik wel al heel erg zot doen bij droog weer en dan enkel in 1e versnelling.
            Kijk ook eens naar de Focus RS nu met 500 pk op de voorwielen.
            Lees weinig testen waarin men klaagt over tractieproblemen.

Comment

• Focus RS met 500pk

Comment

Ik vond het leuk om de bmw langs een landelijk weggetje bij het uitkomen van een draai in een volledig te controleren haak te zetten. Lijkt me toch spannender dan dat je de voorwielen naar voor voelt schuiven bij het uit accelereren
                tja, als het volledig gecontroleerd is, mij niet gelaten
                maar het is nog veel spannender als je het niet echt verwacht had
                dan is het meestal te laat om het nog recht te zetten

dan liever een saaie FWD, wat mij betreft, of natuurlijk een quattro (tenzij nog saaier aangevoeld...)

Comment

Ja,het zijn nog steeds geen 400 of 500 nm koppel hé en eigenlijk zou je het eens moeten testen.
                  Om echt door te spinnen bij sportief optrekken moet ik wel al heel erg zot doen bij droog weer en dan enkel in 1e versnelling.
                  20 jaar geleden konden 200 pk's niet naar het asfalt gestuurd worden zonder ernstige spin
                  mijn Saab Turbo 16 (zonder electronica...zelfs geen ABS) kon op het nat zijn och'arme 175 pk's (en 270 Nm...) niet kwijt in zijn 2 eesrte versnellingen .
                  natuurlijk zijn de banden nu veel beter, maar vooral wordt nu het overtollig vermogen gewoon electronisch dichtgeknepen van zodra het spinnen begint, hetzij door de wielen af te remmen, ofwel door de motormanagment, ofwel door de transmissiemanagment (soms de drie samen !)
                  hoeveel pk's blijven er dan over ? blijkbaar nog steeds die och'arme 150 pk's van toen
                  maar hierover zal niemand te veel spreken... en zeker de tuners niet; het gaat trouwens tegen de trend !
                  Last edited by guyugy; 27/08/2010, 13:17.

Comment

Focus RS 500 heeft 'slechts' 350 PK en 460 NM

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door duc748 Bekijk Berichten
                      Rijdt fantastisch, maar spint ook...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door beltar Bekijk Berichten
                        Na heel wat sportieve auto's , met voor- (R5 alpine, XR3i) achter- (BMW 323i, alfa 75turbo, nissan 200SX, 300ZXtt, 964turbo, 993targa,996 cabrio en nu nog 997S cab) en nu vierwielaandrijving moet ik zeggen dat onze A5 3.0tdi quattro een heel speelse (weliswaar geen kontkwispelaar) metgezel is.
                        Als je in de WVL-se binnenweggetjes hard van leer trekt is dit een heel plezante car, dankzij de 4*4.
                        Sedert we deze A5 hebben komt de porsche veeeeeel minder buiten. En, nee ik wil daarmee niet beweren dat de A5 aan de elfer kan tippen, zeker niet. Maar de quattro-aandrijving maakt van de A5 een ander auto.
                        Ik vind ze een must als je wilt sportief rijden ( en dat is iets anders dan snel rijden nvdr)
                        IK maak het verschil tussen voorwielaandrijving en achterwiel aandrijving. Quatro is weer een gans ander verhaal. Begrijp me nu niet verkeerd hé. Ik ben eigenlijk best tevreden met de aankoop van de A5

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door duc748 Bekijk Berichten
                          Oeps,inderdaad RS 500 met 350pk,nog niet wakker zeker.
                          Het zijn er in ieder geval nog meer dan genoeg voor de voortrein.

Comment

Oeps,inderdaad RS 500 met 350pk,nog niet wakker zeker.
                            Het zijn er in ieder geval nog meer dan genoeg voor de voortrein.

iemand een idee wanneer de grondige face lift van de A5 uitkomt?

Comment

Er liggen bridgestones Potenza op. Weet eigenlijk niet of die een goede reputatie hebben. Kunt u me eens uitleggen wat die drive select precies inhoudt?
                              De Potenza's zijn zeker geen slechte banden,ze bieden,volgens mijn ervaring,meer grip dan de Dunlop's maar wel
                              minder dan de Michelins.
                              Het drive select laat toe om te kiezen tussen tussen 4 verschillende standen wat betreft hardheid van de vering,respons van
                              de motor en in combinatie met het dynamisch stuur,de directheid van het stuur.(Comfort,Auto,Dynamisch en Individueel)
                              Bij het parkeren bvb.is het stuur niet alleen veel sterker bekrachtigd maar,is er enkel 1 omwentelling nodig om de wielen
                              volledig te draaien.

Comment

• een andere vraag:

kan het kwaad als men achter bredere banden legt dan voor?
                                ik zat te denken: voor 245/30/20 en achter 285/30/20

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door doc29 Bekijk Berichten
                                  een andere vraag:

kan het kwaad als men achter bredere banden legt dan voor?
                                  ik zat te denken: voor 245/30/20 en achter 285/30/20
                                  Dat zijn wel banden die een verschillend omtrek hebben, heb je quattro ?

En waarom zou je achteraan breder gaan ? puur voor het optische ?
                                  A Twist of the Wrist

Comment

• nee, ik heb geen quattro
                                    ja puur voor het optische ( of is het achter 280/25/20)

Comment

Heb wel het Audi Drive Select met dynamisch stuur wat,zoals ik reeds vermoede,de trekkracht tussen de voorwielen
                                      wat helpt te verdelen.
                                      ik heb wel nergens gelezen dat ADS een invloed zou hebben op de werking van de aandrijving
                                      de nieuwe Quatto (op een Q5 toch) verdeelt wel de trekkracht links/rechts, maar ADS denk ik niet ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                                        Dat zijn wel banden die een verschillend omtrek hebben, heb je quattro ?

En waarom zou je achteraan breder gaan ? puur voor het optische ?
                                        dan kan het geen kwaad , je achterwielen doen niets anders dan volgen
                                        wel moeten je velgen hiervoor breed genoeg zijn, anders gaan de banden niet mooi plat op de baan liggen (ballon-effekt op de flanken)
                                        of het de wegliggen ten goede komt is niet zeker naar mijn bescheiden mening...
                                        breder achteraan is bij achterwielaandrijving nuttiger (maar verandert totaal de houding van de wagen, tenzij origineel zo bedacht (bv straffe Porsches o.m.)
                                        Last edited by guyugy; 29/08/2010, 16:46.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                          ik heb wel nergens gelezen dat ADS een invloed zou hebben op de werking van de aandrijving
                                          de nieuwe Quatto (op een Q5 toch) verdeelt wel de trekkracht links/rechts, maar ADS denk ik niet ...
                                          Staat heel duidelijk beschreven in het VAG SSP399 Electromechanical steering assist with parallel-axis drive.

Comment

Working...
                                          X