Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
    Waaaat? Hoe kun je nu op 21.000 km een paar remblokken verslijten? De onderhoudsintervallen zijn pas om de 30.000 km...
    Dat is niet moeilijk hoor, mijn record is 7.000km maar die tijd ligt al ver achter me :p
    Met A5 heb ik er 60.000km mee gedaan en waren nog niet ten einde maar moest toch binnen. Voornamelijk snelweg!

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
      Waaaat? Hoe kun je nu op 21.000 km een paar remblokken verslijten? De onderhoudsintervallen zijn pas om de 30.000 km...
      Stevig doorrijden zeker?
      Doe vooral korte afstanden met veel stop and go verkeer,maar meestal als ik er mee buiten kom is het gaan met de banaan.
      Wat ik eigenlijk vroeger met de motor deed doe ik nu met de A5.
      Dat verklaart ook de lage km stand na 2 jaar.
      Onderhoud en toestanden doe ik zelf en omdat hij meer vermogen levert(240 pk) is dit reeds de tweede oliewissel.
      Garantieperiode is door maar heb tot nu nog geen enkel probleem gehad en hoop dat dit ook zo blijft.
      Gelukkig kan ik het meeste zelf wel oplossen indien het nodig zou zijn.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jimmy69 Bekijk Berichten
        Als het gaat over bedrijfszekerheid en je dit heel belangrijk vindt denk ik dat je nog altijd beter af bent met
        een Japanner,wat ook weer elk jaar blijkt bij betrouwbaarheidsenquête's.
        Toch even nuanceren...

        Ja, de japanners zijn steeds bedrijfszeker geweest en ik heb hun manier van werken steeds bewonderd. Het "Toyota Production System" is één van dé referenties voor lean manufacturing en process leadership (het zodanig beheersen van het proces dat je goedkoop en foutloos kan produceren).

        Maar dit hangt samen met strategie: de optielijst op een Toyota is heel kort. Elke wagen is bijna een serieproduct. Dat maakt de kans op fouten veel veel kleiner. Dit staat in contrast met smmige Europse constructeurs die soms bijna per individuele klant een andere auto wil aanbieden. Dat maakt de kans op fouten veel groter.

        Daarnaast is het zo dat de Japanners niet zo veel voor de Europese staan qua betrouwbaarheid. Dat zijn echt minieme verschillen, waarbij Toyota bijv. niet meer aan de top staat (basisprincipes verloochend?) maar wel Mazda, en kort op de hielen gezeten door...BMW!

        Ik verwijs hier naar wat ik nog weet van het laatste Europese consumentenonderzoek dat in Test-Aankoop gepubliceerd wordt.

        De verschillen tussen betrouwbaarheid van merken zijn te klein om te kunnen zeggen: "als je een betrouwbare wagen wil moet je een jap nemen".

        Wat mij meer interesseert is wat de kans per merk is om een "maandagwagen" te hebben met gesukkel van a tot z. Wat is de kans om 2, 3, 4 verschillnde defecten te hebben op één enkele wagen. Is dat 1/10, 1/25, 1/100...? DAT zou pas interessante info zijn.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
          Toch even nuanceren...

          Ja, de japanners zijn steeds bedrijfszeker geweest en ik heb hun manier van werken steeds bewonderd. Het "Toyota Production System" is één van dé referenties voor lean manufacturing en process leadership (het zodanig beheersen van het proces dat je goedkoop en foutloos kan produceren).

          Maar dit hangt samen met strategie: de optielijst op een Toyota is heel kort. Elke wagen is bijna een serieproduct. Dat maakt de kans op fouten veel veel kleiner. Dit staat in contrast met smmige Europse constructeurs die soms bijna per individuele klant een andere auto wil aanbieden. Dat maakt de kans op fouten veel groter.

          Daarnaast is het zo dat de Japanners niet zo veel voor de Europese staan qua betrouwbaarheid. Dat zijn echt minieme verschillen, waarbij Toyota bijv. niet meer aan de top staat (basisprincipes verloochend?) maar wel Mazda, en kort op de hielen gezeten door...BMW!

          Ik verwijs hier naar wat ik nog weet van het laatste Europese consumentenonderzoek dat in Test-Aankoop gepubliceerd wordt.

          De verschillen tussen betrouwbaarheid van merken zijn te klein om te kunnen zeggen: "als je een betrouwbare wagen wil moet je een jap nemen".

          Wat mij meer interesseert is wat de kans per merk is om een "maandagwagen" te hebben met gesukkel van a tot z. Wat is de kans om 2, 3, 4 verschillnde defecten te hebben op één enkele wagen. Is dat 1/10, 1/25, 1/100...? DAT zou pas interessante info zijn.
          Kan je hierin perfect volgen maar wat met het,nu wel minder dan vroeger,grote prijsverschil.
          Waar stond bvb. BMW pakweg een paar jaar geleden in die lijst?
          Wat ik mij meen te herinneren is dat Japanse merken toch steevast in de top 5 voorkwamen in tegenstelling tot de meeste
          Europese constructeurs.
          Het blijven ook enquêtes,dus hoe representatief zijn deze te noemen?
          Voor mij zou Japanse technologie in een Europese carrosserie het ideale zijn,maar ja,dat is een utopie zeker?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jimmy69 Bekijk Berichten
            Kan je hierin perfect volgen maar wat met het,nu wel minder dan vroeger,grote prijsverschil.
            Waar stond bvb. BMW pakweg een paar jaar geleden in die lijst?
            Wat ik mij meen te herinneren is dat Japanse merken toch steevast in de top 5 voorkwamen in tegenstelling tot de meeste
            Europese constructeurs.
            Het blijven ook enquêtes,dus hoe representatief zijn deze te noemen?
            Enquete <> statistiek. Bijvoorbeeld de verschillende automobilistenorganisaties (VAB in Vlaanderen, ADAC in Duitsland, ANWB ofzoiets in NEderland) verzamelen gegevens via pechverhelpingsdiensten. Zo een dienst heeft een perfect beeld van het aantal interventies ten opzichte van het aantal leden. Men weet van elk lid ook met welke wagen hij rijdt en hoeveel km hij aflegt. Op die manier krijgt men objectieve cijfers en daaruit blijken dingen die je gewoonweg niet kunt ontkennen. Het enige waar zo een statistiek aan voorbij gaat is de rijstijl en het onderhoud op de wagens. Bijvoorbeeld wanneer een bepaald merk (bijvoorbeeld een typisch leasingmerk) door de eigenaars dagdagelijks wordt afgebeuld en slecht onderhouden dan kan dit de statistiek negatief beinvloeden tov van een merk dat typisch normaal behandeld wordt door de eigenaar.

            Doorgaans zie je bepaalde trends in die statistieken. Vroeger, lang geleden gold een Mercedes als absolute top in betrouwbaarheid. Later, naarmate Mercedes meer en meer electronica is gaan (moeten) gebruiken daalde de betrouwbaarheid. Tot over een jaar of 2-3 waren de japanners tot de top uitgegroeid in betrouwbaarheid. De laatste jaren is daar verandering in gekomen. Franse en Italiaanse auto's hebben altijd onderin de statistieken gelegen. Meestal kost het hen een paar iteraties tot ze tot een betrouwbaar model kwamen. De laatste jaren is ook dit aan het veranderen en heeft vooral Renault een sterke vooruitgang geboekt (o.a. dankzij de samenwerking met Nissan op vlak van kwaliteit).

            Oorspronkelijk geplaatst door Jimmy69 Bekijk Berichten
            Voor mij zou Japanse technologie in een Europese carrosserie het ideale zijn,maar ja,dat is een utopie zeker?
            Wel. Eigenlijk bestaan Japanse, Duitse en Italiaanse wagens al lang niet meer. Een auto bestaat voor het overgrote deel uit onderdelen die worden aangekocht, bij een concurrende constructeur, of bij toeleveranciers. Zo kunnen Japanse auto's Italiaanse remmen hebben. Bij wat men noemt "Italiaanse volbloed" auto's kan de motor van Duitse makelij zijn. En kan een Zweedse auto ontworpen zijn door een fransman. Etc.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jimmy69 Bekijk Berichten
              Stevig doorrijden zeker?
              Doe vooral korte afstanden met veel stop and go verkeer,maar meestal als ik er mee buiten kom is het gaan met de banaan.
              Wat ik eigenlijk vroeger met de motor deed doe ik nu met de A5.
              Dat verklaart ook de lage km stand na 2 jaar.
              Onderhoud en toestanden doe ik zelf en omdat hij meer vermogen levert(240 pk) is dit reeds de tweede oliewissel.
              Garantieperiode is door maar heb tot nu nog geen enkel probleem gehad en hoop dat dit ook zo blijft.
              Gelukkig kan ik het meeste zelf wel oplossen indien het nodig zou zijn.
              Met mijn vorige auto heb ik 250.000 km gereden en heb ik 1x remblokken moeten vervangen. En dat was enkel omdat er een remklauw was komen vast te zitten waardoor ik 10 km heb moeten rijden met de remblok tegen de schijf. Shcijf moest toen trouwens ook vervangen worden
              Eigenlijk zou er een accijns op remblokken moeten komen zoals op benzine. Het gebruiken van remblokken betekent immers dat er energie verloren gaat.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                Met mijn vorige auto heb ik 250.000 km gereden en heb ik 1x remblokken moeten vervangen. En dat was enkel omdat er een remklauw was komen vast te zitten waardoor ik 10 km heb moeten rijden met de remblok tegen de schijf. Shcijf moest toen trouwens ook vervangen worden
                Eigenlijk zou er een accijns op remblokken moeten komen zoals op benzine. Het gebruiken van remblokken betekent immers dat er energie verloren gaat.
                Nu niet overdrijven he Paul!

                Over kwaliteit: was het niet Toyota die het voorbije nogal negatief in het nieuws kwam met terugroepacties?
                Ik meen me ook te herinneren dat vorig jaar de Audi A6 de meest betrouwbare auto was. Of dit nu in de US of in Europa of enkel in Duitsland was, dat weet ik niet meer.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jimmy69 Bekijk Berichten
                  Stevig doorrijden zeker?
                  Doe vooral korte afstanden met veel stop and go verkeer,maar meestal als ik er mee buiten kom is het gaan met de banaan.
                  Wat ik eigenlijk vroeger met de motor deed doe ik nu met de A5.
                  Dat verklaart ook de lage km stand na 2 jaar.
                  Onderhoud en toestanden doe ik zelf en omdat hij meer vermogen levert(240 pk) is dit reeds de tweede oliewissel.
                  Garantieperiode is door maar heb tot nu nog geen enkel probleem gehad en hoop dat dit ook zo blijft.
                  Gelukkig kan ik het meeste zelf wel oplossen indien het nodig zou zijn.
                  Op hoeveel km moet de eerste oliewissel gebeuren van een getunde 2.0tfsi?Volgens boordcomputer nog 7000km(momenteel 14500km op 13maanden).

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door bossie Bekijk Berichten
                    Op hoeveel km moet de eerste oliewissel gebeuren van een getunde 2.0tfsi?Volgens boordcomputer nog 7000km(momenteel 14500km op 13maanden).
                    getuned of niet, de boordcomputer is normaliter in staat de periodiciteit van het onderhoud aan te passen aan de belasting (= effektief gebruik) van de wagen
                    officieel is de beurt op 30.000km, dit zou aan de hand van je boord computer aanwijzen dat je je wagen meer dan "gemiddeld" belast. Ik zou de aanwijzing van de computer volgen, rekening houdend met het feit dat full synthetic oliën vrij lang hun smeerkenmerken behouden.
                    Het mag natuurlijk vroeger als je je mechaniek wenst te vertroetelen ...
                    De computer van mijn Q5 (15.000km) duidt nog steeds 30.000km als streefdoel, maar ik zal niettemin olie en filter nu laten vervangen (0,4 l olieverbruik op 15.000km / 2,0 TDI)

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                      Met mijn vorige auto heb ik 250.000 km gereden en heb ik 1x remblokken moeten vervangen. En dat was enkel omdat er een remklauw was komen vast te zitten waardoor ik 10 km heb moeten rijden met de remblok tegen de schijf. Shcijf moest toen trouwens ook vervangen worden
                      Eigenlijk zou er een accijns op remblokken moeten komen zoals op benzine. Het gebruiken van remblokken betekent immers dat er energie verloren gaat.
                      Er moet iemand zorgen dat onze economie wat blijft draaien hé.
                      Misschien direct wat accijns heffen op flauwe zever ook nu we toch bezig zijn.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jimmy69 Bekijk Berichten
                        Gisteren remblokken vooraan vervangen,met 21342km zijn ze toch redelijk snel versleten heb ik de indruk.
                        Een stel originele blokken kost 109€ btw inclusief,heb gelijk remolie,olie en filter vervangen
                        zodat ik weer een jaartje(hopelijk) op beide oren kan slapen.

                        Ging het lampje aan of schuurden ze?
                        A Twist of the Wrist

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                          getuned of niet, de boordcomputer is normaliter in staat de periodiciteit van het onderhoud aan te passen aan de belasting (= effektief gebruik) van de wagen
                          officieel is de beurt op 30.000km, dit zou aan de hand van je boord computer aanwijzen dat je je wagen meer dan "gemiddeld" belast. Ik zou de aanwijzing van de computer volgen, rekening houdend met het feit dat full synthetic oliën vrij lang hun smeerkenmerken behouden.
                          Het mag natuurlijk vroeger als je je mechaniek wenst te vertroetelen ...
                          De computer van mijn Q5 (15.000km) duidt nog steeds 30.000km als streefdoel, maar ik zal niettemin olie en filter nu laten vervangen (0,4 l olieverbruik op 15.000km / 2,0 TDI)
                          Ik vervang de olie om de 15.000km.
                          Remblokken zijn vernieuwd na +/- 35.000km

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                            getuned of niet, de boordcomputer is normaliter in staat de periodiciteit van het onderhoud aan te passen aan de belasting (= effektief gebruik) van de wagen
                            officieel is de beurt op 30.000km, dit zou aan de hand van je boord computer aanwijzen dat je je wagen meer dan "gemiddeld" belast. Ik zou de aanwijzing van de computer volgen, rekening houdend met het feit dat full synthetic oliën vrij lang hun smeerkenmerken behouden.
                            Het mag natuurlijk vroeger als je je mechaniek wenst te vertroetelen ...
                            De computer van mijn Q5 (15.000km) duidt nog steeds 30.000km als streefdoel, maar ik zal niettemin olie en filter nu laten vervangen (0,4 l olieverbruik op 15.000km / 2,0 TDI)
                            Waarom zou je dat (extra kosten maken) doen.?
                            Toen m'n BC melding maakte van wat olietekort, ben ik gewoon wat gaan laten (gratis) bijvullen in de garage.
                            En me verder gehouden aan het onderhoudsinterval zoals de BC voorstelde. Tot nu (+ 92K km) toe al twee maal een gratis olie bijvulling gekregen.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door beltar Bekijk Berichten
                              Ik vervang de olie om de 15.000km.
                              Remblokken zijn vernieuwd na +/- 35.000km
                              Ik laat de olie vervangen om de 30.000km
                              BC geeft ook niet aan dat ik het vroeger zou moeten doen.
                              Er is nog nooit een navulling geweest, wanneer hij na 30.000km ( reeds 3 X ) binnen gaat voor een onderhoud staat het niveau nog steeds op max.
                              Schijven of remmen zijn ook nog niet vervangen ( + 90.000km ) en de remblokken zien er nog altijd lekker vet uit .
                              Der scheelt precies iets met mijne rijstijl

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                                Ging het lampje aan of schuurden ze?
                                Ze waren versleten tot net voor het slijtcontactje in de remblok.
                                Ik vindt trouwens dat je het gewoon voelt wanneer het beste er af is.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                                  Ik laat de olie vervangen om de 30.000km
                                  BC geeft ook niet aan dat ik het vroeger zou moeten doen.
                                  Er is nog nooit een navulling geweest, wanneer hij na 30.000km ( reeds 3 X ) binnen gaat voor een onderhoud staat het niveau nog steeds op max.
                                  Schijven of remmen zijn ook nog niet vervangen ( + 90.000km ) en de remblokken zien er nog altijd lekker vet uit .
                                  Der scheelt precies iets met mijne rijstijl
                                  Dat komt er van als je teveel rechtdoor rijdt.

                                  Comment


                                  • weet hier iemand of er bij de facelift een nieuwe 3.0tdi twinturbo uitkomt zoals bij bmw?

                                    Comment


                                    • vandaag is de auto binnen geweest voor de 60.000km beurt.
                                      totale kosten 480 euro
                                      de remblokken en de banden waren goed

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                        getuned of niet, de boordcomputer is normaliter in staat de periodiciteit van het onderhoud aan te passen aan de belasting (= effektief gebruik) van de wagen
                                        officieel is de beurt op 30.000km, dit zou aan de hand van je boord computer aanwijzen dat je je wagen meer dan "gemiddeld" belast. Ik zou de aanwijzing van de computer volgen, rekening houdend met het feit dat full synthetic oliën vrij lang hun smeerkenmerken behouden.
                                        Het mag natuurlijk vroeger als je je mechaniek wenst te vertroetelen ...
                                        De computer van mijn Q5 (15.000km) duidt nog steeds 30.000km als streefdoel, maar ik zal niettemin olie en filter nu laten vervangen (0,4 l olieverbruik op 15.000km / 2,0 TDI)
                                        Dat is bij BMW, niet bij Audi. De 2.7tdi verbruikt geen demp olie, mijn 1.9tdi in de A4 wel

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door doc29 Bekijk Berichten
                                          vandaag is de auto binnen geweest voor de 60.000km beurt.
                                          totale kosten 480 euro
                                          de remblokken en de banden waren goed
                                          Amai,het is bijna voor niets.
                                          Wat is er juist aan gebeurd?
                                          Luchtfilter,bougies,remolie is pas op 90.000Km.
                                          Enkel olie,oliefilter en pollenfilter zou nu moeten vervangen worden en dat is dan 480€.
                                          Dat is rap verdiend denk ik dan.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X