Eindelijk officieel: de Rolls-Royce Ghost.
De Rolls-Royce Ghost, een auto van superlatieven en ongekende luxe. Vervaardigd uit alleen de beste materialen en met maar liefst 20 dagen bouwtijd is dit een uniek stukje vakwerk dat de autobranche nog maar nauwelijks kent.
Rolls-Royce heeft ons lange tijd in spanning gelaten. De komst van een nieuw model is in dit soort gevallen altijd een zeer bijzondere gebeurtenis. De Britten hebben ons dan ook al jarenlang opgewarmd voor zijn komst. In het najaar van 2006 kondige men op de Autosalon van Parijs al aan met een kleiner model te komen. Maar daarna bleef het lange tijd stil. Pas in het voorjaar van 2008 kregen we dankzij een aantal schetsen een concreter voorproefje. Daarbij werd tevens aangekondigd dat de auto een informeler design zal krijgen dan de Phantom en er bovendien veel meer nadruk op de rij-eigenschappen zal liggen. Toen de eerste prototypes op begonnen te duiken liet Rolls-Royce ons kennismaken met de conceptcar 200EX. En eigenlijk begon daarmee de periode van teasen pas echt. In de maanden die daarop volgden liet Rolls-Royce steeds iets meer informatie los over de Ghost.
Exterieur
Ondanks dat we het al zo goed als zeker wisten bevestigt Rolls-Royce zelf ook nog eens dat de 200EX zo goed ontvangen is dat men aan het productiemodel ook bijna niets meer heeft veranderd. En laten we eerlijk zijn, de Ghost is toch ook een fantastische verschijning? Inspiratie heeft het designteam ontleend aan moderne meubelen, architectuur en luxueuze jachten, waarbij de historie van Rolls-Royce uiteraard niet uit het oog verloren is. Bijzonder aan de Ghost is de mogelijkheid om de motorkap, grille en A-stijl in Silver Satin te laten uitvoeren.
Luxe van het hoogste niveau
Net als de Phantom beschikt ook de Ghost over zogenaamde suïcide-deuren. Wanneer eenmaal achterin is gestapt kunnen deze met een druk op de knop gesloten worden waarna met volle teugen kan worden genoten van de weelde en het comfort aan boord. Leer, hout en chroom, van uiteraard alleen de hoogte kwaliteit, sieren het binnenste van de Ghost. Zitten kan op een zogenaamde ´lounge bank´, maar er kan optioneel ook worden gekozen voor twee afzonderlijke stoelen. Die zijn in dat geval ook voorzien van massagefuncties, ventilatie en verwarming. Rolls-Royce laat weten dat de Ghost dan ruim 40 cm korter is dan een Phantom, het interieur biedt nagenoeg dezelfde ruimte. Terwijl je voeten steeds verder wegzakken in het dikke lamswollen tapijt wordt het entertainmentsysteem opgestart. Twee grote beeldschermen (kantelbaar) zijn bevestigd in de achterzijde van de voorstoelen en herbergen diverse mediafuncties. Bedienen kan met een uitgebreid paneel tussen de stoelen in. En wie zin heeft in een glas koude champagne wordt daarbij op zijn wenken bedient. Ja, luxe en comfort ontbreekt het niet aan. Regent het? In de voorportieren zit een paraplu verwerkt. Heb je het te warm of te koud? De climate control beschikt over maar liefst vier zones. En wil je je drankje neerzetten? Naast diverse bekerhouders is er ook een met hout gefineerd picknicktabeltje in de voorstoelen geintegreerd. De klanken van je favoriete CD klinken ongetwijfeld subliem. Maar liefst 16 speakers en twee subwoofers worden door een tienkanaals versterker aangestuurd en zorgen voor heerlijke klanken binnenin.
6.6 liter twin-turbo V12
Rolls-Royce wil met de Ghost een andere doelgroep bedienen. En volgens de Britten is het heel belangrijk dat er daarbij meer nadruk komt te liggen op de rij-eigenschappen. De Ghost is dan ook de eerste Rolls-Royce die meer op de bestuurder is gericht dan ooit tevoren. Het is bovendien de snelste Rolls-Royce ooit. Onder de indrukwekkende motorkap ligt een hagelnieuwe 6.6 liter twin-turbo V12 met een vermogen van 563 pk. Het evenzo indrukwekkende koppel van 780 Nm komt al bij 1.500 tpm volledig vrij. Indrukwekkende waardes die resulteren in een 0-100 km/h sprint in 4,7 seconden en een topsnelheid van 250 km/h (begrensd). En dat voor een auto van 5.399 mm lengte en een gewicht van 2.435 kg. De krachten van de twaalfcilinder krachtbron worden overgebracht op de achterwielen via een automaat met maar liefst acht verzetten. En omdat we het allemaal zo belangrijk vinden tegenwoordig: de Ghost verbruikt 13,6 l/100 km en stoot 317 g/km uit.
Luchtbed
De Ghost rijdt op een bed van lucht, aldus Rolls-Royce. De double wishbone voorwielophanging en de multi-link achterwielophanging werken samen met luchtvering en elektronisch variabele dempers. Die zijn volgens Rolls-Royce zo nauwkeurig dat ze kunnen merken als je gaat verzitten in je stoel. Vervolgens passen ze zich daar ook nog eens op aan waardoor de comfort en dynamiek altijd in perfecte balans zijn. Een meer bestuurder georienteerde auto als de Ghost doet, zeker in dit segment, ook de nodige features verwachten. En daarin stelt Rolls-Royce ons niet teleur. Inparkeren wordt kinderspel dankzij rondom de auto gemonteerde camera´s, Night Vision zorgt voor het herkennen van gevaar in het donker en een Head-up display laat de snelheid en instructies van het navigatiesysteem op de voorruit zien. Behalve dat is er een High Beam Assist (grootlichtassistent), Lane Departure Warning systeem en een Active Cruise Control die in staat is om de auto geheel stil te zetten en weer te laten wegrijden. Sterker nog, het systeem houdt rekening met bochten en past daarop de snelheid aan als het comfort in het gedrang dreigt te komen (Curve Speed Limiter).
Bron: autowereld
</H1>
De Rolls-Royce Ghost, een auto van superlatieven en ongekende luxe. Vervaardigd uit alleen de beste materialen en met maar liefst 20 dagen bouwtijd is dit een uniek stukje vakwerk dat de autobranche nog maar nauwelijks kent.
Rolls-Royce heeft ons lange tijd in spanning gelaten. De komst van een nieuw model is in dit soort gevallen altijd een zeer bijzondere gebeurtenis. De Britten hebben ons dan ook al jarenlang opgewarmd voor zijn komst. In het najaar van 2006 kondige men op de Autosalon van Parijs al aan met een kleiner model te komen. Maar daarna bleef het lange tijd stil. Pas in het voorjaar van 2008 kregen we dankzij een aantal schetsen een concreter voorproefje. Daarbij werd tevens aangekondigd dat de auto een informeler design zal krijgen dan de Phantom en er bovendien veel meer nadruk op de rij-eigenschappen zal liggen. Toen de eerste prototypes op begonnen te duiken liet Rolls-Royce ons kennismaken met de conceptcar 200EX. En eigenlijk begon daarmee de periode van teasen pas echt. In de maanden die daarop volgden liet Rolls-Royce steeds iets meer informatie los over de Ghost.
Exterieur
Ondanks dat we het al zo goed als zeker wisten bevestigt Rolls-Royce zelf ook nog eens dat de 200EX zo goed ontvangen is dat men aan het productiemodel ook bijna niets meer heeft veranderd. En laten we eerlijk zijn, de Ghost is toch ook een fantastische verschijning? Inspiratie heeft het designteam ontleend aan moderne meubelen, architectuur en luxueuze jachten, waarbij de historie van Rolls-Royce uiteraard niet uit het oog verloren is. Bijzonder aan de Ghost is de mogelijkheid om de motorkap, grille en A-stijl in Silver Satin te laten uitvoeren.
Luxe van het hoogste niveau
Net als de Phantom beschikt ook de Ghost over zogenaamde suïcide-deuren. Wanneer eenmaal achterin is gestapt kunnen deze met een druk op de knop gesloten worden waarna met volle teugen kan worden genoten van de weelde en het comfort aan boord. Leer, hout en chroom, van uiteraard alleen de hoogte kwaliteit, sieren het binnenste van de Ghost. Zitten kan op een zogenaamde ´lounge bank´, maar er kan optioneel ook worden gekozen voor twee afzonderlijke stoelen. Die zijn in dat geval ook voorzien van massagefuncties, ventilatie en verwarming. Rolls-Royce laat weten dat de Ghost dan ruim 40 cm korter is dan een Phantom, het interieur biedt nagenoeg dezelfde ruimte. Terwijl je voeten steeds verder wegzakken in het dikke lamswollen tapijt wordt het entertainmentsysteem opgestart. Twee grote beeldschermen (kantelbaar) zijn bevestigd in de achterzijde van de voorstoelen en herbergen diverse mediafuncties. Bedienen kan met een uitgebreid paneel tussen de stoelen in. En wie zin heeft in een glas koude champagne wordt daarbij op zijn wenken bedient. Ja, luxe en comfort ontbreekt het niet aan. Regent het? In de voorportieren zit een paraplu verwerkt. Heb je het te warm of te koud? De climate control beschikt over maar liefst vier zones. En wil je je drankje neerzetten? Naast diverse bekerhouders is er ook een met hout gefineerd picknicktabeltje in de voorstoelen geintegreerd. De klanken van je favoriete CD klinken ongetwijfeld subliem. Maar liefst 16 speakers en twee subwoofers worden door een tienkanaals versterker aangestuurd en zorgen voor heerlijke klanken binnenin.
6.6 liter twin-turbo V12
Rolls-Royce wil met de Ghost een andere doelgroep bedienen. En volgens de Britten is het heel belangrijk dat er daarbij meer nadruk komt te liggen op de rij-eigenschappen. De Ghost is dan ook de eerste Rolls-Royce die meer op de bestuurder is gericht dan ooit tevoren. Het is bovendien de snelste Rolls-Royce ooit. Onder de indrukwekkende motorkap ligt een hagelnieuwe 6.6 liter twin-turbo V12 met een vermogen van 563 pk. Het evenzo indrukwekkende koppel van 780 Nm komt al bij 1.500 tpm volledig vrij. Indrukwekkende waardes die resulteren in een 0-100 km/h sprint in 4,7 seconden en een topsnelheid van 250 km/h (begrensd). En dat voor een auto van 5.399 mm lengte en een gewicht van 2.435 kg. De krachten van de twaalfcilinder krachtbron worden overgebracht op de achterwielen via een automaat met maar liefst acht verzetten. En omdat we het allemaal zo belangrijk vinden tegenwoordig: de Ghost verbruikt 13,6 l/100 km en stoot 317 g/km uit.
Luchtbed
De Ghost rijdt op een bed van lucht, aldus Rolls-Royce. De double wishbone voorwielophanging en de multi-link achterwielophanging werken samen met luchtvering en elektronisch variabele dempers. Die zijn volgens Rolls-Royce zo nauwkeurig dat ze kunnen merken als je gaat verzitten in je stoel. Vervolgens passen ze zich daar ook nog eens op aan waardoor de comfort en dynamiek altijd in perfecte balans zijn. Een meer bestuurder georienteerde auto als de Ghost doet, zeker in dit segment, ook de nodige features verwachten. En daarin stelt Rolls-Royce ons niet teleur. Inparkeren wordt kinderspel dankzij rondom de auto gemonteerde camera´s, Night Vision zorgt voor het herkennen van gevaar in het donker en een Head-up display laat de snelheid en instructies van het navigatiesysteem op de voorruit zien. Behalve dat is er een High Beam Assist (grootlichtassistent), Lane Departure Warning systeem en een Active Cruise Control die in staat is om de auto geheel stil te zetten en weer te laten wegrijden. Sterker nog, het systeem houdt rekening met bochten en past daarop de snelheid aan als het comfort in het gedrang dreigt te komen (Curve Speed Limiter).
Bron: autowereld
</H1>
Comment