Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo C30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
    In vergelijking met directe concurrenten is de prijs van de C30 goed.
    Binnen zijn eigen merk is er mijns inziens inderdaad iets te weinig verschil/
    maar dat heb je bv. ook met de A3 versus A4

    Comment


    • Net in een C30 gezeten, k moet zeggen, fantastisch!!!

      Comment


      • Vandaag eindelijk testrit gemaakt met C30. (2.0D)

        Eerlijk gezegd geen onverdeeld succes.

        Veel positieve punten : goede geluiddemping van de motor- wind- rol geluiden.

        Zeer geschikt dus als autowegwagen.

        Leuke afwerking, besturing die zichzelf doet vergeten, niet te scherp, evenmin te wazig.

        zeer positief punt: besturing heeft nauwelijks last van putten en bulten en je houdt steeds je koers (was bij geteste C70 wel anders)

        Je stelt vast dat je een stuk sneller gaat dan je eigenlijk dacht.

        Motor is behoorlijk krachtig en mits in de juiste versnelling, nooit kracht tekort.

        Maar: toch wel onaangenaam verrast door de ophanging. Ik heb in de (mij bekende) wegen bulten ontdekt die ik nooit voordien had gevoeld.

        Weliswaar wordt alles niet echt keihard doorgegeven, er is een zeker rubber gevoel, maar niets ontgaat je.

        Het is dus een zeer harde schokdemping, die vanzelfsprekend voortreffelijk is voor de wegligging/stabiliteit van de wagen maar die eigenlijk wel vermoeiend werkt.

        Een vering moet zichzelf eigenlijk laten vergeten, wel met de C30 wordt je constant met je neus op de feiten (bulten) gedrukt.

        Op slechte weg vind ik het echt wel dramatisch (en zo zijn er veel in Vlaanderen - jammer genoeg), op gewone wegen is er geen probleem.

        Van het limousinegevoel van een V70 is zeker nergens sprake. (had ik ook niet verwacht)

        Ik moet wel toegeven dat de ophanging intrinsiek beter en degelijker aanvoelt dan deze van de V70 en de C30 is zeer superieur op het vlak van wegligging.

        Maar voor dagelijks gebruik heb ik zo mijn twijfels. Ik ben na 2 uur rijden uitgestapt met een pijnlijke rug. Ik heb eigenlijk ook nooit een goede rijhouding gevonden (zal wel aan mij liggen)

        Na mijn testrit met de C30 (205/50) ben ik overgestapt in mijn Focus 1 Trend (195/60), ook niet meteen een citroën DS.

        Eerlijk gezegd was deze op het vlak van rijcomfort een verademing, zij het op alle andere vlakken een duidelijke stap terug.

        Ik begin dus zeer zwaar te twijfelen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door koentjes Bekijk Berichten

          Weliswaar wordt alles niet echt keihard doorgegeven, er is een zeker rubber gevoel, maar niets ontgaat je.

          Het is dus een zeer harde schokdemping, die vanzelfsprekend voortreffelijk is voor de wegligging/stabiliteit van de wagen maar die eigenlijk wel vermoeiend werkt.

          Een vering moet zichzelf eigenlijk laten vergeten, wel met de C30 wordt je constant met je neus op de feiten (bulten) gedrukt.
          Was dat misschien een C30 met sportophanging?
          Je bent de eerste die ik hoor klagen over de (gewone) ophanging van de C30.

          Comment


          • Was wel degelijk de Dynamic ophanging (dus de gewone) met Conti 205/50 banden

            Comment


            • Ik heb dat in ieder geval zeker niet zo ervaren, maar elkeen heeft op dat vlak andere verwachtingen en eisen. Ik kom van een BMW '3 met M sportophanging en 18" (225/40 en 255/35), en ik vond de C30 met standaard Dynamic ophanging en 17" rubber eronder, eigenlijk vrij comfy. Ik heb nu niet echt de slechte wegen opgezocht, maar op de betere wegen vond ik 'm alleszins geen béétje te straf, het mag van mij zelfs wat strakker nog.

              Comment


              • Tiens, ik vond de ophanging nochthans héél comfortabel, zelfs iets té comfortabel naar mijn goesting dus daarom dat ik de sportophanging erbij ga nemen.
                Senna, Driven To Perfection

                Comment


                • Als Gta de ophanging niet meer dan"vrij" comfortabel vindt, komende van een regelrechte streetracer banden en ophangingscombinatie, is dat natuurlijk al veelzeggend.

                  Ik ben ook jong geweest en destijds nog met Escort XR3i en Primera GT gereden met bikkelharde ophangingen.

                  Nu heb ik minder last van mijn hormonen en ben eerder hedonistisch ingesteld, en mijn rug heeft ook genoeg van constante martelingen.

                  De C30 staat qua ophangingscomfort toch nog wel een eindje af van een doordeweekse berline (Passat, S60, Peugeot 407 e.d.) of van een even doordeweekse hatchback (Golf, Focus, 307 ed.) en laat mij nu net een niet doorweekse wagen zoeken met een doordweekse ophanging.

                  In de streek waar ik woon (het Gentse) zijn de slechte wegen legio en de C30 lust die niet echt.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door koentjes Bekijk Berichten
                    De C30 staat qua ophangingscomfort toch nog wel een eindje af van een doordeweekse berline (Passat, S60, Peugeot 407 e.d.) of van een even doordeweekse hatchback (Golf, Focus, 307 ed.) en laat mij nu net een niet doorweekse wagen zoeken met een doordweekse ophanging.
                    Het is natuurlijk jouw mening, maar ik vind die vergelijking van jou qua ophanging met een Golf en consoorten totaal niet kloppen. De C30 heeft een gemiddelde ophanging.

                    En ook nog : een C30 ga je toch niet vergelijken met grotere berlines.
                    Last edited by ; 20/12/2006, 00:39.

                    Comment


                    • De Autogids is teleurgesteld over de C30 D5 wegens de verouderde automaat

                      Comment


                      • Dat kan je ook zo stellen, 't is zeker niet de meest moderne bak, dat is een feit. Maar er valt mee te leven. Nog 'n geluk dat 'ie op comfort is afgestemd, en niet zo nerveus is als de oudere BMW 5-baks automaten.

                        Comment


                        • Kun je zo'n ding niet updaten via de computersturing zoals bij chiptuning?

                          Comment


                          • Sommige bakken laten dat toe op "relatief eenvoudige" manier. Maar ik denk dat de meeste massa-constructeurs daar geen kaas van gegeten hebben, laat staan dat ze 't toestaan.

                            En dan nog verander je enkel het "denken" van de bak, niet het "doen". Ik bedoel : je kan b.v. inprogrammeren dat 'ie in sport-stand niet opschakelt bij 't gas lossen tenzij wanneer je terug zacht gas geeft erna ... maar je kan de bak niet sneller doen schakelen, dat is teveel mechanisch bepaald.

                            Comment


                            • Hopelijk leggen ze die gerobotiseerde bak met dubbele koppeling van Ford hierin, in combinatie met de T5 en D5. Het zou hem goed doen...

                              Comment


                              • @ gTa; ik wil wel meeliften naar de nurburg in je dieselstoof, maar die 2 bakken diesel zijn er teveel aan

                                Comment


                                • Voor mij is het hoofdstuk C30 voorlopig afgesloten.

                                  Heb gisteren met mijn vrouw en zoon van 12 nog eens een testrit gemaakt.

                                  We waren het er alle drie over eens dat het binnen en buiten een heel mooie wagen is en ook puik afgewerkt.

                                  Mijn vrouw vond ook dat het rijgedrag heel goed was en de wagen echt leuk om rijden. Het ging om een C30 2.0D

                                  De motor viel trouwens heel goed mee, net zoals de versnellingsbak. Hoewel iedereen het erover eens was dat de vering wat stug was, zelfs vergeleken met de Focus trend met 195/60's, vonden we het uiteindelijk aanvaardbaar.

                                  De kleur werd gekozen (flint Grey), summum uitrusting, premium radio, navigatiesysteem en nog enkele opties.

                                  Enkel een proefritje met een V50 D5 (1 jaar oud - 15000 km) moest nog even de karakteristieken van de D5 motor in de kleine Volvo illustreren.

                                  Wat een ontgoocheling. Zo een kabaal heb ik al lang niet meer in een auto meegemaakt. De motor is werkelijk altijd aanwezig, gunt je geen moment rust.

                                  Bovendien is de sound om van het huilen, behalve als je echt stevig optrekt.

                                  Bij gewoon gebruik zijn er camionetten die veel beter klinken, en het nagelen is werkelijk altijd aanwezig, zelf met de bak in vrijloop.

                                  Ik begrijp echt niet dat ze zoiets vandaag nog op de markt durven brengen (vooropgesteld dat het in de C30 even erg is als in de V50.)

                                  Je hebt echt de indruk dat de motor niet geïsoleerd is.

                                  Mijn 5 jaar oude V70 met dezelfde bak is zeker ook geen schoolvoorbeeld van discretie, maar is aan om het even welke constante snelheid (zij het niet al te hoog) stil que motorgeluid.

                                  Bij de V50 stopte de kakafonie werkelijk niet.

                                  Daar waar de 2.0D echt aangenaam is en zich niet opdringt (en aan constante snelheden onhoorbaar is) is dit voor mij alleszins onaanvaardbaar.

                                  Ik haal echt geen 35000 EUR boven om met een constant ratelend voertuig opgezadeld te zitten.

                                  Het ergste was misschien nog het rijden aan 120 (of iets meer) veel sneller kon niet door enorm veel verkeer.

                                  Op dat ogenblik trilde de wagen dat het echt geen naam had.

                                  Natuurlijk kan men hopen dat Volvo bij de C30 betere motorsteunen aanwendt, betere isolatie aanbrengt.

                                  Enkele testen lijken alleszins niet in die richting te wijzen.

                                  Ik had mij alleszins niet aan zo'n débacle verwacht. Ik wist dat de D5 zich laat horen als je op zijn staart trapt (en in de V70 is dit een heel leuk geluid) maar zelfs bij het minste beetje belasting (optrekken als bomma) maakt de motor kabaal.

                                  Tot zover mijn wedervaren.

                                  Overigens, de V50 reed minder prettig, maar was duidelijk comfortabeler (zachter) hoewel hij met identieke wielen als de C30 was uitgerust en laag op zijn vering leek te staan (sportvering ?). De waarheid komt uit de kindermond en mijn zoon zei zelf spontaan dat de V50 zachter reed.

                                  Als er ooit een C30 D5 als testvoertuig beschikbaar komt (maar daar twijfel ik aan) wil ik nog wel een kansje wagen, maar de C30 zal toch drastisch beter moeten zijn dan de V50 die ik reed.

                                  Ik wil niet verhullen dat het met spijt is dat ik van de aankoop (voorlopig) afzie, want de wagen bekoort omwille van tal van aspecten, maar het bij de V50 vastgestelde kabaal past echt niet bij een premiumauto.

                                  Ik heb nog eventjes overwogen om dan toch nog maar eens een handgeschakelde 2.0 D te nemen, maar mijn herhaalde verzuchtingen dat ik de volgende keer toch echt een automaat zou nemen, hebben de bovenhand genomen (ik zit 80%van de tijd in stedelijke agglomeraties)

                                  Veel geluk aan de kopers van de C30, en de 2.0D lijkt me echt een aanrader. de 1.6 schijnt ook zeer de moeite te zijn voor mensen die niet echt op vermogen uit zijn.

                                  Comment


                                  • Ik vind de D5 echter wél lekker klinken voor een dieselmotor (in een V70 toch) !

                                    Moet je 's de 5-cilinder van MB horen, die klinkt pas erg... als je 'm in toeren jaagt, krijg je direct schrik omdat je denkt dat je 'm mishandelt aan 't gekrijs te horen.
                                    De D5 is aanwezig ja, maar 't geluid is toch niet van die aard dat je 'm liever niet hoort, vind ik. 't Onaangename, maar voor een turbodiesel quasi onvermijdelijke aan/uit-karakter vond ik bij de 2.0D overigens sterker aanwezig (maar V50 vs. V70 speelt daar natuurlijk ook een rol in).
                                    Last edited by sibi; 21/12/2006, 14:10.
                                    Life's too short. Not to. Live it.
                                    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                                      Ik vind de D5 echter wél lekker klinken voor een dieselmotor (in een V70 toch) !

                                      Moet je 's de 5-cilinder van MB horen, die klinkt pas erg... als je 'm in toeren jaagt, krijg je direct schrik omdat je denkt dat je 'm mishandelt aan 't gekrijs te horen.
                                      De D5 is aanwezig ja, maar 't geluid is toch niet van die aard dat je 'm liever niet hoort, vind ik. 't Onaangename, maar voor een turbodiesel quasi onvermijdelijke aan/uit-karakter vond ik bij de 2.0D overigens sterker aanwezig.
                                      Vind ik ook, maar er zijn blijkbaar tegenstanders van het optrekgeluid zoals 'koentjes' er een is.
                                      Mijn persoonlijke ervaring met het geluid van de D5 in de V50 is : heerlijk.
                                      Dat het "gewone" motorgeluid van de D5 ook nog kabaal is klasseer ik bij nonsens.

                                      Tot slot : het verhaal van "koentjes" in verband met de zeer slechte ophanging van de C30 wordt bijvoorbeeld ook in de detailtest van de Autogids nr. 709 nergens bevestigd, integendeel.

                                      Oorspronkelijk geplaatst door koentjes Bekijk Berichten
                                      Natuurlijk kan men hopen dat Volvo bij de C30 betere motorsteunen aanwendt, betere isolatie aanbrengt.
                                      Enkele testen lijken alleszins niet in die richting te wijzen.

                                      Welke testen dan?
                                      Last edited by ; 21/12/2006, 15:57.

                                      Comment


                                      • bron : autoweek

                                        Comment


                                        • De anderen zien er allemaal zo banaal uit naast die C30

                                          Comment

                                          Working...
                                          X