Oorspronkelijk geplaatst door Zero2
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Volvo C30
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenLet wel op dat Volvo niet dezelfde ambitie als BMW koestert hé.
Een Volvo is een degelijke, betrouwbare en veilige auto, die dynamisme en comfort proberen te koppelen.
BMW moet het echt hebben van het rijplezier. Ik ben er van overtuigd dat een Volvo beter afgewerkt is dan een Volvo. Om die rede vind ik dat een Volvo eerder te vergelijken is met Audi...
Je leest 't bijna altijd, ook in de laatste tests van de C30, dat de kleine Volvo's nog net niet de afwerkingskwaliteit en materiaalkwaliteit halen van een Benz C, BMW '3 of Audi A4.
Over de C30 zei men (ongeveer) : "... dat 'ie dus de premium hatchbacks in het vizier heeft, veeleer dan de Focus (waarmee 'ie 't chassis deelt) en diens directe concurrenten zoals Golf, Astra e.a., en dat 'ie dat door z'n naam en uitstraling wel 'es waar zou kunnen maken, al heeft 'ie op het vlak van aanvoelen, materiaalkeuzes en dergelijke, wel nog een achterstand ... 'ie zit een beetje tussen die twee klasses in."
Hardleerse Volvo-fans hier zullen dat waarschijnlijk willen ontkennen, maar ik vind dat héél erg goed de realiteit weergeven. Bij een C30/S40/V50 is b.v. in 't interieur meer knalharde, droge, goedkoop aanvoelende plastic te vinden dan in een BMW '3 (zéker dan in een BMW E46), alles onder het niveau van de armsteunen is eigenlijk van die aard. De bovenkant van 't dashboard is wel op "premium-niveau" (voor zover iets bestaat). Hier en daar zie je nog andere punten waardoor 'ie ook net niet 't niveau haalt van de anderen, b.v. een V50 zal door de afwerking van z'n handschoenkastje, grote delen van z'n interieurbekleding (vooral below elbow), de afwerking van bekerhouders, asbakjes, bekleding binnenin van 't berkvak in de armsteun, en dies meer ... nog altijd een achterstand houden op b.v. de A4, '3 en C.
Maar dat maken die auto's goed door hun prijs. Ze vallen inderdaad een beetje tussen twee klassen in : hun naam, betrouwbaarheid en grootte maken ze inderdaad premium-ish, terwijl er andere zaken zijn (platform, prijs, motorenaanbod, aankledings- en uitrustingsmogelijkheden) die ze dat niet maken. Tussen de twee in, dus, zoals je wel vaak leest en hoort.
Maar dat maakt ze niet slecht. Als er op prijsbewuste manier getest en geëvalueerd wordt, heeft een V50 b.v. alles in z'n mars om een A4/'3/C te kloppen op punten, net omdat dat premium label duur moet worden betaald.
Ik weet goed wat ik wil, en wat ik (met deze C30) koop. 't Is dus een érg bewuste keuze, en alhoewel sommigen 't misschien een stap achteruit noemen (en ze daar zelfs ten dele gelijk in hebben), ben ik dolblij en wil ik niks anders.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk BerichtenEen Mercedes ook
gTa koopt die C30 ook niet om circuits mee af te raggen of om andere auto's met 2 tienden van een seconde sneller af te zijn, hij koopt dat ding voor de uitstraling, imago, comfort (nuja, de automaat dan) en het romige 5 cilindergeluid
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIk denk dat je m'n redenering inzake het imago niet snapt. 't Gaat 'm niet dat ik niet wil geassocieerd worden met bepaalde mensen die ook met zo'n auto rijden, 't gaat 'm om de uitstraling in m'n job. Een knalblauwe BMW met spoilers rondom en geschoeid op vette velgen, komt voor velen een beetje te duur/wow/patserig/... over. Een Volvo heeft in my line of work simpelweg een beter imago. Punt uit.
Overigens straf ik mezelf geenszins, ik zou gráág met zo'n Volvo rijden, liever dan met een nieuwe 320d touring, want die ligt me gewoon niet qua looks, zeker ook binnenin niet.
En tot slot heb je 't tweede deel van m'n redenering ook compleet niet begrepen. Met deze C30 D5 die slechts een kleine hap uit m'n autobudget neemt, kan ik "sparen" om binnen niet zo'n heel lange tijd een tweede auto erbij te nemen, die perfect dienst doet als weekendauto én trackday-racer. Ik ben 't immers beu om compromissen te moeten sluiten, m'n Babs rijdt (voor een serie-auto diesel/break simpelweg verbluffend op circuit ... maar vergeleken met écht circuitmateriaal is 't nog altijd maar hoogstens zozo).
Hey, ieder zijn keus he
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten320d : 8.3, en dat is dus sneller met een cylinder minderHeb je gelezen wat ik schreef?
Ten eerste is 0,2 seconden op een sprint niks, omdat de meeste chauffeurs op zo'n manier rijden dat je vaak met een auto die een dikke halve seconde trager is, toch sneller bent.
Ten tweede is die D5 een automaat, en die verliest dus vooral in 't begin van het sprintje enkele tienden van een seconde. Eens op dreef verliest 'ie niks meer.
Ik sprint nooit. 't Enige wat ik wil is dat 'ie, liefst zonder zelf te hoeven schakelen, als een speer herneemt tussen pakweg 80 en 200 per uur (de snelheden waar ik 't meest aan rijd).
Met een standaard 320d rijd je slechts héél marginaal weg van een standaard V50 2.0D op de autostrade. De C30 D5 Geartronic mag dan op 't spintje niet veel sneller zijn dan een V50 2.0D, een V50 D5 Geartronic is (eens gelanceerd) duidelijk vlotter dan z'n 2-liter broer.
Een C30 D5 Geartronic zal dus (en dat zeg ik uit deductieve ondervinding) geen vrees moeten hebben van een 120d op de autostrade. Geen van beide zal van de ander wegrijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenOverweeg ik ook sterk, alleen ... door de spots die op die auto zitten daar, lijkt het lichter dan het in werkelijkheid is. Ik zou 't es moeten zien in daglicht, zonder spots op.
'k Ben ook wel duidelijk meer te vinden voor een zwart interieur met enkel het leder (zetels + deuren) in een lichte kleur, dan voor het grijze/zwarte tweetonige interieur, met dan daarin nog 'es het calciet. Alhoewel ik 't ook niet mis vind, 't moet gezegd.
daar komt nooit iets anders in die zijn garage dan BMW
maarre het moet gezegt je keuze doet velen watertanden hoor ...
dienen C30 word een frisse verschijning in ons straatbeeld
en dat kleur is prachtig in real life zunne gTa
kheb mij daar bij de volvo dealer in een paar lederen interieurkes gezet en het moet gezegt de kwaliteit van volvo leder voelt zachter/beter aan dan het leder van BMW
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenToch zal de D5 een voller gevoel geven bij het rijden...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk BerichtenJaja, ik herinner mij wel uw vroegere posts ... en toch is mijn redenering nog steeds correct : omdat andere mensen dat patserig vinden, mag je daar niet mee rijden, want dan ben je zelf een patser. Ik vind dat eerder jezelf straffen (vooral als je uzelf niet als patser beschouwd), maar .. het is idd niet relevant als je al om andere redenen een andere wagen kiest ...
Ik straf mezelf continu, want zat ik in de consulting of deed ik een (gelijkwaardig betaalde) desk job, dan reed ik al lang een Z4 Coupé of iets gelijkaardigs.
Ik doe veel baan, moet vaak in en uit de auto (en wil dus een automaat), en zit in een sector waar er érg snel vreemd gekeken wordt naar overmatige tekenen van luxe of rijkdom of wat dan ook. "Ne jonge snotter van 30 die met ons geld nen dikken BMW koopt..." ligt op véél mensen hun tong, en is niet positief voor m'n zaken.
Een collega van me (zelfde job, andere broodheer) hier in Izegem rijdt met een V50 Volvo rond, nadat 'ie vroeger BMW '5 reed. En 'ie wou een leuke auto voor in 't weekend, en 'ie heeft zich een Lotus Elise gekocht, omdat 'ie ondervonden heeft dat z'n Z3 2.8 van ervoor, veel teveel jalouzie en misnoegen opwekten bij z'n klanten.
Dus : makkelijke keuze.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichtenen ik die dacht dienen gTa is nen echten BMW freak
daar komt nooit iets anders in die zijn garage dan BMW
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
Ik straf mezelf continu, want zat ik in de consulting of deed ik een (gelijkwaardig betaalde) desk job, dan reed ik al lang een Z4 Coupé of iets gelijkaardigs.
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenKan jij eigenlijk lezen?Heb je gelezen wat ik schreef?
Ten eerste is 0,2 seconden op een sprint niks, omdat de meeste chauffeurs op zo'n manier rijden dat je vaak met een auto die een dikke halve seconde trager is, toch sneller bent.
Ten tweede is die D5 een automaat, en die verliest dus vooral in 't begin van het sprintje enkele tienden van een seconde. Eens op dreef verliest 'ie niks meer.
Ik sprint nooit. 't Enige wat ik wil is dat 'ie, liefst zonder zelf te hoeven schakelen, als een speer herneemt tussen pakweg 80 en 200 per uur (de snelheden waar ik 't meest aan rijd).
Met een standaard 320d rijd je slechts héél marginaal weg van een standaard V50 2.0D op de autostrade. De C30 D5 Geartronic mag dan op 't spintje niet veel sneller zijn dan een V50 2.0D, een V50 D5 Geartronic is (eens gelanceerd) duidelijk vlotter dan z'n 2-liter broer.
Een C30 D5 Geartronic zal dus (en dat zeg ik uit deductieve ondervinding) geen vrees moeten hebben van een 120d op de autostrade. Geen van beide zal van de ander wegrijden.
Jaja gTa, ik lees wat je schrijft (zelf al zijn het volle boterhammen), ik zeg enkel dat door dat kleine verschil, je niet kan beweren dat omwille van een cylinder meer, dat je ook eventjes alle 4-cylinders achter u kan laten.
OK, sound, dat is een gewonnen veldslag voor een 5 cylinder.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenEn m'n Spider dan, van enkele jaren terug?
en verkocht ja ?????????????????????????
kzit hier nog maar 1,5 jaar he op dit forum dus wist ik niet
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenVoilà .
Ik doe veel baan, moet vaak in en uit de auto (en wil dus een automaat), en zit in een sector waar er érg snel vreemd gekeken wordt naar overmatige tekenen van luxe of rijkdom of wat dan ook. "Ne jonge snotter van 30 die met ons geld nen dikken BMW koopt..." ligt op véél mensen hun tong, en is niet positief voor m'n zaken.
Een collega van me (zelfde job, andere broodheer) hier in Izegem rijdt met een V50 Volvo rond, nadat 'ie vroeger BMW '5 reed. En 'ie wou een leuke auto voor in 't weekend, en 'ie heeft zich een Lotus Elise gekocht, omdat 'ie ondervonden heeft dat z'n Z3 2.8 van ervoor, veel teveel jalouzie en misnoegen opwekten bij z'n klanten.
Dus : makkelijke keuze.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIn de kleine Volvo 340 Nm maar, dacht ik. Ben niet zeker, effe checken. Yep, 340 Nm.
Je kan 'm dus naast de beste 2-liters van 't moment zetten, qua vermogen (180pk) en koppel (340Nm). En 'ie klinkt zestien keer beter. Je moet er wél de extra tax voor over hebben. En dat heb ik zeer zeker ervoor over.
Door z'n grotere cilinderinhoud echter kan 'ie, zonder een hoger specifiek koppel te moeten gaan behalen, meer koppel (en vermogen) dan de 2-liters halen.
Comment
-
Inderdaad...
BIV €2500 is niet van de poes.
Dan is een 120d of een 320d wel een stuk goedkoper hé.
De herverkoop van deze C30 D5 zal ook niet zo eenvoudig zijn...OO 00 OO
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenInderdaad...
BIV €2500 is niet van de poes.
Dan is een 120d of een 320d wel een stuk goedkoper hé.
De herverkoop van deze C30 D5 zal ook niet zo eenvoudig zijn...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk BerichtenDe BIV van de C30 D5 bedraagt geen €2500, wel €1239...OO 00 OO
Comment
Comment