Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Da's dan inderdaad eerder teleurstellend. Die 550d heeft standaad xDrive, dus in realiteit zal die niet sneller zijn dan een 535d. Je zou verwachten dat ze met het getal "50" in de typering richting de 400 zouden gaan...
M'n kop eraf als 'ie niet méér krijgt dan dat ... het verschil is gewoon te klein, denk ik.
Moet inderdaad richting de 400 gaan. 130pk/liter ... ongelooflijk. Waar is de tijd dat we met de 3 liter diesel van BMW aan 163 pk zaten.
Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
Welja, dat was een Belgische teruggetunede versie. De eerste 3-liter had 184pk als ik me niet vergis, yep.
En inderdaad: je zou je toch geleidelijk aan vragen beginnen stellen bij de betrouwbaarheid van zo'n motoren. Men pusht diesel de richting in die eigenlijk idealiter door benzinemotoren moet worden bediend: veel vermogen, groter toerentalbereik, topprestaties. Maar alle tricks die dat mogelijk maken (hypergesofisticeerde inspuitsystemen en drukvulling) maakt het allemaal technisch twijfelachtig wat langeduurkwaliteit betreft, lijkt me.
Als je ziet hoe de 535i geprijsd staat tegenover de 535d (en vermoedelijk de 550d), dan zou ik toch beginnen twijfelen. Tegenover zo'n basic 550d heb je bijna een vol in de opties zittende 535i. Die tunen ze erg bedrijfszeker naar 380-390pk. Versnellingsbak kan dat perfect aan. Verbruikt dan wel meer (3-5 liter afhankelijk van het gebruik, meestal rond de 3 liter) en benzine blijft nog altijd duurder dan diesel ... maar je krijgt er een motorkarakter voor terug én een sound, die je bij de diesels moet missen.
Dieselmotoren lijken mij toch algemeen gezien betrouwbaarder dan benzinemotoren, zeker als je ook nog eens wilt chippen. Dieselblokken zijn berekend om een grotere druk aan te kunnen (heeft iets te maken met compressieverhouding ofzo, ik ben het alweer vergeten :p). Plus, ze draaien nog steeds minder toeren dan benzinemotoren en slijten dus minder.
Geef mij maar een gechipte 335d ipv een gechipte 335i bijvoorbeeld.
Toen ik de eerste foto's zag van de A6 had ik zoiets van 'wow'. Toen ik 'm in Brussel de eerste keer zag staan was ik nog meer onder de indruk. Nu 'm in de straat begint op te duiken, en ik er zelf al mee gereden heb, vind ik 'm eerder saai... 20" velgen zijn absoluut nodig om die saaiheid wat weg te krijgen.
Tegenwoordig zie je ook toch al veel pretty boring F10/F11 in het straatbeeld hoor.
Dieselmotoren lijken mij toch algemeen gezien betrouwbaarder dan benzinemotoren, zeker als je ook nog eens wilt chippen. Dieselblokken zijn berekend om een grotere druk aan te kunnen (heeft iets te maken met compressieverhouding ofzo, ik ben het alweer vergeten :p). Plus, ze draaien nog steeds minder toeren dan benzinemotoren en slijten dus minder.
Algemeen gezien, mjah. Maar al minder dan vroeger.
Vroeger kon je met een diesel honderdduizenden km rijden zonder zorgen, je wist dat die traagdraaiende motor met idd lage compressie, lage zuigersnelheden en simpele techniek (voorwervelkamer, indirecte inspuiting onder lage druk, ...) ver kon. Lage slijtage, relatief hoog rendement en betrouwbaar.
Da's nu iig niet meer zo. Veel diesels draaien hoge toeren (5.000 tpm voor een zelfontbrander is erg veel), en de gebruikte oplossingen zijn bij de topdiesels vaak hoogtechnologischer dan bij veel benzines. Alleen al die superhoge rechtstreekse inspuitsystemen zijn vaak een gevoelig item, en duur.
Zuiver wat betrouwbaarheid over langere termijn betreft, zou ik (voor hetzelfde vermogen) meer geld zetten op een 530i dan op een 530d. De benzine heeft hier dan 't voordeel dat 'ie z'n vermogen levert zonder drukvulling.
Zeker die topdiesels (wat specifiek vermogen betreft, vandaag al richting de 120 pk / liter namelijk) zou ik niet meteen meer vertrouwen zoals de diesels vroeger. Bijvoorbeeld zo'n 550d, gesteld dat die uit 3 liter 380 pk haalt, da's een specifiek vermogen van bijna 130 pk / liter, vermoedelijk een redline boven de 5.000 tpm, hightech turbo's en een inspuitsysteem dat bij 't minste defect (zware) kosten behoeft... Als de prijs identiek is aan die van een 550i, dan lijkt die laatste me alvast interessanter. Naast het verbruik zal alleen het Belgische taxsysteem nog 'n voordeel voor de 3-liter zijn. Maar de benzine heeft ook (zij het eerder subjectieve) voordelen.
Last time I checked komen er alvast véél meer gechipte 535d binnen voor revisies en herstellingen, dan dat er gechipte 335i binnenkomen. Maar er rijden in België misschien ook 1.000 keer zoveel 535d rond dan 335i... dus maybe we'll never know.
Tegenwoordig zie je ook toch al veel pretty boring F10/F11 in het straatbeeld hoor.
Tja... leasebak bij uitstek hé.
A6 zie (tov de F1X) je toch veel minder (looks?) maar is ook minder lang op de markt en de leveringstermijnen van audi is toch rap al 4 maanden tov 6 weken voor een beemerke
Welja, dat was een Belgische teruggetunede versie. De eerste 3-liter had 184pk als ik me niet vergis, yep.
En inderdaad: je zou je toch geleidelijk aan vragen beginnen stellen bij de betrouwbaarheid van zo'n motoren. Men pusht diesel de richting in die eigenlijk idealiter door benzinemotoren moet worden bediend: veel vermogen, groter toerentalbereik, topprestaties. Maar alle tricks die dat mogelijk maken (hypergesofisticeerde inspuitsystemen en drukvulling) maakt het allemaal technisch twijfelachtig wat langeduurkwaliteit betreft, lijkt me.
Als je ziet hoe de 535i geprijsd staat tegenover de 535d (en vermoedelijk de 550d), dan zou ik toch beginnen twijfelen. Tegenover zo'n basic 550d heb je bijna een vol in de opties zittende 535i. Die tunen ze erg bedrijfszeker naar 380-390pk. Versnellingsbak kan dat perfect aan. Verbruikt dan wel meer (3-5 liter afhankelijk van het gebruik, meestal rond de 3 liter) en benzine blijft nog altijd duurder dan diesel ... maar je krijgt er een motorkarakter voor terug én een sound, die je bij de diesels moet missen.
Ik ga geen semantische discussie voeren over motorkarakter (want daar ben ik hevige benzine fan) maar van de sound .. wel die stelling zou ik ni meer zo durven maken eerlijk gezegd als je dit filmpke van de nieuwe A6 (vermoedelijk de 313p versie)
Ik vond de sound op dat filmpje eerlijk gezegd (om vriendelijk te blijven) vreemd. Zou die graag 'es live horen. Die hoge inspuitdrukken en hightech turbo's doen de sound geen goed (geen diesel klinkt mooier dan een gezapige zescilinder in lijn van een decennium terug, imo).
Ik was alleszins niet wild van die sound, dus, en vond b.v. een gewone 3.0 TDI 240 met sportuitlaat véél knapper klinken. Die nieuwe klinkt erg kunstmatig en onnatuurlijk.
Maar misschien is die soundtuning middels "luidspreker" in de uitlaatlijn wel de toekomst, en gaan we 't binnen een paar jaar helemaal verleerd zijn van adhv de sound de motor te kunnen herkennen...
Edit: OOPS, ik trek m'n woorden terug, is niet die video die ik al gezien had, maar een andere (een witte op DUitse platen die wegrijdt van een privé-woonst op een heuveltje oid, kort videootje van een 15 seconden ofzo), daarop klonk 'ie niet mooi vond ik. Hierop wel.
Anderzijds ... een 535i met een (niet zichtbaar maar wel hoorbaar) aftermarket setje Supersprints of Eisenmanns ... waardoor 'ie bij 't gas lossen lekker gorgelt en een échte (niet getweakte) benzinesound op je los laat ... hmmm.
Maar diesels kunnen idd lekker klinken. De mooist klinkende diesel die ik ken is de 330d van Nicolas B., da's echt gek hoe melodieus die klinkt. En op die video klinkt de uitlaatsound van die 3.0 TTDI 313 alvast ook goed, het geluid binnenin blijft zoals we 't gewoon zijn lijkt me.
Dat is ook zo, maar ik vind een standaard F10 mooier dan een standaard A6.
Heb je gelijk in.
Het eerste jaar is een nieuw model nog redelijk exclusief, en zijn kopers dikwijls liefhebbers die zich eens goed laten gaan in de optielijst.
Een keer de leasingarmada eraan komt varen is het meestal gedaan met de exclusiviteit.
Noch een BMW 5, een Audi A6 of een Mercedes E zijn exclusieve wagens. Je ziet ze bij wijze van spreken op elke hoek en kant van de straat. Als je dus graag met een exclusieve wagen rijdt kan je beter wat anders kopen. Wel neemt dat niet weg dat ze verdomd lekker rijden.
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Ik ga geen semantische discussie voeren over motorkarakter (want daar ben ik hevige benzine fan) maar van de sound .. wel die stelling zou ik ni meer zo durven maken eerlijk gezegd als je dit filmpke van de nieuwe A6 (vermoedelijk de 313p versie)
Ik vond de sound op dat filmpje eerlijk gezegd (om vriendelijk te blijven) vreemd. Zou die graag 'es live horen. Die hoge inspuitdrukken en hightech turbo's doen de sound geen goed (geen diesel klinkt mooier dan een gezapige zescilinder in lijn van een decennium terug, imo).
Ik was alleszins niet wild van die sound, dus, en vond b.v. een gewone 3.0 TDI 240 met sportuitlaat véél knapper klinken. Die nieuwe klinkt erg kunstmatig en onnatuurlijk.
Maar misschien is die soundtuning middels "luidspreker" in de uitlaatlijn wel de toekomst, en gaan we 't binnen een paar jaar helemaal verleerd zijn van adhv de sound de motor te kunnen herkennen...
De A6 3.0l biturbo heeft al een ingebouwde "luidspreker" in de uitlaat hé
Reporter: Wat is Uw specialiteit binnen het Audi/Bmw/Mercedes-huis aub? Sound-technieker mijnheer!
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Anderzijds ... een 535i met een (niet zichtbaar maar wel hoorbaar) aftermarket setje Supersprints of Eisenmanns ... waardoor 'ie bij 't gas lossen lekker gorgelt en een échte (niet getweakte) benzinesound op je los laat ... hmmm.
Maar diesels kunnen idd lekker klinken. De mooist klinkende diesel die ik ken is de 330d van Nicolas B., da's echt gek hoe melodieus die klinkt. En op die video klinkt de uitlaatsound van die 3.0 TTDI 313 alvast ook goed, het geluid binnenin blijft zoals we 't gewoon zijn lijkt me.
a5 3.0tdi met milltek...zeker weten beste dieselsound
Comment