Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 5-reeks berline F10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
    Ivm die voorstelling op het autosalon van de nieuwe 5 ...

    Ik was toch van plan om naar het autosalon tegaan en kreeg van mijn verdeler de kans om mij in te schrijven om daar de nieuwe 5 te zien achter gesloten deuren , ik begrijp niet wat daar zo stom aan is om dit aanbod aan te nemen
    Ik was ook van plan naar het salon te gaan om de nieuwe 5 te gaan bekijken,maar die zal er dus niet te bekijken zijn als ge geen pasje of zo hebt?(mijn 5 is nu 2jaar en zou het verschil eens willen zien hebben,en wie weet wat er zou van kunnen komen)maar als ze bij BMW vinden dat ge de5reeks niet mag zien waar gaat dat naar toe?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door meire Bekijk Berichten
      Ik was ook van plan naar het salon te gaan om de nieuwe 5 te gaan bekijken,maar die zal er dus niet te bekijken zijn als ge geen pasje of zo hebt?(mijn 5 is nu 2jaar en zou het verschil eens willen zien hebben,en wie weet wat er zou van kunnen komen)maar als ze bij BMW vinden dat ge de5reeks niet mag zien waar gaat dat naar toe?
      Naar uw dealer gaan en vragen of er nog een plaatsje vrij is ergens ?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
        Mja mij overtuig je niet echt. Met confort zetels vb bedoel ik dat het een verschil maakt in hoe het interieur eruit ziet als algemene aankleding en indruk maar dan meer naar design toe en easy on the eye /aangenaam vertoeven in de auto. Als je alléén spreekt van runflats en kraakjes: beiden ontbreken nagenoeg bij mij in de facelift. Ik onderscheid weinig onderscheid tussen plastiek van nu en plastiek van 1O jaar geleden en ik vind dat de E60 een pak beter rijd dan mijn vorige 5 series en het een veel betere auto is, nu ja zal weer aan mij liggen

        Wat in mijn ogen meer logisch is dat er inderdaad minder onderscheid is tussen de 5 en zijn concurrenten maar ik denk dat de anderen gewoon meer voorruit zijn gegaan.
        Dat laatste is inderdaad (deels) waar ik op doel.

        Voor de rest heb ik de indruk dat je met iets anders in je hoofd zit, iets dat minder "meetbaar" is, maar eerder een gevoel. "Graag toeven in", en zo. En dan heb je uiteraard gelijk, want dat is puur persoonlijk.

        Wat ik doe/deed hier, is de bouw-, assemblage- en materiaalkwaliteit vergelijken van het model in de markt in die tijd (dus de E60 versus E-klasse en A6 e.a. van dezelfde periode, de E39 ook tegen de E en A6 van toen, enzovoort). Niks "aangenaam toeven in", maar technischer, "meetbaar". Toen was de E39 de meest kwalitatieve auto, de E60 is dat in mijn ogen niet, in zijn klasse.

        En ik ging er uiteraard van uit dat iedereen wel incalculeerde dat elke nieuwe generatie auto per definitie beter rijdt. Dat telde dus niet mee in mijn betoog, integendeel : wat ik neerschreef maakt daar zelfs abstractie van (want enkel zo vergelijk je correct de huidige generatie met de vorige : alles in zijn tijd).

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door E61 Bekijk Berichten
          @ gTa:

          Da's een heel betoog over de kwaliteit van de interieurs van tegenwoordig.
          Ik ben wel met je eens dat het interieur van een E60 op enkele punten beter had gekund, tóch vind ik het wel het best afgewerkte interieur in z'n klasse.
          Ik ben ook iemand die zeer kritisch kijkt naar interieurafwerking en materiaalgebruik.
          En ik vind dat juist Audi daarbij door de mand valt.
          Ik heb ze op de laatste AutoRai nog eens goed met elkaar vergeleken, en daarbij viel op dat juist Audi in de A4, A5, Q5 en A6 veel hard plastic gebruikt.
          Tik maar eens tegen de klep van het dashboardkastje van de A6, of de onderste delen van de portierbekleding, dat is gewoon hard plastic met een reliefje erin.
          Bij de BMW E60 is dat absoluut niet zo. Daar vindt je op deze plaatsen zacht aanvoelende kunststof, waar je je duim in weg kunt drukken. Ook bij de Mercedes E-Klasse voelen de kunststoffen hoogwaardiger aan dan in de A6.
          Bij de C-Klasse echter is het bedroevend slecht. Daar vind je juist heel veel harde kunststoffen, vooral op de portieren. Ik neem aan dat daar met de aanstaande facelift wel verandering in zal komen.
          Dat laatste is zeker waar, maar toen ik dat hier (in 't lang en in 't breed, ik ben immers wie ik ben ) neerpende, werd ik door een aantal oogklep-Benzers afgeschoten als een leugenaar. Ik vind persoonlijk ook de C-klasse helemaal niet zo denderend inzake bouw- en materiaalkwaliteit, en ik heb ondertussen toch al een paar keer met die auto gereden en die indruk blijft. Deurpanelen in één geheel en uit hard en ruw plastic, goedkoop ratelende en weinig zorgvuldig gedesignde knoppen hier en daar (zoals die airco-wielen, dat voelt aan alsof 't uit een Amerikaans B-merk komt, ofzo), ... maar ik reken de C-klasse daar niet op af omdat het ook duidelijke gevolgen zijn van zware besparingsmaatregelen. Benz is niet de enige, en dan kan ik niet anders dan (in dit topic) verwijzen naar de interieurs van de "huidige" generatie BMW's, waar dat ook zeer goed zichtbaar is.
          Ik volg je zeker ten dele in je bewering dat de interieurkwaliteit van Audi-interieurs soms wat téveel bejubeld wordt. Wederom is dat wat onmiddelijk zicht- en tastbaar is inderdaad van erg goeie kwaliteit (tactiel + ook qua assemblage), al zijn er zelfs daar ook wel probleempjes zoals afbladderende softlaklaagjes, of snel affreus ogend fake alu e.d. (wederom, dat is bij veel andere merken helaas niet anders). Ga je wat beter kijken, dan zie je echter ook dat het bij Audi niet anders is dan bij Benz of BMW. Het voordeel is dat Audi erg knappe, door een zeer breed publiek als erg mooi ervaren interieurs maakt die een erg hoge first level kwaliteit hebben, en dat creëert op den duur (credits @ Audi, je moet 't maar doen en als 't lukt dan is dat "goed gedaan!") dat imago. Maar inderdaad, ook zij werken, zelfs in de grotere modellen, met gigantische lappen hard en ruw plastic, en snoeien zwaar in zaken die (naar mijn mening) de algemene kwaliteitsindruk een pak de hoogte in helpen (zoals bekleding van binnenkanten van kastjes en bergvakken, dempende systemen bij bewegende elementen zoals klepjes van asbakken of handschoenkastjes, langeduurkwaliteit van ornamenten zoals (fake) chroom of alu omrandingen van allerhande zaken, wegwerken van scharnieren en gootjes, ...).

          Ik ben (negatief) bevooroordeeld ten aanzien van de E60ev omdat ik z'n interieur echt niet mooi vindt, er zitten m.i. enkele gigantische designblunders in die, zelfs al worden ze wél in knappe materialen uitgevoerd, toch de algemene kwaliteitsindruk fnuiken. Zoals dat dashboard met (langs de zijde van de passagier) die "tussenlat" in plastic waar je (zelfs als je ze met leder bekleedt) altijd die naadjes blijft zien. En ik ben ook helemaal geen fan van die kartonledersoorten die her en der gebruikt worden om nog goedkopere plastic te verdoezelen, dan liever een degelijk en aangenaam aanvoelend plastic zoals het Recticel-dashboard in de E38/E39. Dat voelt m.i. aangenamer aan dan het minderwaardige, ruwe en harde "leder" dat wordt gebruikt.
          Dat het anders kan zie je b.v. bij Lexus : ook daar vind je (helaas) zaken die de kwaliteitsindruk erg hard inperken (zoals het reeds vroeger besproken jaren '80 microgolfovenklokje, of houtimitaat, enz.), maar als ze dan leder gebruiken, is het wél aangenaam aanvoelend leder. Zet je aan het stuur van een Lexus IS en neem het stuur vast : dat gevoel aan je handen krijg je nooit bij een Duitser (of het moet een Alpina zijn waar het stuur met Lavalina-leder is bekleed).

          't Is allemaal erg subjectief, uiteindelijk, en vooral ook erg theoretisch want we kunnen enkel achter de feiten aan zeiken. Persoonlijk vind ik het interieur van een A6 aangenamer toeven dan dat van een '5. De nieuwe E kan mij ook niet bekoren inzake interieurkwaliteit, omdat er teveel verschillend plastic wordt gebruikt (qua korrel, dikte, hardheid, kleur e.d.) waardoor het een beetje cheap gaat ogen, maar vooral omdat ik het een verschrikkelijk lelijk interieur vind (da's uiteraard puur persoonlijk). Ook de XF vind ik niet knap binnenin (nul Jaguar-feeling, binnenin heb ik altijd het gevoel in de nieuwe Hyundai Sonata te zitten, o.i.d.). Inzake interieurkwaliteit staat voor mij het buitenbeentje bovenaan, de Lexus GS, ook al laat die ook steekjes vallen (eerder typische zaken bij Oosterse voertuigen).

          Ik heb zaterdag nog 'es men kont in een '5 GT gezet, maar de tijd niet gehad om in detail 'es te gaan speuren. Bij de '7 heb ik dat wel al gedaan en 'k was positief verrast. Lijkt er dus op dat de nieuwe '5 alle troeven zal hebben om de lat op dat vlak weer wat hoger te leggen, in zijn klasse. Afwachten, echter...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            Dat laatste is zeker waar, maar toen ik dat hier (in 't lang en in 't breed, ik ben immers wie ik ben ) neerpende, werd ik door een aantal oogklep-Benzers afgeschoten als een leugenaar. Ik vind persoonlijk ook de C-klasse helemaal niet zo denderend inzake bouw- en materiaalkwaliteit, en ik heb ondertussen toch al een paar keer met die auto gereden en die indruk blijft. Deurpanelen in één geheel en uit hard en ruw plastic, goedkoop ratelende en weinig zorgvuldig gedesignde knoppen hier en daar (zoals die airco-wielen, dat voelt aan alsof 't uit een Amerikaans B-merk komt, ofzo), ... maar ik reken de C-klasse daar niet op af omdat het ook duidelijke gevolgen zijn van zware besparingsmaatregelen. Benz is niet de enige, en dan kan ik niet anders dan (in dit topic) verwijzen naar de interieurs van de "huidige" generatie BMW's, waar dat ook zeer goed zichtbaar is.
            Ik volg je zeker ten dele in je bewering dat de interieurkwaliteit van Audi-interieurs soms wat téveel bejubeld wordt. Wederom is dat wat onmiddelijk zicht- en tastbaar is inderdaad van erg goeie kwaliteit (tactiel + ook qua assemblage), al zijn er zelfs daar ook wel probleempjes zoals afbladderende softlaklaagjes, of snel affreus ogend fake alu e.d. (wederom, dat is bij veel andere merken helaas niet anders). Ga je wat beter kijken, dan zie je echter ook dat het bij Audi niet anders is dan bij Benz of BMW. Het voordeel is dat Audi erg knappe, door een zeer breed publiek als erg mooi ervaren interieurs maakt die een erg hoge first level kwaliteit hebben, en dat creëert op den duur (credits @ Audi, je moet 't maar doen en als 't lukt dan is dat "goed gedaan!") dat imago. Maar inderdaad, ook zij werken, zelfs in de grotere modellen, met gigantische lappen hard en ruw plastic, en snoeien zwaar in zaken die (naar mijn mening) de algemene kwaliteitsindruk een pak de hoogte in helpen (zoals bekleding van binnenkanten van kastjes en bergvakken, dempende systemen bij bewegende elementen zoals klepjes van asbakken of handschoenkastjes, langeduurkwaliteit van ornamenten zoals (fake) chroom of alu omrandingen van allerhande zaken, wegwerken van scharnieren en gootjes, ...).

            Ik ben (negatief) bevooroordeeld ten aanzien van de E60ev omdat ik z'n interieur echt niet mooi vindt, er zitten m.i. enkele gigantische designblunders in die, zelfs al worden ze wél in knappe materialen uitgevoerd, toch de algemene kwaliteitsindruk fnuiken. Zoals dat dashboard met (langs de zijde van de passagier) die "tussenlat" in plastic waar je (zelfs als je ze met leder bekleedt) altijd die naadjes blijft zien. En ik ben ook helemaal geen fan van die kartonledersoorten die her en der gebruikt worden om nog goedkopere plastic te verdoezelen, dan liever een degelijk en aangenaam aanvoelend plastic zoals het Recticel-dashboard in de E38/E39. Dat voelt m.i. aangenamer aan dan het minderwaardige, ruwe en harde "leder" dat wordt gebruikt.
            Dat het anders kan zie je b.v. bij Lexus : ook daar vind je (helaas) zaken die de kwaliteitsindruk erg hard inperken (zoals het reeds vroeger besproken jaren '80 microgolfovenklokje, of houtimitaat, enz.), maar als ze dan leder gebruiken, is het wél aangenaam aanvoelend leder. Zet je aan het stuur van een Lexus IS en neem het stuur vast : dat gevoel aan je handen krijg je nooit bij een Duitser (of het moet een Alpina zijn waar het stuur met Lavalina-leder is bekleed).

            't Is allemaal erg subjectief, uiteindelijk, en vooral ook erg theoretisch want we kunnen enkel achter de feiten aan zeiken. Persoonlijk vind ik het interieur van een A6 aangenamer toeven dan dat van een '5. De nieuwe E kan mij ook niet bekoren inzake interieurkwaliteit, omdat er teveel verschillend plastic wordt gebruikt (qua korrel, dikte, hardheid, kleur e.d.) waardoor het een beetje cheap gaat ogen, maar vooral omdat ik het een verschrikkelijk lelijk interieur vind (da's uiteraard puur persoonlijk). Ook de XF vind ik niet knap binnenin (nul Jaguar-feeling, binnenin heb ik altijd het gevoel in de nieuwe Hyundai Sonata te zitten, o.i.d.). Inzake interieurkwaliteit staat voor mij het buitenbeentje bovenaan, de Lexus GS, ook al laat die ook steekjes vallen (eerder typische zaken bij Oosterse voertuigen).

            Ik heb zaterdag nog 'es men kont in een '5 GT gezet, maar de tijd niet gehad om in detail 'es te gaan speuren. Bij de '7 heb ik dat wel al gedaan en 'k was positief verrast. Lijkt er dus op dat de nieuwe '5 alle troeven zal hebben om de lat op dat vlak weer wat hoger te leggen, in zijn klasse. Afwachten, echter...
            Om even bij de C toe te voegen, ik heb er 1, de materialen op zich blijven wel zoals ze waren bij aankoop (het pelt niet af). Wat ik wel vind is dat er tussen de nieuwe E en de C weinig verschil is, afwerking deuren bv, bij leder, geen plooien in de deuren, enz enz.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
              Om even bij de C toe te voegen, ik heb er 1, de materialen op zich blijven wel zoals ze waren bij aankoop (het pelt niet af). Wat ik wel vind is dat er tussen de nieuwe E en de C weinig verschil is, afwerking deuren bv, bij leder, geen plooien in de deuren, enz enz.
              Is dat niet vanaf bepaalde versies wel? (ik spreek nu over de E) Daar kan je toch bij de nieuwe ook dat mooie geplooide leder in de deuren krijgen? Misschien enkel maar bij de duurdere ledersoort, dan? Meende me zoiets te herinneren... maar 'k kan me vergissen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                Is dat niet vanaf bepaalde versies wel? (ik spreek nu over de E) Daar kan je toch bij de nieuwe ook dat mooie geplooide leder in de deuren krijgen? Misschien enkel maar bij de duurdere ledersoort, dan? Meende me zoiets te herinneren... maar 'k kan me vergissen.
                Misschien met nappa, ik weet het niet.
                Het probleem van afwerking is ook, dat het pas na enkele maanden/jaren zichtbaar is, ook bij de 5 zullen we moeten afwachten, ik volg het omdat de 5 met stip op 1 staat om de C binnen 2j te vervangen.
                Het ziet er althans stukken beter en kwalitatief uit.

                Comment


                • Ok in die uitleg kan ik me iets beter vinden, tenslotte weet ik niet echt hoe de auto geassembleerd is en met welke kwalitatieve technieken. Ik weet alléén dat ik er persoonlijk best tevreden mee ben en dat de layout van het interieur mij wel persoonlijk ligt. De afgeronden knoppen, die met een zeer aangenaam aanvoelde metaalachtig materiaal bekleed zijn, de bediening en toegankelijkheid en zichtbaarheid van de idrive elementen, de zit en stuurpossitie en bedieningen voelen bij mij allemaal zeer aangenaam aan maar dat is indeed subjektief.

                  Minpunten zijn indeed de dakota leder kwaliteit (snel afslijtende zijkant van de zetel bij instappen)en dat weegt vooral door bij u (gta) denk ik en je hebt absoluut een punt maar ik blijf me afvragen of het standaard audi of merc leder zoveel beter is (effe nappa buiten beschouwing gelaten want dat is best een dure optie)

                  Maar qua rijgevoel rijd de E60 beter dan al mijn vorige bmw's (uitgezonderd de M3 natuurlijk) en gezien de lichte moderne materialen die gebruikt zijn (alu componenten enzo) lijkt me dat ook logisch.
                  (ik heb geen runflats)

                  Doordat alle andere modellen zoals vb de passat wel een heel stuk opgeschoven zijn naar kwaliteit toe van de interieurs en weggedrag enz ware het misschien wel beter geweest als bmw dat gecounterd had met vb de navigatie prof en de EDC ophanging als standaard te maken bij de lancering omdat het ene toch heel ingrijpend de beleving van de wagen en het ander het weggedrag van de wagen toch heel ingrijpend een trapje hoger zetten maar allicht was het één en ander niet zo duur als de optielijst laat vermoeden als men het in grote hoeveelheden inbouwd naar prijs toe. Maar de optielijst was allicht dan teveel gezwakt en daar maken ze nog altijd procentueel de grootste winst op.
                  Last edited by ; 05/01/2010, 13:10.

                  Comment


                  • Ik volg je wel, hoor. Het blijven spijkers-op-laag-water discussies, in zekere zin, en uiteindelijk valt van de (hypothetische) meest perfecte auto ook iets te zeggen.

                    Voor mij is de nieuwe wind die door de BMW-interieurs waait alvast welkom. Ik vind die nieuwe stijl interieurs, die meer aansluit met wat we de voorbije 25 jaar hebben gezien (de E90/E60/E65-generatie uitgezonderd, dus), alvast duidelijk mooier.

                    Hopelijk is ook de algemene bouw- en afwerkingskwaliteit terug wat beter.


















                    Om m'n stelling te verduidelijken ('t wordt een hoop tekst, dus als ge genen tijd hebt -> skip it en lees het later eens ) : enkele voorbeelden in detail.
                    • Niet enkel de '1, maar ook de '3, '5 en '7 hadden bijvoorbeeld een pak kraakjes en piepjes en trilgeluidjes (soms maar na verloop van tijd) door besparingen op R&D én productie van alles wat er b.v. voor moet zorgen dat alle kabels in de auto goed en trillingsvrij vast zitten en blijven. Ik heb in mijn auto op wel 5 plaatsen zo'n erg licht maar toch hoorbaar trillinkje. Als ik er naar vraag bij de dealer, antwoordt men vaak dat het een erg verspreid probleem is, dat bij erg veel wagens voorkomt. Een aanduiding van het "gebrek" aan kwaliteit (en dus één van de redenen waarom ik dat hier zo verwoordde) is dat men geen weet heeft van de specifieke plaatsen waar het gebeurt : het kan overal zijn, en men moet echt via trial & error op zoek gaan. Het kan toch echt niet de bedoeling zijn dat je zelf dan nog 'es met ducktape alle kabels binnenin je deuren b.v. gaat vast tapen omdat de kleefstof die op de kabelhoezen hangt, na verloop van tijd los komt. Bij vroegere modellen (b.v. een E39) werd middels een "overvloed" aan mechanische verbindingen elke kabel strak vastgezet, en als er na verloop van tijd iets ging trillen dan zag je dat ook (gebroken kabelbindertje), en kon dat snel en met blijvend resultaat worden opgelost. Nu is dat helaas het geval niet meer.
                      Ik heb bij het erg grondig reinigen van onze auto's voor verkoop, al vaak de deurpanelen verwijderd (soms ook om 'es andere interieurlijsten te monteren), en het verschil nu en vroeger is zichtbaar. Nu worden in de geluidsisolerende "mat" die tussen het deurpaneel en de deur zelf zit, groefjes gegoten/gemaakt, waarin de kabels dienen te lopen. Kabels zitten enkel nog maar op bepaalde plaatsen vast. Voel je goed als je 't deurpaneel afneemt : vroeger moest je dat centimeter per centimeter doen en tegelijk alle kabelbinders uit hun bevestiging klikken (zoniet verhinderde al dat strak zittend kabelgedoe dat je 't paneel echt van de deur weg kon nemen), nu hoef je nauwelijks nog kabels los te halen, ze hangen doorgaans gekleefd in die gootjes in het soundproofing materiaal. En dat komt sneller los natuurlijk.
                    • Nog iets dat voor mij toch duidelijk wijst op (veel) minder zorg/tijd bij het ontwerpen, testen en produceren : op de zijdelingse (vast zittende) wang van de achterzetels (het gedeelte dat niet mee naar beneden klapt), zit tegen de niet zichtbare achterzijde een sticker met het onderdeelnummer en een barcode e.d. (zoals op zo goed als elk onderdeel). Die sticker zorgt bij veel BMW '1 voor lichte maar hoorbare krakgeluidjes (eerder het geluid dat je soms hebt als je je minimaal verzet in een lederen zetel of op een lederen stoel), door te wrijven tegen de tapijtbekleding van die wand waartegen dat gedeelte van de rugleuning dus met spannkoppen bevestigd zit. Op fora allerhande las ik van mensen die die stickers eraf hebben gehaald, en ook bij mij hielp het bij het terugdringen van het aantal piepjes en kraakjes.
                      Goed dat er zo'n oplossingen bestaan, maar ik ben van mening dat zo'n zaken bij een premiummerk gewoon niet mogen goedgekeurd worden voor productie...
                    • En er zijn er zo nog een pak. In de bekleding van de A-zuil rechts vooraan in mijn auto, b.v. : het onderste gedeelte zit niet vastgevezen in het dashboard maar "gespannen" zoals een batterijklepje van een elektrisch toestel. Vroeger zaten zo'n dingen met talloze vijzen vast, dat wordt nu tot een minimum herleid. En dat gaat logischerwijze op den duur speling vertonen. En dan krijg je zo'n klodden. Ook hiervoor is een huis-, tuin- en keukenoplossing, die 'k op enkele fora heb opgepikt, maar 'k moet 't nog doen.
                    • Nog eentje dat overblijft is het lichte plastickraakgeluid dat ontstaat als iemand in de voorzetel zit, waardoor de zijwangen van de zetelzitting (sportzetels) tegen de plastic omkleding van de zetelbasisduwen (daar waar de hendels zitten om je zetel te verstellen). Dat leder duwt dan tegen de rand, wat lichte kraakgeluiden teweegbrengt. Bij m'n E30 vroeger nog zat daar zo'n grote naad tussen dat er nooit contact zou zijn (plus in de zittingwang zat ook onder de bekleding en de padding een ijzeren stang, nu niet meer), en bij de E39 was de rand van die plastic bekleding van de zetelbasis zo afgerond én van minder ruw plastic dat dat contact nooit lawaai kon maken. Nu wel.
                    • Bij één van onze E60 '5 (een prefacelift) zorgde die "driedelige" dashboardbekleding rechts naast het navigatiescherm (die aparte strook die daar zo zichtbaar in geklikt zit) ook bij minimale torsie van het koetswerk voor erg stille maar voor 'n precies oor zeker hoorbare krakgeluidjes. Bij het eendelige dashboard van mijn E46 kon ziets alvast niet.
                    • Nog een mooi voorbeeld : als je de pinnen/pluggen vergelijkt waarme de interieurlijsten van de E46 en de E39 vast zitten in het dashboard, met die waarmee de interieurlijsten in een '1 of E90 '3 of E60 '5 vastitten, dan zie je ook meteen dat het zoveel niet meer mag kosten en dat het ook no way zo rock solid kan zitten als toen. De interieurlijsten zelf alleen al : bij de E46 heb je de toplaag (glanslak), waaronder een doorzichtige resinlaag zit van een halve millimeter, daaronder zit het flinterdunne houtlaagje (dat zijn "schellekes" die middels een soort "kaasschaaf" van een stuk boom worden gehaald, en dan voorzichtig in een harsbad op de houder worden gekleefd), en de houder van dat laagje fineer is een dun laagje plastic op een gegoten alu basis. De pinnen/pluggen waarmee je zo'n interieurlijst dus in het dashboard vast zet, zitten dus vast in die interieurlijst in een alu glijder. Die interieurlijsten wogen dus best wel wat (meer dan je zou verwachten), en waren echt stevig. De interieurlijsten van mijn '1 zien er (op de soort fineer na) identiek hetzelfde uit, maar ze wegen duidelijk minder en er zit dan ook geen alu meer in. De pinnetjes zijn een kwart kleiner, zijn van plastic (ipv alu) en zitten ook in plastic vast. Als je daar teveel aan begint te foefelen, rekt er wel 't één of 't ander uit, en zit daar voor eeuwig speling op.
                    • Vergelijk eens de bekleding van de interieurhemel van een E60 met een E39. In de nieuwste BMW's is dat een soort vlies, dat eigenlijk niet echt aangenaam aanvoelt en echt "kunststof-like" oogt. Bij de E39 en E38, ja zelfs bij de E46 had je nog echt een "stof" die tegen de interieurhemel hing, die aangenaam aanvoelt en er ook duidelijk mooier uit ziet.
                    • De korreling op het plastic van het interieur is nu bij elke BMW identiek : ze zitten in de mal ingegoten, en daarom is die korreling dus ook 100% uniform. Gecombineerd met het hardere schuimplastic waaruit de toplaag van zo'n dashboard wordt gemaakt (duw eens hard met je duim of vinger in/op het dashboard, ge kunt dat wat indrukken), geeft dat een veel goedkopere indruk dan de dashboards en deurpanelen van de generatie ervoor : daar had je dat fameuze (toen voor hen unieke) Recticel-procédé waarbij elk dashboard op het eind nog een dubbele laag "vlies" op zich kreeg dat krimpt en zich dus rond alle vormen zet, en dat werd gegenereerd uit een machine die een "at random" korreling kon maken, waardoor elk dashboard van de E39 anders was : dat oogt qua korreling echt zoals leder (of lijkt er toch erg goed op), en komt een pak hoogwaardiger over.
                    • En als je dan toch de moeite neemt om nog 'es in een E38/E39 te kruipen : kijk eens binnenin de bergvakken in de deuren. Dat is prachtig bekleed met hetzelfde tapijt als de vloerbekleding. Als je een deur van een E38/E39 open ziet staan, valt dat op, en dat oogt toch verdorie prachtig. En als je erin grabbelt terwijl je aan 't rijden bent kom je geen plastic opstaande randjes tegen, of gaatjes waarin vijzen verzonken zitten, of naden van dat plastic. Nu is dat bij de '5 b.v. wel het geval. En dat knibbelt (voor mij toch) aan de algemene kwaliteitsindruk van de auto.
                    • Het plastic voor de pook en rond de airco-knoppen in de E38/E39/E53 was ook gewoon plastic met daarover een geshrinkte vlieslaag, die een soft touch eraan geeft. Ziet er 100% mat uit, en voelt echt aangenaam aan.
                      Je moest wel opletten met bepaalde chemische producten, ik heb 't ooit gepresteerd om een parfumflacon in het bakje voor de pook te leggen bij de E39 (daar waar de bekerhouders uit scharnieren), dat wat heeft gelekt en de alcohol in dat parfum heeft die vlieslaag aangetast en die is beginnen "schrompelen" waardoor er een netwerk van kleine opstaande plooitjes zichtbaar werd. 't Heeft dus ook nadelen... maar 't is wel schade door niet bedoeld gebruik natuurlijk. Vandaag zal een auto-interieur ook wel verdwijnen als je er salpeterzuur op kapt, denk ik.
                    • Doe eens het handschoenkastje van een E39 open, en daarna eentje van een E60. Qua geluid, vloeiendheid en demping van de beweging valt dan al meteen op in welke auto is bespaard, en in welke niet. De bekelding van de klep ook : behoorlijk verschil, alleen al om naar te kijken.
                    • Nog een duidelijk voelbaar voorbeeld : de touch & feel van de antennes op de stuurkolom (knipperlichten, ruitenwissers e.d.) Met de huidige generatie (E90ev, E60ev) is die wat mij betreft alvast behoorlijk achteruit gegaan. Niet dat het brol is, maar 't is toch minder vergeleken met de generatie ervoor.
                    • ...
                    En zo kan ik nog 'n eind doorgaan.... helaas. Ik heb het dus niet zozeer op "met comfortzetels en navi is de kwaliteit binnenin toch goed", maar echt op de afwerking, de materiaalkeuzes, de tijd (en geld) die is geïnvesteerd in de R&D en het uitgebreid testen, enzovoort.
                    Dat zijn allemaal dingen waaraan je duidelijk ziet dat er zwaar wordt beknibbeld op zo'n zaken, en dat vertroebelt de kwaliteitsindruk behoorlijk hard. En al die zaken (en ik heb ze hier vérre van allemaal opgesomd) maken dat ik - voor mij althans - stel dat de algemene kwaliteitsindruk van de huidige generatie BMW's achteruit is gegaan. En eerlijk? Een beetje objectieve toeschouwer/gebruiker/eigenaar/... moet dat eigenlijk, zonder dat men daarvoor die dingen moet lezen zoals hierboven, zélf toch wel merken en ervaren? Ik ben nu wel zeer gefocust op details, zeer gevoelig voor zo'n zaken en ik heb erg scherpe ogen en gevoelige vingertoppen, maar ik vind de algemene kwaliteitsindruk van een E90 b.v. voelbaar/zichtbaar minder dan die van de E46. En hetzelfde geldt voor de E60/E39, de E65/E38 enzovoort.
                    Als je dan de huidige BMW's met hun huidige concurrenten vergelijkt, en hetzelfde doet met de vorige generatie en hun concurrenten, dan is het een duidelijk andere situatie. En zo is de circel rond, want dat was wat ik eigenlijk van in het begin al wou zeggen.


                    Allez, tot de volgende.
                    Last edited by ; 05/01/2010, 15:23.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      bij bmw klagen ze over hun laatste fl
                      bij een benz zijn ze meestal blij
                      De toegewijde BMW-fan roemt en eert zijn merk erg vaak op het vlak van rijplezier, "ten nadele" van andere merken. Soms (en hoe langer hoe meer) onterecht, want de concurrentie wil ook plezierige auto's maken om mee te rijden en slaagt daar geregeld érg goed in.
                      Menig toegewijde Mercedes-fan houdt vandaag hard vast aan roemrijke en eervolle stellingen inzake comfort en afwerkingskwaliteit, "ten nadele" van andere merken. En dat is hoe langer hoe meer ook onterecht. Omdat andere merken ook comfort aanbieden in hun wagens. En wat de kwaliteit betreft : omdat het Huis helaas ook aan de wetten van de kostenefficiëntie is gebonden.

                      Als men (verkeerdelijk) het (online) karakter van de BMW-liefhebber zou afmeten aan mijn gedrag hier op het forum, zou men (verkeerdelijk) kunnen concluderen dat BMW-liefhebbers gigantisch zagen zijn die meer letters verspillen dan hun favoriete merk eigenlijk waard is.
                      Ik vind : een forum mag dienen als forum. Algemene "lulfora" waar enkele ge-oe'd en ge-aah'd mag/kan worden en waar enige diepgang wordt geschuwd, daar ziet ge mij niet op. Een beetje "babbelen" mag toch wel, vind ik zo.

                      Comment


                      • Gilles

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                          De toegewijde BMW-fan roemt en eert zijn merk erg vaak op het vlak van rijplezier, "ten nadele" van andere merken. Soms (en hoe langer hoe meer) onterecht, want de concurrentie wil ook plezierige auto's maken om mee te rijden en slaagt daar geregeld érg goed in.
                          Menig toegewijde Mercedes-fan houdt vandaag hard vast aan roemrijke en eervolle stellingen inzake comfort en afwerkingskwaliteit, "ten nadele" van andere merken. En dat is hoe langer hoe meer ook onterecht. Omdat andere merken ook comfort aanbieden in hun wagens. En wat de kwaliteit betreft : omdat het Huis helaas ook aan de wetten van de kostenefficiëntie is gebonden.

                          Als men (verkeerdelijk) het (online) karakter van de BMW-liefhebber zou afmeten aan mijn gedrag hier op het forum, zou men (verkeerdelijk) kunnen concluderen dat BMW-liefhebbers gigantisch zagen zijn die meer letters verspillen dan hun favoriete merk eigenlijk waard is.
                          Ik vind : een forum mag dienen als forum. Algemene "lulfora" waar enkele ge-oe'd en ge-aah'd mag/kan worden en waar enige diepgang wordt geschuwd, daar ziet ge mij niet op. Een beetje "babbelen" mag toch wel, vind ik zo.
                          Nog aan toevoegen dat net de plastics zoals van de oudere dashboards niet meer gemaakt worden vanwege milieunormen. Ook daarin zijn toegevingen gedaan en op dit moment zijn mooiere, beter ogende, niet haalbaar aan een deftige prijs.
                          Mercedes was apetrots op zijn C dashbekleding (ook recticel trouwens), een maand na lancering stonden de fora vol verontwaardigde potentiele klanten, over hoe goedkoop het er niet uitzag.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Porker Bekijk Berichten
                            Gilles
                            ²²²

                            Lang geleden

                            Comment


                            • Waarom lees ik dergelijke lange stukken tekst van de eerste tot de laatste letter als ik examens heb?

                              Maar ik kan me er ergens wel in vinden.

                              Comment


                              • Kan iemand mij nu eens uitleggen wat het probleem is met "harde plastics" op stukken in een auto waar je toch nooit aankomt, in vergelijking met "zachte plastics"? Het blijft toch plastic, hoe je het nu draait of keert.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                  Kan iemand mij nu eens uitleggen wat het probleem is met "harde plastics" op stukken in een auto waar je toch nooit aankomt, in vergelijking met "zachte plastics"? Het blijft toch plastic, hoe je het nu draait of keert.
                                  You idiot, nu gaat er weer 2 pagina's tekst volgen waarom hij zou kiezen voor een full leder interieur bij een 911, inclusief het interieur van het handschoenkastje en de bekleding onder de stoelen!

                                  Comment


                                  • Frusterende kort antwoord op uw betoog : ok i get it en je hebt wel gelijk als je naar die dingen kijkt.

                                    Jep een profesionele car cleaner service vond het klepje wat mat van het zonnebril vakje in onze E46 (met bewegend uitklapbaar dekseltje) en slaagde erin met wat ontvetter dat typisch bmw soft vliesje naar de filiestijnen te helpen

                                    Zeker opletten met reiniging van die dingen.

                                    Comment


                                    • De recticel baas zit/zat in de cel nu, allicht zal dat bij bmw niet in dank worden afgenomen naar toekomstige orders toe

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                        Kan iemand mij nu eens uitleggen wat het probleem is met "harde plastics" op stukken in een auto waar je toch nooit aankomt, in vergelijking met "zachte plastics"? Het blijft toch plastic, hoe je het nu draait of keert.
                                        een probleem is het niet....alleen hoe langer hoe meer zijn alle merken het aan het toepassen in hun interieurs...ik verdenk de constructeurs ervan dat ze aan het testen zijn hoe de kopers erop reageren ( aanvaarden )...die harde plasticks zijn nl veel éénvoudiger en goedkoper te produceren...leuk voor hun....maar het oogt alleen maar cheaper en voelt minder aangenaam aan, ook is het gevoeliger voor piepjes en kraakjes...een probleem is dat niet...maar als je een paar ton euros achter laat bij de dealer heb je gewoon graag kwaliteit, degelijkheid en een aangenaam interieur...

                                        Comment


                                        • Nappa leder is heel tof maar veel te prijzig als optie. Mij stoort het altijd in de optielijst, niet omdat ik het niet wil maar omdat als ik zelf een auto binnen doe om te laten bekleden er max 3OO euro verschil zit (in puur materiaal) op een hele auto inclusief dashbord en deuren tussen dakota en nappa en bij bmw is dat plots x 10 geworden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X