Helaas is niet enkel het blok het enige dat wat uitmaakt. In het verleden zijn er bij BMW al meer "dezelfde" motoren geweest met verschillend vermogen/koppel en een andere typebenaming. Geregeld zie je dan verschillen inzake drukvulling (turbo, koelsysteem), inspuitsysteem (een 'oudere' generatie op de minder krachtige variant) e.a. Soms worden motorengeneraties door elkaar gebruikt, b.v. de 3-liter 6-in-lijn op benzine in de BMW 125i is eigenlijk een halve generatie ouder dan die in de 130i. Soms worden ook andere versnellingsbakken aan op 't eerste zicht dezelfde motoren gehangen, worden lichtere of net zwaardere koppelingen gebruikt, enzovoort. Bovendien stopt het vaak niet op zuiver motorisch vlak. Krachtiger varianten hebben b.v. niet zelden een performanter remsysteem.
Concreet : de F10 525d en 530d hebben op het eerste zicht wel dezelfde generatie van motor, klik. Er zijn echter nog niet genoeg technische gegevens online beschikbaar om na te trekken of ze ook een identiek inspuit-, koel- en drukvullingssysteem hebben.
Sowieso zal de 525d tot voorbij de standaardwaarden van de 530d kunnen worden getuned, maar of 'ie tot op dezelfde waarden kan worden gebracht als een 530d is nog maar de vraag. Ik betwijfel het : zelfs bij vroegere varianten waar het verschil zich zo goed als beperkte tot de software, bleek de dikkere variant na tuning vaak ook nog wat meer vermogen te kunnen leveren dan de minder dikke variant.
Dat ze dit bij BMW niet zelf doen, spreekt toch voor zich? Stel je voor dat je voor een prikje een 525d tot een 530d zou kunnen laten omtunen bij de dealer ... dan verkoopt BMW op den duur geen enkele 530d meer. En als constructeur kunnen ze het zich ook moeilijk veroorloven om niet-PVG-conforme voertuigen af te gaan leveren. BMW (en Saab) zijn daar in het verleden al eens mee in 't nieuws geweest (zogenaamd Belgisch-teruggetunede versies die de facto niet werden teruggetuned), en BMW Bornem is op dat vlak behoorlijk streng geworden (ze bieden nu zelfs tegen betaling geen terugtuning meer aan van buitenlandse versies die hier net boven een bepaalde BIV-grens komen uitpiepen ... vroeger wel).
Als je 'n 525d F10 (gesteld dat 'ie hardwarematig identiek is aan de 530d) goed laat tunen, lijkt 't me niet onmogelijk om ergens rond de 250-260 pk uit te komen en een eind voorbij de 500 Nm, misschien zelfs richting 600 Nm te landen. Ik zie niet goed in wat daar niet genoeg aan is?
Concreet : de F10 525d en 530d hebben op het eerste zicht wel dezelfde generatie van motor, klik. Er zijn echter nog niet genoeg technische gegevens online beschikbaar om na te trekken of ze ook een identiek inspuit-, koel- en drukvullingssysteem hebben.
Sowieso zal de 525d tot voorbij de standaardwaarden van de 530d kunnen worden getuned, maar of 'ie tot op dezelfde waarden kan worden gebracht als een 530d is nog maar de vraag. Ik betwijfel het : zelfs bij vroegere varianten waar het verschil zich zo goed als beperkte tot de software, bleek de dikkere variant na tuning vaak ook nog wat meer vermogen te kunnen leveren dan de minder dikke variant.
Dat ze dit bij BMW niet zelf doen, spreekt toch voor zich? Stel je voor dat je voor een prikje een 525d tot een 530d zou kunnen laten omtunen bij de dealer ... dan verkoopt BMW op den duur geen enkele 530d meer. En als constructeur kunnen ze het zich ook moeilijk veroorloven om niet-PVG-conforme voertuigen af te gaan leveren. BMW (en Saab) zijn daar in het verleden al eens mee in 't nieuws geweest (zogenaamd Belgisch-teruggetunede versies die de facto niet werden teruggetuned), en BMW Bornem is op dat vlak behoorlijk streng geworden (ze bieden nu zelfs tegen betaling geen terugtuning meer aan van buitenlandse versies die hier net boven een bepaalde BIV-grens komen uitpiepen ... vroeger wel).
Als je 'n 525d F10 (gesteld dat 'ie hardwarematig identiek is aan de 530d) goed laat tunen, lijkt 't me niet onmogelijk om ergens rond de 250-260 pk uit te komen en een eind voorbij de 500 Nm, misschien zelfs richting 600 Nm te landen. Ik zie niet goed in wat daar niet genoeg aan is?
Comment