Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 5-reeks berline F10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Helaas is niet enkel het blok het enige dat wat uitmaakt. In het verleden zijn er bij BMW al meer "dezelfde" motoren geweest met verschillend vermogen/koppel en een andere typebenaming. Geregeld zie je dan verschillen inzake drukvulling (turbo, koelsysteem), inspuitsysteem (een 'oudere' generatie op de minder krachtige variant) e.a. Soms worden motorengeneraties door elkaar gebruikt, b.v. de 3-liter 6-in-lijn op benzine in de BMW 125i is eigenlijk een halve generatie ouder dan die in de 130i. Soms worden ook andere versnellingsbakken aan op 't eerste zicht dezelfde motoren gehangen, worden lichtere of net zwaardere koppelingen gebruikt, enzovoort. Bovendien stopt het vaak niet op zuiver motorisch vlak. Krachtiger varianten hebben b.v. niet zelden een performanter remsysteem.

    Concreet : de F10 525d en 530d hebben op het eerste zicht wel dezelfde generatie van motor, klik. Er zijn echter nog niet genoeg technische gegevens online beschikbaar om na te trekken of ze ook een identiek inspuit-, koel- en drukvullingssysteem hebben.
    Sowieso zal de 525d tot voorbij de standaardwaarden van de 530d kunnen worden getuned, maar of 'ie tot op dezelfde waarden kan worden gebracht als een 530d is nog maar de vraag. Ik betwijfel het : zelfs bij vroegere varianten waar het verschil zich zo goed als beperkte tot de software, bleek de dikkere variant na tuning vaak ook nog wat meer vermogen te kunnen leveren dan de minder dikke variant.

    Dat ze dit bij BMW niet zelf doen, spreekt toch voor zich? Stel je voor dat je voor een prikje een 525d tot een 530d zou kunnen laten omtunen bij de dealer ... dan verkoopt BMW op den duur geen enkele 530d meer. En als constructeur kunnen ze het zich ook moeilijk veroorloven om niet-PVG-conforme voertuigen af te gaan leveren. BMW (en Saab) zijn daar in het verleden al eens mee in 't nieuws geweest (zogenaamd Belgisch-teruggetunede versies die de facto niet werden teruggetuned), en BMW Bornem is op dat vlak behoorlijk streng geworden (ze bieden nu zelfs tegen betaling geen terugtuning meer aan van buitenlandse versies die hier net boven een bepaalde BIV-grens komen uitpiepen ... vroeger wel).

    Als je 'n 525d F10 (gesteld dat 'ie hardwarematig identiek is aan de 530d) goed laat tunen, lijkt 't me niet onmogelijk om ergens rond de 250-260 pk uit te komen en een eind voorbij de 500 Nm, misschien zelfs richting 600 Nm te landen. Ik zie niet goed in wat daar niet genoeg aan is?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
      Tja jong... Een 535d is ook een 3.0 zescil...

      Vraag anders eens aan de dealer of ze je 525d niet kunnen herprogrammeren naar een 535d...

      Er zal zeker een verschil in zitten! Wat, dat laat ik aan de kenners over
      Klikken op de Garrett, CTRL+C en daarna CTRL+V in dezelfde motorruimte. Klaar.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
        Voila...

        Das de uitleg bij hetgeen ik gezegd heb...

        THX gTa!!!
        't Is Nikske!

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
          Als je 'n 525d F10 (gesteld dat 'ie hardwarematig identiek is aan de 530d) goed laat tunen, lijkt 't me niet onmogelijk om ergens rond de 250-260 pk uit te komen en een eind voorbij de 500 Nm, misschien zelfs richting 600 Nm te landen. Ik zie niet goed in wat daar niet genoeg aan is?
          Tja, ge kunt dan wel enkele opties meer kopen en achteraf laten tunen.

          Is dat op zich niet slecht voor de motor etc?

          Enig idee naar kost van het tunen?

          ga vrijdag een testrit maken met de 530d.

          Maar als je de prijs ziet van de 525d en de BIV / tax, dan is het misschien wel zinvol om voor een 525d te gaan en die achteraf te laten tunen?

          Waar zou je daar voor terecht kunnen?
          Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you

          Comment


          • editt

            Comment


            • Niemand een foto van standaard rims op een een F10? Ik vind precies gene.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Maxime S Bekijk Berichten
                Niemand een foto van standaard rims op een een F10? Ik vind precies gene.
                Aub

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Phil Bekijk Berichten
                  Aub

                  Thanks!

                  en damn, das mottig!

                  Comment


                  • 19" is wel nodig ja.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk Berichten
                      19" is wel nodig ja.
                      18 vind ik ook wel goed hoor. Maar die 17ers zijn echt te klein.

                      Comment


                      • 525d TOURING nu ook in prijslijst BMW Bornem : 48.650 euro ; tevens is er reeds sprake van prijs voor 535d TOURING ; in prijslijst voor limousine is het model 535d nog niet opgenomen ...
                        (inside informatie dealers via BMW Bornem ...)

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake Bekijk Berichten
                          Tja, ge kunt dan wel enkele opties meer kopen en achteraf laten tunen.

                          Is dat op zich niet slecht voor de motor etc?

                          Enig idee naar kost van het tunen?

                          ga vrijdag een testrit maken met de 530d.

                          Maar als je de prijs ziet van de 525d en de BIV / tax, dan is het misschien wel zinvol om voor een 525d te gaan en die achteraf te laten tunen?

                          Waar zou je daar voor terecht kunnen?
                          Ik zou dat doen, ja. 525d, optieke meer, en nadien chip. Snel genoeg.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Ik zou dat doen, ja. 525d, optieke meer, en nadien chip. Snel genoeg.

                            Het kan natuurlijk ook zijn dat de 525d redelijk snel genoeg is he. 't Was maar een overpeinzing en dank aan allen die reageerden. Als ik zou tunen (als), wordt het ws Wetterauer.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door RedFive Bekijk Berichten
                              Het kan natuurlijk ook zijn dat de 525d redelijk snel genoeg is he. 't Was maar een overpeinzing en dank aan allen die reageerden. Als ik zou tunen (als), wordt het ws Wetterauer.
                              ben eens op hun site gaan kijken.

                              De 530d trekken ze van 245 pk en 520 Nm op naar 280 pk en 580 Nm.

                              Is da spectaculair? Heb er totaal geen idee van.

                              vraag me wel af wat ze dan met een 525d kunnen, dat zal niet echt veel soeps zijn...

                              hier zijn de volledige specs:

                              technische data Sechscylinder, Dieselmotor, V-engine, electronische Common Rail Directinspuiting, Abgasturbolader met intercooling

                              Motorvolume 2993 ccm
                              Prestatie Serie Data: 180 kW / 245 hp bij 4000 rpm VS Tuning Data: 206 kW / 280 hp bij 4000 rpm
                              Koppelvermogen Serie Data: 520 Nm bij 1750-3000 rpm VS Tuning Data: 580 Nm bij 1750-3000 rpm
                              Max Snelheid Serie Data: 240 km/h VS Tuning Data: 245 km/h
                              Opmerking the stated numbers are based on our measurements and differ depending on vehicle and options
                              Last edited by Beefcake; 12/05/2010, 00:24.
                              Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door RedFive Bekijk Berichten
                                Het kan natuurlijk ook zijn dat de 525d redelijk snel genoeg is he. 't Was maar een overpeinzing en dank aan allen die reageerden. Als ik zou tunen (als), wordt het ws Wetterauer.
                                Is er een reden waarom je een (verre?) Duitse chiptuner zou verkiezen boven een dichtbije Belgische specialist? Uiteindelijk werken ze allemaal op quasi dezelfde basis, en een beetje ervaren chiptuner levert goed werk af. Niet beter maar ook niet slechter dan de grote 'boites', waar je - denk ik - nog méér kans hebt om bandwerk voorgeschoteld te krijgen dan bij een iets kleinere specialist (b.v. Power Plus Engineering) die maatwerk aflevert.

                                Comment


                                • mijn 525d E60 is een face lift 6 pitter en zonder forceren staat die nu op 518 koppel en 25O pk en dat is redelijk snel vind ik voor dagelijks verkeer zonder mettéén een sportwagen te zijn is het gewoon een rap konijn waar ge er al veel gaat mee laten verschieten. SPectaculair? Nee, snel : JA !!!

                                  Comment


                                  • ps de Face lift van het 2de produkiejaar is ook makkelijk op 28O pk te brengen nu al en tis nog een E6O 525D ietsje anders gemaakte turbo volgens Heinz van de face lift van het eerste produktie jaar). TIs ook typisch bmw om ietsje meer vermogen en of reserve potentiel te halen iedere keer bij een face lift update.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door bmw525 Bekijk Berichten
                                      525d TOURING nu ook in prijslijst BMW Bornem : 48.650 euro ; tevens is er reeds sprake van prijs voor 535d TOURING ; in prijslijst voor limousine is het model 535d nog niet opgenomen ...
                                      (inside informatie dealers via BMW Bornem ...)
                                      LOL

                                      Comment


                                      • Vandaag stak de nieuwe Autogids in de brievenbus. In dit nummer staat een vergelijkende test tussen de Audi A6 3.0tdi quattro, de Mercedes E 350cdi, de Jaguar XF 3.0d en de 530d.

                                        Welke wagen denk je dat deze test met grote overtuiging wint?

                                        OO 00 OO

                                        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                          Vandaag stak de nieuwe Autogids in de brievenbus. In dit nummer staat een vergelijkende test tussen de Audi A6 3.0tdi quattro, de Mercedes E 350cdi, de Jaguar XF 3.0d en de 530d.

                                          Welke wagen denk je dat deze test met grote overtuiging wint?

                                          Gezien het topic, de E-klasse...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X