Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 5-reeks berline F10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Met andere woorden , er is helemaal geen reden om voor de 184 pk te kiezen .
    Ik was anders van plan om voor de 184 pk te gaan omdat ik dacht dat de 21 pk verschil wel degelijk te voelen zou zijn .
    Ik rij nu met een A6 136 pk en wil nu wel is een iets straffere motor .

    Comment


    • Het verschil is er, maar het is niet goed voelbaar en dan nog enkel boven een bepaald toerental.

      Aan hogere snelheden voel je dat verschil wel, bij normalere tempi en een politiek correcte rechtervoet is het verschil minimaal.

      Het grootste verschil op mijn 120d (stock 177pk en 375Nm, nu 215pk en bijna 500 Nm) zit 'm, ondanks het enorm gestegen koppel, vooral in de vlotheid aan hogere snelheden (4e, 5e en 6e, en alles boven de 100 km/u). Hoe 'ie nu van 160 tot 240 doortrekt is impressionant, terwijl de gestegen snelheid waarmee 'ie van 0 tot 100 trekt nauwelijks voelbaar is.

      Het lijkt mij persoonlijk zinloos om geen 1.250 EUR te besparen door de 163pk versie te kiezen. Als je meer vermogen wil, neem dan nog altijd de 163pk versie en laat 'm door een goeie tuner tunen (op maat evt. zodat je krijgt wat je echt wil), zoals Power Plus Engineering (www.power-plus.be). De tuning kost minder dan 1.250 EUR en je krijgt dan (schat ik) een motor met 215-220pk en 450-460Nm terug ... dát is een verschil dat je zal voelen...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Het lijkt mij persoonlijk zinloos om geen 1.250 EUR te besparen door de 163pk versie te kiezen. Als je meer vermogen wil, neem dan nog altijd de 163pk versie en laat 'm door een goeie tuner tunen (op maat evt. zodat je krijgt wat je echt wil), zoals Power Plus Engineering (www.power-plus.be). De tuning kost minder dan 1.250 EUR en je krijgt dan (schat ik) een motor met 215-220pk en 450-460Nm terug ... dát is een verschil dat je zal voelen...
        Een vraagje: Heeft er nog niemand geen problemen gehad in de garage bij onderhoud of eventuele problemen met de motor wanneer die getuned was?

        Toen ik er onlangs in de garage over sprak dat ik het zinvoller vond om een 525d te nemen ipv een 530d en die dan eventueel te laten tunen. Zijn reactie was direct van dat niet te doen, want dat BMW daar moeilijk over gaat doen indien de motor problemen zou gaan geven.

        Iemand ervaring ermee?
        Of is dat geen probleem?

        thnx
        Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you

        Comment


        • Dat is heel simpel, ze kunnen het altijd zien !!!
          Zijn er geen problemen met de motor, doen ze er ook niet moeilijk over...

          Zijn er problemen, dan moeten ze hem helemaal uitlezen om de reruslaten door te sturen naar Duitsland... garantiegeval...

          Je zal je 204pk zeker wel hebben hoor... misschien wel meer :-)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
            Dat is heel simpel, ze kunnen het altijd zien !!!
            Zijn er geen problemen met de motor, doen ze er ook niet moeilijk over...

            Zijn er problemen, dan moeten ze hem helemaal uitlezen om de reruslaten door te sturen naar Duitsland... garantiegeval...

            Je zal je 204pk zeker wel hebben hoor... misschien wel meer :-)
            garantiegeval in de zin dat je hem kwijt kan zijn?

            I know 204 is al niet niets, maar ja...

            boys and their toys
            Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake Bekijk Berichten
              garantiegeval in de zin dat je hem kwijt kan zijn?
              Ze gaan echt niet wachten als ze kunnen, of je moet al een heeeele goede klant zijn....
              dan kan de garage tussenkomen... dus als de garage geen bezwaar zou hebben, laat dat dan schriftelijk bevestigen...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake Bekijk Berichten
                Een vraagje: Heeft er nog niemand geen problemen gehad in de garage bij onderhoud of eventuele problemen met de motor wanneer die getuned was?
                Of ze het kunnen zien? Dacht dat ze kunnen zien hoeveel keer de chip is beschreven, dus ze kunnen zien dat die is geherprogrammeerd. In de praktijk: they don't care.

                Problemen bij onderhoud? Wanneer een nieuwe versie van de motorsturing beschikbaar wordt, is het mogelijk dat ze de jouwe in de garage updaten bij een onderhoud, en je dus je tuning kwijt bent. Dan moet je terug naar je tuner, die hem meestal gratis terug goed zet. Heinz zet gratis je oorspronkelijke remap terug, ik dacht dat PPE dat voor een kleine prijs doet, maar dan wel op basis van de net gedane constructeursupdate.

                Problemen bij zware motorshit? Dat kan, maar om mogelijks benadeeld te worden, moet je al die zware panne hebben in de periode dat de wagen nog in garantie is.
                Met een getunede 2.0 TDI A4 heb ik al een 'zware panne' gehad doordat de turbo letterlijk van het blok was geblazen. (On)rechtstreeks te wijten aan de tuning? Ongetwijfeld. Hersteld in garantie? Ja.

                Al m'n wagens werden steeds geremapped, de risico's neem ik er graag bij.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                  Of ze het kunnen zien? Dacht dat ze kunnen zien hoeveel keer de chip is beschreven, dus ze kunnen zien dat die is geherprogrammeerd. In de praktijk: they don't care.

                  Problemen bij onderhoud? Wanneer een nieuwe versie van de motorsturing beschikbaar wordt, is het mogelijk dat ze de jouwe in de garage updaten bij een onderhoud, en je dus je tuning kwijt bent. Dan moet je terug naar je tuner, die hem meestal gratis terug goed zet. Heinz zet gratis je oorspronkelijke remap terug, ik dacht dat PPE dat voor een kleine prijs doet, maar dan wel op basis van de net gedane constructeursupdate.

                  Problemen bij zware motorshit? Dat kan, maar om mogelijks benadeeld te worden, moet je al die zware panne hebben in de periode dat de wagen nog in garantie is.
                  Met een getunede 2.0 TDI A4 heb ik al een 'zware panne' gehad doordat de turbo letterlijk van het blok was geblazen. (On)rechtstreeks te wijten aan de tuning? Ongetwijfeld. Hersteld in garantie? Ja.

                  Al m'n wagens werden steeds geremapped, de risico's neem ik er graag bij.
                  Onlangs nog langs mijn neus weg vernomen dat wanneer personen met een gechipte wagen komen klagen over kapotte motoronderdelen tijdens de garantie periode, hun volledige garantie verliezen... Dealers zullen dat wel via garantie met Bornem te regelen, maar zij krijgen normaal gezien een directe nee.

                  Comment


                  • Net nog een mooie nieuwe mooie 523i zien staan, motorisatie die je niet zo vaak tegenkomt.
                    2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                    2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                    2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Thebiemerke Bekijk Berichten
                      Onlangs nog langs mijn neus weg vernomen dat wanneer personen met een gechipte wagen komen klagen over kapotte motoronderdelen tijdens de garantie periode, hun volledige garantie verliezen... Dealers zullen dat wel via garantie met Bornem te regelen, maar zij krijgen normaal gezien een directe nee.
                      Onze verdeler vertelde mij dat ze kapotte onderdeel nu moeten opsturen naar Bornem voor eventueel verder onderzoek. Daar wordt dan beslist of het onder garantie vervangen zal worden of niet.
                      OO 00 OO

                      Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                      Comment


                      • Zo goed als elke dealer (maakt niet uit welk merk) werkt samen met één of meerdere "chippers", en pikken dus op die manier een graantje mee van de enorme markt die dat chiptunen is. Er zijn dealers die de nieuw geleverde wagens zelfs nog op de transportblokken en met de beschermfolie nog op de auto bij de chipbedrijven afleveren, dus chiptuning vanaf de eerste gereden kilometer.

                        Het spreekt dan ook voor zich dat ze zich inzetten voor hun klanten, ook al is de chiptuning niet via hen geregeld. Ze staan in de eerste plaats langs de kant van de klant. Voor zover dat mogelijk is, natuurlijk.

                        "Ze kunnen alles zien", pas daar mee op. Dealers niet altijd. Chiptuners kunnen veel, en kunnen (in sommige gevallen) ook de check-digit (die aangeeft hoeveel keer de chip al is herschreven) resetten. Sowieso zoeken de dealers daar niet naar, de importeur kan dat uiteraard wel doen.

                        Ikzelf heb alvast een dealer die niet moeilijk doet, wel integendeel. En ik weet van nog andere BMW-dealers ook dat ze zo goed mogelijk met de klant meewerken.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                          Onze verdeler vertelde mij dat ze kapotte onderdeel nu moeten opsturen naar Bornem voor eventueel verder onderzoek. Daar wordt dan beslist of het onder garantie vervangen zal worden of niet.
                          Idd. En als ze daar weten dat de wagen gechipt is, is het antwoord meteen NEE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                            Onze verdeler vertelde mij dat ze kapotte onderdeel nu moeten opsturen naar Bornem voor eventueel verder onderzoek. Daar wordt dan beslist of het onder garantie vervangen zal worden of niet.
                            Dit is twijfelachtig hoor! Onlangs hadden wij een 520d met EDC17 sturing die "getuned" was bij de dealer om de hoek, wagen liep slecht, viel af en toe uit... ECU opengemaakt en gezien dat er echt wel eea verprutst werd... Kerel naar zijn locale garage en heeft ECU gekregen onder garantie. Nadien gewoon getuned zonder problemen... Ik denk persoonlijk dat veel afhangt van hoe de dealer het aanpakt tov Bornem...

                            Comment


                            • En wat zeggen ze over een wagen die op de testbank gestaan heeft zonder dat de software aangepast is? Tis omdat die wagen precies een aantal foutmeldingen geeft terwijl hij op de bank staat, die daarna dan wel weer gewist worden. Maar is dat wissen permanent, of kunnen ze dat toch nog zien in Bornem?
                              Maar sowieso is een testbankrun volgens mij geen enkele grond om lastig te gaan doen over garantie?
                              Dat zou pas echt straf zijn hoor, maar wil het wel eens weten eigenlijk..

                              Comment


                              • is de 525d geen 'teruggeschroefde' 530d ? maar qua motor, versnellingsbak, koppeling, remmen etc ...identiek ?, zodat tuning van een 525d tot bvb het vermogen van een 530d geen kwaad kan? of vergis ik mij daarin en zijn ze niet-identiek qua onderdelen?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door tintoretto Bekijk Berichten
                                  is de 525d geen 'teruggeschroefde' 530d ? maar qua motor, versnellingsbak, koppeling, remmen etc ...identiek ?, zodat tuning van een 525d tot bvb het vermogen van een 530d geen kwaad kan? of vergis ik mij daarin en zijn ze niet-identiek qua onderdelen?
                                  De motor van de 525d en 530d is alleszins identiek. Ik vermoed alle andere onderdelen ook. De motor is gewoon anders gemapped denk ik. Daardoor zal een gechipte 530d altijd wel meer vermogen halen dan een gechipte 525d denk ik. Zolang we binnen de 'veilige' waardes blijven natuurlijk.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Maxime S Bekijk Berichten
                                    De motor van de 525d en 530d is alleszins identiek. Ik vermoed alle andere onderdelen ook. De motor is gewoon anders gemapped denk ik. Daardoor zal een gechipte 530d altijd wel meer vermogen halen dan een gechipte 525d denk ik. Zolang we binnen de 'veilige' waardes blijven natuurlijk.
                                    Chip tuning is net het aanpassen van de "mapping". 'k Begrijp dus uw redenering niet goed als je zegt dat de 530d anders gemapped is dan de 525d en er daardoor meer uit een 530d te halen is.
                                    De "mapping" door BMW zal heel zeker verschillend zijn maar door de tuning wijzig je die en kan je ze bij beide identiek maken.
                                    M.a.w. indien alles bij een 525d gelijk is aan een 530d behalve de mapping door BMW zelf dan zou een chiptuner bij beide dezelfde resultaten moeten kunnen boeken.
                                    Apec (als voorbeeld) biedt bij de 525d en 530d F10 dezelfde resultaten: 300 pk en 620 nm max koppel.
                                    Het doet vermoeden dat beide dus zo goed als identiek zijn maar zeker is het niet.
                                    Rest dan nog de vraag, wat zijn veilige waardes. Als de 25d en 30d identiek zijn zou je kunnen stellen dat een 525d naar 530d specs brengen veilig is (ook naar BMW normen).

                                    Comment


                                    • Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat een standaard BMW motor slechts op 65 procent zit van zijn kracht. Dit om redenen van betrouwbaarheid. Dus je kan deze gerust tunen indien nodig. Het verlies van betrouwbaarheid slinkt dus procentueel met het aantal pk's dat je er bij duwt... maar dat nemen de meeste er wel bij, niet ?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door svdb Bekijk Berichten
                                        Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat een standaard BMW motor slechts op 65 procent zit van zijn kracht. Dit om redenen van betrouwbaarheid. Dus je kan deze gerust tunen indien nodig. Het verlies van betrouwbaarheid slinkt dus procentueel met het aantal pk's dat je er bij duwt... maar dat nemen de meeste er wel bij, niet ?
                                        En wie of wat is die betrouwbare bron ?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                                          En wie of wat is die betrouwbare bron ?
                                          Ik weet het van de paus zelf !

                                          Comment

                                          Working...
                                          X