Oorspronkelijk geplaatst door gTa
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW 5-reeks berline F10
Collapse
X
-
Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
- 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
- 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
- 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u
-
Welja, dat was een Belgische teruggetunede versie. De eerste 3-liter had 184pk als ik me niet vergis, yep.
En inderdaad: je zou je toch geleidelijk aan vragen beginnen stellen bij de betrouwbaarheid van zo'n motoren. Men pusht diesel de richting in die eigenlijk idealiter door benzinemotoren moet worden bediend: veel vermogen, groter toerentalbereik, topprestaties. Maar alle tricks die dat mogelijk maken (hypergesofisticeerde inspuitsystemen en drukvulling) maakt het allemaal technisch twijfelachtig wat langeduurkwaliteit betreft, lijkt me.
Als je ziet hoe de 535i geprijsd staat tegenover de 535d (en vermoedelijk de 550d), dan zou ik toch beginnen twijfelen. Tegenover zo'n basic 550d heb je bijna een vol in de opties zittende 535i. Die tunen ze erg bedrijfszeker naar 380-390pk. Versnellingsbak kan dat perfect aan. Verbruikt dan wel meer (3-5 liter afhankelijk van het gebruik, meestal rond de 3 liter) en benzine blijft nog altijd duurder dan diesel ... maar je krijgt er een motorkarakter voor terug én een sound, die je bij de diesels moet missen.
Comment
-
Dieselmotoren lijken mij toch algemeen gezien betrouwbaarder dan benzinemotoren, zeker als je ook nog eens wilt chippen. Dieselblokken zijn berekend om een grotere druk aan te kunnen (heeft iets te maken met compressieverhouding ofzo, ik ben het alweer vergeten :p). Plus, ze draaien nog steeds minder toeren dan benzinemotoren en slijten dus minder.
Geef mij maar een gechipte 335d ipv een gechipte 335i bijvoorbeeld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenDat is niet helemaal juist. Een E61 535d had in eerste fase 272pk en 560Nm. In tweede fase kreeg deze 286pk en 580Nm koppel.2010 Mercedes S212 E350 CDI
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenToen ik de eerste foto's zag van de A6 had ik zoiets van 'wow'. Toen ik 'm in Brussel de eerste keer zag staan was ik nog meer onder de indruk. Nu 'm in de straat begint op te duiken, en ik er zelf al mee gereden heb, vind ik 'm eerder saai... 20" velgen zijn absoluut nodig om die saaiheid wat weg te krijgen.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk BerichtenDieselmotoren lijken mij toch algemeen gezien betrouwbaarder dan benzinemotoren, zeker als je ook nog eens wilt chippen. Dieselblokken zijn berekend om een grotere druk aan te kunnen (heeft iets te maken met compressieverhouding ofzo, ik ben het alweer vergeten :p). Plus, ze draaien nog steeds minder toeren dan benzinemotoren en slijten dus minder.
Vroeger kon je met een diesel honderdduizenden km rijden zonder zorgen, je wist dat die traagdraaiende motor met idd lage compressie, lage zuigersnelheden en simpele techniek (voorwervelkamer, indirecte inspuiting onder lage druk, ...) ver kon. Lage slijtage, relatief hoog rendement en betrouwbaar.
Da's nu iig niet meer zo. Veel diesels draaien hoge toeren (5.000 tpm voor een zelfontbrander is erg veel), en de gebruikte oplossingen zijn bij de topdiesels vaak hoogtechnologischer dan bij veel benzines. Alleen al die superhoge rechtstreekse inspuitsystemen zijn vaak een gevoelig item, en duur.
Zuiver wat betrouwbaarheid over langere termijn betreft, zou ik (voor hetzelfde vermogen) meer geld zetten op een 530i dan op een 530d. De benzine heeft hier dan 't voordeel dat 'ie z'n vermogen levert zonder drukvulling.
Zeker die topdiesels (wat specifiek vermogen betreft, vandaag al richting de 120 pk / liter namelijk) zou ik niet meteen meer vertrouwen zoals de diesels vroeger. Bijvoorbeeld zo'n 550d, gesteld dat die uit 3 liter 380 pk haalt, da's een specifiek vermogen van bijna 130 pk / liter, vermoedelijk een redline boven de 5.000 tpm, hightech turbo's en een inspuitsysteem dat bij 't minste defect (zware) kosten behoeft... Als de prijs identiek is aan die van een 550i, dan lijkt die laatste me alvast interessanter. Naast het verbruik zal alleen het Belgische taxsysteem nog 'n voordeel voor de 3-liter zijn. Maar de benzine heeft ook (zij het eerder subjectieve) voordelen.
Last time I checked komen er alvast véél meer gechipte 535d binnen voor revisies en herstellingen, dan dat er gechipte 335i binnenkomen. Maar er rijden in België misschien ook 1.000 keer zoveel 535d rond dan 335i... dus maybe we'll never know.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenTegenwoordig zie je ook toch al veel pretty boring F10/F11 in het straatbeeld hoor.
A6 zie (tov de F1X) je toch veel minder (looks?) maar is ook minder lang op de markt en de leveringstermijnen van audi is toch rap al 4 maanden tov 6 weken voor een beemerke
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenWelja, dat was een Belgische teruggetunede versie. De eerste 3-liter had 184pk als ik me niet vergis, yep.
En inderdaad: je zou je toch geleidelijk aan vragen beginnen stellen bij de betrouwbaarheid van zo'n motoren. Men pusht diesel de richting in die eigenlijk idealiter door benzinemotoren moet worden bediend: veel vermogen, groter toerentalbereik, topprestaties. Maar alle tricks die dat mogelijk maken (hypergesofisticeerde inspuitsystemen en drukvulling) maakt het allemaal technisch twijfelachtig wat langeduurkwaliteit betreft, lijkt me.
Als je ziet hoe de 535i geprijsd staat tegenover de 535d (en vermoedelijk de 550d), dan zou ik toch beginnen twijfelen. Tegenover zo'n basic 550d heb je bijna een vol in de opties zittende 535i. Die tunen ze erg bedrijfszeker naar 380-390pk. Versnellingsbak kan dat perfect aan. Verbruikt dan wel meer (3-5 liter afhankelijk van het gebruik, meestal rond de 3 liter) en benzine blijft nog altijd duurder dan diesel ... maar je krijgt er een motorkarakter voor terug én een sound, die je bij de diesels moet missen.
Comment
-
Ik vond de sound op dat filmpje eerlijk gezegd (om vriendelijk te blijven) vreemd. Zou die graag 'es live horen. Die hoge inspuitdrukken en hightech turbo's doen de sound geen goed (geen diesel klinkt mooier dan een gezapige zescilinder in lijn van een decennium terug, imo).
Ik was alleszins niet wild van die sound, dus, en vond b.v. een gewone 3.0 TDI 240 met sportuitlaat véél knapper klinken. Die nieuwe klinkt erg kunstmatig en onnatuurlijk.
Maar misschien is die soundtuning middels "luidspreker" in de uitlaatlijn wel de toekomst, en gaan we 't binnen een paar jaar helemaal verleerd zijn van adhv de sound de motor te kunnen herkennen...
Edit: OOPS, ik trek m'n woorden terug, is niet die video die ik al gezien had, maar een andere (een witte op DUitse platen die wegrijdt van een privé-woonst op een heuveltje oid, kort videootje van een 15 seconden ofzo), daarop klonk 'ie niet mooi vond ik. Hierop wel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenTegenwoordig zie je ook toch al veel pretty boring F10/F11 in het straatbeeld hoor.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Anderzijds ... een 535i met een (niet zichtbaar maar wel hoorbaar) aftermarket setje Supersprints of Eisenmanns ... waardoor 'ie bij 't gas lossen lekker gorgelt en een échte (niet getweakte) benzinesound op je los laat ... hmmm.
Maar diesels kunnen idd lekker klinken. De mooist klinkende diesel die ik ken is de 330d van Nicolas B., da's echt gek hoe melodieus die klinkt. En op die video klinkt de uitlaatsound van die 3.0 TTDI 313 alvast ook goed, het geluid binnenin blijft zoals we 't gewoon zijn lijkt me.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenDat is ook zo, maar ik vind een standaard F10 mooier dan een standaard A6.
Het eerste jaar is een nieuw model nog redelijk exclusief, en zijn kopers dikwijls liefhebbers die zich eens goed laten gaan in de optielijst.
Een keer de leasingarmada eraan komt varen is het meestal gedaan met de exclusiviteit.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Noch een BMW 5, een Audi A6 of een Mercedes E zijn exclusieve wagens. Je ziet ze bij wijze van spreken op elke hoek en kant van de straat. Als je dus graag met een exclusieve wagen rijdt kan je beter wat anders kopen. Wel neemt dat niet weg dat ze verdomd lekker rijden.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenHeeft Nicolas een sportuitlaat onder z'n 330d?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nas Bekijk BerichtenOorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIk vond de sound op dat filmpje eerlijk gezegd (om vriendelijk te blijven) vreemd. Zou die graag 'es live horen. Die hoge inspuitdrukken en hightech turbo's doen de sound geen goed (geen diesel klinkt mooier dan een gezapige zescilinder in lijn van een decennium terug, imo).
Ik was alleszins niet wild van die sound, dus, en vond b.v. een gewone 3.0 TDI 240 met sportuitlaat véél knapper klinken. Die nieuwe klinkt erg kunstmatig en onnatuurlijk.
Maar misschien is die soundtuning middels "luidspreker" in de uitlaatlijn wel de toekomst, en gaan we 't binnen een paar jaar helemaal verleerd zijn van adhv de sound de motor te kunnen herkennen...
Reporter: Wat is Uw specialiteit binnen het Audi/Bmw/Mercedes-huis aub? Sound-technieker mijnheer!Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenAnderzijds ... een 535i met een (niet zichtbaar maar wel hoorbaar) aftermarket setje Supersprints of Eisenmanns ... waardoor 'ie bij 't gas lossen lekker gorgelt en een échte (niet getweakte) benzinesound op je los laat ... hmmm.
Maar diesels kunnen idd lekker klinken. De mooist klinkende diesel die ik ken is de 330d van Nicolas B., da's echt gek hoe melodieus die klinkt. En op die video klinkt de uitlaatsound van die 3.0 TTDI 313 alvast ook goed, het geluid binnenin blijft zoals we 't gewoon zijn lijkt me.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ac.88 Bekijk Berichtena5 3.0tdi met milltek...zeker weten beste dieselsound
Comment
-
Die A6 Biturbo diesel klinkt echt goed naar mijn mening, maar nu lees ik net dit...
BMW komt van een 400pk diesel, aka 550dx
Hoe gaat dat klinken, maar vooral welke duw in de rug zal die geven
http://www.autoblog.nl/archive/2011/...en-een-m-badge
Comment
Comment