Oorspronkelijk geplaatst door Stichel
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW 5-reeks berline F10
Collapse
X
-
Uiteraard niet toevallig. BMW speelt hier handig in op een technische eigenschap van een Torsen-diff, zoals dat in de Q5 zit. Er komt geen trucage bij te pas, maar het leidt ook niet tot het maken van een realistische conclusie. Is uiteraard de bedoeling van BMW.
Toen Audi in de vorige generatie A4 en A6 nog verder deed met de zuiver mechanische quattro systemen (aangevuld met rij-elektronica uiteraard), kon BMW met de toenmalige xDrive zonder problemen een evenwaardige tractie aan een betere levendigheid koppelen. In vergelijkende tests delfde de A6 quattro dan ook het onderspit tegen de '5 xDrive.
Dat heeft Audi wakker geschud, en ze zijn ook intelligenter differentiëlen gaan ontwikkelen en de quattro-aandrijfsystemen gaan updaten. Dat leidt tot de huidige generatie quattro's (nieuwe A6 bv) die de concurrentie weer de baas zijn. In de voorlaatste AMS worden een resem net nieuwe 4WD-wagens met elkaar vergeleken, waaronder een nieuwe '5 met xDrive en de nieuwe A6 met quattro. In die vergelijking heeft de Audi weer de bovenhand.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenLeuk!
De velgen zijn niet meteen m'n ding en het mag van mij allemaal zonder opschrift... maar de interieurlijsten en de pedalen vind 'k beestig! Het stuur op zich ook, maar dan in combinatie met een stof/alcantara interieur eerder.
Op een zilverkleurige, manuele 530i touring met M Pack ... nu het nog kan (m'n kop eraf als die atmosferische sixpack met de facelift niet verdwijnt, misschien zelfs nog vroeger).
Comment
-
Dat die drukgevoede 4-cilinder in alle objectieve disciplines beter is dan de zescilinder, geloof ik wel. Maar ik zou die 528i nooit moeten hebben, een 530i des te meer.
Ik weet niet of ik 'm zou overwegen, want alhoewel de sprong naar de 535i qua prijs toch redelijk groot is, krijg je daar wel een enorme extra dosis punch onder je kont. Komende van een diesel lijkt me dat wel aangenaam. Maar als je ziet dat je voor de prijs van een 535i ook een 535d in huis haalt, die duidelijk zuiniger is en vermoedelijk in restwaarde een pak beter zal scoren (veel betere ecoscore), dan zou ik alwéér twijfelen.
Mjah, waarschijnlijk wel. Een manuele 530i, wat kariger qua opties (M Pack, xenon, Navi Pro en HiFi is voor mij al genoeg) moet toch een inspirerende driver's car zijn. Helemaal iets anders dan een snelle diesel, maar veel meer envolvement vermoed ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenDat die drukgevoede 4-cilinder in alle objectieve disciplines beter is dan de zescilinder, geloof ik wel. Maar ik zou die 528i nooit moeten hebben, een 530i des te meer.
Ik weet niet of ik 'm zou overwegen, want alhoewel de sprong naar de 535i qua prijs toch redelijk groot is, krijg je daar wel een enorme extra dosis punch onder je kont. Komende van een diesel lijkt me dat wel aangenaam. Maar als je ziet dat je voor de prijs van een 535i ook een 535d in huis haalt, die duidelijk zuiniger is en vermoedelijk in restwaarde een pak beter zal scoren (veel betere ecoscore), dan zou ik alwéér twijfelen.
Mjah, waarschijnlijk wel. Een manuele 530i, wat kariger qua opties (M Pack, xenon, Navi Pro en HiFi is voor mij al genoeg) moet toch een inspirerende driver's car zijn. Helemaal iets anders dan een snelle diesel, maar veel meer envolvement vermoed ik.
Moeilijk allemaal, tevens heb je voor de prijs van een 530i ook een 335i.
Comment
-
Was bij aanvang heel enthousiast over die 328i, voor wat betreft combinatie vermogen en fiscaliteit (heel lage VAA & BIV voor veel vermogen). De laatste video die ik gezien heb was eentje van Edmunds, daar viel me het geluid tegen... denk dat het de ketting van de motor is oftewel de automaat, maar er zit een jankend geluidje in wat mij enorm stoort. Als ik dat nu al opmerk, I can only imagine hoe dat geluid mij gaat irriteren mettertijd.
Comment
-
Kan er iemand van de 5 reeks fanaten mij hier uitleggen waarom ik onlangs teleurgesteld was door het gebrek aan dynamiek van de ophanging en stuurinrichting? Getest op circuit naast o.a. een Jaguar XF. Die Jag was de betere in de dynamische proeven en de circuitrondjes (vergelijkbare motorisaties 530d en 3.0 D S, beiden met sport pack en 19" velgen... De 5 zat zonder de optionele meesturende achteras).
Op de openbare weg was het oordeel dan weer andersom en was de BMW duidelijk de betere allrounder.
Misschien waren mijn verwachtingen te hoog gespannen voor de 5 en stapte ik nietsvermoedend in de Jag...?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk BerichtenKan er iemand van de 5 reeks fanaten mij hier uitleggen waarom ik onlangs teleurgesteld was door het gebrek aan dynamiek van de ophanging en stuurinrichting? Getest op circuit naast o.a. een Jaguar XF. Die Jag was de betere in de dynamische proeven en de circuitrondjes (vergelijkbare motorisaties 530d en 3.0 D S, beiden met sport pack en 19" velgen... De 5 zat zonder de optionele meesturende achteras).
Op de openbare weg was het oordeel dan weer andersom en was de BMW duidelijk de betere allrounder.
Misschien waren mijn verwachtingen te hoog gespannen voor de 5 en stapte ik nietsvermoedend in de Jag...?
Wat je schrijft over de 530 verwondert me... Is voor mij 1 van de fijnst sturende krachtige diesels van dit moment .. Zelfs leuker dan een 535d vind ik1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk BerichtenZat er een sportophanging onder de 5? Vind ik wel een must op zo'n auto en is zeker niet te hard.
Kan zijn dat ik niet aan een stuur kan draaien, natuurlijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk BerichtenDe eerste keer dat ik met een XF reed was ik ook enorm verbaasd over de speelsheid van die auto... Met de labcering van de R heb ik er nog mee kunnen rijden op de nuburgring GP strecke en dat was ferm indrukwekkend!
Wat je schrijft over de 530 verwondert me... Is voor mij 1 van de fijnst sturende krachtige diesels van dit moment .. Zelfs leuker dan een 535d vind ik
Het viel me ook wel op dat het standaard stuurwiel van de 5 heel onaangenaam gekorreld leder had, terwijl het sportstuur en het M sportstuur zeer goed in de hand lagen (persoonlijk heb ik zelfs een voorkeur voor het gewone sportstuur, omdat ik de velg van de M Sport te dik vind voor mijn kleine handjes)
Die Nürburg GP Strecke is idd heel leuk. Toffe herinneringen met de Porsche Sportfahrschule een 5 tal jaar geleden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk BerichtenM Sport pack zat erop. Op de openbare weg perfect comfortabel, vond ik ook. Maar op circuit af en toe wat zweverig en in één specifieke bocht begon hij zelfs lichtjes te pompen, terwijl de XF daar geen krimp gaf.
Kan zijn dat ik niet aan een stuur kan draaien, natuurlijk
Wel weet ik dat het kan zijn dat er gewone ophanging onder zat aangezien je bij het M-pack niet de sportophanging hoeft te nemen.
Uit de E60 herinner ik mij dat een sportophanging vrij strak en hard was maar ik weet niet in welke mate dit bij de F10/11 is. Ik vond dat alleszins een perfecte ophanging.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk BerichtenKan er iemand van de 5 reeks fanaten mij hier uitleggen waarom ik onlangs teleurgesteld was door het gebrek aan dynamiek van de ophanging en stuurinrichting? Getest op circuit naast o.a. een Jaguar XF. Die Jag was de betere in de dynamische proeven en de circuitrondjes (vergelijkbare motorisaties 530d en 3.0 D S, beiden met sport pack en 19" velgen... De 5 zat zonder de optionele meesturende achteras).
Op de openbare weg was het oordeel dan weer andersom en was de BMW duidelijk de betere allrounder.
Misschien waren mijn verwachtingen te hoog gespannen voor de 5 en stapte ik nietsvermoedend in de Jag...?
Omdat de huidige 5 eigenlijk de betere en mooiere E-klasse is die Mercedes momenteel niet bouwt? De 5 is absoluut verburgerlijkt t.o.v. de sportberline van vroeger. Dat heeft toegelaten om de 3-reeks wat groter te maken, en dus verder uit het bereik van de 1-reeks te plaatsen. Dat die burgerlijke 5 daardoor voor een stuk de 7 kanibaliseert (er zijn hier op het forum mensen die van een 7 op een 5 zijn overgestapt, tot hun grote tevredenheid blijkbaar) is niet zo erg voor BMW: 7-reeksen worden er toch voldoende gekocht in het oosten (gaande van Rusland tot de kustgebieden van China).
En dat ze bij Jaguar sublieme onderstellen kunnen bouwen, is ook een bekend gegeven. Op dat vlak hebben ze nooit lessen moeten krijgen van den Duitsch.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk BerichtenIk kan u niet zeggen hoe een 5 (of elke andere auto) rijdt aangezien ik nog niet gereden heb, maar daar komt binnenkort verandering in.
Wel weet ik dat het kan zijn dat er gewone ophanging onder zat aangezien je bij het M-pack niet de sportophanging hoeft te nemen.
Uit de E60 herinner ik mij dat een sportophanging vrij strak en hard was maar ik weet niet in welke mate dit bij de F10/11 is. Ik vond dat alleszins een perfecte ophanging.
Indien niet, dan heb ik natuurlijk appelen met peren vergeleken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk BerichtenAh, dus M Sportpack is puur cosmetisch? Dat wist ik niet... Volgens de car config van BMW heb je toch een M sportvering in dat M pack zitten, niet?
Indien niet, dan heb ik natuurlijk appelen met peren vergeleken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk BerichtenJa & nee, standaard wordt er een sportophanging geleverd met het M-pack maar zonder meerprijs kan je de gewone ophanging ook nemen met een M-pack.
Comment
-
Ik had een mailtje gestuurd met een prijsaanvraag voor die M Performance onderdelen. Dit antwoord kreeg hij van BMW Belgium: "Deze foto is een prototype of zo, geen officiële foto van BMW betreffende nieuwe accessoires. De spiegelkapjes zijn al beschikbaar. De frontsplitters en de drempels in carbon niet, en het is ook niet zeker of die er komen."
Zouden ze dit daar echt nog niet weten?Last edited by BMWMB; 24/02/2012, 14:16.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
Comment