


We hadden natuurlijk al het concept gezien en de brochure was al uitgelekt, maar nu is hij dan officieel gelanceerd: de Honda CR-Z. Volgens het persbericht is het “een auto voor avontuurlijke mensen met een verhoogd verantwoordelijkheidsgevoel als het om het milieu gaat”. Wat natuurlijk marketingtaal is voor: gáán met dat ding, en de overheid trapt er wel in en gunt je een gereduceerd bijtellingstarief.
De CR-Z is gebaseerd op het onderstel van de Insight en krijgt een 1.5L viercilinder met een elektromotor, samen goed voor 122 pk. De elektromotor levert overigens niet veel meer dan 10 pk, net genoeg om de autoradio van stroom te voorzien. De CR-Z wordt leverbaar met een zesbak en een CVT en zal een sprint naar de 100 afleggen in ongeveer 9,7 seconden. En da’s niet echt snel voor een coupé. Ter vergelijking: de CRX, toch een beetje de oudere broer van deze auto, deed dat dik twee seconden sneller. Eigenlijk toont de CR-Z dus vooral aan dat hybride en sportief niet samengaan.
Comment