Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kia Sportage

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Bron: [www.autoweek.nl]
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

Comment

Comment

Meer pics: [news.auto.cz]

Comment

Ik zag hem vanmorgen voor het eerst rijden, en irl is dit een heel mooie suv. Ik vind de Ford Kuga een leuk design hebben, maar ik vrees dat ik deze nog mooier vind... Lekker sportief en cool
                Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

We hebben er sinds een week 5 bij ons in de garage, allemaal in het oranje k'vindt hem echt wel knap en vanbinnen is hij er ook goed op vooruit gegaan. Ik heb er al een stukje mee mogen rijden en hij rijdt zeer goed stuk moderner als de vorige, schakelt aangenamer, stiller en de stoelen zijn stukken beter(comfortabeler).
                  1994 Saab 9000 CSE 2.3 LPT FPT
                  1994 BMW E36 ///M3 3.0 coupé

Comment

Knappe bak !

Comment

http://www.autoweek.nl/video/2009/Rij-impressie-Kia-Sportage

Comment

Zijn er al prijzen bekend?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janjansen Bekijk Berichten
                          Zijn er al prijzen bekend?
                          config

Comment

Rij-impressie: Kia Sportage

Met de Sportage had Kia goud in handen, maar de 
concurrentie zat niet stil. De derde generatie gaat deze lastige troonopvolging aan. Onlangs maakten we in Korea al even kennis, nu stappen we in de Europese uitvoering.

Het kan snel gaan in autoland. Waar de uit 1994 stammende eerste generatie van de Kia Sportage met zijn logge ladderchassis en belabberde afwerking nog ’t lachertje van het jaar was, sloeg zijn opvolger in 2004 in als een bom. De consument bleek klaar voor een scherpgeprijsde compacte SUV in het C-segment en samen met z’n platformbroertje Hyundai Tucson vloog de Sportage de showroom uit. De concurrentie zag ’t met lede ogen aan en kwam pas na enkele jaren met antwoorden als de Nissan Qashqai en Volkswagen Tiguan. En nu ligt de bal dus weer bij de Koreanen, die met tegenhangers moeten komen die hun succes niet grotendeels danken aan het prijskaartje. Nadat Hyundai eerder dit jaar de Tucson afloste met de ix35, was het ’n kwestie van tijd voordat de op dezelfde basis geproduceerde Sportage ook vervangen zou worden. Enkele weken geleden konden we in Korea al kort kennismaken met deze belangrijke Kia-telg. Ditmaal voelen we de Europa-versie aan de tand, die op diverse punten werd aangepast.Eén ding wordt meteen duidelijk zodra je de nieuwe Sportage in je opneemt: Kia maakt enorme stappen voorwaarts. Het wat anonieme lijnenspel van de vorige Sportage maakte plaats voor ’n enorm gedurfd design van de hand van Peter Schreyer, die ooit de Audi TT tekende. De aanblik van de nieuwe Kia wordt gedomineerd door de hoge raamlijn, die hem een lekker dikke uitstraling geeft. Vóór zien we het nieuwe familiegezicht met scherpgelijnde koplampen en een grille die 1 op 1 van de nieuwe Sorento lijkt te stammen. Ook de achterzijde is een lust voor het oog, met een dominante C-stijl, elegante welvingen en sierlijke achterlichten. Wát een verschil met de massieve achterkant van de Sorento! Ten opzichtevan zijn voorganger werd de Sportage 9 centimeter langer en 6 centimeter lager, wat het design beslist ten goede komt.Het interieur is iets minder spannend van vorm, maar kan er zeker mee door met zijn fraai gewelfde middensectie. De bovenzijde van het dashboard is bekleed met mooi zacht aanvoelend kunststof, maar voor de onderzijde en de deurpanelen is keihard plastic gebruikt. Bovendien spotten we in de testauto diverse gietnaden en dat kan écht niet in deze prijsklasse. Hopelijk verbetert daaraan nog het één en ander zodra de productie in ’t Slowaakse Zilina op stoom is.

Geen sportieve pretenties
                            Ten opzichte van het voorseriemodel waarmee we in Korea reden, is bij de Europese uitvoering van de Sportage het stuur nu ook in lengterichting verstelbaar, wat het vinden van een prettige zitpositie vergemakkelijkt. Jammer dat ’t stuur niet helemaal recht voor je staat. De stoelen voldoen aan de Europese norm, ze voelen stevig aan en de zittingen zijn ook toereikend voor langere bovenbenen. De hoofdruimte is voldoende, maar als je kiest voor ’t optionele panoramadak kost dat flink wat centimeters.Ook achterin kun je ondanks de aflopende daklijn prima zitten, er is voldoende hoofd- en beenruimte. Dat is mede te danken aan de 10 centimeter langere wielbasis. Ondanks de toegenomen afmetingen is de Sportage niet zwaarder geworden. Sterker nog, hij werd tot 160 kilo lichter door de toepassing van sterkere staalsoorten.Er is gewerkt aan een Europese onderstelafstelling, maar die komt tijdens het rijden niet helemaal uit de verf. De Kia doet de term ‘Sport’ in zijn typeaanduiding in elk geval geen eer aan. Wie een Sportage koopt, krijgt een no-nonsense familieauto zonder sportieve pretenties. De besturing bijvoorbeeld is met name bij de benzineversie erg licht en gevoelloos. Rond de middenstand gebeurt er helemaal niets, daarna reageert hij des te heftiger op stuurbewegingen. Daardoor neem je bochten al snel wat rafelig. Ook is er boven de 120 km/h op wat minder strakke snelwegsecties te veel onrust in het onderstel, ongemerkt voer je steeds lichte stuurcorrecties uit. Erg vertrouwenwekkend voelt de Sportage op hogere snelheden niet aan. Het overhellen in bochten blijft ondanks de lange veerwegen en soepel afgestelde vering keurig binnen de perken. De Sportage doet goed waarvoor-ie feitelijk bedoeld is: comfortabel vervoer bieden. Het veercomfort is uitstekend, ook grotere oneffenheden dringen niet storend het interieur binnen. Bovendien is het lekker stil aan boord, al draait de tweeliter benzineversie waarmee we op stap zijn bijna 3.500 tpm bij 120 km/h. Een zesbak zou welkom zijn, de optionele zestraps automaat is in dat opzicht wellicht een slim alternatief voor de gemakkelijk bedienbare vijfversnellingsbak. Maar het gevaar bestaat wel dat hij de 2.0 CVVT berooft van z’n laatste stukje temperament. De 163 pk komen er gevoelsmatig niet uit. Onder de 3.000 tpm komt hij behoorlijk lui over en zelfs bij hogere toeren lijkt hij er nooit echt zin in te hebben. Irritant is ook de aanzienlijke weerstand in het gaspedaal waar je doorheen moet trappen voor volgas. We vermoeden dat het met emissie-eisen te maken heeft. De tweeliter heeft variabele kleptiming, maar directe inspuiting en een start-/stopsysteem schitteren door afwezigheid. Wie dat wil, moet wachten op de komst van de 140 pk sterke 1,6 liter instapmotor die eind dit jaar komt. Die krijgt hoogstwaarschijnlijk standaard start/stop mee. Vierwielaandrijving is overigens als optie voorbehouden aan de tweeliter motoren.

Krachtig en stil
                            Naast de genoemde 2.0 CVVT wordt de Sportage ook leverbaar met een tweeliter dieselmotor, die het karakter van de auto op slag veranderd. Plots is er wél heerlijk veel trekkracht beschikbaar bij lage toeren, met dank aan een koppel van 319 newtonmeter bij 1.800 tpm. Ook is de direct ingespoten zelfontbrander voldoende stil. Bij de Koreaanse uitvoering drong nog behoorlijk wat geluid het interieur binnen, maar extra geluidsisolatie heeft dat probleem afdoende verholpen. Het gewicht van de dieselmotor op de vooras ondervangt voor ’n groot deel ook de te licht werkende besturing. De diesel is gekoppeld aan een zesversnellingsbak, die wat kortere schakelwegen heeft dan de vijfbak. Wie meer vermogen wenst, heeft pech. De 184 pk sterke variant die in de Hyundai ix35 is te vinden, komt niet in de Sportage. Deze keuze is gemaakt omdat ‘de leverbare motoren het beste compromis bieden tussen vermogen en verbruik’, aldus Kia. Eind dit jaar komt er wel een 115 pk sterke 1.7, met standaard een start-/stopsysteem. De Sportage is per direct leverbaar in drie uitrustingsniveau’s: de X-tra, X-ecutive en X-clusive. De basisversie krijgt zes airbags, ’n stabiliteitssysteem met Hill Assist Control & Downhill Assist Control, radio-/cd-speler, actieve hoofdsteunen vóór en airco.

Comment

Comment

Ik heb prijs laten opmaken met een 1.6 benzine motor. Standaard met parksensoren komt ie op 19.000 euro btw inclusief (volgens mij de goedkoopste samen met de ix35). Al is ie de broer van de hyundai ix35, hij zou zachter rijden. Het bolletjes design op de zetelstof vind ik minder.
                                Verder nog niet mee gereden maar ik ben er gewoon weg van. (misschien autootje voor mijn vrouw);
                                Levertijd: 12 weken (hyundai ix35 = 7 maanden)

Al vind ik het design van de hyundai ix35 mooier, de voordelen van de sportage zoals 7 jaar garantie, levertijd, zachtere ophaning zijn toch doorslaggevend.
                                Last edited by ANTONIO; 02/10/2010, 00:23.
                                AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.

Comment

Gisteren deze Kia Sportage gaan bezichtigen op het autosalon... deze is echt mooi! Knap werk van Kia.

Comment

Persoonlijk ben ik een beetje tegen het principe van SUVs en andere verhoogde wagens (slechtere stroomlijn, slechter zicht voor andere weggebruikers), maar als het dan toch per se een SUV moet zijn, kan ik niet anders dan concluderen dat dit, gezien de prijs, een knappe auto is.

Hij ziet er redelijk basic uit, geen dwaze fantasietjes om op te vallen, gewoon alles keurig, zakelijk en correct.

Als de wagen even goed rijdt als hij eruit ziet en wanneer je prijs en garantievoorwaarden in overweging neemt dan is zo'n wagen gewoon een zeer goede koop. Puik werk van de Koreanen.

Comment

Vandaag prijsofferte laten maken. De dealer geeft 6% korting en nog eens 1000 Euro salonkorting. Zou voor het hele KIA-dealernetwerk hetzelfde zijn.

Comment

Vandaag een stukje kunnen rijden met de nieuwe Sportage, was een 2.0 crdi Fusion. Hij reed beter dan dat ik verwacht had. Lichte servo stuurt echt zeer aanganaam, ook de versnellingsbak is gemakkelijk te bedienen. Parkeersensoren met achteruitcamera is zeer handig...

Comment

Comment

Working...
                                          X