Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Begrijp ik 't verkeerd of moet die dan een zeer vlakke vermogenscurve hebben? Aan 't toerental waar de motor z'n maximumvermogen levert (99pk) levert de electromotor blijkbaar maar 37pk... maar 'ie kan 80pk leveren maximaal. DUs dan doet die dat bij 'n lager toerental van de benzinemotor?
Raar dat die benzine maar 99 pk heeft inderdaad...
Zodanig toegeknepen omwille van verbruik?
Zou een gewone 1.4 dan niet even goed of beter presteren in samenspel met de elektromotor?
Misschien is die benzinemotor zuiver op 'n mager mengsel afgestemd, om zo goed mogelijk te scoren op verbruik en CO²-uitstoot? 'k Zou wel 'es willen weten hoe dat nu zit met die 99+80=136... Dafke Daffodil, weet gij meer?
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
In Sydney is de Australian International Motor Show van start gegaan. Eén van de primeurs die daar te zien is, is de Lexus CT 200h met het F Sport-pakket. Dat omvat een aantal uiterlijke en technische aanpassingen, die de auto een wat sportievere inborst geven. Bij de vernieuwde IS, maakten we voor het eerst kennis met een F Sport-pakket.
Het pakket bestaat uit een bescheiden bespoilering die vooral opvalt door de gewijzigde voor- en achterbumpers. Verder zijn er speciale wielen en is de ophanging veranderd. Ook is er nieuwe dempertechnologie toegepast die goed is voor de stijfheid van de carrosserie en vibraties onderdrukt.
Ook binnenin is de auto sportief aangekleed met een speciaal stuurwiel, sportpedalen, instaplijsten, een speciaal instrumentenpaneel en donker getint glas. Bij Lexus in Nederland worden wel plannen gemaakt voor de levering van dit pakket, maar die hoeven we zeker niet in het eerste jaar van het bestaan van de CT te verwachten.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Recipe for disaster. En 't is wreed jammer want 'k had het Lexus echt gegund...
Idem. Alsof Lexus geen waardige A3/1-reeks concurrent kan maken. Echt triestig wat ze hier neergezet hebben, gewoon een posh Prius. It appeals on no levels at all.
Misschien is die benzinemotor zuiver op 'n mager mengsel afgestemd, om zo goed mogelijk te scoren op verbruik en CO²-uitstoot? 'k Zou wel 'es willen weten hoe dat nu zit met die 99+80=136... Dafke Daffodil, weet gij meer?
Die mag je niet zomaar optellen geloof ik omdat ze niet op hetzelfde moment 'pieken'? Is maar een gok..
Technisch te ingewikkeld om hier in detail uit de doeken te doen, maar ik zal proberen het eenvoudig voor te stellen:
Het feit dat de 1.8 op zich in verhouding minder piekvermogen levert dan de gemiddelde concurrent met dezelfde longinhoud, heeft o.a. te maken met het toepassen van de Atkinson cyclus, die de motor veel energie-efficiënter maakt dan de traditionele Otto cyclus, maar op zich minder piekvermogen kan afleveren. Met dus niet enkel een veel beter resultaat qua CO2, maar voornamelijk ook qua extreem lage NOx (gemiddeld 1/10e van een dieselconcurrent) en totale afwezigheid van roetuitstoot. Daardoor halen deze hybrides nu al veel lagere waardes dan de Euro 6 norm.
Het niet-gewoonweg-kunnen-optellen-van-de-vermogens heeft dan weer te maken met het systeem van Lexus Hybrid Drive (en dus ook het Hybrid Synergy Drive van Toyota) waarbij de volledige transmissie bestaat uit twee elektromotoren die elkaar in evenwicht houden via een systeem van een planetair tandwielstelsel, waarbij de ene elektromotor de voorwielen aandrijft en de andere elektromotor voor omvorming zorgt tussen benzinemotor en aandrijvende elektromotor + eveneens de rol van alternator op zich neemt en accessoires aandrijft. Dat constant samenspelen tussen benzinemotor en elektromotoren zorgt voor een ingewikkelde berekening, waarbij niet enkel de pure pk's tellen, maar ook de verhouding waarbij de benzinemotor en de elektromotoren samenwerken op piekmomenten.
In praktijk zorgt dit er ook voor dat die 136pk er wel effectief zijn, maar niet helemaal dezelfde academische acceleratieprestaties leveren (0 tot 100 km/u) van een 136pk dieselconcurrent en eerder te vinden is tussen die van een 115pk en 136pk concurrent, maar dat de hernemingen (bijvoorbeeld van 90 tot 120) beter zijn dan die van de 136pk varianten. De gekende voor- en nadelen dus van een vergelijkbare effecten van een CVT-overbrenging.
Vergeef me m'n archaïsche ingesteldheid, maar... plant Lexus hier nog een modelletje van zonder scheermachine-motortjes in alle hoeken en met een potente, gouwe ouwe verbrandingsmotor met 200pk of meer? Want dan wordt het misschien weer interessant. (voor de petrolheads)
Vergeef me m'n archaïsche ingesteldheid, maar... plant Lexus hier nog een modelletje van zonder scheermachine-motortjes in alle hoeken en met een potente, gouwe ouwe verbrandingsmotor met 200pk of meer? Want dan wordt het misschien weer interessant. (voor de petrolheads)
Who knows... Vergis ik mij, of had ik nergens gelezen dat ze in de States toch ook de benamingen CT 300h en CT 400h gedeponeerd hadden?
Tegen 2015 is Lexus sowieso volledig hybride, met uitzondering van de F-versies.
Dacht dat het de bedoeling was om van alle types een hybride te maken (alleen IS ontbreekt nu nog zeker?), maar de non-hybrides bleven wel bestaan, niet?
2007 Citroën C4 -> 2008 VW Golf -> 2007? Peugeot 407sw -> 2009 Lexus IS 220d -> 2011 Mercedes C200 -> 2014 BMW 218d -> 2015 Lexus IS 300h
Dacht dat het de bedoeling was om van alle types een hybride te maken (alleen IS ontbreekt nu nog zeker?), maar de non-hybrides bleven wel bestaan, niet?
Hangt af van de marktvraag: USA, Oost-Europa, Rusland en de Aziatische landen zijn nog steeds sterk geïnteresseerd in gewone benzinemodellen, West-Europa totaal niet.
Hangt af van de marktvraag: USA, Oost-Europa, Rusland en de Aziatische landen zijn nog steeds sterk geïnteresseerd in gewone benzinemodellen, West-Europa totaal niet.
En laat nu net west-europa voor Lexus en bij uitbreiding de hele Toyota Motor Company peanuts zijn ivm Azie, USA of Rusland.
De ecokorting van 15 procent kan elk moment aangepast worden, en je krijgt de premie pas in de maand waarin de auto geleverd wordt (dit staat in het KB). Ik wil die Lexus wel bestellen, maar dan komt hij pas in maart. Zonder die ecopremie is hij 10000 eur duurder dan de Auris HSD (ipv 5000 eur), die al in januari kan geleverd worden en waarvoor de premie er dus wel nog zal zijn… In dat geval ga ik helaas voor de Auris.
Bij Toyota zeggen ze dat de premie maar tot eind februari zal lopen. Iemand meer nieuws?
Comment