Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Voor zover het kan gelden als vergelijking: ik heb wel voldoende kunnen vergelijken tussen een 120d177 en een 123d. De auto an sich is niet (goed) vergelijkbaar met de '5, maar het onderscheid tussen de twee motoren waarschijnlijk wel.
Ik vond de 123d persoonlijk niet veel sneller aanvoelen. Er is wel een verschil (qua gevoel), maar dat situeert zich vooral in de hoogste toeren, waar de 123d vanaf een kleine 4.000 tpm mooi constant verder blijft versnellen. De 120d laat vanaf pakweg 4.000 tpm voelen dat het grootste deel van z'n capaciteit is uitgeput, en verder dan 4.200 tpm moet je eigenlijk niet gaan. Onderin is de 123d ook meer lineair. 'Ie trekt al duidelijk vroeger stevig aan, en het off/on-gevoel is erg klein voor een diesel met zo'n hoog specifiek vermogen. De 120d blijft langer "kalm", om dan binnen een spanne van een paar 100 tpm plots naar full power te gaan.
De motor met dubbele turbo is naar mijn mening dus duidelijk meer lineair van vermogensafgifte, en trekt vooral hoger in toeren mooi zonder verslappen door tot 5.000 tpm.
Inzake prestaties is er weldegelijk een verschil. De 123d is gewoon een gans registertje sneller dan de 120d.
Vertaald naar 520d vs 525d (en dus enkel een vermoeden): een automatische versnellingsbak en het hogere gewicht van de '5 zal dat gevoelsmatig (kleine) verschil vermoedelijk voor het grootste deel wegvlakken. Erg laag in toeren veel gas geven resulteert meestal in het automatisch terugschakelen, dus het wat minder lineair karakter van de single turbo motor zal nauwelijks opvallen. En de hoogste toeren bezoekt 'ie enkel met kickdown, en dat doet men doorgaans ook nauwelijks, dus het verder doortrekken van de twin turbo motor zal in praktijk niet vaak voorkomen.
Ik zou dus durven denken dat het verschil qua gevoel erg klein zal zijn. Blijven over: de daadwerkelijke prestaties. In een zware auto (zeker met automaat) is alle koppel dat je krijgen kan welkom. De 525dA zal zich dus wel meer in z'n sas voelen, en algemeen vlotter zijn (en misschien ook wel aanvoelen) dan de 520dA.
Ik heb de 520da getest en vanaf 100km/h moet je niet veel meer verwachten, ondanks de 184pk is de wagen zwaar hé. De 4-cyl 525d heb ik nog niet kunnen testen
Ik heb ook enkel 520dA touring gereden, en ik vond die eigenlijk zeer vlot voor een 4-pitter diesel in zo'n caisse. Ook voorbij de 100 per uur. Tot de 170 gaat dat mooi vlot, sneller heb ik niet gereden. Qua gevoel gaat 't allemaal zeer zachtjes (zeker met de automaat), maar méér dan dat heb je eigenlijjk echt niet nodig om overal verrassend vlot mee te kunnen.
Van plan een 520d automaat te bestellen ter vervanging van mijn E350cdi break (pas 2 jaar oud maar geen zin om hier VAA op te betalen - model met veel opties en hoge Co2).
Twijfel nog tussen A6 Avant aangezien deze bestaat in 3.0 TDI 6 cylinder met lage Co2 uitstoot.
Ik heb ook enkel 520dA touring gereden, en ik vond die eigenlijk zeer vlot voor een 4-pitter diesel in zo'n caisse. Ook voorbij de 100 per uur. Tot de 170 gaat dat mooi vlot, sneller heb ik niet gereden. Qua gevoel gaat 't allemaal zeer zachtjes (zeker met de automaat), maar méér dan dat heb je eigenlijjk echt niet nodig om overal verrassend vlot mee te kunnen.
idd, heb gisteren ook met zo eentje gereden, meer dan vlot genoeg
heb er vandaag dan ook maar eentje besteld
Ik hou nog effe in de gaten hoe het VAA-verhaal afloopt, maar voor volgend jaar is de 520 dA zeker een kanshebber.
De 6cilinderdroom is opgeborgen, met dank aan Di Rupo.
2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
bye bye e92 330D welcome 520d. Ik ben dinsdag mijn F11 520d mogen gaan afhalen. En ik moet zeggen wat een wagen! Ik heb er nog niet heel veel kunnen rijden maar tot nu toe echt een meevaller. Pluspunten tot nu toe tov de coupé:
versnellingsbak is er enorm op veruit gegaan, ruimte, comfort,... .
Binnenkort zal ik nog wat meer foto's proberen te posten
Belangrijkste kenmerken:
520D sport automaat Space Grey
M-pack
Comfort zetels Zwart Dakota leer
Panoramisch schuifdak
Velgen: 18" M style 350M
Het is de nog de bedoeling om uit te kijken naar style 312 velgen in ferric grey. Zoals in onderstaand voorbeeld.
bye bye e92 330D welcome 520d. Ik ben dinsdag mijn F11 520d mogen gaan afhalen. En ik moet zeggen wat een wagen! Ik heb er nog niet heel veel kunnen rijden maar tot nu toe echt een meevaller. Pluspunten tot nu toe tov de coupé:
versnellingsbak is er enorm op veruit gegaan, ruimte, comfort,... .
Binnenkort zal ik nog wat meer foto's proberen te posten
Belangrijkste kenmerken:
520D sport automaat Space Grey
M-pack
Comfort zetels Zwart Dakota leer
Panoramisch schuifdak
Velgen: 18" M style 350M
Het is de nog de bedoeling om uit te kijken naar style 312 velgen in ferric grey. Zoals in onderstaand voorbeeld.
Geen spijt dat je een 2l hebt ipv 3l ? Mis je de prestaties niet of hoe voelt dit aan in vergelijking met je 330 ?
Het is nog even afwachten, ik heb er nog niet veel mee kunnen rijden. De eerste indrukken zijn dat het vlot en soepel rijdt. Zeker de nieuwe automaat voelt veel sneller aan dan bij de coupé. Maar uiteindelijk zal het qua motor toch wel een stapje terug zijn denk ik (vooral het geluid). Maar de ruimte, comfort en automaat maken veel goed. Zeker ook als ik de nieuwe VAA en taksen zie alsook de brandstof prijs ben ik blij dat ik voor de 520D gekozen heb. Meer dan vlot genoeg om goed mee te kunnen in het verkeer en voor die 7500km/jaar dat ik er mee rij .
Het is nog even afwachten, ik heb er nog niet veel mee kunnen rijden. De eerste indrukken zijn dat het vlot en soepel rijdt. Zeker de nieuwe automaat voelt veel sneller aan dan bij de coupé. Maar uiteindelijk zal het qua motor toch wel een stapje terug zijn denk ik (vooral het geluid). Maar de ruimte, comfort en automaat maken veel goed. Zeker ook als ik de nieuwe VAA en taksen zie alsook de brandstof prijs ben ik blij dat ik voor de 520D gekozen heb. Meer dan vlot genoeg om goed mee te kunnen in het verkeer en voor die 7500km/jaar dat ik er mee rij .
Ik rij zelf met een 335d en ik kan me moeilijk inbeelden om plots naar een 520d over te stappen. Dan moet je inderdaad wel de ruimte en comfort boven rijplezier stellen. Even een knop omdraaien zeker?
Het is nog even afwachten, ik heb er nog niet veel mee kunnen rijden. De eerste indrukken zijn dat het vlot en soepel rijdt. Zeker de nieuwe automaat voelt veel sneller aan dan bij de coupé. Maar uiteindelijk zal het qua motor toch wel een stapje terug zijn denk ik (vooral het geluid). Maar de ruimte, comfort en automaat maken veel goed. Zeker ook als ik de nieuwe VAA en taksen zie alsook de brandstof prijs ben ik blij dat ik voor de 520D gekozen heb. Meer dan vlot genoeg om goed mee te kunnen in het verkeer en voor die 7500km/jaar dat ik er mee rij .
Heb je adaptieve ophanging ?
Momenteel hier ook een 520d als vervangwagen. In de bochten is dat toch minder en geeft dat weinig vertrouwen als je van de 3 coupé komt. Comfort en interieur is wel geweldig, de motor is net genoeg voor die auto, niet meer niet minder.
Heb je adaptieve ophanging ?
Momenteel hier ook een 520d als vervangwagen. In de bochten is dat toch minder en geeft dat weinig vertrouwen als je van de 3 coupé komt. Comfort en interieur is wel geweldig, de motor is net genoeg voor die auto, niet meer niet minder.
Ambi,
Is het de 163pk of 184pk versie ?
Automaat of manueel ?
Waarom zou je stellen, dat de motor net genoeg vermogen levert. Maw. in welke situatie heb je geen overschot ?
Ik kijk uit naar uw antwoord.
Dat zijn de standaard velgen. En ze zijn idd niet mis, integendeel. Wel zijn ze een maatje te klein, 18 inch staat beter op en 5 en is nog redelijk betaalbaar.
Dat zijn de standaard velgen. En ze zijn idd niet mis, integendeel. Wel zijn ze een maatje te klein, 18 inch staat beter op en 5 en is nog redelijk betaalbaar.
Idd standaard velgen. 18 inch paste (zoals zoveel andere opties) niet meer binnen het budget.
Deze knappe standaard velgen zijn één van de redenen waarom ik voor de F11 en niet voor de A6 Avant heb gekozen (want die standaard velgen zijn niet om aan te zien).
Heb je adaptieve ophanging ?
Momenteel hier ook een 520d als vervangwagen. In de bochten is dat toch minder en geeft dat weinig vertrouwen als je van de 3 coupé komt. Comfort en interieur is wel geweldig, de motor is net genoeg voor die auto, niet meer niet minder.
De 3 coupé is dan ook een hele andere wagen, bijna onmogelijk om te vergelijken. Ik heb de M-ophanging. Qua wegligging heb ik het nog niet echt goed kunnen te testen. Maar ik ben er vrijwel zeker van dat de 3 coupé sneller door de bocht kan.
vers gewassen:
Ik heb bij de de instelknop van de sportautomaat de mogelijkheid om de wagen in eco pro modus te plaatsen. Ik ken iemand met dezelfde wagen en hij had dit niet (niet zelf gezien). Is dit een functie die pas recent is toegevoegd? En nog een vraagje: mijn CO2 waarde staat op 133gr klopt dit? Ik heb altijd gedacht dat dit 139gr was.
Comment