nuttige input!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW 5-Reeks Touring F11
Collapse
X
-
Stikstof in de banden, werkt heel goed en banden verliezen geen druk, enige nadeel, als je normale lucht in de banden doet heeft de stikstof geen werking meer.
Ik weet niet of ze hier in België al zo ver zijn maar in Duitsland is dit wel het geval, herkenbaar aan de groene ventieldopjes
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xuomi Bekijk BerichtenStikstof in de banden, werkt heel goed en banden verliezen geen druk, enige nadeel, als je normale lucht in de banden doet heeft de stikstof geen werking meer.
Ik weet niet of ze hier in België al zo ver zijn maar in Duitsland is dit wel het geval, herkenbaar aan de groene ventieldopjes
Wagen rijdt tegenwoordig niet meer zoveel, zeker niet in de winter (beestje sparen) en dan merk je het verschil echt wel hoor!
Vroeger was het eerste wat ik bij een ritje moest doen: de banden bijvullen.
Nu blijven die mooi op druk.
Maar waarom zou de stikstof geen werking meer hebben als je er zuurstof bij doet?
Hangt toch gewoon af van de hoeveelheid lucht je erbij doet?
Stel er is op 1 of andere manier 5% stikstof ontsnapt. Dan vul je dat bij met lucht: band heeft nu dus 95% stikstof en 5% lucht (waarin ook stikstof zit natuurlijk)
Andere delen van lucht kunnen ontsnappen, maar je band zal toch nog altijd een minimum vulling hebben van 95%, niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door pi Bekijk BerichtenStikstof is een inert gas, dus reageert niet op opwarming en afkoeling.
Zuurstof doet dit wel, dus een klein beetje is al voldoende om de stikstof nutteloos te maken.
Distikfstof (N2) is wel degelijk een inert gas maar dit heeft geen invloed op de afhankelijkheid vd temperatuur.
Om dit te berekenen moet je de ideale gaswet toepassen p*v=m*R*T waarbij R de gasconstante is. Volume en massa veronderstellen we constant. p1/T1=p2/T2(Gay-Lussac voor wie hem kent :-)).
Dus als we beide banden bij 20°c vullen tot laat ons zeggen 2,5bar. Als de banden onder invloed van wrijving warm worden zullen we bij beide dezelfde drukverandering zien! Al zal het opwarmen van de band met stikstof iets trager gaan want de warmtecapaciteit is iets hoger dan die van lucht. Het enige positieve effect van stikstof zou liggen in het feit dat de moleculen trager ontsnappen uit de band dan lucht....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door das_brother Bekijk BerichtenAls een gas inert is, wil dit zeggen dat het geen reactie aangaat met andere gassen of stoffen.
Distikfstof (N2) is wel degelijk een inert gas maar dit heeft geen invloed op de afhankelijkheid vd temperatuur.
Om dit te berekenen moet je de ideale gaswet toepassen p*v=m*R*T waarbij R de gasconstante is. Volume en massa veronderstellen we constant. p1/T1=p2/T2(Gay-Lussac voor wie hem kent :-)).
Dus als we beide banden bij 20°c vullen tot laat ons zeggen 2,5bar. Als de banden onder invloed van wrijving warm worden zullen we bij beide dezelfde drukverandering zien! Al zal het opwarmen van de band met stikstof iets trager gaan want de warmtecapaciteit is iets hoger dan die van lucht. Het enige positieve effect van stikstof zou liggen in het feit dat de moleculen trager ontsnappen uit de band dan lucht....
Comment
-
Ondertussen sinds augustus 2012 nog steeds iedere dag super tevreden van m'n 520d. In m'n enthousiasme kennelijk toch eens de geluidsinstallatie iets te zwaar op de proef gesteld en de voorste speaker aan bestuurderszijde kraakt bij bepaalde midden-hoge tonen Daarnet gebeld naar de garage en ze moeten 'm efkes aan de computer leggen om nummers uit te lezen zodat ze kunnen zien of het eventueel onder garantie kan vallen... guess not... maar je zou toch ook kunnen veronderstellen dat de geluidsinstallatie met een soort van limieter principe uitgerust is (te hoog volume inperken, berekend om de af-fabriek installatie).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door das_brother Bekijk BerichtenAls een gas inert is, wil dit zeggen dat het geen reactie aangaat met andere gassen of stoffen.
Distikfstof (N2) is wel degelijk een inert gas maar dit heeft geen invloed op de afhankelijkheid vd temperatuur.
Om dit te berekenen moet je de ideale gaswet toepassen p*v=m*R*T waarbij R de gasconstante is. Volume en massa veronderstellen we constant. p1/T1=p2/T2(Gay-Lussac voor wie hem kent :-)).
Dus als we beide banden bij 20°c vullen tot laat ons zeggen 2,5bar. Als de banden onder invloed van wrijving warm worden zullen we bij beide dezelfde drukverandering zien! Al zal het opwarmen van de band met stikstof iets trager gaan want de warmtecapaciteit is iets hoger dan die van lucht. Het enige positieve effect van stikstof zou liggen in het feit dat de moleculen trager ontsnappen uit de band dan lucht....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk BerichtenIs gewone lucht niet sowieso 90% stikstof? Ik zou ook denken dat door af en toe de druk terug op peil te brengen met gewone lucht, dat op den duur het stikstofgehalte in de band alleen maar toeneemt (zuurstof ontsnapt, stikstof niet)?
En inderdaad, indien zuurstofgas sneller ontsnapt dan stikstofgas gaat het aandeel stikstof toenemen in de tijd...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door renio Bekijk BerichtenOndertussen sinds augustus 2012 nog steeds iedere dag super tevreden van m'n 520d. In m'n enthousiasme kennelijk toch eens de geluidsinstallatie iets te zwaar op de proef gesteld en de voorste speaker aan bestuurderszijde kraakt bij bepaalde midden-hoge tonen Daarnet gebeld naar de garage en ze moeten 'm efkes aan de computer leggen om nummers uit te lezen zodat ze kunnen zien of het eventueel onder garantie kan vallen... guess not... maar je zou toch ook kunnen veronderstellen dat de geluidsinstallatie met een soort van limieter principe uitgerust is (te hoog volume inperken, berekend om de af-fabriek installatie).
Comment
-
Hier bij ons in de streek valt het aantal f11's precies nog mee (en zeker met M-pack), maar donderdag in omgeving Kampenhout --> 3 keer f11 met M-pack op kwartier tijd.
Gisteren tussen Brasschaat en Ekeren ben ik zelf eventjes de tel kwijtgeraakt... (en weer zeker de helft met M-pack)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk BerichtenIs gewone lucht niet sowieso 90% stikstof? Ik zou ook denken dat door af en toe de druk terug op peil te brengen met gewone lucht, dat op den duur het stikstofgehalte in de band alleen maar toeneemt (zuurstof ontsnapt, stikstof niet)?
Comment
-
Ik rij sinds gisteren met mijn F11.
Zeer tevreden.
Zou wel nog andere velgen willen plaatsen maar daarover vind ik wellicht weer ergens info in deze topic.
Wat ik niet zo direct terug kan vinden, is informatie over matten.
Vind de standaard matten nogal saai en stel me de vraag of er geen andere beschikbaar zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xuomi Bekijk BerichtenIk heb voor veschillende maten van velgen gevraagd!!
Hier het antwoord van http://www.baanvelgen.com/:
2x MORR VS8.2 9,0 x 20
2x MORR VS8.2 10,5 x 20
4x standaard finish
2x CONTINENTAL 245/35R20 95 (Y) CONTISPORTCONTACT 5P
2x CONTINENTAL 285/30R20 99 (Y) CONTISPORTCONTACT 5P
4x monteren en balanceren
Compleet voor 4940 euro incl. BTW
2x MORR VS8.2 8,5 x 19
2x MORR VS8.2 10,0 x 19
2x DUNLOP 245/40R19 98 (Y) SP SPORT MAXX GT RO1
2x DUNLOP 285/35R19 ZR SP SPORT MAXX GT
4x monteren en balanceren
Compleet voor 4570 euro incl. BTW
2x MORR VS8.2 8,5 x 19
2x MORR VS8.2 10,0 x 19
Compleet voor 3550 euro incl. BTW
4x MORR VS8.2 8,5 x 19
4x DUNLOP 245/40R19 98 Y SP SPORT 01 J
4x monteren en balanceren
Compleet voor 4250 euro incl. BTW
4x MORR VS8.2 8,5 x 19
Compleet voor 3250 euro incl. BTWOorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenPrijzen vallen heel goed mee. Ik heb niet veel minder betaald voor mijn 20'ers styling 356.
Die 20'ers van Morr zijn heerlijk breed. Dat missen mijn velgen. Vandaar dat ik spacers heb geplaatst achteraan.
Van 150.000BEF tot 200.000BEF ?!? Daar koop je verdorie een goeie occasiewagen voor....
Ik ben de eerste om toe te geven dat het knappe wieltjes zijn maar persoonlijk zou ik er zoveel geld niet kunnen aan geven. Dan spendeer ik dat geld liever aan een andere (grotere, luxueuzere) wagen en plaats er ik iets minder exclusieve velgen onder.
Comment
-
Het is zeker veel geld, maar de prijzen staan in verhouding tot de prijsklasse van deze wagen. Als je kwalitatieve velgen wil, dan weet je dat dit het budget is.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Meeste velgen zijn veel te duur geprijsd, je betaalt gewoon de naam. TAM-velgen zijn prijs kwaliteit beter dan de meeste OEM velgen2014 BMW F32 420 dA M-pakket
2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy
Comment
-
Mijn tiefseeblau 530d wordt binnen 2 weken geleverd. Het begint te kriebelen.
Ik heb eigenlijk nog nooit een lakbescherming op een nieuwe wagen laten aanbrengen, maar voor dergelijke investering overweeg ik het toch.
De BMW dealer vraagt 700 Eur (excl. BTW) voor een "BMW Seal & Protect", wat ik toch een beetje aan de dure kant vind.
Anderzijds kost een Wax-It behandeling met Swissvax ook 640 en moet ik dan van Leuven naar Oudenaarde & terug bollen.
Wat is het beste ? En zijn er ook minder dure alternatieven ?
Kan ik mss eerst een paar maanden zonder rijden en daarna die behandeling laten doen ?
Of is dit allemaal niet nodig op een nieuwe auto ?
Alle ervaringen zijn welkom :-)
Comment
Comment