Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 5-Reeks Touring F11

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • nuttige input!

    Comment


    • Stikstof in de banden, werkt heel goed en banden verliezen geen druk, enige nadeel, als je normale lucht in de banden doet heeft de stikstof geen werking meer.
      Ik weet niet of ze hier in België al zo ver zijn maar in Duitsland is dit wel het geval, herkenbaar aan de groene ventieldopjes

      Comment


      • normale lucht is 80% stikstof? hmm, als je hier op googlet kom je wel het een en ander tegen. Kan me alleen moeilijk voorstellen dat dat beetje zuurstof erin zo'n verschil zou maken...
        Last edited by ; 05/02/2013, 21:59.

        Comment


        • Stikstof is een inert gas, dus reageert niet op opwarming en afkoeling.
          Zuurstof doet dit wel, dus een klein beetje is al voldoende om de stikstof nutteloos te maken.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door xuomi Bekijk Berichten
            Stikstof in de banden, werkt heel goed en banden verliezen geen druk, enige nadeel, als je normale lucht in de banden doet heeft de stikstof geen werking meer.
            Ik weet niet of ze hier in België al zo ver zijn maar in Duitsland is dit wel het geval, herkenbaar aan de groene ventieldopjes
            Kan je al lang doen in België, heb ik ook op mijn MX-5.
            Wagen rijdt tegenwoordig niet meer zoveel, zeker niet in de winter (beestje sparen) en dan merk je het verschil echt wel hoor!
            Vroeger was het eerste wat ik bij een ritje moest doen: de banden bijvullen.
            Nu blijven die mooi op druk.

            Maar waarom zou de stikstof geen werking meer hebben als je er zuurstof bij doet?
            Hangt toch gewoon af van de hoeveelheid lucht je erbij doet?
            Stel er is op 1 of andere manier 5% stikstof ontsnapt. Dan vul je dat bij met lucht: band heeft nu dus 95% stikstof en 5% lucht (waarin ook stikstof zit natuurlijk)
            Andere delen van lucht kunnen ontsnappen, maar je band zal toch nog altijd een minimum vulling hebben van 95%, niet?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door pi Bekijk Berichten
              Stikstof is een inert gas, dus reageert niet op opwarming en afkoeling.
              Zuurstof doet dit wel, dus een klein beetje is al voldoende om de stikstof nutteloos te maken.
              Als een gas inert is, wil dit zeggen dat het geen reactie aangaat met andere gassen of stoffen.
              Distikfstof (N2) is wel degelijk een inert gas maar dit heeft geen invloed op de afhankelijkheid vd temperatuur.
              Om dit te berekenen moet je de ideale gaswet toepassen p*v=m*R*T waarbij R de gasconstante is. Volume en massa veronderstellen we constant. p1/T1=p2/T2(Gay-Lussac voor wie hem kent :-)).
              Dus als we beide banden bij 20°c vullen tot laat ons zeggen 2,5bar. Als de banden onder invloed van wrijving warm worden zullen we bij beide dezelfde drukverandering zien! Al zal het opwarmen van de band met stikstof iets trager gaan want de warmtecapaciteit is iets hoger dan die van lucht. Het enige positieve effect van stikstof zou liggen in het feit dat de moleculen trager ontsnappen uit de band dan lucht....

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door das_brother Bekijk Berichten
                Als een gas inert is, wil dit zeggen dat het geen reactie aangaat met andere gassen of stoffen.
                Distikfstof (N2) is wel degelijk een inert gas maar dit heeft geen invloed op de afhankelijkheid vd temperatuur.
                Om dit te berekenen moet je de ideale gaswet toepassen p*v=m*R*T waarbij R de gasconstante is. Volume en massa veronderstellen we constant. p1/T1=p2/T2(Gay-Lussac voor wie hem kent :-)).
                Dus als we beide banden bij 20°c vullen tot laat ons zeggen 2,5bar. Als de banden onder invloed van wrijving warm worden zullen we bij beide dezelfde drukverandering zien! Al zal het opwarmen van de band met stikstof iets trager gaan want de warmtecapaciteit is iets hoger dan die van lucht. Het enige positieve effect van stikstof zou liggen in het feit dat de moleculen trager ontsnappen uit de band dan lucht....
                kijk, iemand die weet waar hij het over heeft. dit lijkt me de enigste juiste uitleg, en ik ken Gay Lussac nog van vroeger... voor geinteresseerden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_gaswet

                Comment


                • Om de topic weer wat leven in te blazen, volgende vrijdag komt de mijne binnen.
                  Dan nog op papieren etc. wachten dus hopelijk tegen 1 maart de baan mee op.
                  Nu nog enkel de Insignia verkopen tegen dan ...

                  Comment


                  • Ondertussen sinds augustus 2012 nog steeds iedere dag super tevreden van m'n 520d. In m'n enthousiasme kennelijk toch eens de geluidsinstallatie iets te zwaar op de proef gesteld en de voorste speaker aan bestuurderszijde kraakt bij bepaalde midden-hoge tonen Daarnet gebeld naar de garage en ze moeten 'm efkes aan de computer leggen om nummers uit te lezen zodat ze kunnen zien of het eventueel onder garantie kan vallen... guess not... maar je zou toch ook kunnen veronderstellen dat de geluidsinstallatie met een soort van limieter principe uitgerust is (te hoog volume inperken, berekend om de af-fabriek installatie).

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door das_brother Bekijk Berichten
                      Als een gas inert is, wil dit zeggen dat het geen reactie aangaat met andere gassen of stoffen.
                      Distikfstof (N2) is wel degelijk een inert gas maar dit heeft geen invloed op de afhankelijkheid vd temperatuur.
                      Om dit te berekenen moet je de ideale gaswet toepassen p*v=m*R*T waarbij R de gasconstante is. Volume en massa veronderstellen we constant. p1/T1=p2/T2(Gay-Lussac voor wie hem kent :-)).
                      Dus als we beide banden bij 20°c vullen tot laat ons zeggen 2,5bar. Als de banden onder invloed van wrijving warm worden zullen we bij beide dezelfde drukverandering zien! Al zal het opwarmen van de band met stikstof iets trager gaan want de warmtecapaciteit is iets hoger dan die van lucht. Het enige positieve effect van stikstof zou liggen in het feit dat de moleculen trager ontsnappen uit de band dan lucht....
                      Is gewone lucht niet sowieso 90% stikstof? Ik zou ook denken dat door af en toe de druk terug op peil te brengen met gewone lucht, dat op den duur het stikstofgehalte in de band alleen maar toeneemt (zuurstof ontsnapt, stikstof niet)?

                      Comment


                      • dan ben je volgens mij toch wel heel flink tekeer gegaan ...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                          Is gewone lucht niet sowieso 90% stikstof? Ik zou ook denken dat door af en toe de druk terug op peil te brengen met gewone lucht, dat op den duur het stikstofgehalte in de band alleen maar toeneemt (zuurstof ontsnapt, stikstof niet)?
                          lucht is ongeveer 78%N2 en 21%O2 (volgens wikipedia :-) )
                          En inderdaad, indien zuurstofgas sneller ontsnapt dan stikstofgas gaat het aandeel stikstof toenemen in de tijd...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door renio Bekijk Berichten
                            Ondertussen sinds augustus 2012 nog steeds iedere dag super tevreden van m'n 520d. In m'n enthousiasme kennelijk toch eens de geluidsinstallatie iets te zwaar op de proef gesteld en de voorste speaker aan bestuurderszijde kraakt bij bepaalde midden-hoge tonen Daarnet gebeld naar de garage en ze moeten 'm efkes aan de computer leggen om nummers uit te lezen zodat ze kunnen zien of het eventueel onder garantie kan vallen... guess not... maar je zou toch ook kunnen veronderstellen dat de geluidsinstallatie met een soort van limieter principe uitgerust is (te hoog volume inperken, berekend om de af-fabriek installatie).
                            Strange,ik heb het ook aan de voorste speaker bestuurderskant,dat klein speakertje ter hoogte van de spiegel....

                            Comment


                            • Hier bij ons in de streek valt het aantal f11's precies nog mee (en zeker met M-pack), maar donderdag in omgeving Kampenhout --> 3 keer f11 met M-pack op kwartier tijd.
                              Gisteren tussen Brasschaat en Ekeren ben ik zelf eventjes de tel kwijtgeraakt... (en weer zeker de helft met M-pack)

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                                Is gewone lucht niet sowieso 90% stikstof? Ik zou ook denken dat door af en toe de druk terug op peil te brengen met gewone lucht, dat op den duur het stikstofgehalte in de band alleen maar toeneemt (zuurstof ontsnapt, stikstof niet)?
                                Gewone lucht is 80% stikstof, maar voor de rest klopt uw redenering wel lijkt me.

                                Comment


                                • Ik rij sinds gisteren met mijn F11.
                                  Zeer tevreden.
                                  Zou wel nog andere velgen willen plaatsen maar daarover vind ik wellicht weer ergens info in deze topic.
                                  Wat ik niet zo direct terug kan vinden, is informatie over matten.
                                  Vind de standaard matten nogal saai en stel me de vraag of er geen andere beschikbaar zijn.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door xuomi Bekijk Berichten
                                    Ik heb voor veschillende maten van velgen gevraagd!!

                                    Hier het antwoord van
                                    http://www.baanvelgen.com/:

                                    2x MORR VS8.2 9,0 x 20
                                    2x MORR VS8.2 10,5 x 20
                                    4x standaard finish
                                    2x CONTINENTAL 245/35R20 95 (Y) CONTISPORTCONTACT 5P
                                    2x CONTINENTAL 285/30R20 99 (Y) CONTISPORTCONTACT 5P
                                    4x monteren en balanceren
                                    Compleet voor 4940 euro incl. BTW


                                    2x MORR VS8.2 8,5 x 19
                                    2x MORR VS8.2 10,0 x 19
                                    2x DUNLOP 245/40R19 98 (Y) SP SPORT MAXX GT RO1
                                    2x DUNLOP 285/35R19 ZR SP SPORT MAXX GT
                                    4x monteren en balanceren
                                    Compleet voor 4570 euro incl. BTW

                                    2x MORR VS8.2 8,5 x 19
                                    2x MORR VS8.2 10,0 x 19
                                    Compleet voor 3550 euro incl. BTW

                                    4x MORR VS8.2 8,5 x 19
                                    4x DUNLOP 245/40R19 98 Y SP SPORT 01 J
                                    4x monteren en balanceren
                                    Compleet voor 4250 euro incl. BTW

                                    4x MORR VS8.2 8,5 x 19
                                    Compleet voor 3250 euro incl. BTW
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                    Prijzen vallen heel goed mee. Ik heb niet veel minder betaald voor mijn 20'ers styling 356.
                                    Die 20'ers van Morr zijn heerlijk breed. Dat missen mijn velgen. Vandaar dat ik spacers heb geplaatst achteraan.
                                    Sorry, maar ik ben nu de enige die dergelijke prijzen voor velgen veel vind?
                                    Van 150.000BEF tot 200.000BEF ?!? Daar koop je verdorie een goeie occasiewagen voor....

                                    Ik ben de eerste om toe te geven dat het knappe wieltjes zijn maar persoonlijk zou ik er zoveel geld niet kunnen aan geven. Dan spendeer ik dat geld liever aan een andere (grotere, luxueuzere) wagen en plaats er ik iets minder exclusieve velgen onder.

                                    Comment


                                    • Het is zeker veel geld, maar de prijzen staan in verhouding tot de prijsklasse van deze wagen. Als je kwalitatieve velgen wil, dan weet je dat dit het budget is.
                                      OO 00 OO

                                      Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                      Comment


                                      • Meeste velgen zijn veel te duur geprijsd, je betaalt gewoon de naam. TAM-velgen zijn prijs kwaliteit beter dan de meeste OEM velgen
                                        2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                                        2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                                        2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                                        2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                                        Comment


                                        • Mijn tiefseeblau 530d wordt binnen 2 weken geleverd. Het begint te kriebelen.

                                          Ik heb eigenlijk nog nooit een lakbescherming op een nieuwe wagen laten aanbrengen, maar voor dergelijke investering overweeg ik het toch.

                                          De BMW dealer vraagt 700 Eur (excl. BTW) voor een "BMW Seal & Protect", wat ik toch een beetje aan de dure kant vind.

                                          Anderzijds kost een Wax-It behandeling met Swissvax ook 640 en moet ik dan van Leuven naar Oudenaarde & terug bollen.

                                          Wat is het beste ? En zijn er ook minder dure alternatieven ?
                                          Kan ik mss eerst een paar maanden zonder rijden en daarna die behandeling laten doen ?
                                          Of is dit allemaal niet nodig op een nieuwe auto ?

                                          Alle ervaringen zijn welkom :-)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X