Oorspronkelijk geplaatst door MartinBMW
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW 5-Reeks Touring F11
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichtengraag meer details , want de oplossing die ze momenteel in bornem toepassen zou maar een lapmiddel zijn waarbij ze de wagen geforceerd uitlijnen ?! en daar pas ik voor .. ik wil echte oplossingen zien !
Ik rij een 2008 E92, zonder problemen. Vorig jaar laat ik nieuwe banden leggen, en de oude tonen wat tekenen van scheve slijtage. De bandenboer adviseert te laten uitlijnen. Ik laat dat doen bij hem.
Na de uitlijning: wagen trekt naar rechts. Ik ga terug, die mannen zijn verwonderd, maar bon, iedereen kan fouten maken. Blijkbaar is de elektrische stuurbekrachtiging iets delicaats. Opnieuw uitgelijnd, zelfde verhaal, maar het stuur stond nu daarenboven nog iets naar links ook.
In totaal hebben ze daar 4 sessies van een paar uur aan gewerkt, op verschillende uitlijnbanken, derde partijen etc. Ze vonden niet waarom die auto scheeftrok, want volgens de computers stond die perfect.
Uiteindelijk hebben ze de boel gefixt door hem volgens de computer 'verkeerd' uit te lijnen, ongeveer zoals hij initiëel stond. Nu rijdt hij opnieuw rechtdoor.
De details ken ik niet, maar er zou dus ook af fabriek iets verkeerd gemonteerd staan, waardoor de kar eigenlijk foutief staat uitgelijnd om hem rechtdoor te laten rijden.
Het 'geforceerd uitlijnen' - verhaal kan dus wel kloppen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenWannes, geen F10/F11, maar een gelijkaardig verhaal, wat misschien relevant kan zijn.
Ik rij een 2008 E92, zonder problemen. Vorig jaar laat ik nieuwe banden leggen, en de oude tonen wat tekenen van scheve slijtage. De bandenboer adviseert te laten uitlijnen. Ik laat dat doen bij hem.
Na de uitlijning: wagen trekt naar rechts. Ik ga terug, die mannen zijn verwonderd, maar bon, iedereen kan fouten maken. Blijkbaar is de elektrische stuurbekrachtiging iets delicaats. Opnieuw uitgelijnd, zelfde verhaal, maar het stuur stond nu daarenboven nog iets naar links ook.
In totaal hebben ze daar 4 sessies van een paar uur aan gewerkt, op verschillende uitlijnbanken, derde partijen etc. Ze vonden niet waarom die auto scheeftrok, want volgens de computers stond die perfect.
Uiteindelijk hebben ze de boel gefixt door hem volgens de computer 'verkeerd' uit te lijnen, ongeveer zoals hij initiëel stond. Nu rijdt hij opnieuw rechtdoor.
De details ken ik niet, maar er zou dus ook af fabriek iets verkeerd gemonteerd staan, waardoor de kar eigenlijk foutief staat uitgelijnd om hem rechtdoor te laten rijden.
Het 'geforceerd uitlijnen' - verhaal kan dus wel kloppen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maxime S Bekijk BerichtenVolgens mij is uw E92 gewoon een premium selection die al 4 keer gecrashed is...
Comment
-
Fingers crossed
Mijn F11 is na 3 bezoeken aan de werkplaats in orde geraakt ivm het rechts trekken. Als het goed is mag het ook eens vermeld worden.
Er werd een (onderdeel) draagarm vervangen en de software van de elektrische stuurbekrachtiging geupdated. Ook opnieuw uitgelijnd. Blijkbaar doet die soft-update toch wel wonderen mi, want zoals ik reeds eerde melde had ik het gevoel dat de wagen zelf correcties uitvoerde wat perfect mogelijk is.
Ivm de uitlijning forceren, vb wat negatiever of positiever zetten aan een kant ... vergeet dat maar. Je kan een wagen niet uit zijn specs uitlijnen, dat zou wat zijn!
Ik hoop hiermee nog F10 & F11 rijders van dienst te zijn geweest.
Fingers crossed dat alles goed blijft.
Comment
-
Hetzelfde verhaal hier, de 4de keer (bij BMW Bornem) was de goede keer. Vorige keren had men al de draagarm vervangen (zonder soelaas), laatst een software update en de wegligging lijkt nu ok (maar ik hou hout vast).
Bestuurderszetel maakt wel nog steeds een "klikkend" geluid bij bocht naar links.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MobyDick Bekijk BerichtenMijn 520dA (F11) moet aanstaande maandag voor de 4de keer binnen, deze keer niet bij de concessiehouder (die zou al het mogelijke hebben gedaan) maar bij BMW Belux te Bornem. Voor onbepaalde duur.
Hopelijk geraakt alles nu opgelost (wegligging) want mijn geduld is op.Oorspronkelijk geplaatst door ldeneef Bekijk BerichtenEn mijn F11 520dA gaat dinsdag binnen. Hopelijk lossen ze het stuurprobleem op.
Ik blijf erbij dat het te maken heeft met de elektrische stuurbekrachtiging.
Die grijpt m.i. soms zelfs in om bij te sturen.
Fingers crossed.Oorspronkelijk geplaatst door MartinBMW Bekijk BerichtenAl nieuws over de reactie van de dealer en mogelijke oplossing?
Ik heb een F11 520dA met sport automaat, elektronic damper control en 19" wielen. De auto rijdt als een dweil. Geen stabiliteit, constant corrigeren en doet onverwachte dingen bij snelle richtingsveranderingen zoals het passeren van iemand in de stad.
Ik heb dit nog nooit met een auto meegemaakt. Had ik helemaal niet verwacht van BMW na een perfecte E90....Oorspronkelijk geplaatst door Fünfer Bekijk BerichtenBij mijn F10 heeft de dealer een oplossing aangereikt gekregen vanuit BMW; er is wat aangepast aan de ophanging en aan de soft van de servo. Auto rijdt intussen zoals het moet en het suurgevoel is ook veel zekerder (niet meer zo vaag). problem solved.Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichtengraag meer details , want de oplossing die ze momenteel in bornem toepassen zou maar een lapmiddel zijn waarbij ze de wagen geforceerd uitlijnen ?! en daar pas ik voor .. ik wil echte oplossingen zien !Oorspronkelijk geplaatst door bmwtt Bekijk BerichtenIk heb alleen een raar gevoel bij sterke zijwind. Precies of de auto inderdaad zelf stuurcorrecties uitvoert. 'k Heb geen acitve steering.Oorspronkelijk geplaatst door ldeneef Bekijk BerichtenMijn F11 is na 3 bezoeken aan de werkplaats in orde geraakt ivm het rechts trekken. Als het goed is mag het ook eens vermeld worden.
Er werd een (onderdeel) draagarm vervangen en de software van de elektrische stuurbekrachtiging geupdated. Ook opnieuw uitgelijnd. Blijkbaar doet die soft-update toch wel wonderen mi, want zoals ik reeds eerde melde had ik het gevoel dat de wagen zelf correcties uitvoerde wat perfect mogelijk is.
Ivm de uitlijning forceren, vb wat negatiever of positiever zetten aan een kant ... vergeet dat maar. Je kan een wagen niet uit zijn specs uitlijnen, dat zou wat zijn!
Ik hoop hiermee nog F10 & F11 rijders van dienst te zijn geweest.
Fingers crossed dat alles goed blijft.Oorspronkelijk geplaatst door MobyDick Bekijk BerichtenHetzelfde verhaal hier, de 4de keer (bij BMW Bornem) was de goede keer. Vorige keren had men al de draagarm vervangen (zonder soelaas), laatst een software update en de wegligging lijkt nu ok (maar ik hou hout vast).
Bestuurderszetel maakt wel nog steeds een "klikkend" geluid bij bocht naar links.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Bezit momenteel 5 Touring (facelift 05/200 met HIGH END AUDIO INDIVIDUAL ; nog beter dan HIFI LOGIC 7 in mijn vorige 5 Touring (01/2005) ! Met invoering van nieuwe F10/F11 kan je bij de 5 géén HIGH END AUDIO INDIVIDUAL meer bestellen !!! (?) enkel Busines uitvoering en Professionele uitvoering ; deze werk ook volgens het DIRAC systeem maar minder aanpassingen tijdens rijden en minder krachtig dan bij mijn uitvoering . Diverse testverslagen liggen waaruit blijkt dat de superieure kwaliteit van het HIGH END AUDIO INDIVIDUAL systeem (toen 2.140 euro) bijlange niet gehaald worden door hetgeen BMW te bieden heeft in de 5-serie ; nieuwe 6 COUPE zal echter besteld kunnen worden met een B & O muziekinstallatie van 1200 Watt (huidig HIGH END AUDIO INDIVIDUAL in 5 reeks (E60/61) = 800 Watt) ; prijskaartje voor deze B & O zal dan ook eerder tussen de 5000 en 8000 liggen cf. Audi ; volgens een test van Auto Motor und Sport (04/2007) bleek dat het toen HIGH END AUDIO INDIVIDUAL systeem getest in een M5 kwa prijs en kwaliteit het beste was (toen ook getest in Audi R8 met B & O soundsysteem ...)
Dus conclusie : afwachten wat het betere soundsysteem dat BMW gaan aanbieden in de toekomst in 5-serie !
Momenteel zeer tevreden over 5 Touring (facelift E61) met HIGH END AUDIO INDIVIDUAL ; zeker met de talrijke problemen F10/F11 (stuur, wegligging) en géén alternatief momenteel voor mijn huidige muziekinstallatie toch nog even wachten op een nieuw F11 ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenZou het niet mogelijk zijn dat iedereen met stuurproblemen dit in een apart topic vermeld met detail van hun wagen, dus configuratie. (zoals MartinBMW het al beschrijft). Begin van heel de 5 een beetje huiverig te worden als ik dit allemaal lees en dan zou Francis wel eens gedeeltelijk gelijk kunnen hebben.
ik begin echt schrik te krijgen hé.
momenteel rij ik met een 3 touring van 2008. Geleverd in juni 2008 en eerste problemen in augustus 2008.
na maanden van vervangen en vervangen en vervangen, heeft BMW Bornem dan toegegeven dat er een conceptprobleem in die 3 reeksen zat, want ze hebben allemaal een 'klokkend' geluid wanneer je over slecht wegdek rijdt aan +-25-35 km/u.
na veel gezaag en gezever korting gekregen als compensatie omdat ik 3j met een wagen moet rijden die 'een mankement' bezit...
nu is mijn F11 525d besteld en lees ik probleem, na probleem, na probleem...
't is echt te hopen voor BMW dat ik met de volgende geen problemen krijg...Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake Bekijk BerichtenMan, man, man...
ik begin echt schrik te krijgen hé.
momenteel rij ik met een 3 touring van 2008. Geleverd in juni 2008 en eerste problemen in augustus 2008.
na maanden van vervangen en vervangen en vervangen, heeft BMW Bornem dan toegegeven dat er een conceptprobleem in die 3 reeksen zat, want ze hebben allemaal een 'klokkend' geluid wanneer je over slecht wegdek rijdt aan +-25-35 km/u.
na veel gezaag en gezever korting gekregen als compensatie omdat ik 3j met een wagen moet rijden die 'een mankement' bezit...
nu is mijn F11 525d besteld en lees ik probleem, na probleem, na probleem...
't is echt te hopen voor BMW dat ik met de volgende geen problemen krijg...
Comment
-
dat van dat posten in een apart topic om het een beetje te camoufleren vind ik maar kort door de bocht ! we zitten hier op een openbaar forum waar mensen komen lezen om er iets van op te steken ( eventueel dus bij aankoop van een nieuwe wagen ) en dan vind ik dat ze dat dadelijk moeten terugvinden !
Ik ben een grote BMW liefhebber , maar ik ga dat merk zeker niet verbloemen als het niet correct is !
voor de rest is mijn F11 een fantastische wagen en dat spel gaat als de brandweer , maar ik vind dat ze eerlijk moeten zijn en een degelijke oplossing aanbieden .. ik heb hen nu reeds 4 maanden de tijd gegeven om een oplossing te vinden , en met de zomer voor de deur wil ik andere velgen en eventueel een verlaging laten plaatsen .. en momenteel kan ik helemaal niks ondernemen of ze schuiven dat rechts trekken nog in mijn schoenen !!!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichtendat van dat posten in een apart topic om het een beetje te camoufleren vind ik maar kort door de bocht ! we zitten hier op een openbaar forum waar mensen komen lezen om er iets van op te steken ( eventueel dus bij aankoop van een nieuwe wagen ) en dan vind ik dat ze dat dadelijk moeten terugvinden !
Ik ben een grote BMW liefhebber , maar ik ga dat merk zeker niet verbloemen als het niet correct is !
voor de rest is mijn F11 een fantastische wagen en dat spel gaat als de brandweer , maar ik vind dat ze eerlijk moeten zijn en een degelijke oplossing aanbieden .. ik heb hen nu reeds 4 maanden de tijd gegeven om een oplossing te vinden , en met de zomer voor de deur wil ik andere velgen en eventueel een verlaging laten plaatsen .. en momenteel kan ik helemaal niks ondernemen of ze schuiven dat rechts trekken nog in mijn schoenen !!!
Je haalt het zelf al aan in je voetnoot. Zet alle eigenaars van een F10/F11 die een mankement hebben (al dan niet enkel "zwalpen en/of rechtstrekken" in een apart topic.
Laat ze duidelijk vermelden of ze al dan niet Automaat, xDrive, Dynamic Driving Control, Integral Active Steering, Adaptive Drive en/of Dynamic Damping Control hebben. Dan alleen kan er uitgezocht worden waar de problemen zich ergens mee voordoen. Nu vindt je hier door het bos de bomen niet meer (of is het andersom). Niet vergeten dat de wagen ook nog is uitgerust met Dynamic Stability Control met super gevoelige sensoren.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichtendat van dat posten in een apart topic om het een beetje te camoufleren vind ik maar kort door de bocht ! we zitten hier op een openbaar forum waar mensen komen lezen om er iets van op te steken ( eventueel dus bij aankoop van een nieuwe wagen ) en dan vind ik dat ze dat dadelijk moeten terugvinden !
Ik ben een grote BMW liefhebber , maar ik ga dat merk zeker niet verbloemen als het niet correct is !
voor de rest is mijn F11 een fantastische wagen en dat spel gaat als de brandweer , maar ik vind dat ze eerlijk moeten zijn en een degelijke oplossing aanbieden .. ik heb hen nu reeds 4 maanden de tijd gegeven om een oplossing te vinden , en met de zomer voor de deur wil ik andere velgen en eventueel een verlaging laten plaatsen .. en momenteel kan ik helemaal niks ondernemen of ze schuiven dat rechts trekken nog in mijn schoenen !!!
Wat betreft je probleem:
uiteindelijk hebben ze mij ook destijds met een zeveroplossing doorgestuurd...
allee 't is te zeggen: geen oplossing. Antwoord was letterlijk: 'Als mijn andere collega's wereldwijd hier geen meldingen van doen, dan vrees ik dat BMW AG hier niets aan zal doen'.
en mijn gerammel dan?? 1ste voorstel voor 3 jaar rondrijden met een rammelende auto: 2% extra korting op de basisprijs. (na veel zaag en lobbywerk is het 6% geworden, maar dat vind ik persoonlijk nog peanuts om 3j met een auto te moeten rijden, waar je je na 2 maanden in stoort aan een geluid...)
Maar ik meen het uit de grond van mijn hart: als er met mijn F11 problemen zijn zoals beschreven, dan ga ik tot het uiterste en dan is het de laatste BMW die ik gekocht heb.Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenNiet vergeten dat de wagen ook nog is uitgerust met Dynamic Stability Control met super gevoelige sensoren.
zullen betere testresultaten geven...Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichtendat van dat posten in een apart topic om het een beetje te camoufleren vind ik maar kort door de bocht ! we zitten hier op een openbaar forum waar mensen komen lezen om er iets van op te steken ( eventueel dus bij aankoop van een nieuwe wagen ) en dan vind ik dat ze dat dadelijk moeten terugvinden !
Ik ben een grote BMW liefhebber , maar ik ga dat merk zeker niet verbloemen als het niet correct is !
voor de rest is mijn F11 een fantastische wagen en dat spel gaat als de brandweer , maar ik vind dat ze eerlijk moeten zijn en een degelijke oplossing aanbieden .. ik heb hen nu reeds 4 maanden de tijd gegeven om een oplossing te vinden , en met de zomer voor de deur wil ik andere velgen en eventueel een verlaging laten plaatsen .. en momenteel kan ik helemaal niks ondernemen of ze schuiven dat rechts trekken nog in mijn schoenen !!!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mve Bekijk BerichtenIk heb mijn f10 nu 4 maanden. Wagen rijdt superieur. Het enige nadeel aan de wagen zijn zijn afmetingen. Voor de rest ben ik supertevreden over de wagen. Dit even om de wachtenden onder ons een hart onder de riem te steken.2014 BMW F32 420 dA M-pakket
2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy
Comment
-
Rechtuit stabiliteit
Ik heb inmiddels met een aantal voertuigdynamica experts gesproken en een duidelijk begrip gekregen van het stuurprobleem. De theorie is als volgt: Een auto moet na het loslaten van het stuur rechtuit gaan rijden. Dit wordt gerealiseerd door het wiel een kleine naloop te geven. Deze naloop zorgt voor een koppel op het stuursysteem waardoor de wielen rechtuit willen gaan lopen. Naast dit mechanische koppel werkt er ook nog een pneumatisch koppel vanuit de banden op de stuurinrichting. Dit laatste koppel wordt groter naarmate de velgmaat toeneemt en dus de bandhoogte afneemt. De som van mechanisch en pneumatisch koppel moet ervoor zorgen dat de wrijving in de stuurinrichting wordt overwonnen en dat de auto rechtuit gaat rijden.Indien de wrijving in de stuurinrichting groter is dan het koppel dan blijft de stuurinrichting in een willekeurige stand staan.
BMW monteert elektrische stuurbekrachtiging op de F10/F11. Omdat de elektromotor een veel hoger toerental moet draaien dan de stuurbeweging vereist, moet men een grote overbrenging monteren. Deze overbrenging heeft een erg laag rendement en zorgt voor extra wrijving in het systeem. Als gevolg hiervan kan het zo zijn dat alle andere zaken zoals hoeveelheid profiel op de banden, bandenspanning en uitlijning kritisch worden. Testen of je auto dit probleem heeft is erg eenvoudig. Rijd op een rechteweg en laat het stuurlos. Corrigeer de auto als deze nog niet recht op de weg rijdt en laat het stuur weer los. Indien de auto alsnog van richting blijft veranderen dan loopt de auto niet rechtuit. Om zeker te zijn kun je een kleine correctie de andere kant aanbrengen en voelen of de auto ook naar die kant blijft afwijken nadat je het stuur hebt losgelaten.
Het probleem wordt erger bij hogere snelheden omdat je dan in een korte tijd erg veel meters naar links of rechts afwijkt. Vanwege de wrijving in de stuurinrichting is het erg moeilijk om de auto precies te corrigeren met als gevolg dat je te veel correctie uitvoert. Je moet dan weer de andere kant uit corrigeren met als gevolg een zwabberende auto.
Iedere werktuigbouwer weet dat het erg lastig is om een structurele zwakte in een ontwerp softwarematig op te lossen. In dit geval zeker omdat er grotere variaties op kunnen treden in soort banden, profieldiepte en bandenspanning die moeilijk te voorspellen zijn.
Mijn auto gaat volgende week terug naar de dealer. Ik ben benieuwd waar men mee komt en of men het kan oplossen.....
Ik ben erg benieuwd wie van jullie dit zelfde probleem heeft.
Groet MartinBMW
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichtendat van dat posten in een apart topic om het een beetje te camoufleren vind ik maar kort door de bocht ! we zitten hier op een openbaar forum waar mensen komen lezen om er iets van op te steken ( eventueel dus bij aankoop van een nieuwe wagen ) en dan vind ik dat ze dat dadelijk moeten terugvinden !
Ik ben een grote BMW liefhebber , maar ik ga dat merk zeker niet verbloemen als het niet correct is !
voor de rest is mijn F11 een fantastische wagen en dat spel gaat als de brandweer , maar ik vind dat ze eerlijk moeten zijn en een degelijke oplossing aanbieden .. ik heb hen nu reeds 4 maanden de tijd gegeven om een oplossing te vinden , en met de zomer voor de deur wil ik andere velgen en eventueel een verlaging laten plaatsen .. en momenteel kan ik helemaal niks ondernemen of ze schuiven dat rechts trekken nog in mijn schoenen !!!Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake Bekijk BerichtenVolledig mee akkoord. dit is een informatief forum en problemen/goede dingen moeten hier onmiddellijk gevonden worden.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
Comment