Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 5-Reeks Touring F11

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door mve Bekijk Berichten
    Ik heb mijn f10 nu 4 maanden. Wagen rijdt superieur. Het enige nadeel aan de wagen zijn zijn afmetingen. Voor de rest ben ik supertevreden over de wagen. Dit even om de wachtenden onder ons een hart onder de riem te steken.
    Bedankt blij van dit te horen!!!
    Kan je echter ook vermelden met welke "controlers" (zie hier wat hoger) je wagen allemaal hebt uitgerust & of je originele velgen hebt opliggen zou ons alvast verder brengen en jou configuratie al uitsluiten van "zwalpen of naar rechts" trekken.
    Hopelijk nog veel probleemloze km's met je wagen.
    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
      In de zin van te groot of te klein?
      Te groot. Nt handig in stadsverkeer en om te parkeren geen sinecure. Voor de rest een geweldige machine.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
        Bedankt blij van dit te horen!!!
        Kan je echter ook vermelden met welke "controlers" (zie hier wat hoger) je wagen allemaal hebt uitgerust & of je originele velgen hebt opliggen zou ons alvast verder brengen en jou configuratie al uitsluiten van "zwalpen of naar rechts" trekken.
        Hopelijk nog veel probleemloze km's met je wagen.
        Originele 18 duims velgen (32en dynamic damper control.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door mve Bekijk Berichten
          Originele 18 duims velgen (32en dynamic damper control.
          sorry velgen type 328

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door mve Bekijk Berichten
            Originele 18 duims velgen (32en dynamic damper control.
            Voilà bedankt, dat bedoel ik nu precies. Als iedereen dat nu zou doen in een apart topic: HET GROTE ZWALPEND F10/F11 TOPIC bvb zou er misschien na verloop van tijd "iets" duidelijk worden en kunnen er bepaalde zaken uitgesloten worden. Thx
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichten
              (...)en met de zomer voor de deur wil ik andere velgen en eventueel een verlaging laten plaatsen .. (...)
              Oei. Een wagen die al niet perfect stabiel uit de fabriek komt gaan verlagen, waar eindig je daar dan mee... Ik zou er voor zorgen dat de wagen gecorrigeerd geraakt tot hij perfect rijdt en er dan vooral van af blijven.

              Comment


              • @MartinBMW
                Spijtig dat ze een sublieme achterwielaandrijver wat te veel hebben `geoverengineered` - al die elektrische stuursystemen (voor `t verbruik, om automatisch te parkeren...`t jonge) en dan die elektronische dempertjes!
                De E van Mercedes heeft er geen last van omdat deze stuurinrichting nog hydraulisch is. Pas met de CLS is nu een elektrisch systeem ingevoerd.
                Feitelijk laten BMW en Mercedes zich teveel opdraaien door dat merk met die voorwielaandrijving euhm sorry quatro: die elektronische systemen zijn toch bedoeld om ondersturende voorwielaandrijvers in het gareel te houden?
                Komt vast in orde bij BMW. Het is de prijs van vooruitgang - vaak is het in het begin van `the better is the enemy of the good`.
                In ieder geval ga ik de 5 touring en E klasse break tegen september proefrijden en dan beslissen. Achterwielaandrijving zeker!

                Comment


                • Problemen hebben waarschijnlijk te maken met de stuuroverbrenging. Vervanging van het stuurhuis zou verbetering moeten brengen.

                  Zie discussie: http://www.f10-forum.de/board1-f10-f...deauslauf-f10/.

                  Zitat
                  Hallo F10, F11 Gemeinde,

                  ich habe mich intensiv mit dem oben genannten Thema beschäftigt und hoffe hier einen guten Betrag leisten zu können. Einige F10 bzw. F11 haben ein sehr "schwammigen Fahrgefühl " bzw. kein ordentlicher Geradeauslauf, schnelle Kurvenfahrten sind nicht möglich, sehr hohe Seitenwindempfindlichkeit, das Fahrzeug zieht permanent nach rechts bzw. kehrt nicht in die 0 Grad Stellung zurück. Angefangen hat es bei mir bereits im Dez. 2010 nach der Neuwagenauslieferung meines 535 i. Siehe hierzu mein Beitrag:
                  ...
                  Unzählige Vertröstungen habe ich von div. BMW Stellen erhalten: "Es liegt an den Reifen, es liegt am Reifendruck, es liegt an den Winterreifen, es liegt am Heckantrieb, es liegt an den Straßen.....Sie dürfen das Fahrzeug nicht mit ihrem X5 vergleichen etc....."

                  Nach insgesamt 5 Werkstattaufenthalte, davon 3 direkt in München, unzähligen Testfahrten (ca. 600 km) mit Testfahrern von BMW und einer sehr kompetenten Person von ZF Fahrwerktechnik Antrieb + Getriebe , haben wir zumindest für mein Fahrzeug die Ursache gefunden (Zum Glück war ich so penetrant):

                  Das Lenkgetriebe wird nach 60 - 80 km heiß und verhärtet sich. Dadurch kann das Lenkgetriebe nicht durch den Geradeauslauf auf die 0 Stellung zurückkehren und zieht dann permanent entweder nach links oder nach recht. Eine manuelle Korrektur ist notwendig.

                  Mein Fahrzeug wurde verkabelt und getestet. In meinem Fall hatte das Fahrzeug eine Abweichung von 0,14 innerhalb den ersten 30 km (kein Wunder, daß BMW zuerst gemeint hatte ich bilde mir das schlechte Lenkverhalten ein) nach weiteren 70 km waren wir schon bei 0,33 und nach 101 km war der Wert bei 0,43 - Toleranz ist bis max. 0,15 erlaubt. Deshalb auch die hohe Testkilometer Anzahl. Die ersten beiden Testfahrten dauerten nur 15 Minuten. Ich habe daraufhin auf eine längere Testfahrt zum Glück mit einer sehr fähigen Person von ZF bestanden.

                  Das Lenkgetriebe wurde komplett getauscht und getestet. (Nach weiteren 100 km eine Abweichung von 0,13) Das Fahrzeug fährt jetzt wie man es in dieser Kategorie erwarten kann.

                  Ich weiß es gibt einen PUMA (Nr. ist mir nicht bekannt) Das Problem ist weltweit. Bei meinem Kollegen in Leipzig F10 wurde das Lenkgetriebe ebenfalls (ohne murren) ausgetauscht, nachdem ich die Verbindung nach München hergestellt hatte.

                  Jetzt kann ich mich zum Glück wieder über meinen F11 freuen.

                  Gruß
                  Florian

                  Comment


                  • Elke verdeler heeft een kant-en-klare oplossing om dat naar rechts trekken op te lossen. De verdelers weten perfect wat ze moeten doen, het is gewoon aan jullie om achter de verdeler te zitten. Als dit niet lukt, zet je maar druk op de verdeler door contact op te nemen met BMW Belux! Elke wagen dat daar geweest is rijdt perfect en zij hanteren dezelfde werkwijze als die de verdeler in een PUMA heeft gekregen.

                    Comment


                    • Rechtuit stabiliteit

                      Oorspronkelijk geplaatst door Thebiemerke Bekijk Berichten
                      Elke verdeler heeft een kant-en-klare oplossing om dat naar rechts trekken op te lossen. De verdelers weten perfect wat ze moeten doen, het is gewoon aan jullie om achter de verdeler te zitten. Als dit niet lukt, zet je maar druk op de verdeler door contact op te nemen met BMW Belux! Elke wagen dat daar geweest is rijdt perfect en zij hanteren dezelfde werkwijze als die de verdeler in een PUMA heeft gekregen.
                      Fijn te horen dat er oplossing is voor het naar rechts trekken van autos. Mijn auto trekt echter niet naar rechts, maar naar links of naar rechts afhankelijk van hoe ik het stuur loslaat. Hij keert niet terug in de middenstand vanwege te veeel wrijving ergens in het systeem. Ik hoop dat daar ook een oplossing voor is die bij de dealers bekend is. Maandag ben ik aan de beurt.

                      Groet MartinBMW

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door sim Bekijk Berichten
                        @MartinBMW
                        Spijtig dat ze een sublieme achterwielaandrijver wat te veel hebben `geoverengineered` - al die elektrische stuursystemen (voor `t verbruik, om automatisch te parkeren...`t jonge) en dan die elektronische dempertjes!
                        De E van Mercedes heeft er geen last van omdat deze stuurinrichting nog hydraulisch is. Pas met de CLS is nu een elektrisch systeem ingevoerd.
                        Feitelijk laten BMW en Mercedes zich teveel opdraaien door dat merk met die voorwielaandrijving euhm sorry quatro: die elektronische systemen zijn toch bedoeld om ondersturende voorwielaandrijvers in het gareel te houden?
                        Komt vast in orde bij BMW. Het is de prijs van vooruitgang - vaak is het in het begin van `the better is the enemy of the good`.
                        In ieder geval ga ik de 5 touring en E klasse break tegen september proefrijden en dan beslissen. Achterwielaandrijving zeker!
                        Elektrisch systeem is vooral om het verbruik te drukken, hydraulisch systeem vergt meer van de motor.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                          Had dan een 3 reeks gekocht...

                          * Swede-modus on *

                          En 75% kans rij je nu met een 520d en kon je voor hetzelfde geld een 3 met een motor erin gekocht hebben...

                          * Swede-modus off *
                          Ik weet het. maar dan had ik binnen de korste keren met een oud model gereden. En een 330d of 325d oud model geraak je aan de straatstenen niet kwijt. 520d voldoet qua prestaties perfect aan mijn verwachting. Nieuwe heeft veel meer bruikbaar koppel en de automaat is ook veel beter. Een wereld van verschil met mijn e61 waar ik ook heel tevreden over was.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door MartinBMW Bekijk Berichten
                            Ik heb inmiddels met een aantal voertuigdynamica experts gesproken en een duidelijk begrip gekregen van het stuurprobleem. De theorie is als volgt: Een auto moet na het loslaten van het stuur rechtuit gaan rijden. Dit wordt gerealiseerd door het wiel een kleine naloop te geven. Deze naloop zorgt voor een koppel op het stuursysteem waardoor de wielen rechtuit willen gaan lopen. Naast dit mechanische koppel werkt er ook nog een pneumatisch koppel vanuit de banden op de stuurinrichting. Dit laatste koppel wordt groter naarmate de velgmaat toeneemt en dus de bandhoogte afneemt. De som van mechanisch en pneumatisch koppel moet ervoor zorgen dat de wrijving in de stuurinrichting wordt overwonnen en dat de auto rechtuit gaat rijden.Indien de wrijving in de stuurinrichting groter is dan het koppel dan blijft de stuurinrichting in een willekeurige stand staan.

                            BMW monteert elektrische stuurbekrachtiging op de F10/F11. Omdat de elektromotor een veel hoger toerental moet draaien dan de stuurbeweging vereist, moet men een grote overbrenging monteren. Deze overbrenging heeft een erg laag rendement en zorgt voor extra wrijving in het systeem. Als gevolg hiervan kan het zo zijn dat alle andere zaken zoals hoeveelheid profiel op de banden, bandenspanning en uitlijning kritisch worden. Testen of je auto dit probleem heeft is erg eenvoudig. Rijd op een rechteweg en laat het stuurlos. Corrigeer de auto als deze nog niet recht op de weg rijdt en laat het stuur weer los. Indien de auto alsnog van richting blijft veranderen dan loopt de auto niet rechtuit. Om zeker te zijn kun je een kleine correctie de andere kant aanbrengen en voelen of de auto ook naar die kant blijft afwijken nadat je het stuur hebt losgelaten.

                            Het probleem wordt erger bij hogere snelheden omdat je dan in een korte tijd erg veel meters naar links of rechts afwijkt. Vanwege de wrijving in de stuurinrichting is het erg moeilijk om de auto precies te corrigeren met als gevolg dat je te veel correctie uitvoert. Je moet dan weer de andere kant uit corrigeren met als gevolg een zwabberende auto.

                            Iedere werktuigbouwer weet dat het erg lastig is om een structurele zwakte in een ontwerp softwarematig op te lossen. In dit geval zeker omdat er grotere variaties op kunnen treden in soort banden, profieldiepte en bandenspanning die moeilijk te voorspellen zijn.

                            Mijn auto gaat volgende week terug naar de dealer. Ik ben benieuwd waar men mee komt en of men het kan oplossen.....

                            Ik ben erg benieuwd wie van jullie dit zelfde probleem heeft.

                            Groet MartinBMW
                            Prachtig geformuleerd, zelfs ik begrijp het, denk ik.

                            Alleen... Na 3 (mechanische) ingrepen bij de dealer (waaronder het vervangen van een draagarm), was het naar links- of rechtstrekken in mijn geval niet opgelost. Pas nu, na een ingreep van BMW Bornem, rijdt de wagen rechtuit. Volgens m'n dealer heeft Bornem nochtans enkel en alleen een aanpassing aan de software uitgevoerd. Helaas staat het stuur nu niet 100% recht (het scheelt bijna niks, maar het valt me op), en -in een lange bocht op de autosnelweg bvb.- heb ik de indruk veel kracht op het stuur te moeten uitoefenen (met m'n vorige BMW's was een pinkje op het stuur laten rusten voldoende).

                            Daarenboven heb ik het gevoel dat m'n F11 nog steeds niet 100% rijdt zoals het hoort. Ik heb vandaag 250km achter de boeg op autosnelweg en expresswegen: de minste oneffenheid in het wegdek komt zo direct door, soms heb ik zelfs de indruk dat de wagen te veel trilt. Ik kan het moeilijk omschrijven, het is wellicht ook een gevoelskwestie, maar 1 ding is zeker: op hetzelfde traject had ik met m'n vorige BMW's een veel betere, stabielere, honkvastere wegligging.

                            Misschien schort er nog iets aan de software die de schokdempers aanstuurt. Zou dit kunnen?

                            En last but not least: ook na het doktersbezoek bij BMW Bornem geeft de bestuurderszetel nog steeds een irritante klik bij een korte bocht naar links.

                            Comment


                            • Iemand een idee of er een 520d xdrive komt in de nabije toekomst?

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door kinemas Bekijk Berichten
                                Iemand een idee of er een 520d xdrive komt in de nabije toekomst?


                                Idem zou dat ook graag weten.
                                Nora!

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door MobyDick Bekijk Berichten
                                  Prachtig geformuleerd, zelfs ik begrijp het, denk ik.

                                  Alleen... Na 3 (mechanische) ingrepen bij de dealer (waaronder het vervangen van een draagarm), was het naar links- of rechtstrekken in mijn geval niet opgelost. Pas nu, na een ingreep van BMW Bornem, rijdt de wagen rechtuit. Volgens m'n dealer heeft Bornem nochtans enkel en alleen een aanpassing aan de software uitgevoerd. Helaas staat het stuur nu niet 100% recht (het scheelt bijna niks, maar het valt me op), en -in een lange bocht op de autosnelweg bvb.- heb ik de indruk veel kracht op het stuur te moeten uitoefenen (met m'n vorige BMW's was een pinkje op het stuur laten rusten voldoende).

                                  Daarenboven heb ik het gevoel dat m'n F11 nog steeds niet 100% rijdt zoals het hoort. Ik heb vandaag 250km achter de boeg op autosnelweg en expresswegen: de minste oneffenheid in het wegdek komt zo direct door, soms heb ik zelfs de indruk dat de wagen te veel trilt. Ik kan het moeilijk omschrijven, het is wellicht ook een gevoelskwestie, maar 1 ding is zeker: op hetzelfde traject had ik met m'n vorige BMW's een veel betere, stabielere, honkvastere wegligging.

                                  Misschien schort er nog iets aan de software die de schokdempers aanstuurt. Zou dit kunnen?

                                  En last but not least: ook na het doktersbezoek bij BMW Bornem geeft de bestuurderszetel nog steeds een irritante klik bij een korte bocht naar links.
                                  Lijkt me alvast een hele verbetering als de wagen recht uit rijdt. Als het stuur iets scheef staat moet men toch wel op zijn minst ook aan de uitlijning gerommeld hebben. Misschien dat dat ook het trillen kan verklaren.

                                  Ik verwacht echter eerder dat men het volledige stuurhuis heeft vervangen en de auto niet opnieuw heeft uitgelijnd. Hierdoor kan het stuur net iets scheef staan. Slordig....

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door ldeneef Bekijk Berichten
                                    Mijn F11 is na 3 bezoeken aan de werkplaats in orde geraakt ivm het rechts trekken. Als het goed is mag het ook eens vermeld worden.

                                    Er werd een (onderdeel) draagarm vervangen en de software van de elektrische stuurbekrachtiging geupdated. Ook opnieuw uitgelijnd. Blijkbaar doet die soft-update toch wel wonderen mi, want zoals ik reeds eerde melde had ik het gevoel dat de wagen zelf correcties uitvoerde wat perfect mogelijk is.

                                    Ivm de uitlijning forceren, vb wat negatiever of positiever zetten aan een kant ... vergeet dat maar. Je kan een wagen niet uit zijn specs uitlijnen, dat zou wat zijn!

                                    Ik hoop hiermee nog F10 & F11 rijders van dienst te zijn geweest.

                                    Fingers crossed dat alles goed blijft.
                                    Sinds een dag of 2 last van trillen bij afremmen, zowel bij relatief hoge als lage snelheden. Wat mankeert er toch allemaal aan die voortrein? Krijg het ver op mijn heupen ...
                                    Wanneer komt de nieuwe A6 break ? Just kiddin'

                                    Comment


                                    • Aan wannes en aan alle andere 'scheve' 5-series. Vandaag mijn nieuwe F11 535d in ontvangst genomen, productiedatum 4/03/2011. Wagen rijdt mooi rechtdoor.

                                      Aan al de rest: laat je niet ontmoedigen door mensen met problemen. Elk merk heeft wel eens problemen, dat is bij bmw niet anders. Maar de mijne lijkt volledig probleemvrij te zijn.

                                      Wat een auto...

                                      Comment


                                      • ik ben blij voor jou kerel !

                                        en voor mij ook ... want daardoor hebben ze toch bewezen dat ze het ook "goed" kunnen ... dus simpel : dat ze de rommelonderdelen van de mijne vervangen door de verbeterde versie, en liever gisteren dan morgen ... ik begrijp niet dat ze zich daarvoor laten kennen ...

                                        of is het misschien van die aard dat het stukken zijn die niet kunnen "nageplaatst worden ..zoals met al hun snufjes die ze na een half jaar produktie veranderen ... combox, tellerpartij, headup in color .... vroeger kon je een paar jaar met een recent machien rijden ..nu nog 6 maanden ...

                                        ik weet dat dit mijn laatste nieuwe wagen gaat zijn ... je kan beter een occasie in duitsland halen van een jaar oud en alvast een derde van het geld in uw zak steken ...want na 6 maanden is hij toch al passé

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichten
                                          ik ben blij voor jou kerel !

                                          en voor mij ook ... want daardoor hebben ze toch bewezen dat ze het ook "goed" kunnen ... dus simpel : dat ze de rommelonderdelen van de mijne vervangen door de verbeterde versie, en liever gisteren dan morgen ... ik begrijp niet dat ze zich daarvoor laten kennen ...

                                          of is het misschien van die aard dat het stukken zijn die niet kunnen "nageplaatst worden ..zoals met al hun snufjes die ze na een half jaar produktie veranderen ... combox, tellerpartij, headup in color .... vroeger kon je een paar jaar met een recent machien rijden ..nu nog 6 maanden ...

                                          ik weet dat dit mijn laatste nieuwe wagen gaat zijn ... je kan beter een occasie in duitsland halen van een jaar oud en alvast een derde van het geld in uw zak steken ...want na 6 maanden is hij toch al passé
                                          Tis niet normaal, je koopt je een nieuwe auto en 6 maand later ist al nen oude...
                                          Vroeger zwoer ik bij een nieuwe, heb vorig jaar een premium selection gekocht in Duitsland van een jaar oud met 22000 km op de teller en het scheelde inderdaad een derde. Vreed content van en mijn volgende wordt terug een premium, full option uiteraard zoals de uwe wannes, ik vind het een prachtige wagen. btw, van mij zal het 525d worden, ik ben altijd vies als ik de BIV binnenkrijg, afzetters

                                          Comment

                                          Working...
                                          X