Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Range Rover Evoque

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door MPower Bekijk Berichten
    Als je zo'n wagen koopt lig je toch niet echt wakker van verbruik? Zo'n wagen (een range in het algemeen) moet steeds automaat zijn.
    En met AWD, zeker voor een Range. Dat je in andere kleine SUV's zoals een Qashqai geen AWD neemt kan ik begrijpen maar in een Range hoort AWD, ook al zal die hoogstwaarschijnlijk nooit offroad gebruikt worden.

    Comment


    • Akkoord met de mensen hierboven. Automaat en AWD zijn een must.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door sibann Bekijk Berichten
        Ik sta op punt op een range rover evoque te kopen (coupe), maar twijfel over een manueel 2WD diesel 150 pk of een automaat diesel 150 pk. Kan er mij iemand zeggen hoeveel het reeel verbruik is van beide wagens.
        Zoals hierboven al gezegd de automaat, zeker als je deze van modeljaar 2014 bestelt met de 9-trapsautomaat. En dan krijg je er ineens ook de vierwielaandrijving bij.
        "Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies and cuts through to the essence of the evolutionary spirit."

        Comment


        • automaat is altijd 4WD (TD4 of SD4). Bij de manuele kun je ook voor de eD4 (2WD) kiezen. Is trouwens ook zo bij de Freelander . 2WD is goedkoper en minder co-uitstoot (gunstiger VAA voor de zelfstandigen) en in de praktijk een iets lager verbruik (maar veel scheelt het niet)

          Ben niet akkoord dat een Evoque per se 4WD moet zijn. Waarom? Om boodschappen mee te gaan doen? De kinderen naar school en de dansles te voeren? Wie van de Evoque rijders gaat er hier regelmatig off-road? (De Experience day die je bij aankoop gratis krijgt telt niet mee...)

          Een eD4 op winterbanden doet het beter dan een TD4 of SD4 op 19" sportrubber...
          2021 Taycan 4S
          2021 Lexus UX250h

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
            automaat is altijd 4WD (TD4 of SD4). Bij de manuele kun je ook voor de eD4 (2WD) kiezen. Is trouwens ook zo bij de Freelander . 2WD is goedkoper en minder co-uitstoot (gunstiger VAA voor de zelfstandigen) en in de praktijk een iets lager verbruik (maar veel scheelt het niet)

            Ben niet akkoord dat een Evoque per se 4WD moet zijn. Waarom? Om boodschappen mee te gaan doen? De kinderen naar school en de dansles te voeren? Wie van de Evoque rijders gaat er hier regelmatig off-road? (De Experience day die je bij aankoop gratis krijgt telt niet mee...)

            Een eD4 op winterbanden doet het beter dan een TD4 of SD4 op 19" sportrubber...
            Dat hoeft niet per sé "factueel" onderbouwd te kunnen worden. Dat "voelt" gewoon verkeerd aan. Een Range Rover hoort 4x4 te zijn. Als 4x4 enkel voor mensen is die echt off roaden, tja, dan kan je er beter mee stoppen, dat zijn hoop en al mss een paar duizend mensen in BE.

            Ik ben trouwens altijd tevreden, en niet alleen die 10 dagen sneeuw per jaar, maar ook die 200 dagen of meer met regen met regen dat ik met een Range Rover 4x4 onderweg ben. Toch extra gevoel van comfort en veiligheid.

            Uw stelling over winterbanden wordt trouwens ook niet door iedereen onderschreven, inclusief mijn dealer en mezelf. Ik zou dat wel nog eens willen zien.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Yves_0016 Bekijk Berichten



              Uw stelling over winterbanden wordt trouwens ook niet door iedereen onderschreven, inclusief mijn dealer en mezelf. Ik zou dat wel nog eens willen zien.
              Voor tractie kunnen ze gelijk hebben, maar als je moet remmen hebben ze zeker ongelijk.
              Als je een Range koopt, dan horen daar winterbanden bij.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Yves_0016 Bekijk Berichten
                Dat hoeft niet per sé "factueel" onderbouwd te kunnen worden. Dat "voelt" gewoon verkeerd aan. Een Range Rover hoort 4x4 te zijn. Als 4x4 enkel voor mensen is die echt off roaden, tja, dan kan je er beter mee stoppen, dat zijn hoop en al mss een paar duizend mensen in BE.

                Ik ben trouwens altijd tevreden, en niet alleen die 10 dagen sneeuw per jaar, maar ook die 200 dagen of meer met regen met regen dat ik met een Range Rover 4x4 onderweg ben. Toch extra gevoel van comfort en veiligheid.
                Je hebt het over 'gevoel', dus puur subjectief en dat is je goed recht. Als je er zo over denkt dan moet je idd. een 4*4 kopen. Ik stel alleen vast dat bij de meeste modellen die 2*4 aanbieden deze binnen de kortste keren het leeuwendeel van de verkopen naar zich toehalen.

                Uw stelling over winterbanden wordt trouwens ook niet door iedereen onderschreven, inclusief mijn dealer en mezelf. Ik zou dat wel nog eens willen zien.
                Wel, kijk dan eens naar deze test (niet vergeten doorsturen naar je dealer...)
                Which works best in the snow, winter tyres or four-wheel drive? We test two otherwise identical Skoda Yetis to find out which is best. Read a full Skoda Yet...

                Het is geen Land Rover maar principe is hetzelfde: 4*4 op normale banden vs. 2*4 op winterbanden. Als ik jou en je dealer mag geloven dan komt de 4*4 er dus altijd als beste uit? Mooi niet dus.

                Wij hebben 2 Freelanders rijden: een TD4 uit 2008 op de firma en een eD4 face-lift (2013-model) als privé wagen
                Ik kan je zeggen dat de TD4 op zomerbanden (19" Conti Crosscontact UHP) vorige winter gewoon waardeloos was! Je raakt wel altijd weg dankzij de 4*4 maar wegligging en remafstand is stukken slechter dan met een winterband of een all season. Voor dit jaar staat de TD4 weer op all season M+S.
                De eD4 op winterbanden ging gewoon overal door en pakken grip en tractie, geen centje pijn.
                2021 Taycan 4S
                2021 Lexus UX250h

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten

                  Je Wel, kijk dan eens naar deze test (niet vergeten doorsturen naar je dealer...)
                  Which works best in the snow, winter tyres or four-wheel drive? We test two otherwise identical Skoda Yetis to find out which is best. Read a full Skoda Yet...

                  Het is geen Land Rover maar principe is hetzelfde: 4*4 op normale banden vs. 2*4 op winterbanden. Als ik jou en je dealer mag geloven dan komt de 4*4 er dus altijd als beste uit? Mooi niet dus.

                  Wij hebben 2 Freelanders rijden: een TD4 uit 2008 op de firma en een eD4 face-lift (2013-model) als privé wagen
                  Ik kan je zeggen dat de TD4 op zomerbanden (19" Conti Crosscontact UHP) vorige winter gewoon waardeloos was! Je raakt wel altijd weg dankzij de 4*4 maar wegligging en remafstand is stukken slechter dan met een winterband of een all season. Voor dit jaar staat de TD4 weer op all season M+S.
                  De eD4 op winterbanden ging gewoon overal door en pakken grip en tractie, geen centje pijn.
                  Mooie en interessante test! Uitslag eigenlijk best wel verrassend, maar toch een aantal bemerkingen:

                  - Mijn dealer zei me eigenlijk dat ik met de SD4 geen winterbanden nodig had omdat deze toch standaard met Michelin All Season banden werd geleverd, toch een nuance. Ik heb dit mss wat snel vertaald naar de stelling dat 4x4 altijd beter is dan 2x4 met winterbanden. Mijn excuses, was idd wat ongenuanceerd.

                  - De test op zich is best interessant, maar hier wordt natuurlijk een Skoda Yeti 4x4 met een Skoda Yeti 2x4 met winterbanden vergeleken, dat moet je toch ook wat nuanceren:
                  * Alle respect voor de Skoda 4x4, maar ik kan toch moeilijk geloven dat het 4x4 systeem van een Skoda even goed is als het Terrain Respons System van Land Rover in sneeuw stand, ik vermoed dat dat toch nog 4x4 van een andere orde is.
                  * Je vergelijkt natuurlijk met een voorwiel aangedreven 2x4 met winterbanden. Dat is in deze discussie terecht, gezien de Evoque 2x4 ook voorwielaangedreven is. Maar ik zou persoonlijk nooit een dergelijke wagen kopen dus voor wat mij persoonlijk betreft moet ik de afweging maken tussen een 4x4 Range Rover of een 2x4 (achterwiel aangedreven) BMW, Mercedes of Jaguar. Toch een andere vergelijking (mijn vorige wagen was een BMW F10 5 serie met 19" 255 Run Flat banden, veruit het slechtste waar ik ooit in de winter mee gereden heb).

                  Enfin, ik zal het doen met de SD4 met All Season banden, zal wel ruim voldoende zijn voor de winter. Ik ga geen echte winterbanden aanschaffen gezien ik vermoed dat het voor max 2 winters zal zijn. Als de RR Sport met 4 Cyl 139 gr motor zal uitkomen zal ik mij niet kunnen inhouden en dan zal het met 22" ipv 20" zijn. Dan zijn die 20" winterbanden ook weer voor den bak.
                  Last edited by Yves_0016; 31/10/2013, 08:46.

                  Comment


                  • Tuurlijk is het haldex systeem anders dan het Terrain Respons System van RR, maar zonder winterbanden zijn ze alle twee niks als het op remmen aankomt.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Yves_0016 Bekijk Berichten
                      Mooie en interessante test! Uitslag eigenlijk best wel verrassend, maar toch een aantal bemerkingen:

                      - Mijn dealer zei me eigenlijk dat ik met de SD4 geen winterbanden nodig had omdat deze toch standaard met Michelin All Season banden werd geleverd, toch een nuance. Ik heb dit mss wat snel vertaald naar de stelling dat 4x4 altijd beter is dan 2x4 met winterbanden. Mijn excuses, was idd wat ongenuanceerd.

                      - De test op zich is best interessant, maar hier wordt natuurlijk een Skoda Yeti 4x4 met een Skoda Yeti 2x4 met winterbanden vergeleken, dat moet je toch ook wat nuanceren:
                      * Alle respect voor de Skoda 4x4, maar ik kan toch moeilijk geloven dat het 4x4 systeem van een Skoda even goed is als het Terrain Respons System van Land Rover in sneeuw stand, ik vermoed dat dat toch nog 4x4 van een andere orde is.
                      * Je vergelijkt natuurlijk met een voorwiel aangedreven 2x4 met winterbanden. Dat is in deze discussie terecht, gezien de Evoque 2x4 ook voorwielaangedreven is. Maar ik zou persoonlijk nooit een dergelijke wagen kopen dus voor wat mij persoonlijk betreft moet ik de afweging maken tussen een 4x4 Range Rover of een 2x4 (achterwiel aangedreven) BMW, Mercedes of Jaguar. Toch een andere vergelijking (mijn vorige wagen was een BMW F10 5 serie met 19" 255 Run Flat banden, veruit het slechtste waar ik ooit in de winter mee gereden heb).

                      Enfin, ik zal het doen met de SD4 met All Season banden, zal wel ruim voldoende zijn voor de winter. Ik ga geen echte winterbanden aanschaffen gezien ik vermoed dat het voor max 2 winters zal zijn. Als de RR Sport met 4 Cyl 139 gr motor zal uitkomen zal ik mij niet kunnen inhouden en dan zal het met 22" ipv 20" zijn. Dan zijn die 20" winterbanden ook weer voor den bak.
                      Waarom geen set 17inch velgen met winterbanden aankopen? 20inch is nergens voor nodig in de winter.

                      Comment


                      • Dubbel. Sorry.
                        Last edited by Yves_0016; 31/10/2013, 08:59.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                          Waarom geen set 17inch velgen met winterbanden aankopen? 20inch is nergens voor nodig in de winter.
                          Omdat dat gewoon pokke lelijk is! Ik ga niet rond rijden met een Range Rover met 17" velgen zenne. Niet in de winter, niet in de zomer, nooit.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                            Tuurlijk is het haldex systeem anders dan het Terrain Respons System van RR, maar zonder winterbanden zijn ze alle twee niks als het op remmen aankomt.
                            De Evoque heeft tevens een Haldex-systeem bij AWD, overgenomen van de Freelander. In feite dus het meeste van den tijd gewoon een voorwielaandrijver.
                            "Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies and cuts through to the essence of the evolutionary spirit."

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door wrench08 Bekijk Berichten
                              De Evoque heeft tevens een Haldex-systeem bij AWD, overgenomen van de Freelander. In feite dus het meeste van den tijd gewoon een voorwielaandrijver.

                              Euhm... kun je dat eens wat uitleggen aub? Dus de Evoque 4WD is eigenlijk een voorwielaandrijver die enkel wanneer nodig op 4WD over gaat? Wat is het nut van de Active Driveline vanaf MY 2014 dan?

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Yves_0016 Bekijk Berichten
                                Euhm... kun je dat eens wat uitleggen aub? Dus de Evoque 4WD is eigenlijk een voorwielaandrijver die enkel wanneer nodig op 4WD over gaat? Wat is het nut van de Active Driveline vanaf MY 2014 dan?
                                Het is, zoals je al vermeldt, een on-demand system, als de voorwielen te weinig grip ervaren wordt onder normale omstandigheden een deel (ik denk max 20 à 25%) van het koppel naar de achterwielen gestuurd. Bij off-road (ik vermoed als je met het Terrain Response systeem begint te spelen) kan het volledige koppel naar de achterwielen worden gestuurd.
                                Bij de presentatie van LR Experience Day werd dit bevestigd, de presentator vertelde toen dat het in feite een 2WD is tot dat er tractieverlies optreedt en dan stuurt het Haldex-systeem in milliseconden koppel naar de achterwielen om zo de werking van de tractiecontrole te perfectioneren.
                                Land Rover spreekt officieel natuurlijk zelf liever over een "Full time 4 wheel drive with Haldex rear axle differential". Het is wel voor discussie vatbaar of het nu permanent AWD is of niet, gezien het een specifiek Haldex systeem is dat 1 de mogelijkheid heeft om alle koppel naar de achterwielen te sturen en 2 het continue proactief systeem is.

                                Die Active Driveline schijnt nog wat efficiënter te werken dan het Haldex-systeem om zo nog betere verbruikcijfers voor te leggen (http://www.motoring.com.au/news/2013...r-evoque-38737)
                                "Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies and cuts through to the essence of the evolutionary spirit."

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Yves_0016 Bekijk Berichten
                                  Mooie en interessante test! Uitslag eigenlijk best wel verrassend, maar toch een aantal bemerkingen:

                                  - Mijn dealer zei me eigenlijk dat ik met de SD4 geen winterbanden nodig had omdat deze toch standaard met Michelin All Season banden werd geleverd, toch een nuance. Ik heb dit mss wat snel vertaald naar de stelling dat 4x4 altijd beter is dan 2x4 met winterbanden. Mijn excuses, was idd wat ongenuanceerd.
                                  SD4 op goede all seasons voldoet uiteraard ruimschoots. In diepe sneeuw (meer dan 15cm) gaat een winterband nog in het voordeel zijn maar dat komt hier bijna niet voor. Die all seasons zijn de jongste jaren trouwens sterk verbeterd (specifiek voor SUV's ontwikkeld). Wij hebben Pirelli Scorpion Verde All Season in 235/19/55 op de TD4 liggen.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                  Tuurlijk is het haldex systeem anders dan het Terrain Respons System van RR, maar zonder winterbanden zijn ze alle twee niks als het op remmen aankomt.
                                  Klopt. Eens je aan het glijden gaat ben je niets meer met je 4*4.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Yves_0016 Bekijk Berichten
                                  Euhm... kun je dat eens wat uitleggen aub? Dus de Evoque 4WD is eigenlijk een voorwielaandrijver die enkel wanneer nodig op 4WD over gaat? Wat is het nut van de Active Driveline vanaf MY 2014 dan?
                                  Ik kan de uitleg van Wrench grotendeels onderschrijven. Terrain Response is eigenlijk semi-permanent. Het is altijd 'waakzaam' en ingeschakeld en de kracht- en koppelverdeling gebeurt automatisch. Bij plankgas vertrekken op een kletsnatte baan zal dit bijvoorbeeld geactiveerd worden zonder dat je het merkt. Die verschillende standen (Snow, grass, sand, muds rocks,..) zijn in feite voorgeprogrammeerde parameters die de gasrespons en kracht- en koppelafgifte bepalen. Bij Sand bvb. ga je super veel grip hebben, direct veel koppel en felle gasrespons. Zet maar eens op Sand in normaal stadsverkeer (doe gerust, kan geen kwaad). Je krijgt de indruk dat je ineens 30pk meer hebt.
                                  2021 Taycan 4S
                                  2021 Lexus UX250h

                                  Comment


                                  • iemand die weet waar ik de technische gegevens kan vinden van deze auto? Ik zou de exacte afmetingen willen weten om te vergelijken met mijn huidige XC60.
                                    Last edited by illi4ever; 31/10/2013, 13:42.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door illi4ever Bekijk Berichten
                                      iemand die weet waar ik de technische gegevens kan vinden van deze auto? Ik zou de exacte afmetingen willen weten om te vergelijken met mijn huidige XC60.

                                      Comment


                                      • Wat ik mis in de Evoque is een instapbenzine. Nu ben je verplicht om voor de dure 240pk versie te gaan als je benzine wil. Vandaar dat de meeste kopers met een niet-diesel rijdersprofiel (weinig km en veel korte afstanden) toch voor een diesel gaan.
                                        Audi en BMW bewijzen met de Q5 2.0 tfsi 180 en de X3 2.0i 184 dat er wel een markt voor is. Die motoren liggen trouwens ook in de A6 en de 5-serie, dus waarom zou Land Rover/Jaguar ook niet met een teruggetunede 2.0 turbo van ongeveer 180pk komen die ze dan naast de Evoque ook de Jaguar XF kunnen leggen?
                                        Een Evoque 2 liter benzine 180pk 2wd of 4wd voor dezelfde prijs als een eD4/TD4 bijvoorbeeld, zou zeker goed verkopen imho.
                                        Last edited by KdF; 01/11/2013, 14:42.
                                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                        Comment


                                        • Komt een evoque altijd met 4 seizoens banden?
                                          Dat wist ik niet, dus op mijn sd4 met 20" is dat ook zo?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X