Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel Insignia (Part III)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Als ik eens goed nalees en lees over de illegaliteit van chiptunen, wat uiteraard nergens wordt vermeld, krijg ik als goed belg toch wel weer wat schrik...

    Je zal maar een ongevalletje tegenkomen en gecontroleerd worden... Direct veel miserie en wagen ed kwijt als ik het mag geloven...

    Dacht van factuurtje in de boekhouding in te brengen, maar dit lijkt me zowat het domste dat je kan doen...

    Pffff



    Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen_ Bekijk Berichten
    idd ... 200% akkoord

    en uw verzekeringspremie is voor een gedeelte gebaseerd op het vermogen van je wagen. Wil je 100% in orde zijn dan moet je dit doorgeven. Waarschijnlijk ga je dan ook een kleine bijpremie moeten betalen.
    Ik denk echter dat er zeer weinig mensen zijn die dit doorgeven aan hun verzekeringsmaatschappij

    Comment


    • misschien een grotere aankoopfactuur in uw boekhouding verwerken door in't vervolg een motorversie met meer pk's aan te schaffen?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door tjbarbe Bekijk Berichten
        Als ik eens goed nalees en lees over de illegaliteit van chiptunen, wat uiteraard nergens wordt vermeld, krijg ik als goed belg toch wel weer wat schrik...

        Je zal maar een ongevalletje tegenkomen en gecontroleerd worden... Direct veel miserie en wagen ed kwijt als ik het mag geloven...

        Dacht van factuurtje in de boekhouding in te brengen, maar dit lijkt me zowat het domste dat je kan doen...

        Pffff
        Chiptunen is NIET illegaal !

        Comment


        • jawel toch, wegens niet conform aan pvg nr

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            jawel toch, wegens niet conform aan pvg nr
            Tuurlijk niet, als jij je verzekering op de hoogte brengt van een toegenomen vermogen, je auto administratief laat herkeuren is er geen enkel probleem.
            Probleem is dat niemand dat doet en dan wordt het wel illegaal.

            Comment


            • en extra biv betalen ?

              wrm ni omgekeerd dan in deze veronderstelling, je koopt golf gti, laat die even om 100 pk zetten en je betaalt minder biv en verzekering

              ...pvg is heilig, of zou't moeten zijn alleen al naar uitstoot toe want vanaf vlg jaar allesbepalend

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door tjbarbe Bekijk Berichten
                illegaliteit van chiptunen,




                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door brunodr Bekijk Berichten
                  en de mijne ook
                  Bwj?
                  Richtprijs?
                  Opties?
                  BTW wagen?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Polleke2 Bekijk Berichten
                    Chiptunen is NIET illegaal !
                    Waar haal je dit ?
                    Motortuning is natuurlijk illegaal want uitdrukkelijk verboden ! (zie Ministeriële Omzendbrief van 12 MAART 2010 betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1) (B.S. 26.03.2010)

                    Enkel de fabrikant van het voertuig -of een derde met de toelating van de fabrikant- kan aanpassingen aanbrengen die afwijken van het PV van goedkeuring. Het gaat dan ook niet over een 'administratieve keuring' maar een getuigschrift tot aanpassing van het PV van goedkeuring. Begin er maar eens aan
                    Bij mijn weten lukt dit in het geval van Opel enkele met Irmscher-onderdelen (doch niet voor de Insignia). De leverancier van die tuning moet immers een homologatie hebben om getuigschriften af te leveren. Enkel erkende merk-huistuners zullen dit doorgaans verkrijgen van de fabrikant !

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door tjbarbe Bekijk Berichten
                      Als ik eens goed nalees en lees over de illegaliteit van chiptunen, wat uiteraard nergens wordt vermeld, krijg ik als goed belg toch wel weer wat schrik...

                      Je zal maar een ongevalletje tegenkomen en gecontroleerd worden... Direct veel miserie en wagen ed kwijt als ik het mag geloven...

                      Dacht van factuurtje in de boekhouding in te brengen, maar dit lijkt me zowat het domste dat je kan doen...

                      Pffff
                      Zonder een boom op te zetten en in discussie te gaan over chiptuning versus powerbox, ik heb nu al op de derde wagen een zitten en in de familie rijden er nog verschillende (ook andere merken dan Opel). Ik rij nu zelf met een Insignia ST Ecoflex 130pk met powerbox van kitpower. Waarom powerbox en geen 160pk Ecoflex? Is leasewagen en moest kiezen tussen full option 130pk of standaard 160pk. Kon in promotie bij kitpower voor 350euro een box kopen en had ook 160pk en bijna 400Nm dus keuze was snel gemaakt.

                      Box werkt heel goed, wou vooral het extra vermogen omdat ik relatief veel met een aanhangwagen rij. Je kan de box zelf plaatsen en verwijderen op (letterlijk) 5 minuten. Je ziet het bijna niet. Mijn dealer heeft blijkbaar verschillende klanten die een box hebben en die laten hem allemaal zitten voor onderhoud. Ikzelf verwijder hem om zeker geen interferentie te krijgen bij het uitlezen van motorgegevens of bij installeren van updates.

                      Eén van de grote versschillen met chiptuning is dat de box niet traceerbaar is. Als de box wordt verwijderd kunnen ze op geen enkele manier zien dat hij er gezeten heeft (hebben de test gedaan met de dealer). Er kan dus ook geen discussie ontstaan mbt garantie of met de leasing (want die weten van niets). Bovendien breng je geen blijvende veranderingen aan aan de wagen dus wettelijk zit je in de grijze zone. Bij mijn vorige wagen heeft de firma het hoger vermogen wel gemeld aan de verzekering en stond de box op de aankoopfactuur van de wagen (en werd dus ingebracht in de belastingen). Nooit iets van gezegd of controle gehad of zo (had toen een Vectra met 195pk en 400Nm). Wagen had 150.000km en nooit probleem gehad.

                      De Insignia heeft nu 70.000km en heb nog geen box gerelateerde problemen gehad. Roetfilter regenereert niet automatisch (al 3x mee in de garage gestaan) maar dat gebeurt ook als de box is verwijderd (zelfs sneller dan met heb ik vastgesteld). Mijn broer heeft met zijn BMW 320d ook al voor de 3de keer een box. Op alle auto's probleemloos. Mijn box was na 4.000km of zo kapot, heb gratis een neiuwe gekregen binnen de 24u. Ze geven 7jaar garantie op die dingen en ze doen echt niet moeilijk.

                      We kunnen uren discussiëren over het hoe en waarom van extra vermogen. Feit is dat de box van Kitpower goed werkt, een duidelijk verschil geeft en geen schade toebrengt aan de auto. Als je natuurlijk altijd als een idioot full power rijdt, geeft dat extra belasting op remmen, koppeling, banden,... maar die zou je op een standaard 160pk ook hebben (daar slijten die onderdelen ook sneller dan bij een normale rijstijl). Als je nog twijfelt, die gasten gewoon even bellen, afspraak maken en naar ginder rijden. Eerst samen testritje, dan op vermogensbank, dan box monteren, dan opnieuw testritje en weer op de vermogensbank. Niet overtuigd? No hard feelings, goeiedag zeggen en naar huis rijden zonder box. That's it.

                      Hoop dat je er iets aan had.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Sig63 Bekijk Berichten
                        Op zich heeft die 160 pk er weinig mee te maken... je mag 215/60R16 monteren op een Insignia A20DTH, tenzij de auto uitgerust is met FlexRide en/of 4x4 en/of SportsTourer

                        maar inderdaad het gelijkvormigheidsattest geeft hier het antwoord onder nr. 35 en 52
                        de mijne is een 130pk sports tourer, daar passen de 16" toch net op. Hangt wel af van de vorm van de velg. Ik heb nu een standaard stale velg, deze is een beetje gebogen waardoor de rem klauw net plaats genoeg heeft

                        op het gelijkvormigheidsattest staan ook niet de origele velgen op dus...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door gigiTR6 Bekijk Berichten
                          Zonder een boom op te zetten en in discussie te gaan over chiptuning versus powerbox, ik heb nu al op de derde wagen een zitten en in de familie rijden er nog verschillende (ook andere merken dan Opel). Ik rij nu zelf met een Insignia ST Ecoflex 130pk met powerbox van kitpower. Waarom powerbox en geen 160pk Ecoflex? Is leasewagen en moest kiezen tussen full option 130pk of standaard 160pk. Kon in promotie bij kitpower voor 350euro een box kopen en had ook 160pk en bijna 400Nm dus keuze was snel gemaakt.

                          Box werkt heel goed, wou vooral het extra vermogen omdat ik relatief veel met een aanhangwagen rij. Je kan de box zelf plaatsen en verwijderen op (letterlijk) 5 minuten. Je ziet het bijna niet. Mijn dealer heeft blijkbaar verschillende klanten die een box hebben en die laten hem allemaal zitten voor onderhoud. Ikzelf verwijder hem om zeker geen interferentie te krijgen bij het uitlezen van motorgegevens of bij installeren van updates.

                          Eén van de grote versschillen met chiptuning is dat de box niet traceerbaar is. Als de box wordt verwijderd kunnen ze op geen enkele manier zien dat hij er gezeten heeft (hebben de test gedaan met de dealer). Er kan dus ook geen discussie ontstaan mbt garantie of met de leasing (want die weten van niets). Bovendien breng je geen blijvende veranderingen aan aan de wagen dus wettelijk zit je in de grijze zone. Bij mijn vorige wagen heeft de firma het hoger vermogen wel gemeld aan de verzekering en stond de box op de aankoopfactuur van de wagen (en werd dus ingebracht in de belastingen). Nooit iets van gezegd of controle gehad of zo (had toen een Vectra met 195pk en 400Nm). Wagen had 150.000km en nooit probleem gehad.

                          De Insignia heeft nu 70.000km en heb nog geen box gerelateerde problemen gehad. Roetfilter regenereert niet automatisch (al 3x mee in de garage gestaan) maar dat gebeurt ook als de box is verwijderd (zelfs sneller dan met heb ik vastgesteld). Mijn broer heeft met zijn BMW 320d ook al voor de 3de keer een box. Op alle auto's probleemloos. Mijn box was na 4.000km of zo kapot, heb gratis een neiuwe gekregen binnen de 24u. Ze geven 7jaar garantie op die dingen en ze doen echt niet moeilijk.

                          We kunnen uren discussiëren over het hoe en waarom van extra vermogen. Feit is dat de box van Kitpower goed werkt, een duidelijk verschil geeft en geen schade toebrengt aan de auto. Als je natuurlijk altijd als een idioot full power rijdt, geeft dat extra belasting op remmen, koppeling, banden,... maar die zou je op een standaard 160pk ook hebben (daar slijten die onderdelen ook sneller dan bij een normale rijstijl). Als je nog twijfelt, die gasten gewoon even bellen, afspraak maken en naar ginder rijden. Eerst samen testritje, dan op vermogensbank, dan box monteren, dan opnieuw testritje en weer op de vermogensbank. Niet overtuigd? No hard feelings, goeiedag zeggen en naar huis rijden zonder box. That's it.

                          Hoop dat je er iets aan had.
                          Om het even wat je doet, geen enkele wagen en geen enkele motor is dezelfde.
                          Dus moet die vakkundig op een rollenbank worden afgesteld.
                          Zomaar even een powerbox (powercommander - moto) of uitlaat plaatsen kan zelfs een vermindering in pk's teweegbrengen zonder afstelling.
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Sig63 Bekijk Berichten
                            Waar haal je dit ?
                            Motortuning is natuurlijk illegaal want uitdrukkelijk verboden ! (zie Ministeriële Omzendbrief van 12 MAART 2010 betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1) (B.S. 26.03.2010)

                            Enkel de fabrikant van het voertuig -of een derde met de toelating van de fabrikant- kan aanpassingen aanbrengen die afwijken van het PV van goedkeuring. Het gaat dan ook niet over een 'administratieve keuring' maar een getuigschrift tot aanpassing van het PV van goedkeuring. Begin er maar eens aan
                            Bij mijn weten lukt dit in het geval van Opel enkele met Irmscher-onderdelen (doch niet voor de Insignia). De leverancier van die tuning moet immers een homologatie hebben om getuigschriften af te leveren. Enkel erkende merk-huistuners zullen dit doorgaans verkrijgen van de fabrikant !
                            Dus is het NIET illegaal....Je moet alleen kijken bij WIE je dit laat uitvoeren...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                              Om het even wat je doet, geen enkele wagen en geen enkele motor is dezelfde.
                              Dus moet die vakkundig op een rollenbank worden afgesteld.
                              Zomaar even een powerbox (powercommander - moto) of uitlaat plaatsen kan zelfs een vermindering in pk's teweegbrengen zonder afstelling.
                              Als je een persoonlijke instelling wil laten "finetunen" dus op en af de rollenbank, computer telkens open enz. Dan kom je niet toe met de bedragen die door bv APEC en Heinz worden gevraagd. Die mannen lezen de chip uit, veranderen de kernvelden een beetje zodat het vermogen toeneemt, en plaatsen de computer terug. Ze laten het verschil zien op de rollenbank en jij bent tevreden want de cijfertjes geven een vermogenswinst aan van tenminste 20%.
                              Is die dan op maat getuned ? Bijlange nie want dan zouden er nog aanpassingen moeten gebeuren en dat is nooit het geval. Je moet zo snel mogelijk opkrassen voor de volgende klant.
                              En 10.000 km verder heeft de software eigenlijk terug een aanpassing nodig wegens verandering van het motorvermogen door normale slijtage of gebruik.
                              Er is geen enkele tuner die U voorstelt om het zaakje te finetunen of om een jaar later terug te komen om de tuning bij te stellen.
                              Dus in dat opzicht is een powerbox en een chiptuning net hetzelfde...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door gigiTR6 Bekijk Berichten
                                Zonder een boom op te zetten en in discussie te gaan over chiptuning versus powerbox, ik heb nu al op de derde wagen een zitten en in de familie rijden er nog verschillende (ook andere merken dan Opel). Ik rij nu zelf met een Insignia ST Ecoflex 130pk met powerbox van kitpower. Waarom powerbox en geen 160pk Ecoflex? Is leasewagen en moest kiezen tussen full option 130pk of standaard 160pk. Kon in promotie bij kitpower voor 350euro een box kopen en had ook 160pk en bijna 400Nm dus keuze was snel gemaakt.

                                Box werkt heel goed, wou vooral het extra vermogen omdat ik relatief veel met een aanhangwagen rij. Je kan de box zelf plaatsen en verwijderen op (letterlijk) 5 minuten. Je ziet het bijna niet. Mijn dealer heeft blijkbaar verschillende klanten die een box hebben en die laten hem allemaal zitten voor onderhoud. Ikzelf verwijder hem om zeker geen interferentie te krijgen bij het uitlezen van motorgegevens of bij installeren van updates.

                                Eén van de grote versschillen met chiptuning is dat de box niet traceerbaar is. Als de box wordt verwijderd kunnen ze op geen enkele manier zien dat hij er gezeten heeft (hebben de test gedaan met de dealer). Er kan dus ook geen discussie ontstaan mbt garantie of met de leasing (want die weten van niets). Bovendien breng je geen blijvende veranderingen aan aan de wagen dus wettelijk zit je in de grijze zone. Bij mijn vorige wagen heeft de firma het hoger vermogen wel gemeld aan de verzekering en stond de box op de aankoopfactuur van de wagen (en werd dus ingebracht in de belastingen). Nooit iets van gezegd of controle gehad of zo (had toen een Vectra met 195pk en 400Nm). Wagen had 150.000km en nooit probleem gehad.

                                De Insignia heeft nu 70.000km en heb nog geen box gerelateerde problemen gehad. Roetfilter regenereert niet automatisch (al 3x mee in de garage gestaan) maar dat gebeurt ook als de box is verwijderd (zelfs sneller dan met heb ik vastgesteld). Mijn broer heeft met zijn BMW 320d ook al voor de 3de keer een box. Op alle auto's probleemloos. Mijn box was na 4.000km of zo kapot, heb gratis een neiuwe gekregen binnen de 24u. Ze geven 7jaar garantie op die dingen en ze doen echt niet moeilijk.

                                We kunnen uren discussiëren over het hoe en waarom van extra vermogen. Feit is dat de box van Kitpower goed werkt, een duidelijk verschil geeft en geen schade toebrengt aan de auto. Als je natuurlijk altijd als een idioot full power rijdt, geeft dat extra belasting op remmen, koppeling, banden,... maar die zou je op een standaard 160pk ook hebben (daar slijten die onderdelen ook sneller dan bij een normale rijstijl). Als je nog twijfelt, die gasten gewoon even bellen, afspraak maken en naar ginder rijden. Eerst samen testritje, dan op vermogensbank, dan box monteren, dan opnieuw testritje en weer op de vermogensbank. Niet overtuigd? No hard feelings, goeiedag zeggen en naar huis rijden zonder box. That's it.

                                Hoop dat je er iets aan had.

                                Merci voor de info! Ben even langsgeweest bij de garage en die verkiest toch om bijvoorbeeld bij Heinz of APEC de ECU te laten afstellen... Volgens hem toch wat beter. Over de technische kant van de zaak ken ik wel niet veel, dus daar kan ik niets van zeggen.

                                Bovendien zegt hij dat het niet traceerbaar is, en dat zij door hun pc aan te sluiten alles in één keer kunnen deleten...

                                Dilemma... Mis toch wat power in 1ste, 2de en 3de versnelling met mijn 130pk ecoflex... Volgens garagist wordt hij idd door de ECU , mbt tot uitstoot, wat gesmoord in die versnellingen...

                                Nog even het chiptunen forum nalezen...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door tjbarbe Bekijk Berichten
                                  Merci voor de info! Ben even langsgeweest bij de garage en die verkiest toch om bijvoorbeeld bij Heinz of APEC de ECU te laten afstellen... Volgens hem toch wat beter. Over de technische kant van de zaak ken ik wel niet veel, dus daar kan ik niets van zeggen.

                                  Bovendien zegt hij dat het niet traceerbaar is, en dat zij door hun pc aan te sluiten alles in één keer kunnen deleten...

                                  Dilemma... Mis toch wat power in 1ste, 2de en 3de versnelling met mijn 130pk ecoflex... Volgens garagist wordt hij idd door de ECU , mbt tot uitstoot, wat gesmoord in die versnellingen...

                                  Nog even het chiptunen forum nalezen...
                                  1ste, 2de en 3de versnelling gaat niet veel veranderen door chiptuning.
                                  Pas vanaf 4,5 en 6 is het goed merkbaar.
                                  Dus als je het daarvoor wil doen, laat het dan maar, zijn geld niet waard.

                                  Comment


                                  • De handeling van chip- of ander tunen is niet illegaal.
                                    Indien je echter een ernstig ongeval hebt, en de verzekering krijgt er weet van dat het vermogen verhoogd is en dat dit niet gekeurd en gemeld werd voor uw wagen, dan gaan ze alles op u verhalen, en wordt je letterlijk uitgekleed.
                                    Bezint eer ge begint!

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Polleke2 Bekijk Berichten
                                      Dus is het NIET illegaal....Je moet alleen kijken bij WIE je dit laat uitvoeren...
                                      dat heet dan ook geen chiptuning maar amg m abt irmscher

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        dat heet dan ook geen chiptuning maar amg m abt irmscher
                                        Volgens mij zij de gij me m'n kloten aan't spelen...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Polleke2 Bekijk Berichten
                                          Volgens mij zij de gij me m'n kloten aan't spelen...
                                          Polleke, zo vloeken... bah...
                                          Groeten, Koen

                                          Kadett D 1.3SR Rood (1989)
                                          Kadett E 1.6 GT Rood (1990)
                                          Astra F 1.6i Break Blauw (2002)
                                          Astra G 1.8i Break Automatic NJoy Zilver LPG (2003)
                                          Insignia 2.0 CDTI 130pk Automatic Pommegranate Red (2010)

                                          www.adoewa.be

                                          Comment

                                          Working...
                                          X