Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel Insignia (Part III)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door pnoo Bekijk Berichten
    Ben het er niet mee eens.Ok 110pk is tegenwoordig wat weinig om mee te kunnen.Ik heb de mijne laten chippen heb nu 140pk.Blijft dus nog altijd goedkoper dan ne 130pk aankopen.En ik kan vlotjes mee.
    Dus U bent het er wel mee eens.... Ik had het over dat ik een 110 pk NOOIT zou kopen.
    Ik heb het nooit gehad over opvoeren van het motorvermogen. 110 PK is voor zo'n wagen te weinig en daar ging het over. Trouwens het chiptunen is niet zo onschuldig dan het lijkt.
    Ten tijde van de 120 en 150 pk motoren werd dit via software aangepast en was alles identiek aan de motoren. Nu is dit niet meer het geval en riskeer je aandrijfschade, (versnellingsbak, koppeling en vooral vliegwiel) roetfilters die stuk gaan (700 euro/stuk), vastgekoekte EGR kleppen en turbo's die te weinig smering krijgen. Volgens mij is de meerprijs van 800 euro t.o.v. de 110 en de 130 pk zijn prijs dan ook dik waard want een GOEDE tuning kost ook al gauw minimum 500 euro. Dus waarom al die risico's lopen voor 300 euro ?? Enfin, ik zou het wel weten...

    Comment


    • Bij BR Performance chippen ze zowel de 110pk als de 130pk naar 190pk... Of dit tot de schade zou kunnen lijden zoals bovenstaande beschrijft weet ik niet maar er zijn natuurlijk altijd mensen die zoiets voor elkaar krijgen, zelfs niet gechipt...

      Het is en blijft een kwestie van gezond verstand gebruiken met een auto, gechipt of niet gechipt...

      Comment


      • Het is en blijft een kwestie van gezond verstand gebruiken met een auto, gechipt of niet gechipt...[/quote]


        Inderdaad, met gezond verstand kom je al heel ver.
        En natuurlijk de dingen die je altijd, bij elke wagen moet doen....motor moet op temperatuur zijn voor je er eens mee doortrekt, even laten nadraaien als je eens gegast hebt en niet meteen stilleggen, enz...
        den borre


        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


        Int3x0r
        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

        Comment


        • Ik dacht dat de 110 en de 130pk technisch hetzelfde waren?
          Opel Corsa 1.7 cdti (sold)

          Opel Astra ST Sport (sold)

          Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door lele Bekijk Berichten
            Ik dacht dat de 110 en de 130pk technisch hetzelfde waren?
            Nope. Sinds ze commentaar hebben gekregen op hun 120 en 150 pk modellen worden ze technisch ook aangepast.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Bij BR Performance chippen ze zowel de 110pk als de 130pk naar 190pk... Of dit tot de schade zou kunnen lijden zoals bovenstaande beschrijft weet ik niet maar er zijn natuurlijk altijd mensen die zoiets voor elkaar krijgen, zelfs niet gechipt...

              Het is en blijft een kwestie van gezond verstand gebruiken met een auto, gechipt of niet gechipt...
              Ik heb het op het astra topic al eens uit de doeken gedaan.
              Het zwakke punt is de aandrijflijn. De insignia heeft heel lichte vliegwielen die snel in onbalans geraken, als je die gaat overbelasten is het snel gebeurd...
              En ook het type versnellingsbak moet je mee uitkijken, de F40 versnellingsbak kan krachten tot 450 nm aan. Zolang je een marge van tenminste 5% voorziet zal het nog meevallen.
              Maar de andere MR32 dacht ik kunnen niet zoveel aan en gaan onherroepelijk naar de knoppen als je die chipt tot 190 pk en de daarbij horende nm's...
              De temperatuur van de olie in de versnellingsbak wordt veel te hoog en uw tandwielen zijn naar de vaantjes. (kost U rond de 5000 euro)
              Zeker zaken als de turbo laten "uitbollen" is nodig of die draait droog van 100.000 toeren naar 0... Of de laatste km als "nen bompa" rijden is ook een optie.
              Chiptuning is niet zo onschuldig dan je denkt en het gegoochel met cijfertjes van de "constructeurs" steken natuurlijk onze ogen uit maar neem wel alle zaken goed in acht...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Polleke2 Bekijk Berichten
                Dus U bent het er wel mee eens.... Ik had het over dat ik een 110 pk NOOIT zou kopen.
                Ik heb het nooit gehad over opvoeren van het motorvermogen. 110 PK is voor zo'n wagen te weinig en daar ging het over. Trouwens het chiptunen is niet zo onschuldig dan het lijkt.
                Ten tijde van de 120 en 150 pk motoren werd dit via software aangepast en was alles identiek aan de motoren. Nu is dit niet meer het geval en riskeer je aandrijfschade, (versnellingsbak, koppeling en vooral vliegwiel) roetfilters die stuk gaan (700 euro/stuk), vastgekoekte EGR kleppen en turbo's die te weinig smering krijgen. Volgens mij is de meerprijs van 800 euro t.o.v. de 110 en de 130 pk zijn prijs dan ook dik waard want een GOEDE tuning kost ook al gauw minimum 500 euro. Dus waarom al die risico's lopen voor 300 euro ?? Enfin, ik zou het wel weten...
                Onze insignia is de 110pk versie. Was een stockwagen en dus konden we de motorisatie niet kiezen. Had er in het begin schrik voor maar deze bleek ongegrond. Je moet uiteraard geen superprestaties verwachten maar voor 110 pk in een zware wagen vind ik het best meevallen. Ik kan overal mee in het verkeer zonder moeite .
                Daarnaast heb ik nog een astra turbo met 240 pk dus ik ben wel iets gewend.
                De 110pk versie is wat mij betreft als pure gezinswagen vlot genoeg. Verwacht uiteraard geen vinnige en sportieve wagen maar gewoon voldoende vermogen om overal vlot mee te kunnen wat mij betreft.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Polleke2 Bekijk Berichten
                  Dus U bent het er wel mee eens.... Ik had het over dat ik een 110 pk NOOIT zou kopen.
                  Ik heb het nooit gehad over opvoeren van het motorvermogen. 110 PK is voor zo'n wagen te weinig en daar ging het over. Trouwens het chiptunen is niet zo onschuldig dan het lijkt.
                  Ten tijde van de 120 en 150 pk motoren werd dit via software aangepast en was alles identiek aan de motoren. Nu is dit niet meer het geval en riskeer je aandrijfschade, (versnellingsbak, koppeling en vooral vliegwiel) roetfilters die stuk gaan (700 euro/stuk), vastgekoekte EGR kleppen en turbo's die te weinig smering krijgen. Volgens mij is de meerprijs van 800 euro t.o.v. de 110 en de 130 pk zijn prijs dan ook dik waard want een GOEDE tuning kost ook al gauw minimum 500 euro. Dus waarom al die risico's lopen voor 300 euro ?? Enfin, ik zou het wel weten...
                  In de tijd van de 120 en 150 pk, waren dat volledig verschillende motoren. 8v vs 16v, egr,...
                  100 & 120 was hetzelfde.

                  Dat bij die 1.9d de vliegwielen kapot kan gaan na het chippen kan ik geloven omdat die zowiezo al snel kapot gaan zelfs zonder te chippen.
                  Maar roetfilters en egr gaan niet rapper kapot gaan.
                  Opel Insignia OPC
                  BMW X5 3.0i
                  Caterham Super 7

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door WhN Bekijk Berichten
                    In de tijd van de 120 en 150 pk, waren dat volledig verschillende motoren. 8v vs 16v, egr,...
                    100 & 120 was hetzelfde.

                    Dat bij die 1.9d de vliegwielen kapot kan gaan na het chippen kan ik geloven omdat die zowiezo al snel kapot gaan zelfs zonder te chippen.
                    Maar roetfilters en egr gaan niet rapper kapot gaan.
                    Die 8v en 16v dat is later veranderd.
                    Eerst waren dat gewoon dezelfde die softwarematig aangepast waren maar daar is vooral in Duitsland veel commentaar op geweest. Daarna hebben ze die mechanisch aangepast met dus de kleppen per cilinder, de 8 en 16v waar jij over spreekt.
                    En de roetfilters en EGR kleppen gaan inderdaad sneller defect gaan. Door het hoger vermogen en de hogere uitstoot als je dat vermogen ook gebruikt, de regeneratie is daar niet op aangepast en zal niet altijd uitgevoerd worden wanneer het nodig is. Bij de huidige modellen wordt de regeneratie frequenter uitgevoerd om deze problemen te vermijden.
                    Er is zelfs net een update voor om deze bij "oudere" modellen aan te passen zodat zij ook sneller een regeneratie gaan doen.

                    Comment


                    • En wanneer zou dat veranderd zijn? Op die 9 jaar bij Opel nog nooit gezien.
                      Als ik aan een 1.9d werk heb ik nog nooit dezelfde onderdelen gebruikt. Dan heb ik het over distributieriemen, egr's, waterpomp,... Is allemaal anders bij een 150pk.
                      Opel Insignia OPC
                      BMW X5 3.0i
                      Caterham Super 7

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door WhN Bekijk Berichten
                        En wanneer zou dat veranderd zijn? Op die 9 jaar bij Opel nog nooit gezien.
                        Als ik aan een 1.9d werk heb ik nog nooit dezelfde onderdelen gebruikt. Dan heb ik het over distributieriemen, egr's, waterpomp,... Is allemaal anders bij een 150pk.
                        In 2007.

                        Comment


                        • Dan heb je verkeerde info gehad.
                          Is al vanaf het begin een andere motor.
                          Opel Insignia OPC
                          BMW X5 3.0i
                          Caterham Super 7

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door WhN Bekijk Berichten
                            Dan heb je verkeerde info gehad.
                            Is al vanaf het begin een andere motor.
                            Ik ga er niet verder over discussiëren.
                            Als die persoon van GMAN en ook Heinz tegen mij liegt dan lieg ik ook maar ik had een GTS met 150 pk en heb die laten chippen tot 180 pk bij Heinz. Mijn schoonbroer had een 120 pk en die is met zijn vectra break mee geweest en heeft die van hem ook laten chippen. Resultaat, een dichtgeknepen 120 pk die ineens naar 180 pk ging. Beide beweren ze dat de motor identiek was. Deze zijn wegens fiscale redenen teruggeschroefd want waren initieel 150 pk motoren.
                            Die zijn maar een korte periode van dienst geweest want er kwam vanuit Duitsland zo veel commentaar op dat ze de motoren mechanisch hebben veranderd. Namelijk de kleppen per cilinder. Als je wil zal ik in een PM de naam geven van die persoon bij GMAN want die ken je ongetwijfeld wel, en kan je bij hem eens vragen hoe de vork juist in de steel zat.

                            Comment


                            • Dan heeft die mss een 150 blok gekregen door misschien problemen int fabriek en zo dichtgeknepen. Dat kan al eens voorvallen.

                              Maar technisch gezien is een z19dt / z19dtl anders dan een z19dth.
                              Kan ik aan de hand van foto's en partnummers laten zien.
                              Opel Insignia OPC
                              BMW X5 3.0i
                              Caterham Super 7

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door lele Bekijk Berichten
                                Ik dacht dat de 110 en de 130pk technisch hetzelfde waren?
                                Deze info heb ik eens gekregen via ATH:

                                De onderblok van de 110pk is anders dan die van de 130/160pk. Wat bedoel ik met onderblok?Motorblok met krukas, zuigers, drijfstangen,...
                                Deze kan dus iets minder koppel aan dan de 130/160pk, vandaar dat we hem ook 'maar' 380Nm geven ipv 440Nm voor de 160pk versie. De 190pk die we voorzien na tuning kunnen beide type's onderblok perfect aan.

                                Versnellingsbak van de 110/130 is lichter dan die van de 160pk, behalve de automaat die is dezelfde voor de 130/160pk.

                                De bovenblok (cylinderkop) is voor de drie versies dezelfde.

                                Verstuivers en turbo zijn voor de 3 versies dezelfde

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door WhN Bekijk Berichten
                                  Dan heeft die mss een 150 blok gekregen door misschien problemen int fabriek en zo dichtgeknepen. Dat kan al eens voorvallen.

                                  Maar technisch gezien is een z19dt / z19dtl anders dan een z19dth.
                                  Kan ik aan de hand van foto's en partnummers laten zien.
                                  Is bij de astra H ook gebeurt.
                                  Zijn in de beginfase in de fabriek ook 150pk blokken gebruikt, en dichtgeknepen omdat 120pk versie in backorder was.

                                  Verschil in 1.9 8v en 16v kun je snel zien, volgens positie van oliepijlstok.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door insigmaniac Bekijk Berichten
                                    Deze info heb ik eens gekregen via ATH:

                                    De onderblok van de 110pk is anders dan die van de 130/160pk. Wat bedoel ik met onderblok?Motorblok met krukas, zuigers, drijfstangen,...
                                    Deze kan dus iets minder koppel aan dan de 130/160pk, vandaar dat we hem ook 'maar' 380Nm geven ipv 440Nm voor de 160pk versie. De 190pk die we voorzien na tuning kunnen beide type's onderblok perfect aan.

                                    Versnellingsbak van de 110/130 is lichter dan die van de 160pk, behalve de automaat die is dezelfde voor de 130/160pk.

                                    De bovenblok (cylinderkop) is voor de drie versies dezelfde.

                                    Verstuivers en turbo zijn voor de 3 versies dezelfde

                                    Op de site van BR Performance staat dit te lezen:

                                    De A20DTC motor (110pk) is identiek aan de A20DTJ motor (130pk) en bijna identiek aan de A20DTH (160pk) waarvan het onderblok lichtjes gewijzigd werd. Turbo en injectie-systeem zijn voor alle 3 gelijk. Bij wagens met een handgeschakelde 6 bak ( code M32-6 ) wordt het koppel op ca 400Nm begrensd, wagens met een automatische versnellingsbak ( code AF40-6 ) gaan naar ca 420Nm.

                                    Comment


                                    • De M32WR bak wordt gebruikt tot 96 kw.
                                      Vanaf 118 kw wordt de F40WR gebruikt en die kan dus tot 450 nm aan. (wordt ook gebruikt in de 143 kw motoren met 195 pk)
                                      Als je die tot 420 nm tuned zal het geen probleem zijn maar een M32WR tot 400 nm tunen zal volgens mij op termijn wél voor problemen zorgen. En dit in eerste instantie m.b.t. het vliegwiel.
                                      Een automaat naar 420 nm tunen is volgens mij op termijn ook zorgen voor problemen.
                                      Aangezien die altijd meer toeren maakt dan een handgeschakelde tijdens het optrekken ( en dan bedoel ik als je echt gas geeft en dus uw tuning gebruikt) wat een snellere slijtage van de turbo met zich zal meebrengen. Echt 100% zeker ben je met deze uitspraken nooit omdat je niet kan zeggen of de defecten ook daadwerkelijk iets met de tuning te maken hebben. Feit is wel dat alle installateurs zeggen dat ze niet aansprakelijk kunnen gesteld worden voor schade aan de motor en dat is volgens mij al een teken aan de wand. Chiptuning is in eerste instantie bedoeld voor het circuit.
                                      Ik heb op zich niks tegen chiptuning want heb zelf al mijn auto's laten chippen. Maar uitspraken dat je beter een 110 pk kan kopen i.p.v. een 130 pk en die 110 laten chippen is volgens mij larie. Het prijsverschil van 800 euro tussen beide motoren fabriek af is zo miniem dat je beter voor de 130 pk kan gaan als je een bestelling plaatst. Bij Heinz, CTH en dergelijke tuners betaal je gemiddeld zo'n 600 euro voor de tuning. Het enigste wat ik gedaan heb bij mijn tuningen is op voorhand gevraagd of ze binnen de veilige marge konden blijven en mij de technische gegevens van mijn motor en aandrijflijn konden bezorgen. Die had ik zelf al wel maar wou kijken of ik met mensen met kennis van zaken te maken had. Er zitten genoeg charlatans tussen die een snelle duit willen verdienen en slingeren met pk e.d. waar onze oren van gaan tuiten !
                                      Last edited by ; 10/03/2012, 10:44.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door WhN Bekijk Berichten
                                        Dan heeft die mss een 150 blok gekregen door misschien problemen int fabriek en zo dichtgeknepen. Dat kan al eens voorvallen.

                                        Maar technisch gezien is een z19dt / z19dtl anders dan een z19dth.
                                        Kan ik aan de hand van foto's en partnummers laten zien.
                                        Hij had inderdaad een dth met 120 pk en ik een dth met 150 pk.
                                        Die zijn door leveringsproblemen dichtgeknepen maar daar kwam zoveel commentaar op door mensen die een 150 pk hadden gekocht, dat ze de motoren technisch hebben aangepast.

                                        Comment


                                        • De onderblok van de 110pk is anders dan die van de 130/160pk. Wat bedoel ik met onderblok?Motorblok met krukas, zuigers, drijfstangen,...
                                          Deze kan dus iets minder koppel aan dan de 130/160pk,
                                          De bovenblok (cylinderkop) is voor de drie versies dezelfde.
                                          Verstuivers en turbo zijn voor de 3 versies dezelfde[/quote]


                                          Deze info heb ik ook gezien bij mijn dealer zelf toen ik de wagen aankocht en twijfelde welke versie ik zou nemen.
                                          De versnellingsbak was toen bij allemaal dezelfde.
                                          den borre


                                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                          Int3x0r
                                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                          Comment

                                          Working...
                                          X