Compleet nieuwe Ford Ranger onthuld!
Geheel in lijn met de nieuwe ‘One Ford’ strategie heeft het Amerikaanse merk haar nieuwe Ranger gelanceerd. Dit gebeurde tijdens de Australian International Motor Show in Sydney die vandaag haar deuren opende voor de pers.
In maar liefst 180 landen en vijf continenten moet de nieuwe Ranger de komende tijd de concurrentie gaan uitdagen. De, voor Amerikaanse begrippen, compacte pick-up is het resultaat van een nieuw wereldwijd pick-upplatform dat Ford en Mazda in het kader van het One Ford-initiatief gezamenlijk hebben ontwikkeld en komt opnieuw naar ons vasteland. “We plannen tegen 2012 de nieuwe Ranger ook in Europa op de markt te brengen en ik twijfel er geen moment aan dat de nieuwe Ranger de verwachtingen van de Europese consument zal overtreffen," aldus Stephen Odell, Chairman & CEO van Ford Europa.
Volwassen
Het exterieur van de nieuwe Ranger is onmiskenbaar Amerikaans. De ontwerpers schermen zich achter de ´21st Century Tough´-look, die overeen lijkt te komen met andere Amerikaanse Ford´s zoals de Fusion en de Edge. Markant en krachtig zijn kenmerken die je het design van de Ranger in ieder geval moet geven. In het interieur gaat de ‘Tough’-look verder, als we tenminste de enorme middenconsole in ogenschouw nemen. De overige delen van het dashboard ziet er relatief ‘gezinsachtig’ uit. Een opmerking die zeker als een compliment kan opvatten in het geval van een dergelijke pick-up. Vooral het stuurwiel en instrumentarium had die van een nieuwe middenklasser kunnen wezen.
Zowel pick-up als gezinsauto
Over de duurzaamheid is bij Ford goed nagedacht. Het materiaal van de stoelen moet bestand zijn tegen gereedschappen die in de cabine worden gegooid of die in iemands achterzak blijven zitten. De portierpanelen zijn daarom slijt- en krasvast en bestand tegen vuil. “Je mag echter niet vergeten dat veel van deze voertuigen niet alleen op het werk worden gebruikt, maar in veel gebieden ook dienen als gezinsauto,” aldus één van Ford’s ontwerpers. Het is één van de reden waarom de binnenruimte zo effectief mogelijk is ingericht. Met maximaal twintig opbergvakken en veel beweegruimte voor alle passagiers moeten zowel arbeiders als gezinnen hun draai kunnen vinden in het interieur, meent Ford.
Drie krachtbronnen
Omdat de nieuwe Ranger op maar liefst 180 markten moet opereren lopen de wensen van de kopers nogal uiteen. De Ford wordt daarom ook aangeboden met vier verschillende cabinestijlen, 4x2- en 4x4-aandrijving, twee rijhoogten en geeft het merk de consument keuze uit vier uitvoeringen. Wat betreft de aandrijving biedt Ford een drietal motoren aan. Het gamma begint een 2,5 liter benzinemotor en een nieuwe 150 pk sterke 2,2 liter TDCi-dieselmotor met een maximaal koppel van 375 Nm. Als topmotorisering introduceert Ford de nieuwe 3,2 liter TDCi-dieselmotor met 200 pk. Het maximale koppel van dit werkpaard komt uit op 470 Nm.
Noviteiten
Behalve het design en de motoren is ook de overige techniek van de Ranger volledig vernieuwd. Zo beschikt de pick-up bijvoorbeeld over een nieuwe voor- en achterwielophanging die het model een veiliger en stabieler weggedrag moet geven. Daarnaast is er een geüpdate ESP-systeem beschikbaar en wordt het model leverbaar met Trailer Sway Control tot Adaptive Load Control. Zij-airbags voor alle cabinestijlen, Voice Control, parkeersensoren achter en de achteruitrijcamera behoren tot de overige nieuwe noviteiten van de Ranger.
De gloednieuwe Ford Ranger beleeft op dit zijn publieksdebuut op de Australian International Motor Show in Sydney en zal in de loop van 2012 in Europa op de markt komen.
Bron:autowereld
Geheel in lijn met de nieuwe ‘One Ford’ strategie heeft het Amerikaanse merk haar nieuwe Ranger gelanceerd. Dit gebeurde tijdens de Australian International Motor Show in Sydney die vandaag haar deuren opende voor de pers.
In maar liefst 180 landen en vijf continenten moet de nieuwe Ranger de komende tijd de concurrentie gaan uitdagen. De, voor Amerikaanse begrippen, compacte pick-up is het resultaat van een nieuw wereldwijd pick-upplatform dat Ford en Mazda in het kader van het One Ford-initiatief gezamenlijk hebben ontwikkeld en komt opnieuw naar ons vasteland. “We plannen tegen 2012 de nieuwe Ranger ook in Europa op de markt te brengen en ik twijfel er geen moment aan dat de nieuwe Ranger de verwachtingen van de Europese consument zal overtreffen," aldus Stephen Odell, Chairman & CEO van Ford Europa.
Volwassen
Het exterieur van de nieuwe Ranger is onmiskenbaar Amerikaans. De ontwerpers schermen zich achter de ´21st Century Tough´-look, die overeen lijkt te komen met andere Amerikaanse Ford´s zoals de Fusion en de Edge. Markant en krachtig zijn kenmerken die je het design van de Ranger in ieder geval moet geven. In het interieur gaat de ‘Tough’-look verder, als we tenminste de enorme middenconsole in ogenschouw nemen. De overige delen van het dashboard ziet er relatief ‘gezinsachtig’ uit. Een opmerking die zeker als een compliment kan opvatten in het geval van een dergelijke pick-up. Vooral het stuurwiel en instrumentarium had die van een nieuwe middenklasser kunnen wezen.
Zowel pick-up als gezinsauto
Over de duurzaamheid is bij Ford goed nagedacht. Het materiaal van de stoelen moet bestand zijn tegen gereedschappen die in de cabine worden gegooid of die in iemands achterzak blijven zitten. De portierpanelen zijn daarom slijt- en krasvast en bestand tegen vuil. “Je mag echter niet vergeten dat veel van deze voertuigen niet alleen op het werk worden gebruikt, maar in veel gebieden ook dienen als gezinsauto,” aldus één van Ford’s ontwerpers. Het is één van de reden waarom de binnenruimte zo effectief mogelijk is ingericht. Met maximaal twintig opbergvakken en veel beweegruimte voor alle passagiers moeten zowel arbeiders als gezinnen hun draai kunnen vinden in het interieur, meent Ford.
Drie krachtbronnen
Omdat de nieuwe Ranger op maar liefst 180 markten moet opereren lopen de wensen van de kopers nogal uiteen. De Ford wordt daarom ook aangeboden met vier verschillende cabinestijlen, 4x2- en 4x4-aandrijving, twee rijhoogten en geeft het merk de consument keuze uit vier uitvoeringen. Wat betreft de aandrijving biedt Ford een drietal motoren aan. Het gamma begint een 2,5 liter benzinemotor en een nieuwe 150 pk sterke 2,2 liter TDCi-dieselmotor met een maximaal koppel van 375 Nm. Als topmotorisering introduceert Ford de nieuwe 3,2 liter TDCi-dieselmotor met 200 pk. Het maximale koppel van dit werkpaard komt uit op 470 Nm.
Noviteiten
Behalve het design en de motoren is ook de overige techniek van de Ranger volledig vernieuwd. Zo beschikt de pick-up bijvoorbeeld over een nieuwe voor- en achterwielophanging die het model een veiliger en stabieler weggedrag moet geven. Daarnaast is er een geüpdate ESP-systeem beschikbaar en wordt het model leverbaar met Trailer Sway Control tot Adaptive Load Control. Zij-airbags voor alle cabinestijlen, Voice Control, parkeersensoren achter en de achteruitrijcamera behoren tot de overige nieuwe noviteiten van de Ranger.
De gloednieuwe Ford Ranger beleeft op dit zijn publieksdebuut op de Australian International Motor Show in Sydney en zal in de loop van 2012 in Europa op de markt komen.
Bron:autowereld
Comment