Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
"Bei Normalfahrt bekommen beide Achsen 50 Prozent, das clevere System kann aber je nach Anforderung und Straßenzustand auch bis zu 100 Prozent der Kraft nach vorne oder hinten schicken."
Bovenstaande beschrijving is van toepassing voor Torsen zoals op A4, A5, A6.
TT-RS en Golf R hebben Haldex. Voornamelijk FWD totdat Haldex ingrijpt en tot 50% naar achteras stuurt.
Bovenstaande beschrijving is van toepassing voor Torsen zoals op A4, A5, A6.
TT-RS en Golf R hebben Haldex. Voornamelijk FWD totdat Haldex ingrijpt en tot 50% naar achteras stuurt.
Of is de Haldex op RS3 toch anders?
Torsen heeft tegenwoordig een 40/60 verdeling geloof ik. Ook het nieuwe kroonwieldifferentieel dat de Torsen gaat vervangen heeft dit.
Haldex gen. 4 heeft niet echt een vaste verdeling volgens mij, maar ik weet niet of de RS3 deze heeft.
Torsen heeft tegenwoordig een 40/60 verdeling geloof ik. Ook het nieuwe kroonwieldifferentieel dat de Torsen gaat vervangen heeft dit.
Haldex gen. 4 heeft niet echt een vaste verdeling volgens mij, maar ik weet niet of de RS3 deze heeft.
rs3 heeft de 4e generatie. Haldex is eigenlijk niet meer dan een electronisch gestuurde natte koppeling die een bepaalde slip kan toelaten. Er is geen differentieel tussen voor en achteras. Bij normaal rechtdoor rijden gaat al het vermogen naar de voorwielen. Wil je vermogen naar vanachter sturen betekent dit dynamische gezien een steeds vastere verbinding tussen voor en achteras. Zo kan de achteras nooit sneller draaien dan de vooras. Een recept voor onderstuuur, wat deels verbeterd wordt doordat de voorbanden iets breder en vooral iets groter zijn op de RS3. 100% vermogen naar achter betekent dan ook niks anders dan dat vooras nul grip heeft en nul slip in de Haldex (wat nu mogelijk zou zijn). Dit is dus niet te vergelijken met RWD of sommige actieve differentielen waar de achteras wel sneller kan draaien dan de vooras (edit: zonder de vooras te "storen"). Ook een Haldex op de vooras (Porsche) is beter doordat het dan de vooras is die nooit sneller kan draaien dan de achteras.
Zal de RS3 enigszinds goed zijn dan moet de electronica zeer goed afgesteld staan (Haldex 4 kan wel zeer snel reageren, 0,01s om volledig te sluiten).
Appropos mij eerdere vraag, handrembocht moet mogelijk zijn als de Haldex op dat moment volledig open staat of open gaat, datg of de DSG koppelingen dus... een vraag om electronica.
Niet echt, nee. Maar pas op, het concept werkt goed voor heel veel auto's, maar bij een hypersportieve waar er andere behoeftes zijn, vierwieldrifts ver buiten het normale werkingsgebied van een ESP, dan is het idd de vraag of die harmonische en voorspelbaar op alle situaties reageert, want je vraagt aan een auto die in de grond een FWD is, zich te gedragen als een AWD/RWD en dan kan soms vloeken...
Audi S3, Golf R, R32 heb ik nog niet rally style op onverhard met volle controle zien rondrijden... en toch voldoen ze voor 99% van het gebruik dat ervan gemaakt wordt.
En wie weet is het de ingenieurs gelukt met de RS3... daarom belangrijk om een deftige test af te wachten met mensen die en goed kunnen rijden en de kans ertoe gehad hebben. AG, Autocar, Evo...
rs3 heeft de 4e generatie. Haldex is eigenlijk niet meer dan een electronisch gestuurde natte koppeling die een bepaalde slip kan toelaten. Er is geen differentieel tussen voor en achteras. Bij normaal rechtdoor rijden gaat al het vermogen naar de voorwielen. Wil je vermogen naar vanachter sturen betekent dit dynamische gezien een steeds vastere verbinding tussen voor en achteras. Zo kan de achteras nooit sneller draaien dan de vooras. Een recept voor onderstuuur, wat deels verbeterd wordt doordat de voorbanden iets breder en vooral iets groter zijn op de RS3. 100% vermogen naar achter betekent dan ook niks anders dan dat vooras nul grip heeft en nul slip in de Haldex (wat nu mogelijk zou zijn). Dit is dus niet te vergelijken met RWD of sommige actieve differentielen waar de achteras wel sneller kan draaien dan de vooras (edit: zonder de vooras te "storen"). Ook een Haldex op de vooras (Porsche) is beter doordat het dan de vooras is die nooit sneller kan draaien dan de achteras.
Zal de RS3 enigszinds goed zijn dan moet de electronica zeer goed afgesteld staan (Haldex 4 kan wel zeer snel reageren, 0,01s om volledig te sluiten).
Appropos mij eerdere vraag, handrembocht moet mogelijk zijn als de Haldex op dat moment volledig open staat of open gaat, datg of de DSG koppelingen dus... een vraag om electronica.
Mooi uitgelegd!
Haldex van Porsche kan onder meerdere condities de betere zijn, echter bij besneeuwd wegdek zou een Haldex van Audi m'n voorkeur genieten (vnl. FWD, welke aandrijving op achterwielen bijschakelt).
Tegenwoordig noemen ze de Haldex-aandrijvingen permanente 4WD door 'permanent', (minstens) een klein percentage van de aandrijfkrachten naar de achterwielen te versluizen.
Zo kan de achteras nooit sneller draaien dan de vooras.
Euhm, 'k snap het niet. Door een beetje te Google'n, ben ik er ook niet wijzer van geworden.
In addition, the quattro drivetrain has been upgraded for the RS 3 Sportback allowing, if necessary, 100% of the power to be guided to the front or rear wheels. This enables you to make the most of the car’s incredible torque by, for instance, pulling out of bends even sooner.
Explore the full Audi model range including SUVs, electric models & more. Build your own, search models available to buy now and explore our current offers. Learn more here...
En check deze launch, schoon strepen met de achterwielen:
Vraagske. Aangezien er geen koppelingspedaal is, kan je met de RS3 een handrembocht doen?? Zéér belangrijk!
Met de Golf R kun je niet eens het ESP helemaal afzetten, onvergeefelijk!!
Handrembochten met Golf R zijn alleszins geen probleem...
Euhm, 'k snap het niet. Door een beetje te Google'n, ben ik er ook niet wijzer van geworden.
In addition, the quattro drivetrain has been upgraded for the RS 3 Sportback allowing, if necessary, 100% of the power to be guided to the front or rear wheels. This enables you to make the most of the car’s incredible torque by, for instance, pulling out of bends even sooner.
Moest je het van opzij zien, dan zag je dat de voorwielen net even snel draaien. Of sneller. Maar niet trager...
Je moet ook verschil maken tussen grip en geen grip, en de invloed van de verschillend rotatiesnelheden van de voor en achteras, twee factoren die de mate van vermogensoverdracht beinvloeden.
Rij je in een normale bocht (geen drift en met grip voor en achter), dan bollen de voorwielen iets verder dan de achterwielen, ze leggen een langere weg af. Op dat moment kun je dus de Haldex koppeling wat dicht knijpen en de achterwielen wat laten duwen, wat dus wat een overstuurtendens geeft. Gaat de Haldex volledig dicht en is de rotatiesnelheid voor en achter gelijk, dan wringt dat een beetje, de achteras duwt en de vooras wordt afgeremd door de starre verbinding. Wat in een bocht dan weer onderstuur geeft. Je ziet dat die Haldex goed gestuurd moet worden, of je krijgt rare, tegengestelde reacties wanneer er gripverschillen optreden.
Stel je vooras komt op een ijsplek en begint te slippen (niks grip of 0% vermogensoverdracht) => Haldex dicht => achterwielen hebben grip en kunnen zo 100% vermogen krijgen (zelf als ist maar 10pk, het is 100% vgl met de voorkant).
Andersom. Acterwielen slippen 100%, nada grip. Haldex dicht of open, maakt niet uit, 100% vermogen gaat naar vooras...
Nu, stel, je doet een bocht aan hoge snelheid, glijdend over de vier wielen en je geeft gas. In zo een situatie is je Haldex dicht en roteren je voor en achteras even snel. Hoeveel vermogen wordt doorgegeven is puur een functie van hoeveel grip je hebt. Op een achterwielaandrijver of 4WD met echte RWD bias kun je door gas bij te geven de achterwielen sneller doen roteren, waardoor je meer slip krijgt achteraan en zo overstuur uitlokt. Sturen met de gas. Echter met de gesloten Haldex zullen je achterwielen nooit sneller draaien dan de vooras, en bijgevolg zul je op zijn beste de huidige sliphoek kunnen vasthouden. Wil je meer insturen doe je dat met je stuur. Of je hebt chance en er is gewoon minder grip vanachter waardoor je zo meer slip krijgt daar. Maar dan nog kan het tegen zitten, want de voorwielen, die dan meer grip hebben, kunnen de auto ook weer recht trekken...
Euh, ik kan zo bezig blijven met x aantal dynamische situaties en overgangsverschijnselen. Want je kunt nog sturen ook....
Het voornaamste om te onthouden is dat het geheel niet zo homogeen reageert en sterk afhankelijk is van een electronica die de Haldex goed moet sturen.
Dus de RS3 heeft een inherent nadeel in de layout van de 4wd, maar dat wil niet zeggen dat de ingenieurs daar toch iets deftig van gemaakt hebben. Beetje zoals de 911, motor achter is niet iedeaal maar toch werkt het redelijk tot erg goed...
Om maar te zeggen dat ik uitkijk naar de eerste deftige testverslagen...
Bedankt voor je uitleg Onehp! Maar ik zit nog steeds met een ei.
Oorspronkelijk geplaatst door Audi
In addition, the quattro drivetrain has been upgraded for the RS 3 Sportback allowing, if necessary, 100% of the power to be guided to the front or rear wheels.
Stel je vooras komt op een ijsplek en begint te slippen (niks grip of 0% vermogensoverdracht) => Haldex dicht => achterwielen hebben grip en kunnen zo 100% vermogen krijgen (zelf als ist maar 10pk, het is 100% vgl met de voorkant).
Andersom. Acterwielen slippen 100%, nada grip. Haldex dicht of open, maakt niet uit, 100% vermogen gaat naar vooras...
Met die theorie in het achterhoofd, is een centraal differentieel met een permanente 50:50 split, ook in staat om 100% van het vermogen te sturen naar de voor -of achterwielen, wanneer een as geen grip meer heeft. Heb nog nooit een constructeur dit weten te verkopen als 100% (of zoals ik het interpreteer, 0:100 of 100:0). Per definitie zit je met een Haldex (zoals je het uitlegt) die maximaal kan verdelen van 100:0 tot 50:50. Riekt als een beetje consumentenbedrog eigenlijk... catch my drift?
Haldex heeft geen midden differentieel.
De cardanas naar de achter wielen wordt gevoed door de rechter aandrijfas die 1 op 1 met elkaar verbonden zijn.
Dit betekend dat als het linker voorwiel 0% grip heeft, al het vermogen naar rechts gaat en omdat die de cardanas naar de achter as voed gaat het ook naar achter, en dat is in principe 100% omdat de rechter aandrijfas en de cardanas naar achteren altijd even snel draaien.
De Haldex zit bij de achteras en als daar omwentel verschillen optreden tussen voor en achteras treed de Haldex in werking.
Ook als beide voorwielen geen grip hebben draait de cardanas naar achter nog steeds even snel als de rechter voorwiel aandrijfas.
Dit zal als resultaat hebben dat de Haldex 100% locked, op dat moment wordt de omwentel snelheid van de cardanas en de rechter voorwiel aandrijfas vertraagt en zal de vooras weer grip krijgen en blijft er maximaal 50% voor de achterwielen over.
Alleen in de meest extreme situatie gaat er 100% van het vermogen naar de achteras maar dit is meestal niet meer dan tienden van secondes.
Het is theoretisch mogelijk maar in de praktijk zal het nooit voor komen op een paar tienden van seconden na.
Want op het moment dat de vooras weer grip begint te krijgen gaat de Haldex weer open.
Eigenlijk is het straf dat ze publiekelijk naar buiten komen wie de toeleverancier is, als promotie bijna. Maar ik weet dus niet wat ze echt bedoelen want de uitleg van de site is al door de "marketingfilter" gepasseerd. Maar twee gokken: of ze bedoelen dat deze Haldex nu 100% van het volle vermogen kan doorgeven, wat vroeger niet zo was (altijd wat slip). Of ze hebben de eLSD er ook op, een extra functie die het differentieel tussen L/R kunnen blokkeren (a la M3) en ook gebruik makend van de hydrauliek van de Haldex.
Met die theorie in het achterhoofd, is een centraal differentieel met een permanente 50:50 split, ook in staat om 100% van het vermogen te sturen naar de voor -of achterwielen, wanneer een as geen grip meer heeft. Heb nog nooit een constructeur dit weten te verkopen als 100% (of zoals ik het interpreteer, 0:100 of 100:0). Per definitie zit je met een Haldex (zoals je het uitlegt) die maximaal kan verdelen van 100:0 tot 50:50. Riekt als een beetje consumentenbedrog eigenlijk... catch my drift?
Mwa, tis een kwestie van definities. Iceman hierboven legt het ook goed uit, ik bedoelde met die 10pk niet dat Haldex niet het volle vermogen kan overzetten... En een 50:50 torsen is een andere definitie, want dat is de vermogensverdeling bij grip, verlies je grip op een as krijgt de andere ook meer....
Das nie zo makkelijk in de marketing als je het niet mag uitleggen op 5 pagina's ;-)
Haldex heeft geen midden differentieel
....
Hier kan je goed zien het het in elkaar zit.
Voor de duidelijkheid, dit is niet de Haldex, echter je ziet dat de uitgaande as naar de Haldex, rechts op de foto, aangedreven wordt door het huis van het voorste diff, maw er is geen diff voor/achter.
Je kan de achterwielen ook gewoon uitschakelen, heb je FWD. Kwestie van een stekkertje er uit trekken. De cardanas draait wel altijd mee ongeacht de situatie, want de haldex-koppeling bepaalt de krachtenverdeling.
Comment