Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volkswagen Beetle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ze hadden hem echt net iets meer personaliseringsmogelijkheden mogen geven. Weer maar een aantal saaie kleuren en niets van extraatjes.

    Ik zou wel sowieso de vintage velgen & banden nemen. Witte randen
    2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk

    Comment


    • Ik vind hem echt geslaagd!

      Comment


      • Rij-impressie: Volkswagen Beetle

        De New Beetle is nooit een verkoopknaller geweest, maar inmiddels heeft Mini retro helemaal hot gemaakt. Dus heeft Volkswagen de Kever een nieuwe kans gegeven. Met vooral een stoerder, mannelijker uiterlijk.

        Dus de wereld zat niet te wachten op retro? Zeker wel, bewees Mini in de jaren die volgden. Maar het verschil is dat Mini na het verscheiden van het origineel niet uitgroeide tot een gigantisch wereldmerk met uitstekende, maar vaak wat burgerlijke modellen. En BMW noemde de Mini geen BMW Mini, maar maakte er een apart merk van. De nieuwe Beetle stond in Shanghai tussen de Golfs en Tourans, terwijl Mini elke beurs weer een aparte stand optuigt meer mooie jonge mensen, deejays een een hoop ge-je en ge-jij.
        Niettemin geeft Volkswagen de destijds ingeslagen koers een nieuwe boost, want de tweede generatie van de New Beetle, die voor de gelegenheid de toevoeging New laat vallen, verschijnt eind dit jaar op de weg. De New Beetle was een auto met een hoge aaibaarheidsfactor. Een lief bolletje en laten we er geen doekjes om winden, daar wil je als man liever niet in worden gezien. Daarmee sluit je een niet onaanzienlijke doelgroep uit en dat moest maar eens afgelopen zijn. De Beetle is langer (150 mm) en breder (84 mm) is dan de vorige. Tegelijkertijd is hij 12 mm lager en vooral dat zie je aan de verlaagde daklijn. Voedselbodem voor het uitgekauwde cliche ‘platgeslagen kever’, maar feit is dat het nieuwe model daardoor aanzienlijk stoerder oogt. De bijna volmaakte boog van de daklijn in zijaanzicht is nu aan de bovenkant van de voorruit geknikt, doordat de voorruit steiler staat. Ook dat maakt hem minder ‘knuffelbeer’, bovendien staat hij daardoor wat dichter bij het origineel. Verder weg van het origineel daarentegen zijn de achterlichten, die niet langer rond zijn. Al met al ziet de Beetle er een beetje uit als een New Beetle die door de mannen van ZZ Top is gechopt tot een hot rod. Wat betreft het design: missie volbracht. Leuk detail is dat de Beetle kan worden besteld met in typeaanduiding van de koosnaam van de auto in eigen taal: Coccinelle voor de Fransen, Bug voor de Amerikaanse markt of Käfer voor Duitsland. Helaas heeft VW niet de moeite genomen een matrijsje te maken met Kever; Ben Pon had beter verdiend. Kom er maar in, aftermarket…

        Geen vaasje
        Ook aan de binnenkant heeft Volkswagen een mooie balans tussen modern en klassiek weten te bereiken. De brede plaat op het dashboard zal iedereen die ooit in een Kever zat, meteen herkennen. Hij is leverbaar in carbon-look of de kleur van de koets. Kies vooral dat laatste, niet alleen vanwege de oorspronkelijkheid, maar ook omdat dat carbon niet echt afsteekt op het zwarte VW-kunststof waar de rest uit is opgetrokken. De grote snelheidsmeter heeft aan weerszijden gezelschap gekregen van de toerenteller en de brandstofmeter, de middenconsole is helaas wel weer heel erg ‘gewone VW’. Het bekende vaasje is gesneuveld (wederom kom er maar in, aftermarket) maar gebleven zijn de lusvormige grepen aan de B-stijlen. Leuk detail is het extra handschoenenvakje op het dashboard. Er kan bijna niets in, maar herinnert wel aan het origineel en voor je spullen is er onder nog een regulier vak. Het stuur is weliswaar erg herkenbaar als VW anno 2011, maar niettemin speciaal voor de Beetle gemaakt. De gewijzigde daklijn pakt gunstig uit voor de binnenruimte. Het overschot aan hoofdruimte voor is overgeheveld naar achteren, waardoor je daar nu prima zit, ook als volwassene. De kofferruimte is bovendien royaal en bovendien uitstekend toegankelijk via de grote klep (de achterruit gaat mee omhoog). Is dat niet genoeg, dan kan de rugleuning in twee gelijke helften plat.
        Nou kunnen ze er nog zo’n sexy ding van hebben gemaakt, onderhuids is de Beetle natuurlijk grotendeels gelijk aan de Golf. Toch heeft Volkswagen zijn best gedaan er wat meer beleving in te brengen, door de ophanging wat straffer te maken. Dat is weliswaar gelukt want de auto voelt wel degelijk wat harder aan dan een gewone Golf, maar dat neemt niet weg dat de Beetle niet de sensatie geeft die je in een dergelijke pretauto verwacht. Het lekkere kartgevoel dat je in een Mini of een DS3 krijgt, wordt in de Beetle niet eens benaderd en dat had best gekund; de DS3 is onderhuids immers ook gebaseerd op de comfortabele C3. De Beetle helt wat in de bochten en de besturing is weliswaar precies, maar net wat te afstandelijk. Overigens rijden wij in een versie met normaal onderstel, een sportonderstel wordt ook leverbaar en in ons land zelfs standaard op de motorisering die we nu rijden.

        Rimpelloos
        En dat is meteen de dikste, de tweeliter TSI met 200 pk en een zeventraps DSG. Een heerlijke aandrijflijn, vol kracht en heerlijk soepel. Hij is razendsnel van zijn plek en haalt in een bijna rimpelloze curve door tot ver boven de 200 km/h. Schakelmomenten voel je amper, maar ze ontgaan je toch nimmer dankzij het lekkere hese plofje uit de uitlaat. Oké, dit is zoals gezegd de krachtigste motor, maar een trapje lager komt de 160 pk sterke 1.4 TSI en wat we van die motor vinden, kun je uitgebreid lezen in de multitest met de nieuwe Golf Cabrio vanaf pagina 12 in dit nummer.
        Het matige succes van de New Beetle wordt mede toegeschreven aan de hoge prijs, en daar heeft Volkswagen lering uit getrokken. De Beetle wordt scherp in de markt gezet, en de vanafprijs is daarvan een goed begin. De instapper, en dan hebben we het over de 1.2 TSI met 105 pk en handgeschakelde zesbak, mag weg voor 19.990 euro. En dat is goedkoper dan de voordeligste Golf met dezelfde motor. De Beetle komt er in drie uitrustingsniveaus. De eenvoudigste heet simpelweg Beetle en heeft buitenspiegels in de kleur van de carrosserie en geïntegreerde richtingaanwijzers, elektrische verstelling en verwarming van de spiegels, elektrische raambediening, boordcomputer, ESP met terugrolbeveiliging en in delen neerklapbare achterbank. Voor meer kies je de Beetle Design, die 16 inch lichtmetalen wielen, mistlampen voor die in de bochten aan gaan, halfautomatische airco, dat typische Kever-dashboardkastje, luxere stoelen en cruise control heeft. Het dikst is de Beetle Sport met onder meer een achterspoiler, 17 inch lichtmetalen wielen, sportstoelen, volautomatische klimaatregeling en een sportonderstel. De Beetle wordt vooralsnog leverbaar met vijf verschillende motoren. Instapper wordt de 1.2 TSI met 105 pk, daarboven komt een 1.4 TSI met 160 pk en de topper is de tweeliter TSI met 200 pk die wij reden. Wie diesel wil rijden, moet nog tot 2012 geduld hebben. Dan komt in elk geval de 1.6 TDI met 105 pk, over het al dan niet voeren van de 2.0 TDI met 140 pk zit de Nederlandse importeur nog in dubio. Op 17 november arriveren de eerste Beetles in ons land, in de eerste instantie met de 1.2 TSI en de 2.0 TSI.





        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment






        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment






            • Comment






              • Comment






                • Comment






                  • Comment






                    • Comment






                      • Comment


                        • Ik vind hem heel geslaagd! En de velgen van die zilvere zijn echt schitterend!

                          Comment






                          • Comment






                            • Comment


                              • Verschil :

                                Comment






                                • Comment






                                  • Comment


                                    • De nieuwe ziet er tig maal beter uit.

                                      Comment






                                      • Comment






                                        • Comment

                                          Working...
                                          X