670 km kunnen rijden met een volle tank, volgens boordcomputer kan ik nog 62 km rijden. Gaan tanken en... 48 liter kon er in! volgens de boordcomputer zit ik op 7,1l gemiddeld verbruik. Ben dan ook tevreden want met insignia (65l tank) kon ik maar +- 660km rijden.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Opel Zafira Tourer
Collapse
X
-
Nieuw op dit forum, heb sinds 2 weken een Zafira tourer 130pk ecoflex in Carbon flash, prachtige wagen!! Ik kom van een ford Mondeo Clipper en mis wel de grote koffer. 1 ding stoort mij echter wel en ik weet niet of jullie dit ook ondervinden maar ik vind dat hij bij hogere snelheid (autostrade) veel te licht stuurt, de stuurbekrachtiging mocht van mij een pak minder bij hogere snelheid, het minste tikje aan het stuur doet je afwijken. Het zal natuurlijk wel weer een elektrische stuurbekrachtiging zijn waardoor je weinig gevoel hebt wat je wielen doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door a048352 Bekijk Berichten670 km kunnen rijden met een volle tank, volgens boordcomputer kan ik nog 62 km rijden. Gaan tanken en... 48 liter kon er in! volgens de boordcomputer zit ik op 7,1l gemiddeld verbruik. Ben dan ook tevreden want met insignia (65l tank) kon ik maar +- 660km rijden.
Met mijn eerste tank heb ik 630 km gereden bij een gemiddelde van 7.5 liters.
Daarna getank voor net 50 liters en 80 euro ongeveer.De computer gaf daarna aan dat ik ongeveer 740 km ver zou kunnen rijden.
Ik was gewoon om met diesel te rijden en nu vraag ik mij regelmatig af hoe en wanneer ik het best opschakel bij een benzinemotor en in welk toerengebied ik het best rij,nu nog onder de 3000 toeren(zelfs onder de 2500 gebleven)gebleven.
Maar hierboven lees ik iemand die er al vlot overgaat over die 3000 toeren en dat kun je dan wel zien aan zijn verbruik(8 liters!),maar is er boven die 3000 toeren dan nog méér power te halen,vraag ik mij dan af?
Ik heb het nog niet willen doen omdat hij nog te nieuw is vind ik.graag tips over het inrijden en het verdere rijverloop met een benzinemotor.
MVG MARC
Comment
-
Boven de 3000tmp is zeker nog power te halen, voor sportief rijgedrag moet je zelfs boven de 3000tpm, op mijn Astra toch. Ik vind wel dat boven 4000tpm nog weinig power te halen valt. Kheb nu zo'n 1800km gereden en het verbruik ligt zo rond de 8l/100km. Ik rij dan wel veel korte afstanden en als de motor op temperatuur is ook redelijk sportief.
I.v.m. het inrijden, de eerste 1000 km ben ikzelf nie boven de 3000tpm geweest, maar of dit nodig is? Bij de garage zeiden ze dat inrijden niet meer nodig is, gewoon zien dat de motor op temperatuur is. Wat ik ook wel belangrijk vind is dat de motor na een (stevig) ritje ook effe laat nalopen, zo'n 30sec op stationair laten draaien voor de motor uitgeschakeld wordt. Ik doe dit voor de nodige smering van de turbo
Comment
-
Bij mijn garage zeiden ze dat ook, zowel de verkoper als één vd techniekers vertelden dat inrijden niet nodig is. Wel moet je motor altijd warm staan als je boven de 3000 toeren gaat of hem zwaar gaat belasten. En 'afkoelen' na snelle rit is ook niet nodig. Indien de motor, en vooral de turbo, extra koeling nodig heeft blijft de koeling/smering gewoon draaien als je het contact uitlegt.
En een benzinemotor loopt altijd hoger in toeren dan een diesel eh. Tis niet omdat je door de turbo laag in toeren kunt rijden da je nie hoog in toeren mag gaan ook. Deze 1.4 turbo kan je inderdaad rijden als een diesel en dan is hij ook vrij zuinig. Tot zeker 4900 toeren heb je je maximum koppel/vermogen bij deze motor, maar naar mijn ondervinding schakel je best (bij sportief) rijden al bij 4500 toeren. En nogmaals, ik vind de gasrespons bij de sportknop ingedrukt duidelijk veel beter. Das vooral voor als ik alleen in de wagen nr mijn werk rijd . Met vrouw en kind in de wagen rij ik ook meestal rustiger en dus zuiniger.
Greetzz
Comment
-
Ik dank jullie voor deze duidelijke informatie,ik ga daar zeker eens gebruik van maken,maar toch verschiet ik van dat hoog toerengebied waarin je kan en mag rijden!
Dat van die gasrespons is zeker waar in die sportstand,het rijd eigelijk ook aangenamer vind ik als je zo véél sneller reactie hebt als je op het gaspedaal duwt.
Ik vind het eigelijk spijtig dat het instrumentenbord niet ALTIJD die rode verlichting heeft zoals in die sportstand,dit is waarschijnlijk niet aan te passen zeker?
Tijdens het openen van de achterklep zit er aan de binnenste handgreep;rechts ervan;zo een mini luikje ,wat altijd komt open te staan als je de achterklep opent! Iemand die dit probleem ook telkens heeft?
Nog een vraagje;is het niet mogelijk de stoelen van de tweede rij(achter bestuurder en bijrijder)de leuning hiervan een lichte helling te geven?
Het lijkt van niet,maar ik dacht even dat ik het al ergens gezien had;ben niet zeker!
Ik heb mijn auto bij aankoop (gratis aanbieding van de garage)een wax behandeling zowel binnen- en buiten laten geven,nu moet ik zeggen dat hij (hierdoor?)zich
heel makkelijk laat afwassen vind ik,het water loopt er echt direct vanaf en hij staat dan ook echt te blinken.Ik weet,ja het is een nieuwe wagen,maar toch was dit niet zo bij mijn vorige wagen,deze lak vind ik dan ook echt stukken beter(door die behandeling?)en gemakkelijker om te onderhouden!
Deze wagen heeft toch wel echt baat bij de parkeersensoren vind ik persoonlijk,ik heb er al véél genot van gehad.
Op 1500 km mag ik gratis cheque-up laten doen,hierbij kijken ze de auto nog eens na ofdat alles in orde is.Dit is wel een goede service vind ik van de opel garage waar ik bij ben,en ik ben in het algemeen(nu al)tevreden van de service(tot nu toe)die ze geven aan hun klanten,mag ook wel eens gezegd worden!
Als ik s'morgens naar mijn werk (omgeving lochristi)rij kom ik ook altijd dezelfde opel zafira tourer tegen ook in het magahony (vrouwelijke bestuurster)iemand van hier soms?
Ik ga toch eens werk moeten maken van een foto hier neer tezetten van mijn auto,zijn er nog maar weinig verschenen vind ik!!!tiptip
MVG MARC
Comment
-
Mijn nieuwe Astra had ook een wax behandeling gekregen, zorgt inderdaad voor een makkelijker wasbeurt. Ik doe dit altijd bij mijn auto's, was nu wel blij dat het in de garage al gedaan was. Je moet dit wel herhalen, anders gaat de lak grof worden en moeilijker te onderhouden.
Je moet hier op het forum maar eens gaan kijken in het subforum car cleaning en detailing. Staan veel nuttige tips en how to's voor het onderhouden van uw autolak.
Comment
-
heb vandaag men originele trekhaak geplaatst,
is origineel bij opel besteld,en dan krijg je het merk westfalia,
moet er nog wel mee naar de garage ,wagen moet geprogameerd worden dat hij een trekhaak heeft gekregen,
is normaal al wel geprogameerd toen ik hem vorige woensdag ben gaan ophalen,maar zijn 3 draden die je ergens in de draadbundel moetkoppelen,maar er staat in de beschrijving niet welke kleur van draad ,dus ga het niet zo maar riskeren om een draad door te knippen,
heb een 2.0 cdti 130 pk genomen ,kleur mahony, heb er nu een 500 km opstaan,wegligging is nog wel wat wennen,met de 18 inch velgen is hij nogal vrij hard ten opzichte van men insignia,
mvg peter.
Comment
-
Proficiat peter met uw nieuwe wagen.
Ik veronderstel dan ook dat uw woonplaats merkspas moet zijn ipv merkspals?
Ik denk dat er velen zullen gekozen hebben voor het magahony kleur als ik het zo al heb gelezen hier en daar.
Ik heb om de redenen die "jij" aanhaalt niet durven kiezen voor de 18" velgen (en automatisch ook daarbij verlaging-dacht ik toch)omdat ik toch vor het comfort wilde gaan ipv het mooiere uitzicht van die 18" velgen;trouwens welke velgen heb jij dan erop laten zetten?
Stonden er dan op jou insignia ook 18" velgen of was het 17"?
Ik reed zondag door eeklo en zag onderweg ook een nieuwe zafira staan ook in weeral in het magahony,en met de 17" -5 spaaks velgen;iemand van het forum?
Ondertussen zit ik aan een goede 850 km en met een verbruik dat lichtjes gestegen is(7.7 l)en dit doordat ik soms al wat sterker doortrek.
Ik moet zeggen dat er bij 3000t/m toch nog extra power vrijkomt maar het geeft toch niet zo een duwtje zoals ik gewend was als bij mijn diesel van voorheen!
Maar het blijft toch echt wel een aangename motor die 1.4 turbo met een aangename brom bij het optrekken.
Onderweg stond er een ford s-max geparkeerd(nieuwste model)en van ver dacht ik even dat het een nieuwe zafira was;een opmerking die ik eerder hier op het forum ook al gelezen had en toen vond ik dat dit niet echt zo was,maar nu moet ik dit toch tegenspreken en dat het inderdaad toch wel iets gelijkend heeft.
Ik heb eens wat zitten neuzen in mijn kofferruimte en omdat ik mijn handleiding van de auto nog niet volledig uitgelezen heb(staat er vast wel in)vond ik langs de linkse zijde onder een paneeltje dat je (moeilijk wel)kunt openen een soort luchtpompje met bijbehorende vloeistof(bandenreperatieset),dit is wel enkel voor degene die geen reservewiel hebben in de wagen.Voor wie het nog niet wisten,bij deze weten jullie wwar dat je dit moet gaan zoeken.
Het paneeltje aan de rechtse kant kreeg ik zo maar niet direct open!!!
Wat me hierbij opviel dat er achter dat paneeltje eigelijk nog behoorlijk véél (ongebruikte)ruimte vrij zit;eigelijk zouden ze dit BETER kunnen benutten hebben.
Hetgene ik me pas heb aangeschaft zijn rubberen (van goodyaer)matjes(vrij korte)voor vooraan op de grond teleggen,omdat deze zich toch makkelijker laten uitschudden dan de originele tapijtjes die erin liggen;ik vind zelfs dat ze(maat was een gok)vrij goed passen,goed gegokt dus!
mvg marc
Comment
-
heb je goed opgemerkt marc,
moet merksplas zijn,
heb nu na ongeveer 600 km een verbruik van 6.3 liter ,was na 300 km 6.6 liter ,doordat in het begin de roetfilter een paar keer is opgeslagen,hopelijk betert dit,was bij men insignia ook,
heb nu de 5 dubbelspaaks 18" ,vergelijkbaar met de 5 dubbelspaaks van de insignia,ik heb ook een insignia met 19" gehad en die was ook opmerkelijk harder op de baan,
op de autostrade vind ik dat de 18" dan wel weer meevallen,alleen op kleine weg is het ruim hard,
ik ga in de winter de winterset eens testen erop in 17",weet nog niet welk model ,zal zien wat ik dan allemaal in stock heb,kan ik kiezen ,tussen de 5 of 10 spaaks,of een stalen,want dat is ook 17",
wat dat klepje recht in het kofer betreft ,zit het bij mij ook goed vast ,heb nog niet met een schroevedraaier of zo geprobeerd om het open te krijgen ,maar mogelijk zit er bij mij niks wegens ik een thuiskomer heb,die kit zou ik ook niet gebruiken,wegens dat een pu schuim is die moeilijk verwijderbaar is achteraf,en zien ze je dan ook niet graag mee komen bij de bandencentrale,
mvg peter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MARC V Bekijk BerichtenIk ga toch eens werk moeten maken van een foto hier neer tezetten van mijn auto,zijn er nog maar weinig verschenen vind ik!!!tiptip
MVG MARCBijgevoegde Bestanden
Comment
-
@insignia2
Ik lees dat jij van een Insignia naar een Zafira tourer bent gegaan. Ik had graag eens jou ervaringen gelezen tussen deze 2 en de overstap. (buiten de ruimte en het design natuurlijk)
M'n garagist vertelde me dat de Insignia toch nog een betere wegligging heeft.
Alvast bedankt en veel plezier met je nw speeltje.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Underwood Bekijk Berichten@insignia2
Ik lees dat jij van een Insignia naar een Zafira tourer bent gegaan. Ik had graag eens jou ervaringen gelezen tussen deze 2 en de overstap. (buiten de ruimte en het design natuurlijk)
M'n garagist vertelde me dat de Insignia toch nog een betere wegligging heeft.
Alvast bedankt en veel plezier met je nw speeltje.
ik kan je meegeven dat de wegligging voor mij van de insignia beter was,maar wegens er van de insignia eind dit jaar ,begin volgend jaar een facelift komt ,heb ik dat niet meer gekocht,anders heb ik binnen een klein jaar een oud model,dus dat heeft men keuze beinvloed ,wegens ik maar rond het jaar met een wagen rij,en dan niet een oud model wil hebben om te verkopen,waardoor de waarde te hard zakt,
mvg peter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door patanson Bekijk BerichtenHoi peter ,
Heb je een vaste of afneembare trekhaak laten plaatsen ?
Wat kost dat ? als ik dat vragen mag (:
ik dacht iets van een 617 euro,voor een afneembare trekhaak,origineel opel,maar dat is dan een westfalia die je krijgt,
let wel op want dan moet je je auto nog laten progameren,ik heb hem zelf geplaatst en moet nu enkel nog 3 draden laten aansluiten,geprogameerd zou hij moeten zijn ,omdat ik dat in een keer heb gevraagd bij de bestelling van de stockwagen,als je hem vanaf fabriek besteld komt het voor de zafira goedkoper uit,maar als je hem al hebt is dat natuulijk geen optie,
mvg peter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door insignia2 Bekijk Berichtenweet er iemand hoe je foto's als achtergrond op de navigatie kan plaatsen,want ze zeiden me in de garage dat dat zou gaan,met die stekker die naast de 12 stekker zit vooraan,
mvg peter.
Comment
-
Hallo,ondertussen 1200 km gereden met de 1.4 turbo cosmo.
Vraagje 1,waar ligt bij jullie auto(de tourer!)het brandblusapparaat eigelijk;bij mij ligt(lag)het in de koffer daar waar je de hoedenplank kunt in opbergen;dus onder dat eerste vakje op de bodem van de koffer.Het is zeker niet de originele plaats,dat zie ik wel,maar waar kun je dit dan het beste opbergen dan?
Vraagje 2,kun je eigelijk de middelste zetel (van de tweede rij)eigelijk achteruit of vooruit bewegen;er zit namelijk een hendel onder zoals bij de 2 buitenste
maar ik krijg geen beweging in de stoel!
Vraagje 3,als je tankt ,met het pistool in de benzinetank en op een gegeven moment slaat hij af,ja,dan kun je nog altijd,nadat je het pistool er wat verder uittrekt nog eigelijk vrij véél benzine tanken totdat hij echt vol is,is dit af teraden,of doen jullie dit ook op deze manier telkens?
Ik ben tot de vaststelling gekomen dat de koffer nu ook niet zoooo groot is tegenover de stationwagen(middenklasser) die we ook hebben,en bij het in en uitstappen is de ruimte door de dikte(of uitstulpingen)van de deuren ook licht beperkt vind ik;is niet echt storend maar valt soms toch op.
Voor de rest ben ik nog altijd tevreden met de keuze van deze benzinemotor,hij is héél aangenaam terijden,en heeft voldoende power(dit vooral in sportstand-groot verschil vind ik!)maar ben toch benieuwd als we op reis gaan ,dan ga ik weten of hij voldoende sterk is in de bergen om het zwaardere gewicht die hij dan meedraagt te trekken!
Hopend hebben jullie al even véél rij plezier gehad als ik aan de zafira tourer;
Groetjes marc
Comment
Comment