Wss weer een domme vraag van me, maar het viel me zonet pas op ... ( hoewel ik mijn tourer 2.0 diesel al van nov heb). Slaat die begrenzer bij jullie ook aan als je stilstaand het koppelingspedaal intrapt en dan gas geeft? Hij doet dit ook in zijn neutraal stand zonde het koppelingspedaal in te trappen.....
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Opel Zafira Tourer
Collapse
X
-
Meter kwaliteit olie
Ook ik heb een melding gekregen dat de kwaliteit van de olie slecht zou zijn (na 7.500 km; 10 maanden). Ik heb gereset en de kwaliteit is weer 100% en neemt weer langzaamaf. Hieruit blijkt dat de kwaliteit van de olie niet daadwerkelijk wordt gemeten maar dat er een softwarematige meting plaatsvindt (op basis van rijstijl etc). Ik heb aan mijn dealer doorgegeven dat ik dit niet vind kunnen. Als ik geen meter zou hebben dan blijf ik gewoon tot de volgende servicebeurt rijden; nu zou de auto al veel eerder een olieverversingsbeurt moeten hebben. Vooral omdat het een softwarematige meting is vindt ik raar. Wie zegt me dat er niet foutief is geprogrammeerd. De dealer moest mij gelijk geven.
Verder heb ik altijd begrepen dat olie minimaal 30.000 km mee moet kunnen.
Ik vertrouw dus niet op de meter en laat alleen de verplichte onderhoudsbeurten uitvoeren.
Oorspronkelijk geplaatst door insignia2 Bekijk Berichtenals je opde linkse hendel aan je stuur,op het rechthoekig knopje drukt,zodat je je het percentage kan zien,als je dan op het uiteinde van de hendel drukt ,vraagt hij of je hem wil resetten of niet,
dit is verplicht bij nieuwe modellen,voor mensen die zelf het onderhoud van hun wagen willen doen,enkel rekening houden dat somige garages dan onozel doen over de garantie van je wagen,maar het is wel aangewezen om je olie te verversen als hij het aangeeft,hij controleerd zelf zijn olie,en bepaald wanneer hij slechter word ,met veel kleine afstanden gaat dit vlugger dan met lange afstanden,
mvg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rosiba Bekijk BerichtenOok ik heb een melding gekregen dat de kwaliteit van de olie slecht zou zijn (na 7.500 km; 10 maanden). Ik heb gereset en de kwaliteit is weer 100% en neemt weer langzaamaf. Hieruit blijkt dat de kwaliteit van de olie niet daadwerkelijk wordt gemeten maar dat er een softwarematige meting plaatsvindt (op basis van rijstijl etc). Ik heb aan mijn dealer doorgegeven dat ik dit niet vind kunnen. Als ik geen meter zou hebben dan blijf ik gewoon tot de volgende servicebeurt rijden; nu zou de auto al veel eerder een olieverversingsbeurt moeten hebben. Vooral omdat het een softwarematige meting is vindt ik raar. Wie zegt me dat er niet foutief is geprogrammeerd. De dealer moest mij gelijk geven.
Ik vertrouw dus niet op de meter en laat alleen de verplichte onderhoudsbeurten uitvoeren.
Je moet gewoon na 30000 km of 1 jaar op controle en die kwaliteitsmeter telt daar naar af.Opel Corsa 1.7 cdti (sold)
Opel Astra ST Sport (sold)
Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rosiba Bekijk BerichtenOok ik heb een melding gekregen dat de kwaliteit van de olie slecht zou zijn (na 7.500 km; 10 maanden). Ik heb gereset en de kwaliteit is weer 100% en neemt weer langzaamaf. Hieruit blijkt dat de kwaliteit van de olie niet daadwerkelijk wordt gemeten maar dat er een softwarematige meting plaatsvindt (op basis van rijstijl etc). Ik heb aan mijn dealer doorgegeven dat ik dit niet vind kunnen. Als ik geen meter zou hebben dan blijf ik gewoon tot de volgende servicebeurt rijden; nu zou de auto al veel eerder een olieverversingsbeurt moeten hebben. Vooral omdat het een softwarematige meting is vindt ik raar. Wie zegt me dat er niet foutief is geprogrammeerd. De dealer moest mij gelijk geven.
Comment
-
Ik vind het toch wel normaal dat de computer aangeeft dat hij binnen een korte tijd een onderhoud moet krijgen,hiermee bedoel ik dat een benzine motor best op bv.15000 km andere olie verdiend te krijgen,in april word hij trouwens al een jaar oud!
Dus eens per jaar een onderhoud dat is toch de normale gang van zaken?of niet soms?
Rekening houdend dat ik toch wel redelijk wat kortere afstanden afleg,lijkt me dit wel logisch!
Dus ik hou toch rekening met deze meting!
Nu,ik veronderstel dat het een dieselmotor betreft,bij die melding op 7500 km?
Zou het niet kunnen dat de computer gelijk heeft,doordat er misschien iets ,hou zal ik het verwoorden,te slordig met de inrijperiode is omgegaan,waardoor er meer vervuiling of moet ik zeggen slijtage(mssch.wat overdreven)optreed?
In ieder geval,ik zou zelf persoonlijk zo niet gerust verder rijden,en de garage toch hiervan op de hoogte stellen,trouwens,is een extra oliewissel nu ook zo kostelijk weer niet,veronderstel ik.
Ben alvast benieuwd wat mij een onderhoud bij deze benzine motor gaat kosten,ik hou jullie alvast op de hoogte hiervan.
Alvast nog veel rijplezier aan allen hier die een zafira tourer rijden!
Jullie meningen en ervaringen hiermee zijn altijd wenselijk en leerrijk om te horen en te lezen en te delen .
Tot later.mvg MARC V
Comment
-
Ik heb dit gemeld aan mijn opel garage, zij hebben het gereset en vertelde me dat ik gewoon op 30.000 km op onderhoud moest komen.... Iemand nog probs met de parkeersensoren vooraan? Deze werkte perfect tot dat de software van de trekhaak verleden week is upgedate ( dit waren ze vergeten bij de plaatsing in de garage, externe firma) nu werken de sensoren enkel achteraan ...raar, daar mijn vorige vraag nog niet beantwoord is: Slaat die begrenzer bij jullie ook aan als je stilstaand het koppelingspedaal intrapt en dan gas geeft? Hij doet dit ook in zijn neutraal stand zonde het koppelingspedaal in te trappen.....
Comment
-
Mijn auto heeft sinds april vorig jaar 12700 km en nu staat de aanduiding van de olie op de booordcomputer om 13% .
Dit zal dus wel vrij juist zijn want auto is bijna 1 jaar oud en doet regelmatig korte afstanden. In de komende 14 dagen ga ik een onderhoud vastleggen omdat ik eind maart/begin april een reis gepland heb. Dan kan ik met een gerust geweten reizen!
Ik zal laten weten wat de prijs was en wat er uitgevoerd is ook.
Greetzz
Comment
-
even een antwoord op de vraag van nadigun,
als je stilstaat een je geeft volle gas met koppleing ingetrapt is het normaal dat hij begrenst is,was op mijn insignia ook zo ,maar niet zonder koppelingspedaal ingedrukt,dan gaat hij volle gas,
are ,dat is toch zo het geval bij mijn zafira tourer,
wat die olie verversing betreft,moet je opletten,ik heb al meerdere nieuwe opels gehad de laatste jaren,en normaal moet hij op 100 % staan bij levering,maar ik heb er al eens een gehad die maar op 35 % stond en dan is hij natuurlijk vlug aan de 0%, hij houd wel rekening met de rijstijl,als je veel korte afstanden doet,is hij vlugger op 0%,gemiddeld heb ik gemerkt dat het tussen de 14000 km en de 18000 km is,in dit zowel op zafira tourer als bij een astra j als een insignia,dit wel telkens op een dieselversie.
mvg peter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door insignia2 Bekijk Berichteneven een antwoord op de vraag van nadigun,
als je stilstaat een je geeft volle gas met koppleing ingetrapt is het normaal dat hij begrenst is,was op mijn insignia ook zo ,maar niet zonder koppelingspedaal ingedrukt,dan gaat hij volle gas,
are ,dat is toch zo het geval bij mijn zafira tourer,
wat die olie verversing betreft,moet je opletten,ik heb al meerdere nieuwe opels gehad de laatste jaren,en normaal moet hij op 100 % staan bij levering,maar ik heb er al eens een gehad die maar op 35 % stond en dan is hij natuurlijk vlug aan de 0%, hij houd wel rekening met de rijstijl,als je veel korte afstanden doet,is hij vlugger op 0%,gemiddeld heb ik gemerkt dat het tussen de 14000 km en de 18000 km is,in dit zowel op zafira tourer als bij een astra j als een insignia,dit wel telkens op een dieselversie.
mvg peter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door prins207 Bekijk BerichtenOnze Astra staat na 21000km op 31% en, als men doorrekent, op 0% rond de 30000km. Precies wat Opel voorschrijft. ( olieverversing om de 30000km of 1x per jaar)
want mijn vrouw haar astra j had 0 % bij ongeveer 14800 km,we wouden net naar duitsland voor een weekje gaan ,dat de melding van smeren kwam,heb het dan zelf nog vlug gedaan de dag voor vertrek,
mvg peter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Opel Bekijk BerichtenHoe berekenen jullie feitelijk dat % van de olie is dat via BC of wat, graag een woordje uitleg aub
003.jpg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Opel Bekijk BerichtenHoe berekenen jullie feitelijk dat % van de olie is dat via BC of wat, graag een woordje uitleg aub
Althans ,zo ervaar ik het bij mijn tourer zelf.
Bij deze wil ik ook de persoon danken,die mij onlangs een mailtje toestuurde met wat uitleg ,maar nadat ik hem gelezen had,heb ik het per vergissing gewist,en zodoende weet ik zijn naam niet meer,dus bij deze-bedankt.
mvg MARC v
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MARC V Bekijk BerichtenIk ga er zelf van uit dat je alleen in dat menu geraakt als je juist de wagen start,ik kan hierbij ook mis zijn!
Althans ,zo ervaar ik het bij mijn tourer zelf.
Bij deze wil ik ook de persoon danken,die mij onlangs een mailtje toestuurde met wat uitleg ,maar nadat ik hem gelezen had,heb ik het per vergissing gewist,en zodoende weet ik zijn naam niet meer,dus bij deze-bedankt.
mvg MARC v
mvg peter.
Comment
-
Is dat enkel en alleen bij de Tourer of bij de Zafira B ook want bij de mijne vind ik het niet terug, wel de watertemperatuur en de voltage dat de alternator afgeeft en het verbruik en de snelheid per sec. tja er staan zoveel nummertjes op dat ik door het bos de bomen niet meer zie
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Opel Bekijk BerichtenIs dat enkel en alleen bij de Tourer of bij de Zafira B ook want bij de mijne vind ik het niet terug, wel de watertemperatuur en de voltage dat de alternator afgeeft en het verbruik en de snelheid per sec. tja er staan zoveel nummertjes op dat ik door het bos de bomen niet meer zie
beste,dit staat enkel op nieuwere generaties van opel, zafira tourer,astra j,insignia,en nog wel enkel waarschijnlijk,van deze weet ik het zeker,
mvg peter.
Comment
-
Even wat mensen wakker maken!
image.jpg (200,3 KB)
image.jpg (191,2 KB)
image.jpg (195,6 KB)
image.jpg (196,6 KB)
Comment
Comment